Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door BJD »

Zo kan ik mij herinneren uit een boek over Ds Kersten dat hij op zaterdag op de boot stapte om naar Amerika te varen. ( daar ben je dan niet voor de zondag) Ik denk dat je nu wat aangekeken wordt als je op zaterdagavond het vliegtuig pakt..
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Bonny »

Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is met autorijden naar de kerk op zondag. Waarom kan lopen/ fietsen wel? Dat is toch veel vermoeiender - zeker met dit winderige weer - dan rustig in de auto?
The Groom's still waiting at the altar
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Marco »

Bonny schreef:Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is met autorijden naar de kerk op zondag. Waarom kan lopen/ fietsen wel? Dat is toch veel vermoeiender - zeker met dit winderige weer - dan rustig in de auto?
Daar is ook geen probleem mee. Als dit topic één ding leert is dat dit soort zaken pas een probleem wordt als je er een probleem van maakt. En dat het probleem groter wordt als je er dan ook nog verkeerd mee omgaat. Dan gaan er mensen achter bosjes liggen, moeten chauffeurs in donkere steegjes gaan wachten (kon die man niet gewoon in de kerk bij de dienst zijn?), en gaan dominees liegen over hun activiteiten op zondag. Je kunt er om lachen (en het is inderdaad wel vermakelijk om te zien hoe de mens zich af en toe in bochten wringt), maar tegelijkertijd kan je er wat van leren.

Maar als je er alleen maar om lacht, bedenk dan wel dat over een jaar of zestig wij waarschijnlijk ook belachelijk gevonden zullen worden (en zeer waarschijnlijk nog wel eerder ook).
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door zusterelly »

Marco schreef: Maar als je er alleen maar om lacht, bedenk dan wel dat over een jaar of zestig wij waarschijnlijk ook belachelijk gevonden zullen worden (en zeer waarschijnlijk nog wel eerder ook).
Nu al is mijn ervaring...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door albion »

Marco schreef:
Bonny schreef:Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is met autorijden naar de kerk op zondag. Waarom kan lopen/ fietsen wel? Dat is toch veel vermoeiender - zeker met dit winderige weer - dan rustig in de auto?
Daar is ook geen probleem mee. Als dit topic één ding leert is dat dit soort zaken pas een probleem wordt als je er een probleem van maakt. En dat het probleem groter wordt als je er dan ook nog verkeerd mee omgaat. Dan gaan er mensen achter bosjes liggen, moeten chauffeurs in donkere steegjes gaan wachten (kon die man niet gewoon in de kerk bij de dienst zijn?), en gaan dominees liegen over hun activiteiten op zondag. Je kunt er om lachen (en het is inderdaad wel vermakelijk om te zien hoe de mens zich af en toe in bochten wringt), maar tegelijkertijd kan je er wat van leren.

Maar als je er alleen maar om lacht, bedenk dan wel dat over een jaar of zestig wij waarschijnlijk ook belachelijk gevonden zullen worden (en zeer waarschijnlijk nog wel eerder ook).
Ik ben ook opgevoed met op zondag geen autorijden. Toen ik dus in Engeland werkte, liep ik van mijn werk naar de kerk (en dat is in Engeland geen 'sienekure', heuvels op en af. (ik moest dan vroeg eten en kwam als 'mosterd achter de maaltijd').
Toen ik op vakantie was ging ik ook altijd lopend naar de kerk en dat was meestal anderhalfuur lopen.
Mijn man (schipper) is daar niet mee opgegroeid, en heeft moeite met zo een eind te lopen, dus die stapt in de auto.
Ik begrijp ook wel dat het niet aan die auto ligt maar wel aan degene die in de auto zit. En toch (nostalgie waarschijnlijk), mis ik dat nog weleens. En het gevaar is, vind ik, dat je gauw een kerk voorbij rijdt, omdat iets verder een ds. staat die je graag hoort. De ouderen in Engeland konden het wel waarderen dat ik lopend naar de kerk ging, (en ze haalden dan de Emmausgangers aan).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door memento »

Eerlijkheid en integerheid zijn m.i. 2 uiterst belangrijke eigenschappen die een christen moet hebben. Stiekum regels overtreden vind ik erg achterbaks. Óf je doet het, en dus niet met gedoofde lichten. Óf je doet het niet, wat dus inhoud dat je wacht tot 12 uur, of dat je helemaal niet gaat.

Stiekum dingen doen, zeker als vooraanstaand figuur als predikant, leidt er alleen maar toe dat de regels én de mensen die ernaar willen leven, niet meer serieus genomen worden. Volgens mij erger je daar je broeder veel meer mee...

PS> Wat er staat over je broeder niet ergeren, dat gaat over ZWAKKE broeders in het geloof. Wie zich dus ergert aan de vrijheid die de ander neemt, betoond daarmee dus dat zijn geloof nog zwak is. Ik mag van gezelschapsmensen verwachten dat in ieder geval de zogenaamde doorgeleiden hier dan geen aanstoot aan hebben genomen...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:
jakobmarin schreef: De buitenwacht sprak vaak met minachting over het harmonium en noemde het een psalmenpomp, een jammerhout, een hallelujacommode of een cirkelzaag des geloofs.”
:D
:haha :haha
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door refo »

memento schreef:Eerlijkheid en integerheid zijn m.i. 2 uiterst belangrijke eigenschappen die een christen moet hebben. Stiekum regels overtreden vind ik erg achterbaks. Óf je doet het, en dus niet met gedoofde lichten. Óf je doet het niet, wat dus inhoud dat je wacht tot 12 uur, of dat je helemaal niet gaat.

Stiekum dingen doen, zeker als vooraanstaand figuur als predikant, leidt er alleen maar toe dat de regels én de mensen die ernaar willen leven, niet meer serieus genomen worden. Volgens mij erger je daar je broeder veel meer mee...

PS> Wat er staat over je broeder niet ergeren, dat gaat over ZWAKKE broeders in het geloof. Wie zich dus ergert aan de vrijheid die de ander neemt, betoond daarmee dus dat zijn geloof nog zwak is. Ik mag van gezelschapsmensen verwachten dat in ieder geval de zogenaamde doorgeleiden hier dan geen aanstoot aan hebben genomen...
En dat die niet op de loer gelegen hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
memento schreef:Eerlijkheid en integerheid zijn m.i. 2 uiterst belangrijke eigenschappen die een christen moet hebben. Stiekum regels overtreden vind ik erg achterbaks. Óf je doet het, en dus niet met gedoofde lichten. Óf je doet het niet, wat dus inhoud dat je wacht tot 12 uur, of dat je helemaal niet gaat.

Stiekum dingen doen, zeker als vooraanstaand figuur als predikant, leidt er alleen maar toe dat de regels én de mensen die ernaar willen leven, niet meer serieus genomen worden. Volgens mij erger je daar je broeder veel meer mee...

PS> Wat er staat over je broeder niet ergeren, dat gaat over ZWAKKE broeders in het geloof. Wie zich dus ergert aan de vrijheid die de ander neemt, betoond daarmee dus dat zijn geloof nog zwak is. Ik mag van gezelschapsmensen verwachten dat in ieder geval de zogenaamde doorgeleiden hier dan geen aanstoot aan hebben genomen...
En dat die niet op de loer gelegen hebben.
Allemaal goed en waar.

Maar, zoals ik al eerder schreef, is het hier nodig oude koeien uit de sloot te halen, en ons even lekker over de zonde van een predikant te vermaken. Lezen we in Rom. 1:
32 Dewelke, daar zij het recht Gods weten ( namelijk dat degenen die zulke dingen doen, des doods waardig zijn), niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen die ze doen.
Weet het, dat gaat over heel andere zonden...

Laten we even onze hand in eigen boesem steken. En even die balk eerst uit eigen ogen wegnemen, voor dat we over antieke gevallen gaan zitten spotten!


::please :rules :lock
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door JolandaOudshoorn »

Volgens mij ging het hier om de dwaasheid van een ouderling (die op persoonlijke verantwoording bezig was) en niet over de fout van een dominee
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door albion »

ik vind het van allebei wel hypocriet. Als je er tegen bent of je vertrouwt het niet, ga er dan naar toe
en vraag het op de man af. En als er bezwaar is dat de ds. op zondag met de auto weggaat wacht hij
toch even (hoeft hij niemand te ergeren).
bovendien vind ik het niet van gastvrijheid getuigen als men de ds. in de steek laat en zelf naar bed gaat.
Om van beleefdheid maar niet te spreken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Herman »

Bert Mulder schreef: Laten we even onze hand in eigen boesem steken. En even die balk eerst uit eigen ogen wegnemen, voor dat we over antieke gevallen gaan zitten spotten!
Het is goed Bert, dat je ook een ander geluid laat horen. Niettemin moet het voor ons duidelijk zijn dat de zo genoemde en vereerde voorgangers uit het verleden (bejubeld en ten voorbeeld gesteld in 100 en 1 levensbeschrijvingen) ook falende mensen waren. Ze hadden zelf niks in de melk te brokkelen, en zouden groter zondaars geweest zijn dan Lamech, als ze geen genade hadden ontvangen.

Maar helaas, of we hun leven positief of negatief onder woorden brengen, de beslissende rol van Gods genade komt maar marginaal aan bod.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Jongere »

En wat ziet gij den splinter, die in uws broeders oog is, en den balk, die in uw eigen oog is, merkt gij niet?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Marnix »

Bonny schreef:Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is met autorijden naar de kerk op zondag. Waarom kan lopen/ fietsen wel? Dat is toch veel vermoeiender - zeker met dit winderige weer - dan rustig in de auto?
Nou, ik had 3 jaar terug een interview met mijn opa. Hij vertelde over zijn jeugd, daar gingen ze altijd lopend naar de kerk. Er was een jongen die wat moeite had om 's ochtends zijn bed uit te komen, hij was dan vaak laat en pakte dan de fiets naar de kerk. Hoofdschuddend werd er dan door de andere kerkgangers naar hem gekeken. Zoiets doe je toch niet, fietsen op zondag, dat was wel erg slecht en zondig van die jongen. Tja en zo was eerst autorijden en fietsen op zondag uit den boze, fietsen is sowieso wel oke nu, maar autorijden nog niet helemaal. Het verschuift allemaal wel en nu denken we: Hoe konden ze daar toen moeilijk over doen. Het was goedbedoeld, met de intenties was niks mis, maar het was wel gewoon een cultuurgebonden regel, en het is niet verkeerd dat dat aan het veranderen is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Het was goedbedoeld, met de intenties was niks mis, maar het was wel gewoon een cultuurgebonden regel, en het is niet verkeerd dat dat aan het veranderen is :)
En waarom is dat niet verkeerd??? Ik heb er zo mijn twijfels over. Als je zondags makkelijk in de auto stap waarom dan niet
kerken in een andere plaats? En zo lopen de leeskerken leeg en krijg je megakerken zoals in Barneveld en elders.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie