„Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:
Ariene schreef:
Mister schreef:
elbert schreef: Inderdaad. Daarom is verplichte vaccinatie mijns inziens onwenselijk.
Voor sommige mensen (baby's) betekent vaccinatie een gevaar, voor de meesten echter niet. Daarom zou je het medisch gezien van geval tot geval moeten bekijken. Aangezien er in onze familie geen medische problemen zijn met vaccinatie, ben ik zelf (en mijn kinderen) wel ingeent.
Als je tegen vaccinatie bent vanwege de lichaamsvreemde stoffen (bacterien) die in je lichaam komen, moet je trouwens ook tegen het gebruik van antibiotica zijn. Want daarin zitten ook lichaamsvreemde bacterien.
Het verband tussen dankbaar zijn voor de geboorte van je kind en dat vaccinatie dan onbegrijpelijk zou zijn, begrijp ik niet en ik vermoed dat ik daarin niet de enige ben.
Hoho, antibiotica gebruik je pas als je een ziekte in je omdraagt, als medicijn. Inenten doe je in met een gezond lichaam. Dat is heel anders...
Nee, dat is ten diepste niét anders.

Je vacineert je niet omdat je vrtrouwd dat God je leven leidt.
Dan moet je in ziekte ook vertrouwen dat God dat leidt.
Dus niet als je dan toch ziek wordt opeens wél je vertrouwen op lichaamsvreemde stoffen gaan bouwen.
Dit is werkelijk een kulredenering. Bij ziekte mag je de middelen gebruiken. Maar als je gezond bent je gaan beschermen tegen mogelijke toekomende gevaren (die in Gods hand zijn) is toch echt wat anders. En Albion heeft groot gelijk met die tekst. De Heere Jezus neemt een voorbeeld uit de praktijk om daarmee een geestelijke les te leren. Dan moet het voorbeeld in de praktijk wel kloppen natuurlijk!
;)

ik begrijp je wel.
Maar toch, waar ligt onze grens van vertrouwen dan?

(overigens vind ik de tekst hier absoluut een dissonant, De Heere Jezus wilde hier heel wat anders mee duidelijk maken. Nl. dat de zogenaamde "gezonden" zich niet ziek voelden, en dus niet naar de Medicijnmeester gingen.
maar ook zij hebben de Medicijnmeester nodig!)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Ariene schreef:
Mister schreef:
elbert schreef: Inderdaad. Daarom is verplichte vaccinatie mijns inziens onwenselijk.
Voor sommige mensen (baby's) betekent vaccinatie een gevaar, voor de meesten echter niet. Daarom zou je het medisch gezien van geval tot geval moeten bekijken. Aangezien er in onze familie geen medische problemen zijn met vaccinatie, ben ik zelf (en mijn kinderen) wel ingeent.
Als je tegen vaccinatie bent vanwege de lichaamsvreemde stoffen (bacterien) die in je lichaam komen, moet je trouwens ook tegen het gebruik van antibiotica zijn. Want daarin zitten ook lichaamsvreemde bacterien.
Het verband tussen dankbaar zijn voor de geboorte van je kind en dat vaccinatie dan onbegrijpelijk zou zijn, begrijp ik niet en ik vermoed dat ik daarin niet de enige ben.
Hoho, antibiotica gebruik je pas als je een ziekte in je omdraagt, als medicijn. Inenten doe je in met een gezond lichaam. Dat is heel anders...
Nee, dat is ten diepste niét anders.

Je vacineert je niet omdat je vrtrouwd dat God je leven leidt.
Dan moet je in ziekte ook vertrouwen dat God dat leidt.
Dus niet als je dan toch ziek wordt opeens wél je vertrouwen op lichaamsvreemde stoffen gaan bouwen.
Dit is werkelijk een kulredenering. Bij ziekte mag je de middelen gebruiken. Maar als je gezond bent je gaan beschermen tegen mogelijke toekomende gevaren (die in Gods hand zijn) is toch echt wat anders. En Albion heeft groot gelijk met die tekst. De Heere Jezus neemt een voorbeeld uit de praktijk om daarmee een geestelijke les te leren. Dan moet het voorbeeld in de praktijk wel kloppen natuurlijk!
Hm, die ga ik onthouden voor als mijn moeder weer begint de klagen dat ik 200 gram fruit en 2 stuks fruit per dag moet eten :D

Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
Omdat ik de overheid moet gehoorzamen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
Omdat ik de overheid moet gehoorzamen.
Je kán vrijstelling krijgen hoor.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

Oh oke, dat is de enige reden dat je het doet, je eigen veiligheid is geen reden, als het niet moest zou je het ook niet doen?

En wat nou als inenten zou moeten? Zou je dan zeggen: De overheid gehoorzamen is belangrijker dan op God vertrouwen?

De meeste mensen, ook christenen, dragen een autogordel niet omdat het moet maar vanwege hun veiligheid. Als je een ongeluk krijgt is het maar beter dat je een gordel om hebt dat vergroot je levenskans drastisch. Doe je dat niet, dan begeef je jezelf in gevaar. Het klinkt dat wel heel mooi om te zeggen: Of ik een ongeluk krijg is in Gods hand... maar als je een ongeluk krijgt is het nog niet Gods wil dat je geen gordel om hebt, dat is eigen onverantwoord gedrag. Waarom zou dat met inenten anders zijn? We hebben toch verantwoordelijkheid, ook de verantwoordelijkheid om onszelf niet moedwillig in gevaar te begeven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
Omdat ik de overheid moet gehoorzamen.
Je kán vrijstelling krijgen hoor.
Voor het dragen van een autogordel? nee hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Oh oke, dat is de enige reden dat je het doet, je eigen veiligheid is geen reden, als het niet moest zou je het ook niet doen?

En wat nou als inenten zou moeten? Zou je dan zeggen: De overheid gehoorzamen is belangrijker dan op God vertrouwen?

De meeste mensen, ook christenen, dragen een autogordel niet omdat het moet maar vanwege hun veiligheid. Als je een ongeluk krijgt is het maar beter dat je een gordel om hebt dat vergroot je levenskans drastisch. Doe je dat niet, dan begeef je jezelf in gevaar. Het klinkt dat wel heel mooi om te zeggen: Of ik een ongeluk krijg is in Gods hand... maar als je een ongeluk krijgt is het nog niet Gods wil dat je geen gordel om hebt, dat is eigen onverantwoord gedrag. Waarom zou dat met inenten anders zijn? We hebben toch verantwoordelijkheid, ook de verantwoordelijkheid om onszelf niet moedwillig in gevaar te begeven?
Marnix, ik heb geen zin deze discussie met jou te voeren, hoe graag je dat ook wilt. Ziekte en een ongeluk op de weg is toch wat anders.

Overigens zijn er in Nederland tijden geweest dat je zonder pokkenbriefje geen school voor je kind kon vinden. Christenen hebben het daar erg moeilijk mee gehad.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Marnix »

Tja... ik kan dat wel snappen, want als je kind een ziekte krijgt is de kans dat anderen weer worden aangestoken groot, helemaal op een school.

Maar goed, ik zie niet in waarom er zoveel verschil is tussen het dragen van een autogordel en het je laten inenten, het is beide preventief iets doen om te voorkomen dat er iets misgaat... en jij kan blijkbaar het verschil dat er volgens jou is niet aantonen, want je motiveert je standpunt niet.

Ik lees nergens dat de Bijbel inenten verbiedt, dus ik vraag me af of christenen die zich niet inenten, het zich niet moeilijker maken dan nodig is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Ariene schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Nee maar serieus, waarom draag je dan een autogordel? Je gaat je beschermen tegen iets wat helemaal niet plaats hoeft te vinden. En is dat ook niet in Gods hand?
Omdat ik de overheid moet gehoorzamen.
Je kán vrijstelling krijgen hoor.
Voor het dragen van een autogordel? nee hoor.
Jawel hoor!

(Alleen w.s. niet vanwege principieële redenen ;) )
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Oh oke, dat is de enige reden dat je het doet, je eigen veiligheid is geen reden, als het niet moest zou je het ook niet doen?

En wat nou als inenten zou moeten? Zou je dan zeggen: De overheid gehoorzamen is belangrijker dan op God vertrouwen?

De meeste mensen, ook christenen, dragen een autogordel niet omdat het moet maar vanwege hun veiligheid. Als je een ongeluk krijgt is het maar beter dat je een gordel om hebt dat vergroot je levenskans drastisch. Doe je dat niet, dan begeef je jezelf in gevaar. Het klinkt dat wel heel mooi om te zeggen: Of ik een ongeluk krijg is in Gods hand... maar als je een ongeluk krijgt is het nog niet Gods wil dat je geen gordel om hebt, dat is eigen onverantwoord gedrag. Waarom zou dat met inenten anders zijn? We hebben toch verantwoordelijkheid, ook de verantwoordelijkheid om onszelf niet moedwillig in gevaar te begeven?
Marnix, ik heb geen zin deze discussie met jou te voeren, hoe graag je dat ook wilt. Ziekte en een ongeluk op de weg is toch wat anders.

Overigens zijn er in Nederland tijden geweest dat je zonder pokkenbriefje geen school voor je kind kon vinden. Christenen hebben het daar erg moeilijk mee gehad.
Wil je nog wel op mijn vraag ingaan?
Ik vroeg waar de grens ligt tussen onze verantwoordelijkheid en ons vertrouwen.

Het stuk over verzekeren vond ik mooi, zou ook toepasbaar zijn op inenten.
je neemt voorzorgs maatregelen. Beschermt daarmee jezelf en de ander.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Ik vroeg waar de grens ligt tussen onze verantwoordelijkheid en ons vertrouwen.
Onze verantwoordelijkheid strekt zich niet verder uit als onze invloed.

Die verhouding tussen onze verantwoordelijkheid en vertrouwen lees je duidelijk bij Nehemia: "God van den hemel, Die zal het ons doen gelukken, en wij, Zijn knechten, zullen ons opmaken en bouwen."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Dus concreet gezegd moeten wij alle middelen gebruiken die ons gegeven zijn in het vertrouwen dat God het wil zegenen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Dus concreet gezegd moeten wij alle middelen gebruiken die ons gegeven zijn in het vertrouwen dat God het wil zegenen.
Precies. Mits het uiteraard geoorloofde middelen zijn.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:Dus concreet gezegd moeten wij alle middelen gebruiken die ons gegeven zijn in het vertrouwen dat God het wil zegenen.
Precies. Mits het uiteraard geoorloofde middelen zijn.
Dus dan beginnen we weer bovenaan om af te vragen of inenten en geoorloofd middel is?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:
Ariene schreef:Dus concreet gezegd moeten wij alle middelen gebruiken die ons gegeven zijn in het vertrouwen dat God het wil zegenen.
Precies. Mits het uiteraard geoorloofde middelen zijn.
Dus dan beginnen we weer bovenaan om af te vragen of inenten en geoorloofd middel is?
Of denk je, dat Hij ongeoorloofde middelen ook zal zegenen?
Plaats reactie