RD interview B. Florijn

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat je (ik ben het ook niet in alles met hem eens) maar dat ik iets van zijn legering begrijp... Alles is niet goed te praten, maar toch, als er meer waren die het leven zo ernstig namen was het volgens mijn bescheiden mening wel wat beter gesteld... Het is soms beter te wenen dan te lachen...
Maar nogmaals, ik ben het niet helemaal met hem eens. We mogen wel hopen en bidden dat God zijn ogen ervoor opent. Dat zijn ogen de Koning eens mochten aanschouwen in Zijn schoonheid...

In het RD staat vandaag een ingezonden stuk, waar ik ook wel mee kan instemmen. Ik laat het voor de duidelijkheid even volgen:

Ik heb tranen vergoten over het artikel "het alleronbeschrijflijkste wonder" (RD 17-1). Als wordt gezegd: "Het is onmogelijk, en dat tot drie keer toe, neen, anderhalf uur lang", dat is een predikant waar de geïntervieuwde onder zou willen kerken.
Onze Heidelbergse Catechismus heeft het over die onmogelijkheid, in Zondag 5, maar ook over de mogelijkheid, Zondag 6.
In Mattheus 19 : 25 roepen de discipelen uit: "Wie kan dan zalig worden?" Dat lijkt een uitroep vam wanhoop. Maar de Heere Jezus antwoordt: "Wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God."
Een predikant moet ook niet slechts de onmogelijkheid aan 's mensen zijde preken, nee, hij moet de drie stukken preken: ellende, verlossing en dankbaarheid.
Alle predikers (apostelen, profeten, priesters) in de Bijbel hebben deze drie stukken gepredikt. Ik heb vele predikaties van de drie in het interview genoemde predikanten gehoord. In allemaal leerden zij de onmogelijkheid aan de zijde van de mens, maar ook de mogelijkheid in Christus Jezus. Ook ds. Du Marchie van Voorthuysen.
Het niet prediken van de mogelijkheid van verlossing in Christus is een tekortdoen aan Zijn enige offerande voor de zonden.
Hebr. 10 : 24-26 vermaant ons duidelijk de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Wij hebben dus naar de kerk te gaan.
Ds. Th. van der Groe, die ook in het interview genoemd wordt, leerde dat zelfs als er geen zuivere kerk in onze omgeving is, wij naar de meest zuivere kerk hebben te gaan.
Ook Elia kon de 7000 niet vinden, omdat hij met zijn eigen maatstaf mat. Als wij met onze maatstaf meten, vinden wij echter geen, want dan meten en vergelijken wij anderen met onszelf (2 Korinthe 10 : 12).
Wij bepalen niet hoeveel er nog overgebleven zijn in Nederland, maar de Heere, Die geen vergissingen maakt.


Tot zover het ingezonden stuk in OPGEMERKT in de krant van vandaag.

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door accoord »

Kislev schreef:Het interview met de heer Florijn maakte mij nogal triestig. De discussie hier echter nog triestiger.

De heer Florijn mag dan geen kinderen van God meer zien, ik zie ze gelukkig wel. Als je mij vraagt kinderen van God op te noemen waar je bijzondere achting voor hebt dan kan ik er toch wel een paar noemen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het dan wel hebben over mensen van 50+. Ik ken vele van mijn generatie (20tigers, 30tigers) die ook aan het HA gaan, waar ik niks van durf te zeggen maar waar ik ook niet jaloers op kan zijn. Volgens mij is de heer Florijn daar nou zo moe van. Iedereen heeft Jezus op zak, we zijn allemaal in de Heer maar hij mist die diepgang. Laat dat nou net die generatie zijn die oververtegenwoordigd is op Refoforum. Vandaar dat de heer Florijn er hier niet best vanaf komt.

Enigszins kan ik het mij voorstellen van de heer Florijn. Afgelopen zondag nog, wat we zouden noemen, een rijke Christusprediking gehoord waarin een ruim aanbod was en gewezen werd op het Lam Gods. Maar.... ik kan er niks mee. Je zou zeggen ´wat wil je meer´ maar zulke prediking wordt bijna oppervlakkig. De heer Florijn is van een generatie die wacht op een bewuste vrijspraak van schuld en straf, zo ken ik er meer. Wat bedoel ik, vele avondmaalgangers van mijn generatie mogen dan verlost zijn maar als je vraagt ´voel je je verlost´ moet het antwoord vaak ´nee´ zijn. Het wordt ook niet uitgestraald of opgemerkt. Sommige predikanten hadden dat merkbaar wel, denk bijv. aan J.W. Kersten. Zulke konden blijmoedig over de aarde gaan. Dat is de worsteling van de heer Florijn, daarom kan hij het niet uithouden bij de refo´s. Ondanks dat er zeeer veel op het interview valt af te dingen zal het toch eeuwig erven worden voor hem.
Naar mijn bescheiden mening: in het bovenstaande kan ik me wel vinden. Er zijn zoveel bekeerde mensen tegenwoordig, en weinig onbekeerde. Het zal voor een onbekeerd mens volgens mij wel zo'n eeuwig wonder zijn als hij er mag komen! Als het een werk Gods geweest is bij dhr. Florijn in beginsel, wat zal het dan een wonder zijn voor hem als hij er mag komen!

Onmogelijk, onmogelijk, onmogelijk zegt zo iemand van zichzelf. Maar toch zal het bij ogenblikken eens mogelijk moeten zijn in een Ander. Dan wordt het wonder zo groot, dat ze niets meer kunnen zeggen van verwondering, hoorde ik vroeger eens een predikant zeggen. En als ze erover gaan praten, dan is het grootste wonder alweer voorbij. Maar toch maakt dat jaloers, als er iemand uit de volheid van z'n gemoed over die gestalte mag spreken. En... zei eens een predikant: je moet altijd maar luisteren of het ooit een wonder voor iemand geworden is als hij eens geloven mag Christus tot zijn deel mag hebben. Dat kan alleen een wonder zijn wanneer we inleven zondaar te zijn, de grootste zondaar, onbekeerd!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door helma »

Cogito schreef: Florijn wacht op iets wat hij niet krijgt. Waarom krijgt hij dat niet? Ik ga ervanuit dat hij erom gesmeekt heeft. (Ps. 81) Als hij het dan niet ontvangt zou dan de conclusie niet eerlijker zijn om te bedenken dat je misschien iets verkeerds verwacht? Dat zou ook meteen een oplossing kunnen zijn tijdens het luisteren naar de Christus-prediking...
Of krijgt hij niet omdat hij niet is op de plaats die God Zelf heeft verordineerd, nl onder de verkondiging van het Evangelie.....
Het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het gepredikte Woord Gods
Leviticus 26:

2 Mijn sabbatten zult gij houden, en Mijn heiligdommen zult gij vrezen; Ik ben de HEERE!
3 Indien gij in Mijn inzettingen wandelen, en Mijn geboden houden, en die doen zult;
4 Zo zal Ik uw regens geven op hun tijd; en het land zal zijn inkomst geven, en het geboomte des velds zal zijn vrucht geven;

Ik denk dat dit ook geestelijke wasdom betreft.


Ik krijg de indruk dat dhr Florijn vooral leeft naar: Maar: ik denk (niet), ik vind (niet), ik voel (niet), ik zie (niet) en niet naar het : Zo spreekt de Heere
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef:
Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom daar niet jaloers op worden? Wie wil dat niet lekker genieten van het leven en straks ook nog eens zalig kunnen sterven...
Tja... en dit punt raakt weer het "heiligheidsstreven". Dat het leven met Jezus ook consequenties heeft, dat het niet samengaat met een zondig en kwade levenswandeling. Maar ja, als je als jongere hoort dat "heiligheidsstreven" niet goed is, waarom zou je dan geen herriemuziek draaien, geen bezoek aan de Lama's brengen, etc.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom daar niet jaloers op worden? Wie wil dat niet lekker genieten van het leven en straks ook nog eens zalig kunnen sterven...
Tja... en dit punt raakt weer het "heiligheidsstreven". Dat het leven met Jezus ook consequenties heeft, dat het niet samengaat met een zondig en kwade levenswandeling. Maar ja, als je als jongere hoort dat "heiligheidsstreven" niet goed is, waarom zou je dan geen herriemuziek draaien, geen bezoek aan de Lama's brengen, etc.
Nee, nee, nee. Dat is een oneerlijke consequentie die je trekt uit de kritiek op HC. En dat weet je hopelijk zelf ook wel.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Ariene »

Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom nu dit?

We gaan steeds meer een karikatuur schetsen.

Ouderen aan het Avondmaal:
Keurig gekleed, dames in zwart en knot, schaatsen niet, lezen oudvaders, zijn jaloersmakend, maar hebben geen zekerheid.
Jongeren aan het Avondmaal:
Kijken dvd, hebben Jezus op zak, hebben het nieuwe geloof, werken het geloof zelf, scheuren in auto's met denderende muziek.


De scheiding tussen eeuwig leven en eeuwig sterven loopt ook dwars door de Avondmaals tafel.
maar wij weten niet waar die loopt.

Dat kúnnen de jongeren zijn die de Lama's kijken (al eens met ze gesproken?)
Maar dat kunnen ook de ouderen zijn die onder een keurige buitenkant een leeg hart verbergen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door artistiek »

Ariene schreef:
Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom nu dit?

We gaan steeds meer een karikatuur schetsen.

Ouderen aan het Avondmaal:
Keurig gekleed, dames in zwart en knot, schaatsen niet, lezen oudvaders, zijn jaloersmakend, maar hebben geen zekerheid.
Jongeren aan het Avondmaal:
Kijken dvd, hebben Jezus op zak, hebben het nieuwe geloof, werken het geloof zelf, scheuren in auto's met denderende muziek.


De scheiding tussen eeuwig leven en eeuwig sterven loopt ook dwars door de Avondmaals tafel.
maar wij weten niet waar die loopt.

Dat kúnnen de jongeren zijn die de Lama's kijken (al eens met ze gesproken?)
Maar dat kunnen ook de ouderen zijn die onder een keurige buitenkant een leeg hart verbergen.
...uit de vrucht wordt de boom gekend.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door zusterelly »

artistiek schreef:
Ariene schreef:
Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom nu dit?

We gaan steeds meer een karikatuur schetsen.

Ouderen aan het Avondmaal:
Keurig gekleed, dames in zwart en knot, schaatsen niet, lezen oudvaders, zijn jaloersmakend, maar hebben geen zekerheid.
Jongeren aan het Avondmaal:
Kijken dvd, hebben Jezus op zak, hebben het nieuwe geloof, werken het geloof zelf, scheuren in auto's met denderende muziek.


De scheiding tussen eeuwig leven en eeuwig sterven loopt ook dwars door de Avondmaals tafel.
maar wij weten niet waar die loopt.

Dat kúnnen de jongeren zijn die de Lama's kijken (al eens met ze gesproken?)
Maar dat kunnen ook de ouderen zijn die onder een keurige buitenkant een leeg hart verbergen.
...uit de vrucht wordt de boom gekend.
maar de Heere ziet het hart aan...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Ariene »

artistiek schreef:
Ariene schreef:
Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom nu dit?

We gaan steeds meer een karikatuur schetsen.

Ouderen aan het Avondmaal:
Keurig gekleed, dames in zwart en knot, schaatsen niet, lezen oudvaders, zijn jaloersmakend, maar hebben geen zekerheid.
Jongeren aan het Avondmaal:
Kijken dvd, hebben Jezus op zak, hebben het nieuwe geloof, werken het geloof zelf, scheuren in auto's met denderende muziek.


De scheiding tussen eeuwig leven en eeuwig sterven loopt ook dwars door de Avondmaals tafel.
maar wij weten niet waar die loopt.

Dat kúnnen de jongeren zijn die de Lama's kijken (al eens met ze gesproken?)
Maar dat kunnen ook de ouderen zijn die onder een keurige buitenkant een leeg hart verbergen.
...uit de vrucht wordt de boom gekend.
Het ging mij om het generaliseren!

(en trouwens, wat vinden wij vruchten? En veel vruchten zijn te immiteren.)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door claus »

Florijn vertoont trekjes van De Labadie, destijds predikant te Middelburg, die een volmaakte kerk voorstond. Die zul je hier op aarde, helaas, door de zon deval en de gevolgen ervan, nooit krijgen. Ook geloof ik, met anderen op dit forum, dat God Zijn kerk nog heeft, ook in de lage landen bij de zee. Ik bedoel: Zijn volk, uit diverse kerkverbanden. Sion moge dun geworden zijn, 't is niet zo dat er geen ware oprechte christenen meer zijn. Gelukkig niet. Dan doen we God tekort als we zo redeneren. Ook onder de predikanten, mensen van gelijke bewegingen als eenieder, zijn er nog genoeg die de schriftuurlijk-bevindelijke Waarheid onvervalst preken. Daarom vind ik het jammer dat Florijn zo mismoedig spreekt en net doet alsof er maar één leraar (ds. Du Marchie) destijds goed preekte, enz. De Heere kent degenen die de Zijnen zijn. Oude ds. P. Honkoop sr. zei wel eens: 'Laat de rommel die er soms in een kerk is, maar thuis. Maar: verhoogt Sions Koning tot in de hoogste top.' Dat is taal naar mijn hart!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom daar niet jaloers op worden? Wie wil dat niet lekker genieten van het leven en straks ook nog eens zalig kunnen sterven...
Tja... en dit punt raakt weer het "heiligheidsstreven". Dat het leven met Jezus ook consequenties heeft, dat het niet samengaat met een zondig en kwade levenswandeling. Maar ja, als je als jongere hoort dat "heiligheidsstreven" niet goed is, waarom zou je dan geen herriemuziek draaien, geen bezoek aan de Lama's brengen, etc.
Nee, nee, nee. Dat is een oneerlijke consequentie die je trekt uit de kritiek op HC. En dat weet je hopelijk zelf ook wel.
net zo oneerlijk als al die kritieken op HCr.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:net zo oneerlijk als al die kritieken op HCr.
Oh.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
net zo oneerlijk als al die kritieken op HCr.
Dat gevoel ken ik ook, Jolanda , maar dan opzichte van deze topic ::salut
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
chapman
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 mar 2008, 20:24

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door chapman »

Aan hun vruchten zult gij hen kennen.

Kanttekening: Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn
iets verder:
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Wat is dat de wil des vaders. Kanttekening: Dat is, die in Christus oprecht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt; 1 Thess. 4:3.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Marco »

chapman schreef:Aan hun vruchten zult gij hen kennen.

Kanttekening: Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn
iets verder:
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Wat is dat de wil des vaders. Kanttekening: Dat is, die in Christus oprecht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt; 1 Thess. 4:3.
In plaats van de kanttekeningen tot een onaantastbare status te verheffen zou je misschien ook kunnen toelichten waarom die kanttekeningen in dit geval zo nuttig en juist zijn? De Heidelbergse Catechismus lijkt een andere uitleg voor te staan. Daar herken je geloof aan de werken...
Plaats reactie