Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
oude palen schreef:er wordt heel kort gezegd 'heeft enige tijd thuis gelezen' dan worden er hij gelijk in een hoek gezet dat dat niet kan volgens .... en wat vergeten we: Dankbaar te zijn voor de gekregen weldaden
Nogmaals, deze discussie gaat niet over de fouten van a.s. Ds. Van der Veen. Het gaat erom dat het je plicht is krachtens Hebreeën om je onder het Woord te begeven. Of je nu een a.s. predikant ben of wie dan ook. Dát is de focus.
Oude Palen, je bent bezig dit onderwerp van mij te vervuilen, door over een student van de OGG te gaan praten....

Wil je er aub mee ophouden, voordat de mods dit waardevolle theologisch (niet leutertopic) sluiten?

Please!!!!!

::please
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23898
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door refo »

albion schreef:wij liepen eerst anderhalf uur heen en terug, maar we zijn verhuisd om dichter bij de kerk te wonen '20 minuten'. Als we op vakantie gingen werd er plaatsen uitgezocht waar wij zondags ter kerke konden gaan o.a. de Veluwe, Rijssen, Urk.
En om eerlijk te zijn houden wij daar nog steeds rekening mee.
Ja, wij ook. Daarom gaan we in Zwitserland naar Wallis. :)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door cosmo »

Mister schreef:
Nogmaals, deze discussie gaat niet over de fouten van a.s. Ds. Van der Veen. Het gaat erom dat het je plicht is krachtens Hebreeën om je onder het Woord te begeven. Of je nu een a.s. predikant ben of wie dan ook. Dát is de focus.
Als dat de plicht is, dan is het toch niet belangrijk welk vervoersmiddel je gebruikt?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Bert Mulder »

Dit is allemaal wel interessant, maar wat heeft het te maken met het onderwerp:

Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Dus, mijne vrienden:

::please :offtopic ::please :offtopic ::please :offtopic ::please :offtopic ::please :offtopic

Kunnen de vakantiegangers hier verder gaan:

http://refoforum.nl/forum/posting.php?mode=post&f=18
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33373
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Tiberius »

De postings over de kerkgang in de vakantie heb ik op verzoek van Bert hierheen verplaatst.

Hier verder on-topic.
Marco
Berichten: 3607
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:De postings over de kerkgang in de vakantie heb ik op verzoek van Bert hierheen verplaatst.

Hier verder on-topic.
Zijn we het hier on-topic niet een beetje met elkaar eens? Of gaan we de omliggende artikelen erbij betrekken?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:
Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken :)
Jou quotings verbaast me toch al regelmatig. En je dan niet voegen bij je eigen kerkverband... Ik heb in de gezinsverzorging bij mensen gewerkt van jouw kerkverband, hele discussies hebben we gehad. Ik moest me
voegen bij de ware kerk en dat was dus hun kerk...
Maar ik heb er nog steeds contact mee hoewel het meer dan 30 jaar geleden is dat ik gezinsverzorgster was.
Niet alle vrijgemaakten zijn hetzelfde en er is ook wel een hoop veranderd, de afgelopen 30 jaar. Zelf hekel ik het enige ware kerkdenken, het is misschien wel de grootste denkfout de we als vrijgemaakten ooit hebben gemaakt.

Overigens is mijn vriendin Hervormd opgegroeid en daarna CGK geworden, en nu vrijgemaakt omdat ze in het weekend meestal in Arnhem is en haast nooit in Ede. Ze woont dus in Ede, maar is lid van de GKV in Arnhem. Beetje ongewone situatie maar goed, het is het denk ik wel het beste. Ehh, wat ik wilde zeggen.... ze is dus nu in haar 3e kerk en het kan best zijn dat als we verhuizen en er zit een CGK om de hoek en een GKv veel verder weg, dan kan het best zijn dat we lid van de CGK worden. En dat kan ook met een ander kerkverband, als daar een bijbelgetrouwe gemeente zit. Ik heb beloofd Christus te volgen en te dienen, niet de GKV te volgen in te dienen, dus ik zit er niet aan vast... Wat dat betreft zijn kerkverbanden niet zo belangrijk, het gaat om Gods kerk. Niet om "mijn" kerk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3607
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marco »

Marnix schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:
Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken :)
Jou quotings verbaast me toch al regelmatig. En je dan niet voegen bij je eigen kerkverband... Ik heb in de gezinsverzorging bij mensen gewerkt van jouw kerkverband, hele discussies hebben we gehad. Ik moest me
voegen bij de ware kerk en dat was dus hun kerk...
Maar ik heb er nog steeds contact mee hoewel het meer dan 30 jaar geleden is dat ik gezinsverzorgster was.
Niet alle vrijgemaakten zijn hetzelfde en er is ook wel een hoop veranderd, de afgelopen 30 jaar. Zelf hekel ik het enige ware kerkdenken, het is misschien wel de grootste denkfout de we als vrijgemaakten ooit hebben gemaakt.

Overigens is mijn vriendin Hervormd opgegroeid en daarna CGK geworden, en nu vrijgemaakt omdat ze in het weekend meestal in Arnhem is en haast nooit in Ede. Ze woont dus in Ede, maar is lid van de GKV in Arnhem. Beetje ongewone situatie maar goed, het is het denk ik wel het beste. Ehh, wat ik wilde zeggen.... ze is dus nu in haar 3e kerk en het kan best zijn dat als we verhuizen en er zit een CGK om de hoek en een GKv veel verder weg, dan kan het best zijn dat we lid van de CGK worden. En dat kan ook met een ander kerkverband, als daar een bijbelgetrouwe gemeente zit. Ik heb beloofd Christus te volgen en te dienen, niet de GKV te volgen in te dienen, dus ik zit er niet aan vast... Wat dat betreft zijn kerkverbanden niet zo belangrijk, het gaat om Gods kerk. Niet om "mijn" kerk.
Zoals ik in het andere topic al opmerkte:

Het is de opdracht om je bij de het of een ware Kerk te voegen. Bij vrijgemaakten is de notie doorgedrongen dat de GKv niet altijd de enige ware kerk hoeft te zijn. Vandaar dat op plaatselijk niveau het niet ongewoon is dat de GKv en bijvoorbeeld CGK elkaar als 'ware' kerk erkennen. Met bijvoorbeeld gezamenlijke avondmaalsviering of kanselruil als invulling daarvan.

Landelijk wringt dat trouwens wel een beetje. Ondanks de grotere verschillen die er de laatste tijd tussen plaatselijke vrijgemaakte kerken bestaan kunnen alle kerken nog steeds door één deur, functioneren classes nog steeds als naar elkaar omziende kerken, die elkaar ook op zaken aan kunnen spreken. Kerkvisitatie bijvoorbeeld is geen wassen neus in de GKv, zo is ook mijn ervaring.

De vraag is - of misschien: mijn vraag is - hoe om te gaan met 'tuchtwaardige' verschillen binnen één kerkverband. Want als je de omschrijving over ware kerk uit de NGB over sommige kerkverbanden in Nederland legt, dan zijn veel plaatselijke kerken wel voluit ware kerk, maar dan wringt er in die kerkverbanden wel wat. Hoe moet je daarmee omgaan, als gemeente en als individuele gelovige?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marnix »

De vraag is - of misschien: mijn vraag is - hoe om te gaan met 'tuchtwaardige' verschillen binnen één kerkverband. Want als je de omschrijving over ware kerk uit de NGB over sommige kerkverbanden in Nederland legt, dan zijn veel plaatselijke kerken wel voluit ware kerk, maar dan wringt er in die kerkverbanden wel wat. Hoe moet je daarmee omgaan, als gemeente en als individuele gelovige?
Hm tja, dat is een goede vraag, maar ik weet niet of ik zo heel sterk naar de kerkverbanden op zich zou kijken. In de CGK zie je bijvoorbeeld ook een enorme varietie tussen licht en zwaar. Als ik vlak bij een CGK zou komen te wonen zou ik er niet per definitie lid van worden, ik zou eerst kijken naar hoe de gemeente is. Je ziet sowieso een afzwakking van de invloed die een landelijke synode heeft, er zijn CGK's die adviezen of besluiten van de synode naast zich neerleggen en ook GKv's die dat soms doen. Dus ik vraag me af: Als je wel naar landelijke kerkverbanden en toezicht enzo kijkt, is dat dan wel praktisch? Het zou is wel belangrijk of er onderlinge sociale controle is, maar ik heb het idee dat dat meer regioneel, door de classis wordt opgevangen dan landelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie