Alpha curcus

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

En vergeet de evangeliën niet.

Matth. 20 vers 16
want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren

Johannes 10 vers 20
Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.

Mattheus 11 vers 26 en 27
Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U. Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren.

Johannes 13 vers 18
Ik zeg niet van u allen: Ik weet, welke Ik uitverkoren heb; maar dit geschiedt, opdat de Schrift vervuld worde: Die met Mij het brood eet, heeft tegen Mij zijn verzenen opgeheven.

Johannes 6 vers 44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Johannes 15 vers 16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren

Lukas 12 vers 32
Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.


In sommige opzichten kun je met de bijbel een hoop kanten op. Maar zeer zeker niet als het gaat om de uitverkiezing. Die wordt in de Bijbel zéér duidelijk geleerd. Lees bijvoorbeeld Romeinen 9 maar eens in z’n geheel. ‘k Moet altijd een klein beetje glimlachen als mensen tegen Gods uitverkiezing gaan schoppen. De bijbel leert het zo helder! Maar ik weet denk ik wel waar dat vandaan komt; men wil niet afhankelijk zijn van God. De mens wil zelf kiezen. 'Ikke zelf doen'. En het is toch wel heel eng als je dan van God afhankelijk bent.

Maar de uitverkiezing sluit niemand uit. Nee, het zet juist de deuren wagenwijd open. Omdat God mensen heeft uitverkoren kunnen we tot Christus gaan. "Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke" maar dan gelijk er achteraan "en die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen."


[Veranderd op 10/12/02 door Kislev]
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Kislev,

Ik ben het met je eens dat de Bijbel volop over uitverkiezing spreekt. Als ik nu het Johannesevangelie lees begrijp ik niet dat ik dat heb kunnen lezen terwijl ik niet geloofde in de verkiezing.

Maar de reden waarom men verkiezing verwerpt is niet zo eenzijdig als je zegt denk ik. Het komt ook voort uit redeneringen als: Mensen die niet uitverkoren zijn, kiezen er zelf niet voor geboren te worden. Toch hebben ze geen kans aan het oordeel te ontkomen. Dit strijd met de rechtvaardige God op het eerste gezicht. Een God die je lief heb, zou je toch niet van onrecht beschuldigen?

En er is het gevaar dat uitverkiezing gebracht wordt op een plaats waar het niet hoort, als iets waar je kennis van moet hebben voor je gaat geloven of iets dergelijks. Als tegenreactie gooit men kind met badwater weg.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Waarom? Als je in de uitverkiezing gelooft kun je dat toch vertellen? God verkiest haar, of Hij verkiest haar niet. Als God haar uitverkoren heeft, maakt het niet uit of je haar wel of niet naar een alpha-cursus meebrengt en of je haar wel of niet over de uitverkiezing vertelt, want ze zal geloven. En als ze niet uitverkoren is, dan is het erg jammer, maar dan is er dus ook geen hoop, en maakt het ook niet uit wat je doet.
Ha Madtice,

ik begrijp de uitverkiezing niet zo goed (en zeker dubbele uitverkiezing niet) dus het is een beetje lastig om hier al te diep op in te gaan voor mij. Maarre.. het is nogal slopend om te denken dat je niet uitverkoren bent (zelf ervaring mee), en zoiets gun je niemand. En als zij tot geloof zou komen (waar ik de Heere God voor bid) dan maakt het me echt niets uit of ze nu wel of niet in uitverkiezing gelooft, als ze maar in de Heere Jezus is en in Zijn Liefde blijft.
Er staat in Jak 5 dat iemand behouden kan worden door gebed van een broeder/zuster en in Rom 10 dat het geloof uit het gehoor is. Daarom neem ik haar mee naar de Alpha-cursus, alleen dat doe ik niet want zij neemt mij mee :, want ze ging liever niet in d'r uppie.

Groetjes, Lebaoth

[Veranderd op 10/12/02 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Refojongere, ik bestrijd niet dat God verkiest. Ik bedoelde dat het niet 'speelt' op de manier waarop het bij sommige mensen nu speelt (beklemmend, afwachtend)

Als het NT over uitverkiezing spreekt is dit om God's macht, voorzienigheid uit te leggen. Om tegen arrogantie in te gaan.
Niet om lijdelijkheid te scheppen of mensen erop te attenderen dat ze niet weten of ze uitverkoren zijn.

Het concept van "Misschien wil je wel maar ben je toch niet uitverkoren" bestaat niet. Wie wil is uitverkoren. "Niemand kan zeggen 'Jezus is HEER' dan door de Heilige Geest".

Buiten dat is de eigen keuze een zeer belangrijk element in de Bijbel. Alleen zal elke christen zeggen dat hij zijn keuze niet zelf heeft gemaakt maar God in hem.

Uiteindelijk gebeurt er niets buiten de wil van God om, maar dat wil niet zeggen dat ik maar niets moet doen. Niet moet lopen tot God mijn spieren beweegd. Niet moet spreken tot God mijn lippen stuurt.

Als uitverkiezing wordt gebruikt om het oproepende karakter van de Alphacursus te bestreiden speel je twee bijbelse elementen onjuist tegen elkaar uit.

De bijbel roept op tot een keuze, en achteraf zal de kiezer de keuze als door God gegeven plaatsen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Overigens leert de alphacursus absoluut de vrije wil niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie