Sinterklaas

england

Sinterklaas

Bericht door england »

Sinterklaas vieren..

Mag dat, of moeten Christenen zich verre houden van Sinterklaas, of de refo variant 'pakjesavond'...

Zelf vind ik het wel heeeeel erg gezellig, met z'n allen pakjes openen en pepernoten eten...

Maar hier geven ze cadeautjes met kerst...


Hoe zien jullie dat...
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Wij houden altijd een gezellig avondje met de familie! Vind ik niks verkeerds aan. We trekken een paar weken van te voren lootjes (één dezer dagen) en voor die persoon koop je wat leuks en maak je een gedicht...

Ik ga mijn kleine zusjes echt niet wijsmaken dat Sinterklaas één of andere heilige man is die precies weet wat je allemaal goed en fout doet, dat vind ik weer een beetje te gek.
En al zijn ze nog zo klein, ze hadden vorig jaar al ontdekt dat de sinterklaas uit het winkelcentrum blauwe ogen had en een bril en de sinterklaas in de stad niet.

Maar zo'n pakjesavond vind ik wel kunnen hoor...

:o:o:o
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Haha!
De jaarlijks terugkerende discussie zeker!?

Maar toch benieuwd naar schokkende tegenargumenten........:$


Een 'breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Inderdaad jaarlijks terugkerend. De refo-variant van 'pakjesavond' bestaat niet. Waarom niet? Omdat het niet exclusief reformatorisch is, maar heel Nederland dat viert.

Altijd nog beter dan cadeautjes met kerst! Ik vind het altijd heeel gezellig met gedichten enzo. Surprises zijn leuk om te krijgen, maar niet om te maken.

Sint Nicolaas, wat zal ik er van zeggen? Vroeger werd ik inderdaad opgevoed met de gedachte dat alles in zijn boek opgeschreven stond en tot mijn 8e of 9e heb ik er in geloofd. Het hoort erbij, maar als anderen (en dat zijn echt niet alleen maar reformatorischen hoor!!!) zeggen: Ik ga mijn kind voor het lapje houden, flauwekul. Heb ik daar ook respect voor. 'k Heb het altijd wel leuk gevonden, schoen zetten en zo en dan met je klasgenootjes weer overleggen wat ze gekregen hadden. En dan was hij zes dagen bij mij niet langsgeweest en bij een ander toevallig al die dagen wel. Het is toch onderdeel van je cultuur he!
Halloween en de Kerstman passen hier gewoon niet!
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Door Ds. W. Pieters

Sinterklaas

'Wat moeten wij van sinterklaas denken? Kan het houden van sinterklaasfeest en geloven in Jezus Christus samengaan?'

Jazeker, volgens velen in onze tijd (en vroeger was dat al niet anders) kun je zelfs heel de wereld aan de hand houden en toch op de nauwe weg zijn naar de hemel. Dus dan hoef je over sinterklaas helemaal niet in te zitten. Je kunt - zo blijkt in de praktijk - gerust belasting ontduiken en je kunt je naaste beroddelen en ongefilterd internet hebben en toch gewoon roemen in het kruis van Christus. Maar of zulken niet bedrogen uitkomen? Ik hoef over niemands hart te oordelen en ook niet over iemands mening of praktijk. Eén is er die ons oordeelt en dat is de Heere; en Hij doet dit overeenkomstig Zijn Woord.

Wat zegt de Bijbel? Over sinterklaas staat, zoals u begrijpt, niets in de Bijbel, omdat dat roomse feest er toen nog niet was. Maar als algemene richtlijn - waaraan een ieder zich vervolgens te toetsen heeft: schrijver en lezers - wil ik u graag op drie Schriftplaatsen wijzen.

Ten eerste Galaten 6 vers 14, waar de apostel schrijft: "Het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus; door Wie de wereld voor mij gekruisigd is, en ik voor de wereld."

Wie dit beleeft en praktizeert, kan met heel wat dingen niet meer mee.

Ten tweede Kolossenzen 3 vers 1-3: "Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God."

Wie deze genade deelachtig is, heeft gewoon geen zin, geen behoefte meer aan al die dingen, die buiten Christus zijn of tegen Christus ingaan.

Ten derde 1 Johannes 2 vers 14-17: "Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van het begin is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk, en het Woord Gods blijft in u, en gij hebt de boze overwonnen. Hebt de wereld niet lief noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar wie de wil van God doet, blijft in der eeuwigheid."

En dan mag u voor uzelf bepalen of sinterklaasfeest hier wel of niet onder valt.
Adryan

Bericht door Adryan »

Mijns inziens hoef ik eigenlijk niets meer toe te voegen aan het verhaal van ds Pieters

Toch een opmerking van mijn kant. Ik wil er zeg het maar wat praktische bezwaren aan toevoegen.

Het is van mijn kant misschien wel wat ver gezocht. Dan hoor ik dat graag. Maar ik lees het nu ook en hoor het over het algemeen.

Even kort het sinterklaas-verhaal zoals ik het hier en daar hoor (Ik ben zelf groot gebracht zonder sinterklaas).

Sinterklaas is de alwetende die weet wat wij gedaan hebben. Hoe weet hij dat. Alles in zijn boek geschreven. Hij opent de boeken. Hij straft de kwaaden met de roede en goeden beloont hij.

Allemaal mee eens? Ik gebruik wat zinnen die sommigen misschien bekend in de oren klinken.

Even wat teksten vergelijken en jullie begrijpen mijn probleem tegen dit zo onschuldige (?) feest?!

Openbaringen 20:
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.

Dan 7 : 10
het gericht zette zich, en de boeken werden geopend.

Tenslotte. Goeden? Goede werken? Worden beloond?
DE Heidelbergsche Cathechismus zegt:
Vr.62. Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn?
Antw. Daarom, dat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, gans volkomen en der wet Gods in alle stukken gelijkvormig zijn moet a, en dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn b.
a Gal 3:10 De 27:26 b Jes 64:6

Vr.63. Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Antw. Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade a.

a Lu 17:10

Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid a.

a Mt 7:18 Joh 15:5


Goede werken? Klinkt erg rooms. Klopt ook wel, want het is een van oorsprong Rooms feest.

Tenslotte. Dat vergeet ik er bijna te vermelden. Het is het eren van een Sint. Een heilige. Want het vieren van de dag van een heilige is niet vreemd. In de Roomse kerk heeft ieder zijn eigen heilige en elke dag wordt er wel een andere heilige vereerd (ik bedoel dit niet spottend). Maar kunnen wij (en ik heb het dan over de niet-Roomsen die hier reageerden) een dag van een heilige vereeren?

Vr.30. Geloven dan die ook aan den enigen Zaligmaker Jezus, die hun zaligheid en welvaart bij de heiligen, bij zichzelven, of ergens elders zoeken?
Antw. Neen zij; maar zij verloochenen met de daad den enigen Heiland Jezus, ofschoon zij met den mond in Hem roemen a; want van tweeën één: óf Jezus moet geen volkomen Zaligmaker zijn, óf die dezen Zaligmaker met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben, dat tot hun zaligheid van node is b.

a 1Co 1:13,30,31 Ga 5:4 b Heb 12:2 Jes 9:7 Col 1:19,20 Col 2:10 1Jo 1:7 (* Jes 9:7 AV = Jes 9:6 SV)

OF ben ik nu te kort door de bocht? Ben ik hierin te "zwaar"?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Goed stuk Adryan,

Toch vinden velen dat jij er inderdaad te zwaar over denkt. En het eerste wat er eerlijk gezegd bij mij opkomt is: Voor zo'n ogenschijnlijk onschuldig kinderfeest hoef je toch niet meteen Openbaringen 20 erbij te halen, hoewel ik de paralel goed begrijp.
"Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". Moeten we dan meteen de Bijbel erbij halen dat onze werken als een wegwerpelijk kleed zijn?

Ik snap het wel, maar ik twijfel er inderdaad aan of je het wel zo 'zwaar' of met een beter woord 'nauwgezet' moet opvatten...
england

Bericht door england »

Inderdaad RJ, Ik vond jou stukjes erggoed.
Het is meer een cultureel gebeuren, waarbij je elkaar 'gedenkt'.

Inderdaad eer je niet Sinterklaas, maar zijn idee, dat kan toch wel eens goed zijn om eens aan elkaar te denken...

Bovendien ben ik dol op kadootjes...!!!
Ik zie het inderdaad ook meer als familie gebeuren (iets wat dit jaar erg lastig wordt met engelse en nederlandse gedichten...) waar je met z'n allen gezellig bij elkaar bent.

Ik denk niet dat het van Christus aftrekt, integendeel, misschien een idee of extra aansporing om eens na te denken wat Hij gegeven heeft...

Kerts blijft voor mij echt 'kerst', en niet een heel familiegebeuren met kadootjes, en boom, lichtjes etc...
Over Halloween zullen we het al helemaal maar niet hebben...
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Origineel geplaatst door Matthijs
Door Ds. W. Pieters

Sinterklaas

'Wat moeten wij van sinterklaas denken? Kan het houden van sinterklaasfeest en geloven in Jezus Christus samengaan?'

Jazeker, volgens velen in onze tijd (en vroeger was dat al niet anders) kun je zelfs heel de wereld aan de hand houden en toch op de nauwe weg zijn naar de hemel. Dus dan hoef je over sinterklaas helemaal niet in te zitten. Je kunt - zo blijkt in de praktijk - gerust belasting ontduiken en je kunt je naaste beroddelen en ongefilterd internet hebben en toch gewoon roemen in het kruis van Christus. Maar of zulken niet bedrogen uitkomen? Ik hoef over niemands hart te oordelen en ook niet over iemands mening of praktijk. Eén is er die ons oordeelt en dat is de Heere; en Hij doet dit overeenkomstig Zijn Woord.
Wat een vreselijk ongenuanceerd artikeltje van Pieters zeg!
Meneer zet botweg belasting ontduiken, roddelen en ongefilterd internet in dezelfde context als sinterklaas vieren!
Ik wist eerst niet of ik het wel goed gelezen had.....tweede keer lezen......ja hoor het staat er echt!
Moeten we hem misschien eerst nog uitleggen dat sinterklaas niet echt bestaat...:$:,


Een 'breekje' van Breekijzertje
Adryan

Bericht door Adryan »

Nou, nou, breekijzertje. Ik had van jou toch wel een wat genuanceerder antwoord verwacht:) Ik vind dat je nu schopt tegen uitspraken die iemand vanuit zijn beste geweten doet.

Maar goed, ik ben het tenslotte eens met Pieters. Dat was al duidelijk. Nog wel even mijn reactie. Ik ben blij dat ik toch hoor dat er begrip is voor mijn standpunt. Dat meen ik serieus. Maar nogmaals. Ik kan het niet onschuldig noemen. Waarom Halloween niet onschuldig en Sinterklaas wel? Omdat het zo gegroeid is?

Elke keer als ik de verhalen hoor van Sinterklaas, komt dat gewoon in me op over openbaringen enz. En een gezellige avond is niets op tegen. Maar dat kan toch ook zonder de sinterklaas gedachte?

En laten we niet vergeten wat in Judas staat. En haat de rok die van het vlees besmet is.

En nadenken over hetgeen God ons gegeven heeft? Volgens mij mogen we dat 1 elke dag doen en 2 hebben we daar ook de verjaardag voor. Maar dat is weer een andere discussie.
strik

Bericht door strik »

Weten jullie eigenlijk wie Nicolaas, bisschop van Myra was? En dan noem ik hem maar even niet Heilig, maar gewoon de betekenis die hij, en ongetwijfeld onder de leiding van de Heilige Geest, heeft gehad voor de christelijke kerk zoals wij die nu kennen?

En als Pieters hem, in zijn bijzonder ongenuanceerd, stukje 'Rooms' noemt, dan laat hij duidelijk blijken dat hij zich nog nooit echt verdiept heeft in de kerkgeschiedenis van voor de reformatie en/of van voor het schisma. Dominee? HA!
Adryan

Bericht door Adryan »

Zie hier de geschiedenis van Sinterklaas-feest

Zoals jullie kunnen zien in bovenstaande artikel en zoals ook wel logisch is, is het ontstaan als volgt:
De Germanen hadden een ritueel en dit is samengevoegd met een rooms feest. Dit werd heel veel gedaan door zendelingen als Willibrord. Om zo meer begrip te krijgen voor het Rooms-katholiek geloof.

Nicolaas is heilig verklaard door de Roomse kerk en het is dus een Rooms feest, want die vieren zijn sterfdag. En dat zegt Ds. Pieters in zijn stukje.
En het is dus een Rooms-katholiek feest wat wij dan vieren. Of je daar zelf aan denkt of niet.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Adryan
Nicolaas is heilig verklaard door de Roomse kerk en het is dus een Rooms feest, want die vieren zijn sterfdag. En dat zegt Ds. Pieters in zijn stukje.
En het is dus een Rooms-katholiek feest wat wij dan vieren. Of je daar zelf aan denkt of niet.
Dit bedoel ik dus, je weet er helemaal niets van! Zeg dat dan gelijk!

de Heilige Nicolaas (van Bari, maar hij was bisschop van Myra - in het huidige Turkije) heeft er mede voor gezorgd dat jij (ja, ook jij nu gelooft in de twee-naturenleer: Christus is volkomen Mens, en volkomen God! Hij was het die samen met Athanasius het christelijke geloof heeft verdedigt tegen het Arianisme.

En het was niet de 'roomse kerk' (die bestond nog niet), maar de oude, ongedeelde kerk (waaronder Rome), die van 6 december een feestdag heeft gemaakt, ter ere van deze grote heilige.

En omdat hij schutspatroon is van de kinderen, is het feest ontstaat dat wij kennen. Vergeet niet dat Sint Nicolaas de schutspatroon is van Amsterdam en van veel plaatsen en kloosters in Nederland (voor de reformatie).
6 december
OUR FATHER AMONG THE SAINTS NICHOLAS THE WONDERWORKER ARCHBISHOP OF MYRA IN LYCIA

Troparion Tone 4
The truth of things revealed thee to thy flock as a rule of faith,/ a model of meekness, and a teacher of temperance./ Therefore thou hast won the heights by humility,/ riches by poverty./ Holy Father Nicholas, intercede with Christ our God that our souls may be saved.

Kontakion Tone 3
Thou wast a faithful minister of God in Myra,/ O Saint Nicholas./ For having fulfilled the Gospel of Christ,/ thou didst die for the people and save the innocent./ Therefore thou wast sanctified as a great initiator of the grace of God.

[Veranderd op 6/11/02 door strik]
Adryan

Bericht door Adryan »

Oke. Of het nu gaat om de roomse kerk of niet. Al ben ik blij dat ik weer wat geleerd heb. Want het is inderdaad nieuw voor mij. Tenminste.... Als ik er over nadenk moet ik zeggen dat ik me er goed iets bij in kan denken. Maar ja een mens is nooit te oud om te leren;)

Maar hoe het ook zei en welke kerk het ook leert. De verering van heiligen wijs ik af en, je zegt het tenslotte zelf, het is een vereren van heiligen. Toch?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Toch beetje jammer dat hieronder teksten volledig uit hun context, inhoud en vorm gerukt worden om gebruikt te worden voor iets wat niets anders is dan een familiefeest met een thema. Sinterklaas, de hele entourage, het is een kinderlijke façade mensen, tenzij je natuurlijk er nog in gelooft... Maar ja, zo kortzichtig denk ik nou ook weer niet dat jullie zijn.

Met dit soort gebruik van teksten kun je wel mooi op een 'kweek die schuldgevoelens en laat ze het voelen jongens' wereldtournee op zetten. :?
Plaats reactie