Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door jakobmarin »

Dag, ik ben van plan om eens uit te proberen wat het is om zelf wijn te maken. Op een of andere manier lijkt me dat leuk om te doen.

Wie heeft daar ervaringen mee?
Welke wijn-maken-voor-dummies boekje is erover te lezen?

Proost!
Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door henriët »

jakobmarin schreef:Dag, ik ben van plan om eens uit te proberen wat het is om zelf wijn te maken. Op een of andere manier lijkt me dat leuk om te doen.

Wie heeft daar ervaringen mee?
Welke wijn-maken-voor-dummies boekje is erover te lezen?

Proost!
Afbeelding
Mijn oom en tante deden het in het verleden wel eens. Hoe of wat weet ik niet, wel, dat ze het niet meer doen.. het is een heel gedoe.. dus wees voorbereid..
wel ontzettend leuk om te doen!
Misschien dat je ff kunt googlen?
Succes ermee!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Tiberius »

Mijn schoonvader heeft ook wel eens zelf wijn gemaakt, van een druif uit eigen tuin.
Het kost inderdaad heel veel tijd en moeite.
Bovendien smaakt een flesje schoonmaakazijn stukken beter dan het bocht wat het resultaat is van dat proces.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Mijn schoonvader heeft ook wel eens zelf wijn gemaakt, van een druif uit eigen tuin.
Het kost inderdaad heel veel tijd en moeite.
Bovendien smaakt een flesje schoonmaakazijn stukken beter dan het bocht wat het resultaat is van dat proces.
:slurp :huhu Je moet je schoonvader toch echt vertellen dat meer dan 1 druif nodig is voor een flesje wijn. Dat scheelt wat schoonmaakazijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Mijn schoonvader heeft ook wel eens zelf wijn gemaakt, van een druif uit eigen tuin.
Het kost inderdaad heel veel tijd en moeite.
Bovendien smaakt een flesje schoonmaakazijn stukken beter dan het bocht wat het resultaat is van dat proces.
:slurp :huhu Je moet je schoonvader toch echt vertellen dat meer dan 1 druif nodig is voor een flesje wijn. Dat scheelt wat schoonmaakazijn.
Een druif is ook de naam van de plant, niet alleen van de vrucht van die plant. ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Marnix »

Ik denk dat het ook niet meevalt om in Nederland fatsoenlijke rode wijn te maken, omdat het met dit klimaat niet meevalt goede druiven hiervoor te telen. Kost denk ik sowieso heel veel tijd :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door astroguy »

Marnix schreef:Ik denk dat het ook niet meevalt om in Nederland fatsoenlijke rode wijn te maken, omdat het met dit klimaat niet meevalt goede druiven hiervoor te telen. Kost denk ik sowieso heel veel tijd :)
Met die zogenaamde klimaatverwarming van Al Gore zullen de druiven spoedig oprukken tot de waddenzee.

(In Zuid Afrika drinken we het wel)
Atze
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Marnix »

Die zogenaamde opwarming van de aarde is gewoon een feit, de discussie is niet of de aarde opwarmt, maar of dit alleen het gevolg is van menselijk handelen. Overigens worden er in Nederland al wel druiven verbouwd, maar om goede druiven te krijgen moet je er wel heel veel tijd in steken en veel kennis van zaken hebben.... heb je dat niet, dan brengen je boompjes slechte vruchten voort en hoe kan je dan nog goede wijn krijgen....

Ik koop dan liever goede wijn :) Kost ook wel geld maar ja.... geen tijd ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Letstalk »

Mijn opa in Zuid-Afrika maakte wijn, van eigen druiven. Hij had onzettend veel druivenplanten. Mijn vader heeft eens dia's ervan gemaakt. Mijn oudste zus is eens meegeweest toen ze nog een jaar of 9 was. Zij hielp mijn opa bij het maken van de wijn. Op de dia's te zien stond mijn zus toen met blote voeten in een grote schaal de druiven plat te trappen. Zo begon het maken van wijn. Ik zou zeggen:'Goed je voeten wassen, voor je begint'. :haha :haha
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Marnix »

Hoezo, alcohol werkt toch desinfecterend? :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door jakobmarin »

Marnix schreef:Die zogenaamde opwarming van de aarde is gewoon een feit, de discussie is niet of de aarde opwarmt, maar of dit alleen het gevolg is van menselijk handelen.
Dat is echt te merken momenteel ja. Het was pas maar -23 °C in Limburg..... :?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door jakobmarin »

Wijn is niet alleen van druiven te maken (heb ik in het boekje gelezen), maar van letterlijk bijna alles:
- geurige Rozenblaadjes
- Berkenbastsap
- Brandnetels
- Appels/mandarijnen
- Banaan
- Paardenbloemen
- etc

Dus die niet in NL geteelde druiven is het probleem niet.
Overigens heb ik een beginnerssetje op de kop kunnen tikken voor een paar euro en ga er volgende week om, dus ben benieuwd hoe het gaat werken..
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door astroguy »

Letstalk schreef:Mijn opa in Zuid-Afrika maakte wijn, van eigen druiven. Hij had onzettend veel druivenplanten. Mijn vader heeft eens dia's ervan gemaakt. Mijn oudste zus is eens meegeweest toen ze nog een jaar of 9 was. Zij hielp mijn opa bij het maken van de wijn. Op de dia's te zien stond mijn zus toen met blote voeten in een grote schaal de druiven plat te trappen. Zo begon het maken van wijn. Ik zou zeggen:'Goed je voeten wassen, voor je begint'. :haha :haha
Oh dat verklaart de speciale geurtjes van wijn :haha
Atze
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:
Letstalk schreef:Mijn opa in Zuid-Afrika maakte wijn, van eigen druiven. Hij had onzettend veel druivenplanten. Mijn vader heeft eens dia's ervan gemaakt. Mijn oudste zus is eens meegeweest toen ze nog een jaar of 9 was. Zij hielp mijn opa bij het maken van de wijn. Op de dia's te zien stond mijn zus toen met blote voeten in een grote schaal de druiven plat te trappen. Zo begon het maken van wijn. Ik zou zeggen:'Goed je voeten wassen, voor je begint'. :haha :haha
Oh dat verklaart de speciale geurtjes van wijn :haha
En de excellente combinatie met oude kaas...
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Wie heeft er ervaring met WIJN MAKEN?

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
astroguy schreef:
Letstalk schreef:Mijn opa in Zuid-Afrika maakte wijn, van eigen druiven. Hij had onzettend veel druivenplanten. Mijn vader heeft eens dia's ervan gemaakt. Mijn oudste zus is eens meegeweest toen ze nog een jaar of 9 was. Zij hielp mijn opa bij het maken van de wijn. Op de dia's te zien stond mijn zus toen met blote voeten in een grote schaal de druiven plat te trappen. Zo begon het maken van wijn. Ik zou zeggen:'Goed je voeten wassen, voor je begint'. :haha :haha
Oh dat verklaart de speciale geurtjes van wijn :haha
En de excellente combinatie met oude kaas...
:deg

Geef mij maar tokkelroom met slagroom! :super
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie