JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Unidad
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2008, 13:51

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Unidad »

Afgewezen schreef: En hoe los jij het probleem op, Unidad? Tekeer gaan tegen anderen is makkelijk, maar wat is jouw concrete voorstel/handelwijze?
Ik heb ook geen oplossing. Ik ben bang dat de situatie nog veel hopelozer moet worden voordat we het pas gaan beseffen hoe droevig het is. Dat het hele bastion eerst en volledig in puin terecht moet komen, voordat het pas door begint te dringen. Derhalve ben ik intens verheugd als ik (jonge) mensen interkerkelijk de handen ineen zien slaan en zich willen geven voor het Lichaam van Christus, zoals HC en JD, maar ook andere interkerkelijke initiatieven. En niet zoals zovelen doen: strijden voor de waarheid van een denominatie. Dat versterkt namelijk de littekens in het Lichaam van Christus alleen maar. En ik ga niet, als ik zelf geen antwoord heb, anderen bekritiseren die er alles aan willen doen om het verdeelde Huis Gods te herstellen. Gods werk gaat echt wel door. Hij laat Zich niet binden door menselijke structuren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Unidad schreef:Derhalve ben ik intens verheugd als ik (jonge) mensen interkerkelijk de handen ineen zien slaan en zich willen geven voor het Lichaam van Christus, zoals HC en JD, maar ook andere interkerkelijke initiatieven.
Als je het onderstreept weglaat, ben ik het volkomen met je eens.
De stichtingen die jij noemt zijn namelijk geen interkerkelijk initiatief. Bovendien stoppen ze die jongeren toch wat anders in handen dan die jongeren zoeken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Bovendien stoppen ze die jongeren toch wat anders in handen dan die jongeren zoeken.
Tja, dat weet ik eigenlijk niet. Kun je dit hard maken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Bovendien stoppen ze die jongeren toch wat anders in handen dan die jongeren zoeken.
Tja, dat weet ik eigenlijk niet. Kun je dit hard maken?
Nee, daar heb je gelijk in.
Want het klopt niet.
Ik moet het anders formuleren: ze stoppen jongeren wat anders in handen dan het ene nodige.
Een handjevol tijdgeloof, waar ze als er moeilijkheden komen, niets aan hebben. Bovendien hebben ze zich dan door hun afzetten al zo van hun eigen kerkelijke, sociale omgeving vervreemd, dat er nauwelijks terugkeer meer mogelijk is (zo heb ik in de praktijk een paar keer meegemaakt).
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Bovendien stoppen ze die jongeren toch wat anders in handen dan die jongeren zoeken.
Tja, dat weet ik eigenlijk niet. Kun je dit hard maken?
Nee, daar heb je gelijk in.
Want het klopt niet.
Ik moet het anders formuleren: ze stoppen jongeren wat anders in handen dan het ene nodige.
Een handjevol tijdgeloof, waar ze als er moeilijkheden komen, niets aan hebben. Bovendien hebben ze zich dan door hun afzetten al zo van hun eigen kerkelijke, sociale omgeving vervreemd, dat er nauwelijks terugkeer meer mogelijk is (zo heb ik in de praktijk een paar keer meegemaakt).
Waarom veroordeel je zo keihard? Reken maar dat er óók daar jongeren zijn die weten van moeite en verdriet, en toch staande blijven en vastgehouden worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Waarom veroordeel je zo keihard? Reken maar dat er óók daar jongeren zijn die weten van moeite en verdriet, en toch staande blijven en vastgehouden worden.
Dat zou kunnen.

Maar het gaat mij om het zaligmakende geloof.
En we belijden toch met elkaar dat dat geloof door de Heilige Geest in onze harten gewerkt wordt door de verkondiging van het Evangelie? En die Evangelieverkondiging uitgevoerd wordt door Zijn gezonden dienaren?

Waarom bewandelen die jongeren die weg dan niet?
Kortom (weer maar eens): wat is de meerwaarde van dat soort stichtingen?
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef:
freek schreef:Waarom veroordeel je zo keihard? Reken maar dat er óók daar jongeren zijn die weten van moeite en verdriet, en toch staande blijven en vastgehouden worden.
Dat zou kunnen.

Maar het gaat mij om het zaligmakende geloof.
En we belijden toch met elkaar dat dat geloof door de Heilige Geest in onze harten gewerkt wordt door de verkondiging van het Evangelie? En die Evangelieverkondiging uitgevoerd wordt door Zijn gezonden dienaren?

Waarom bewandelen die jongeren die weg dan niet?
Kortom (weer maar eens): wat is de meerwaarde van dat soort stichtingen?
Tiberius: Stel jij dan dat het evangelie niet verkondigd wordt bij HC en de Heilige Geest daar dus niet kan werken?. En dat die Evangelieverkondiging niet uitgevoerd wordt (bij HC) door dienaren die God gezonden heeft?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

zusterelly schreef:
Tiberius schreef:
freek schreef:Waarom veroordeel je zo keihard? Reken maar dat er óók daar jongeren zijn die weten van moeite en verdriet, en toch staande blijven en vastgehouden worden.
Dat zou kunnen.

Maar het gaat mij om het zaligmakende geloof.
En we belijden toch met elkaar dat dat geloof door de Heilige Geest in onze harten gewerkt wordt door de verkondiging van het Evangelie? En die Evangelieverkondiging uitgevoerd wordt door Zijn gezonden dienaren?

Waarom bewandelen die jongeren die weg dan niet?
Kortom (weer maar eens): wat is de meerwaarde van dat soort stichtingen?
Tiberius: Stel jij dan dat het evangelie niet verkondigd wordt bij HC en de Heilige Geest daar dus niet kan werken?. En dat die Evangelieverkondiging niet uitgevoerd wordt (bij HC) door dienaren die God gezonden heeft?
Nee, dat stel ik niet.
Ik stel dat wij, mensen, aan de middelen gebonden zijn.
De Geest is dat niet en kan dus zeker wel met een kromme stok recht slaan. Maar uit het feit, dat de Geest werkt, kunnen wij niet nemen, dat die stok recht is!

Neem de geschiedenis van Numeri 20, waar Mozes bevolen wordt tegen de steenrots te spreken. Dat was het voorgeschreven middel: spreken tot de steenrots. Mozes gebruikt echter een ander, zelf gekozen middel: slaan op de steenrots. Toch wilde God dat zelfgekozen middel gebruiken.
Maar niemand zal toch zeggen, dat daarmee het middel goed was? Gezien de straf die Mozes kreeg.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Nee, dat stel ik niet.
Ik stel dat wij, mensen, aan de middelen gebonden zijn.
De Geest is dat niet en kan dus zeker wel met een kromme stok recht slaan. Maar uit het feit, dat de Geest werkt, kunnen wij niet nemen, dat die stok recht is!

Neem de geschiedenis van Numeri 20, waar Mozes bevolen wordt tegen de steenrots te spreken. Dat was het voorgeschreven middel: spreken tot de steenrots. Mozes gebruikt echter een ander, zelf gekozen middel: slaan op de steenrots. Toch wilde God dat zelfgekozen middel gebruiken.
Maar niemand zal toch zeggen, dat daarmee het middel goed was? Gezien de straf die Mozes kreeg.
Er staat nog meer in Numeri:
25 Toen kwam de HEERE af in de wolk, en sprak tot hem, en afzonderende van den Geest, die op hem was, legde Hem op de zeventig mannen, die oudsten; en het geschiedde, als de Geest op hen rustte, dat zij profeteerden, maar daarna niet meer.
26 Maar twee mannen waren in het leger overgebleven; des enen naam was Eldad, en des anderen naam Medad; en die Geest rustte op hen (want zij waren onder de aangeschrevenen, hoewel zij tot de tent niet uitgegaan waren), en zij profeteerden in het leger.
27 Toen liep een jongen heen, en boodschapte aan Mozes, en zeide: Eldad en Medad profeteren in het leger.
28 En Jozua, de zoon van Nun, de dienaar van Mozes, een van zijn uitgelezen jongelingen, antwoordde en zeide: Mijn heer Mozes, verbied hun!
29 Doch Mozes zeide tot hem: Zijt gij voor mij ijverende? Och of al dat volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!

Op zich heb je wel gelijk. Maar nood breekt wet. Als de geordende predikers niet meer spreken wat ze spreken moeten, maar (om met gravo te spreken) wekelijks de gebruiksaanwijzing doornemen met de gemeente dan zal er uitgeweken moeten worden. De Geest wordt in de prediking over het algemeen als Obstakel gepresenteerd: als de Geest niet werkt is deze prediking nutteloos. De Geest organiseert Zelf de kerkdienst. Hoe zou de prediking nutteloos kunnen zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Als de geordende predikers niet meer spreken wat ze spreken moeten, maar (om met gravo te spreken) wekelijks de gebruiksaanwijzing doornemen met de gemeente dan zal er uitgeweken moeten worden. De Geest wordt in de prediking over het algemeen als Obstakel gepresenteerd: als de Geest niet werkt is deze prediking nutteloos. De Geest organiseert Zelf de kerkdienst. Hoe zou de prediking nutteloos kunnen zijn?
Dat verwijt ik HCr inderdaad ook, namelijk dat ze mensen die zich in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking kunnen herkennen als achterhaald beschouwen en daar geen genoegen mee nemen.
Overigens beaamt HCr dat zelf ook.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
refo schreef:Als de geordende predikers niet meer spreken wat ze spreken moeten, maar (om met gravo te spreken) wekelijks de gebruiksaanwijzing doornemen met de gemeente dan zal er uitgeweken moeten worden. De Geest wordt in de prediking over het algemeen als Obstakel gepresenteerd: als de Geest niet werkt is deze prediking nutteloos. De Geest organiseert Zelf de kerkdienst. Hoe zou de prediking nutteloos kunnen zijn?
Dat verwijt ik HCr inderdaad ook, namelijk dat ze mensen die zich in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking kunnen herkennen als achterhaald beschouwen en daar geen genoegen mee nemen.
Overigens beaamt HCr dat zelf ook.
Waar en wanneer? waar vind ik dat? Dit is een ernstige zaak, die zeker onder de aandacht van HCr moet worden gebracht, waar vind ik dit, zodat ik HCr hierover kan benaderen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Als de geordende predikers niet meer spreken wat ze spreken moeten, maar (om met gravo te spreken) wekelijks de gebruiksaanwijzing doornemen met de gemeente dan zal er uitgeweken moeten worden. De Geest wordt in de prediking over het algemeen als Obstakel gepresenteerd: als de Geest niet werkt is deze prediking nutteloos. De Geest organiseert Zelf de kerkdienst. Hoe zou de prediking nutteloos kunnen zijn?
Dat verwijt ik HCr inderdaad ook, namelijk dat ze mensen die zich in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking kunnen herkennen als achterhaald beschouwen en daar geen genoegen mee nemen.
Overigens beaamt HCr dat zelf ook.
Waar en wanneer? waar vind ik dat? Dit is een ernstige zaak, die zeker onder de aandacht van HCr moet worden gebracht, waar vind ik dit, zodat ik HCr hierover kan benaderen?
Dat zou ik zeker doen, ja.
Het staat in dit topic, in een posting van Grace; ergens rond pagina 40.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef: Dat verwijt ik HCr inderdaad ook, namelijk dat ze mensen die zich in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking kunnen herkennen als achterhaald beschouwen en daar geen genoegen mee nemen.
Overigens beaamt HCr dat zelf ook.
Waar en wanneer? waar vind ik dat? Dit is een ernstige zaak, die zeker onder de aandacht van HCr moet worden gebracht, waar vind ik dit, zodat ik HCr hierover kan benaderen?
Dat zou ik zeker doen, ja.
Het staat in dit topic, in een posting van Grace; ergens rond pagina 40.
Helaas voor Tiberius is dit niet waar. Hij probeert dat voortdurend te horen en te lezen, maar dat is nergens gezegd. En als dat al gezegd is, zou ik inderdaad een citaat willen zien, dan neem ik het direct terug.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Helaas voor Tiberius is dit niet waar. Hij probeert dat voortdurend te horen en te lezen, maar dat is nergens gezegd. En als dat al gezegd is, zou ik inderdaad een citaat willen zien, dan neem ik het direct terug.
Je hebt het zelf gezegd in dit topic; ik zal eens even zoeken.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Grace schreef:Helaas voor Tiberius is dit niet waar. Hij probeert dat voortdurend te horen en te lezen, maar dat is nergens gezegd. En als dat al gezegd is, zou ik inderdaad een citaat willen zien, dan neem ik het direct terug.
Je hebt het zelf gezegd in dit topic; ik zal eens even zoeken.
Het grappige is dat ik me dat ook meen te herinneren. Maar volgens mij was de toon van Grace op dat moment nogal ironisch.

Hoe dan ook, als Grace deze woorden terugneemt, kunnen ze natuurlijk ook niet meer gebruikt worden in de discussie.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gesloten