Twintig jaar wereldwijd web

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door jakobmarin »

AMSTERDAM - Het is maandag precies twintig jaar geleden dat Nederland als eerste Europese land aansluiting kreeg op internet.

ysteembeheerder Piet Beertema van het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam ontving op 17 november 1988 om halfdrie een -nu historisch- mailtje. Daarmee kreeg het CWI, als eerste instelling buiten Amerika, officieel toegang tot het NSFnet. „De transatlantische datasnelheid was toen 300 bits per seconde. Nu is dat 256 kbit per seconde”, schrijft Beertema op zijn site.

Na jaren voorbereiding en goede contacten in de kleine netwerkwereld destijds, kregen Beertema en zijn collega’s toegang tot het toen nog Amerikaanse computernetwerk. Beertema’s voornaamste ingang bij NSFnet was de Amerikaanse internetpionier Rick Adams. Het academische NSFnet groeide uit tot het wereldwijde internet.

Andere academische en onderzoeksinstellingen in Nederland en in de rest van Europa werden niet lang daarna aangesloten. In Nederland speelde SURFnet hierbij een belangrijke rol. Commerciële bedrijven volgden later en particulieren moesten tot 1993 wachten. Het CWI werd het belangrijkste internetknooppunt tussen Europa en de VS.

Het CWI-knooppunt is later onder de naam Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) verdergegaan. Nog altijd loopt een deel van het Europese internetverkeer via het Science Park Amsterdam, waar ook het CWI is gevestigd.

De eerste toegekende koninklijke onderscheiding voor een internetpionier ging in 1999 naar Beertema. Hij werd ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Internet begon als Arpanet, een koppeling van militaire netwerken, dat in 1969 is gestart in de Verenigde Staten.

Internet is een afkorting voor Interconnected Networks. In het dagelijkse spraakgebruik is internet vaak een synoniem voor het world wide web, maar dat is slechts één van de vele diensten. Andere bekende diensten zijn e-mail, FTP en usenet.

http://www.cwi.nl/20jaarinternet

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1373941/Tw ... d+web.html
Alweer zólang?!? :quoi
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door jvdg »

Tja, het is voor velen tot nut en zegen geworden, maar ook voor velen een weg ter verderving.........

Dat geldt trouwens ook voor TV en andere media.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Mister »

jvdg schreef:Tja, het is voor velen tot nut en zegen geworden, maar ook voor velen een weg ter verderving.........

Dat geldt trouwens ook voor TV en andere media.
:bobo
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
jvdg schreef:Tja, het is voor velen tot nut en zegen geworden, maar ook voor velen een weg ter verderving.........

Dat geldt trouwens ook voor TV en andere media.
:bobo
:bobo
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Mister »

Informatief artikel, leuk om te lezen. Hoppa, zware veroordeling er tegenaan. Dat hoeft toch niet gelijk altijd?
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Marco »

Proberen we nog een keer:

Het is velen tot verderf geworden, maar ook velen tot zegen!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Marnix »

niets nieuws onder de zon :)

Dat geldt ook voor media en andere zaken, het hele leven leidt voor velen tot verderf en voor sommigen tot zegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Rens »

Ik kreeg van een vriend van mij, m'n eerste pc. Eentje waarop je alleen maar spelletjes kon doen dmv diskettes.

Vraag me niet wát voor pc het was, hij werkte iig met ms-dos.

Een jaar later had ik m'n eerste échte pc, mét internet-aansluiting, dat was medio 1999. M'n alleeerste provider was Euronet Internet, maar al snel werd die ingewisseld voor een provider welks naam ik nu kwijt ben, maar die wél toegang gaf tot het tóén functionerende www.

Maar omdat ik die toch wel erg duur vond, 79,50 per maand, heb ik die na verloop van tijd ingewisseld voor het toen nieuwe Planet Internet, die veel goedkoper was, even snel én veel uitgebreider. Die heb ik héél lang gehad, tot eind vorig jaar/begin dit jaar toen ik overstapte naar Tele2.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 okt 2009, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twintig jaar wereldwijd web

Bericht door Marco »

jakobmarin schreef:Alweer zólang?!? :quoi
Ja, maar wel in een iets andere vorm dan we nu gewend zijn. Voordat het WorldWideWeb zijn intree deed was het allemaal niet zo gebruiksvriendelijk. En voor de invoering van DNS....

En toen ik zelf (in 1993) voor het eerst mailde was dat in ELM (en met VI als editor, moest je ook aan wennen, maar het wordt nog steeds gebruikt - soms ook door mij).
Plaats reactie