Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Oude-Waarheid schreef:
speranza schreef:
refo schreef:Nu is het een vergadering huichelaars met hier en daar een gelovige.
Dat zou helaas wel eens waar kunnen zijn. Er zijn maar weinig mensen die openlijk vruchten dragen van ootmoed, boetvaardigheid, berouw en bekering. Weinig vruchten van vertrouwen, hoop gegrond op Christus verdiensten. Er wordt weinig uitgestraald van de liefde van Christus voor de grootste van de zondaars. Zijn er eigenlijk nog wel zondaren in de kerken?
Tja die vele weinigen zal toch worden een schare die niemand tellen kan.
Waarom? omdat de HEERE nooit zal laten varen het werk Zijner handen.
En omdat Hij de zelfde is en blijft tot in eeuwigheid
Volgens mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet alleen bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze ook niet tellen.
Dat weten we inderdaad niet exact. Maar de Bijbel geeft wel richtlijnen en punten waar we dat aan kunnen toetsen, wie er behouden worden en wie er verloren gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door artistiek »

speranza schreef:
artistiek schreef:mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze niet tellen.
Volgens de meeste uitleggers gaat het om een ontelbaar aantal.
Gelijk de voorgaande tekening der honderd vier en veertig duizend is geschied op aarde, ten tijde van den antichrist, toen de Kerk van Christus nog onder Hem schuilde en vervolgd werd, alzo is dit ontelbaar getal uit alle volken in den hemel gezien, voor den troon Gods, waar zij uit alle gewesten en tijden zijn vergaderd. Anderen nemen dit ontelbaar getal voor degenen, die na het begin van den val van den antichrist in de openbare gemeenten door alle landen zijn vergaderd, en nog dagelijks vergaderd worden. Want deze tekening, pleegt in de verdrukte en schuilende, niet in de openbare en vrije Kerken te geschieden, gelijk de plaats Ezech. 9:4 ook medebrengt. Zie ook Openb. 14:1.
De Heere staat zelf in voor het getal van Zijn onderdanen. En tegelijkertijd wordt een ieder geroepen onderdaan te worden van Deze Grote Koning. Buig dan voor Hem in 't stof en verheft met lof; Het Heilig Opperwezen, wilt Hem eeuwig vrezen!
Je hebt gelijk, ik drukte me niet goed uit, natuurlijk zullen het ontelbaren zijn daar ze uit alle talen natieën en tongen komen door al de tijden heen. Maar we moeten deze tekst niet gebruiken om daarmee te zeggen dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden want ergens anders staat er in de Schrift 'weinigen zijn uitverkoren' en dat heeft Christus zelf gesproken...
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Oude-Waarheid »

artistiek schreef:
speranza schreef:
artistiek schreef:mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze niet tellen.
Volgens de meeste uitleggers gaat het om een ontelbaar aantal.
Gelijk de voorgaande tekening der honderd vier en veertig duizend is geschied op aarde, ten tijde van den antichrist, toen de Kerk van Christus nog onder Hem schuilde en vervolgd werd, alzo is dit ontelbaar getal uit alle volken in den hemel gezien, voor den troon Gods, waar zij uit alle gewesten en tijden zijn vergaderd. Anderen nemen dit ontelbaar getal voor degenen, die na het begin van den val van den antichrist in de openbare gemeenten door alle landen zijn vergaderd, en nog dagelijks vergaderd worden. Want deze tekening, pleegt in de verdrukte en schuilende, niet in de openbare en vrije Kerken te geschieden, gelijk de plaats Ezech. 9:4 ook medebrengt. Zie ook Openb. 14:1.
De Heere staat zelf in voor het getal van Zijn onderdanen. En tegelijkertijd wordt een ieder geroepen onderdaan te worden van Deze Grote Koning. Buig dan voor Hem in 't stof en verheft met lof; Het Heilig Opperwezen, wilt Hem eeuwig vrezen!
Je hebt gelijk, ik drukte me niet goed uit, natuurlijk zullen het ontelbaren zijn daar ze uit alle talen natieën en tongen komen door al de tijden heen. Maar we moeten deze tekst niet gebruiken om daarmee te zeggen dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden want ergens anders staat er in de Schrift 'weinigen zijn uitverkoren' en dat heeft Christus zelf gesproken...

dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden

wie zegt dit dan :quoi
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Marnix »

Klopt. Maar je kan wel zien wie dat niet zijn. De mensen die Gods uitnodiging voor het feest afslaan. Zie context. En je kan niet uit die context opmaken dat wat Christus zegt, op de gemeente slaat. Volgens mij slaat het op de wereld: Weinigen in de wereld zijn uitverkoren. Maar het is de Bijbelse opdracht dat die weinige uitverkorenen samen gemeente zijn. Zo benaderen de apostelen de gemeente dan ook, niet als een groep met een paar uitverkorenen, de gemeente wordt zo aangesproken. De gemeenschap der heiligen. Van mensen die zich onheilig gedragen en niet naar Hem luisteren wordt gezegd dat ze uit de gemeente moeten worden geweerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door artistiek »

Oude-Waarheid schreef:
artistiek schreef:
speranza schreef:
artistiek schreef:mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze niet tellen.
Volgens de meeste uitleggers gaat het om een ontelbaar aantal.
Gelijk de voorgaande tekening der honderd vier en veertig duizend is geschied op aarde, ten tijde van den antichrist, toen de Kerk van Christus nog onder Hem schuilde en vervolgd werd, alzo is dit ontelbaar getal uit alle volken in den hemel gezien, voor den troon Gods, waar zij uit alle gewesten en tijden zijn vergaderd. Anderen nemen dit ontelbaar getal voor degenen, die na het begin van den val van den antichrist in de openbare gemeenten door alle landen zijn vergaderd, en nog dagelijks vergaderd worden. Want deze tekening, pleegt in de verdrukte en schuilende, niet in de openbare en vrije Kerken te geschieden, gelijk de plaats Ezech. 9:4 ook medebrengt. Zie ook Openb. 14:1.
De Heere staat zelf in voor het getal van Zijn onderdanen. En tegelijkertijd wordt een ieder geroepen onderdaan te worden van Deze Grote Koning. Buig dan voor Hem in 't stof en verheft met lof; Het Heilig Opperwezen, wilt Hem eeuwig vrezen!
Je hebt gelijk, ik drukte me niet goed uit, natuurlijk zullen het ontelbaren zijn daar ze uit alle talen natieën en tongen komen door al de tijden heen. Maar we moeten deze tekst niet gebruiken om daarmee te zeggen dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden want ergens anders staat er in de Schrift 'weinigen zijn uitverkoren' en dat heeft Christus zelf gesproken...

dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden

wie zegt dit dan :quoi
Misschien niet met dezelfde woorden, maar wel met dezelfde inhoud... :jongle
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door speranza »

Och, wat maken we ons toch druk over de ander en hoeveel en wie allemaal zalig zullen worden.
De gemeente wordt aangesproken als uiterlijk lichaam van Christus. Maar dat zegt niets over de hoeveelheid gemeenteleden die zalig zullen worden. Er wordt in de kerkelijke gemeente ook verderf mogelijk geacht. Er zijn ook doe-het-zelvers op geestelijk terrein in de kerk.
Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien.
Want die in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderfenis maaien; maar die in den Geest zaait, zal uit den Geest het eeuwige leven maaien.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Oude-Waarheid »

Misschien niet met dezelfde woorden, maar wel met dezelfde inhoud...

Sorry nu leg je toch woorden in mijn mont die ik nooit gegegd heb
en ook nooit zal zeggen!!!!
Helaas gebeurt het wel vaker dus eerst goed lezen dan!!!!!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door refo »

Oude-Waarheid schreef:
artistiek schreef:
speranza schreef:
artistiek schreef:mij wordt er met de 'schare die niemand tellen kan' niet bedoeld het grote aantal maar wij zullen nooit weten WIE er allemaal zalig zullen worden, daarom kunnen wij ze niet tellen.
Volgens de meeste uitleggers gaat het om een ontelbaar aantal.
Gelijk de voorgaande tekening der honderd vier en veertig duizend is geschied op aarde, ten tijde van den antichrist, toen de Kerk van Christus nog onder Hem schuilde en vervolgd werd, alzo is dit ontelbaar getal uit alle volken in den hemel gezien, voor den troon Gods, waar zij uit alle gewesten en tijden zijn vergaderd. Anderen nemen dit ontelbaar getal voor degenen, die na het begin van den val van den antichrist in de openbare gemeenten door alle landen zijn vergaderd, en nog dagelijks vergaderd worden. Want deze tekening, pleegt in de verdrukte en schuilende, niet in de openbare en vrije Kerken te geschieden, gelijk de plaats Ezech. 9:4 ook medebrengt. Zie ook Openb. 14:1.
De Heere staat zelf in voor het getal van Zijn onderdanen. En tegelijkertijd wordt een ieder geroepen onderdaan te worden van Deze Grote Koning. Buig dan voor Hem in 't stof en verheft met lof; Het Heilig Opperwezen, wilt Hem eeuwig vrezen!
Je hebt gelijk, ik drukte me niet goed uit, natuurlijk zullen het ontelbaren zijn daar ze uit alle talen natieën en tongen komen door al de tijden heen. Maar we moeten deze tekst niet gebruiken om daarmee te zeggen dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden want ergens anders staat er in de Schrift 'weinigen zijn uitverkoren' en dat heeft Christus zelf gesproken...

dat er dus velen uit de de gemeente e.d. zullen zalig worden

wie zegt dit dan :quoi
Ik.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door artistiek »

Oude-Waarheid schreef:Misschien niet met dezelfde woorden, maar wel met dezelfde inhoud...

Sorry nu leg je toch woorden in mijn mont die ik nooit gegegd heb
en ook nooit zal zeggen!!!!
Helaas gebeurt het wel vaker dus eerst goed lezen dan!!!!!!
:livre we zullen beiden beter moeten lezen...
Laatst gewijzigd door artistiek op 29 jan 2009, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door speranza »

refo schreef:Ik.
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Dit kreeg de gemeente, het uitverkoren volk der joden, van Christus te horen. Is de nieuw-testamentische kerk niet in datzelfde verbond opgenomen en gelden deze woorden dan ook de kerk van vandaag niet?
Op zijn minst moet het merendeel de vrucht kunnen laten zien van bekering en geloof. Een hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Vruchten van de Geest. Waar wordt dit als meerderheid gevonden? Is jouw gemeente dan zo?
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door JolandaOudshoorn »

De vraag waar wij ons druk moeten maken is niet hoeveel? maar: behoor ik daar toe?? Behoort mijn vrouw/man daartoe? behoren mijn kinderen daartoe?? En als je daar geen duidelijk ja op kan zeggen, ga dan op je knieen totdat je duidelijkheid hebt.
Wat ik wel heb geleerd is, dat als je ziet dat je erbij mag horen, de kring zoveel ruimer wordt. laten we elkaar zien op Gods zienswijze en niet op onze eigenwijze. Want alzo lief heeft God de wereld (kosmos!) Dat omvat ons allemaal!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door refo »

speranza schreef:
refo schreef:Ik.
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Dit kreeg de gemeente, het uitverkoren volk der joden, van Christus te horen. Is de nieuw-testamentische kerk niet in datzelfde verbond opgenomen en gelden deze woorden dan ook de kerk van vandaag niet?
Op zijn minst moet het merendeel de vrucht kunnen laten zien van bekering en geloof. Een hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Vruchten van de Geest. Waar wordt dit als meerderheid gevonden? Is jouw gemeente dan zo?
Zeker. Al zullen ze dat niet zeggen. Als je altijd maar hoort dat het nix met je is, en dat het ook nix zal worden, ga je dat op een gegeven moment vanzelf geloven. Dat maakt het gemeentezijn ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum zo treurig.
Niettemin weet ik dat ze allemaal hun vertrouwen op GoD stellen. En dat is wat nodig is.

'Vruchten van de Geest' klinkt prachtig. Nog bijbels ook. Maar dat is toch geen uitdrukking die je bezigt om elkaar vliegen af te vangen? Zo van: ik definieer 'vruchten' aldus (**volgt rijtje kenmerken**). Ik zie dit niet bij jou. Ergo: je bent een valse profeet.
Zie bv hoe Marnix op dit forum behandeld wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door refo »

Kortom: die teksten zijn er niet voor om elkaar mee dood te gooien. Die zijn voor onszelf. En niet om elkaar in te prenten dat er INDERDAAD maar weinigen ingaan. Want dan geef je precies de betekenis aan die tekst die NIET bedoeld, maar zelfs BESTREDEN wordt.

Dan moet de tekst zo zijn:
En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
Inderdaad, slechts weinig, ja, want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Jongere »

artistiek schreef:
Oude-Waarheid schreef:Misschien niet met dezelfde woorden, maar wel met dezelfde inhoud...

Sorry nu leg je toch woorden in mijn mont die ik nooit gegegd heb
en ook nooit zal zeggen!!!!
Helaas gebeurt het wel vaker dus eerst goed lezen dan!!!!!!
Ik leg jou geen woorden in de mond! Ik zei WE moeten deze tekst niet gebruiken om daarmee te zeggen dat... dus JIJ moet goed lezen!!
Graag wat vriendelijker, artistiek.

Refo, je theorie is mooi, maar onbijbels. Bij gelovigen hoort dat wordt beleden dat Jezus de Christus is. Een persoonlijke Zaligmaker. Persoonlijk omhelzen van de beloften. En zeker een openlijk belijden van het geloof in Zijn naam. Als dat niet gebeurt mogen we nooit op grond van wat algemene belijdenissen mensen zalig gaan verklaren. Ongeloof is één van de grootste zonden.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:
artistiek schreef:
Oude-Waarheid schreef:Misschien niet met dezelfde woorden, maar wel met dezelfde inhoud...

Sorry nu leg je toch woorden in mijn mont die ik nooit gegegd heb
en ook nooit zal zeggen!!!!
Helaas gebeurt het wel vaker dus eerst goed lezen dan!!!!!!
Ik leg jou geen woorden in de mond! Ik zei WE moeten deze tekst niet gebruiken om daarmee te zeggen dat... dus JIJ moet goed lezen!!
Graag wat vriendelijker, artistiek.
:garde Alleen wat flauw om mij te vermanen terwijl Oude-Waarheid hetzelfde verwijt naar mij toe speelde!
Plaats reactie