Stofje bruidsjurk laten zien

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door henriët »

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Bert Mulder »

Ja, kan me niet voorstellen hoe dit op enige manier met een bruiloft te maken heeft...

Maar, als men bij ons, zonder wetenis van de kerkeraad, als lid het Avondmaal zou overslaan, zou men een bezoek van de heren ouderling krijgen...

(wij zijn altijd na drie jaar te zitten, er altijd in ieder geval 1 jaar uit (de regel is twee, maar die regel mag opzij gezet worden). Zo zat ik drie jaar als diaken, 1 jaar af, nu ouderling)

Is er geen directe Bijbels gegeven voor aftreden, maar wel is het een goede regel, daar men heerschappij door enkelen alleen ermee weerd...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door albion »

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Tiberius »

zusterelly schreef:Precies! Ik zou zo'n gesprek van hart tot hart nog wel eens willen!
Dat kan met een gewoon huisbezoek toch ook? Of niet?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
zusterelly schreef:Precies! Ik zou zo'n gesprek van hart tot hart nog wel eens willen!
Dat kan met een gewoon huisbezoek toch ook? Of niet?
Zal maar een nieuw onderwerp openen, zou ik zeggen

(huisbezoek is ingesteld als een bezoek VOOR het Heilig Avondmaal...

Haar doel is de geestelijke staat van de leden, en niet om problemen op te brengen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:Volgens mij zijn we alweer een heel eind afgedwaald. Het is allemaal erg :offtopic . Dus ik wilde de moderators om actie vragen :nananere
Gijs, maak je vooral geen zorgen, maar de (sommige) mods zijn ook wel eens "off duty". :haha

Op dit moment heb ik geen zin in actie......... :)

Niettemin, dank voor je assistentie!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Mister »

Anyway, terug naar het stofje. Valt daar nog wat zinvols over te zeggen?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:Anyway, terug naar het stofje. Valt daar nog wat zinvols over te zeggen?
Ik heb mijn stofje toendertijd laten zien aan mijn (toen nog) aanstaande en mijn moeder en schoonmoeder zodat ze konden zien welke kleur het pak/stropdas moest hebben...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door zusterelly »

Mister schreef:Anyway, terug naar het stofje. Valt daar nog wat zinvols over te zeggen?
Dat zou dan voor het eerst zijn :langue :haha :haha
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
refo schreef:Laat die mensen met rust!!
Waarom zou je ze met rust laten?
We moeten altijd bereid zijn om getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is. Of niet soms?

En waarom zou je zo'n eerste avondmaalsgang dan niet willen delen met je wijkouderling(en)?
Ik neem tenminste aan, dat ze niet in de mens zullen eindigen.
Zoals je het hier zegt, en zoals Ds Vreugdenhil antwoord is idd zoals het moet wezen.
De praktijk is dat lammeren dagen lang het moment vrezen dat 'de kerkeraad' hun komt controleren, en zichzelf van alle troost beroven vanwege het komende bezoek.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door refo »

"We moeten altijd bereid zijn getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is"

Klinkt prachtig. Maar wil je door de commissie dan zul je moeten zeg dat er geen hoop is.
Zo ingewikkeld is het geworden.

Het blijkt vaak moeilijk de juiste zinnen te formuleren. Geloven is een woordenspel geworden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door jvdg »

refo schreef:"We moeten altijd bereid zijn getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is"

Klinkt prachtig. Maar wil je door de commissie dan zul je moeten zeg dat er geen hoop is.
Zo ingewikkeld is het geworden.

Het blijkt vaak moeilijk de juiste zinnen te formuleren. Geloven is een woordenspel geworden.
Ik denk dat refo hier een punt heeft.
We weten heel goed wat de commissie wil horen, en we antwoorden dienovereenkomstig.
Maar het gaat toch om waarheid in het binnenste.
Dat kan de commissie niet (altijd) in waarheid onderscheiden.

Los van deze uitloop in de discussie blijf ik benadrukken, wat zegt dat stomme stukje bruidsjurk?
Zegt het iets over het volume van de jurk? Zegt het iets over het innerlijke en de bewogenheid van de bruid (en m.i.) van de bruidegom?

Wordt i.p.v. naar het stukje van de bruidsjurk nog (met liefde) naar de intentie van het bruidspaar gekeken?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door freek »

refo schreef:"We moeten altijd bereid zijn getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is"

Klinkt prachtig. Maar wil je door de commissie dan zul je moeten zeg dat er geen hoop is.
Zo ingewikkeld is het geworden.

Het blijkt vaak moeilijk de juiste zinnen te formuleren. Geloven is een woordenspel geworden.
Daar heb je denk ik wel gelijk in. Ik zou zonder moeite een verhaal kunnen vertellen dat in de OGG of GG welgevallig is. Als je maar zegt dat er een woordje naar binnen is geslagen, dat het toen buiten hope werd en dat je wel eens een zoet uurtje van korte duur ontving, dan klinkt het zoals men het wil horen, ben ik bang. Vandaar dat ik toch kritisch ben over dergelijke bezoekjes
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Bert Mulder »

Men (de ouderlingen) moesten het hier op houden:
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
En hoe wordt dat riet NIET vertrapt? Dat lezen we hier:
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Dus, ouderlingen onder ons:

1. Niet hoovaardig doen, alsof wij iets bezitten dat we niet ontvangen hebben
2. Mensen op hun belijdenis geloven, vooral wanneer ze er naar leven
3. Voor de mensen onder je zorg bidden, in plaats van oordelen.
4. Trek je laarzen uit, zodat het gekrookte riet niet vertrapt wordt...

(ik weet het 4 punten in plaats van 3....)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Dus, ouderlingen onder ons:

1. Niet hoovaardig doen, alsof wij iets bezitten dat we niet ontvangen hebben
2. Mensen op hun belijdenis geloven, vooral wanneer ze er naar leven
3. Voor de mensen onder je zorg bidden, in plaats van oordelen.
4. Trek je laarzen uit, zodat het gekrookte riet niet vertrapt wordt...

(ik weet het 4 punten in plaats van 3....)
Ik wenste wel dat al onze ouderlingen met deze gaven bedeeld zijn......
In afhankelijkheid van hun Zender gaat dit vanzelf........toch?
Gesloten