Grondtrekken ware bekering

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Bert Mulder »

Er is hier niets heilig, blijkbaar...

Nu gaan we hier dus dienstknechten des Allerhoogsten oordelen, of men wel zwaar genoeg is????

Laat het oordelen maar over aan Degene die de harten kent.

Onze verantwoordelijkheid is onszelf tot Hem te keren, en Zijn Naam uit te dragen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door jvdg »

Ander schreef:
jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zomaar een voorbeeld:
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Dìt wil ik niet begrijpen.
En jij moet dat kunnen begrijpen.

Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Ander schreef:
jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zomaar een voorbeeld:
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Dìt wil ik niet begrijpen.
En jij moet dat kunnen begrijpen.

Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Volgens mij wordt hier niet geoordeeld, maar heel gewoon gewogen hoor. In kilo's. :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Toch is het niet vreemd dat het altijd over de predikant gaat. De kerkdienst wordt van a tot z geleid door de predikant. Eén man uit de Gemeente die de gave van herder en leraar heeft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Ander schreef:
jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zomaar een voorbeeld:
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Dìt wil ik niet begrijpen.
En jij moet dat kunnen begrijpen.

Dat ondermaatse ge- en veroordelen van predikanten hangt me ver de keel uit.
Je lokt het ook wel een pietsje uit met je vraag... ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Volgens mij wordt hier niet geoordeeld, maar heel gewoon gewogen hoor. In kilo's. :tilt
Dat snapte ik ook wel, ja....

Maar ik vond mijn vraag serieus genoeg om met een onbenullige opmerking te worden afgedaan.

Dat geoordeel over zwaar dan wel licht is toch vaak een oordeel over Hem die Zijn dienstknechten, "licht en zwaar", uitzond?

Laat ons daar toch voorzichtig mee omgaan.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door elbert »

Over hetzelfde onderwerp: http://www.refdag.nl/artikel/1356680/Pa ... nderd.html
Patroon
Ds. J. Lohuis, hervormd predikant te Harskamp, sprak over de bekering van Saulus. Hij zei dat die bekering niet alleen een voorbeeld, maar ook een patroon is voor elke bekering. Wel voegde hij eraan toe dat niet elke bekering precies hetzelfde verloopt. „Sommigen, zoals Saulus, maken een krachtdadige ommekeer mee. Anderen, zoals David en Obadja, worden van jongs af geleid door de Heilige Geest.”

De predikant noemde een aantal overeenkomsten in alle bekeringen. „De Heere is lankmoedig, barmhartig en genadig voor alle bekeerlingen. De weg leidt van boven naar beneden. In iedere bekering is sprake van Gods vrijmacht. Elke bekering is een levendmaking uit de doden.”

Ook voor de bekering van Lydia, Obadja en David was de almachtige kracht van God nodig. „Allen die in Jezus geloven, komen aan de voet van het kruis en nemen hun toevlucht tot het bloed van de Heere Jezus Christus, dat reinigt van alle zonden. Bekering is roemen in het werk van Jezus Christus”, aldus ds. Lohuis.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door albion »

Gian schreef:Wat meneer v Houdt op de mbumadag zij vond ik overigens heel wat bizarder.

Ik heb hier wat gemist, wat bedoel je hiermee??????? waar kan ik dat vinden????
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Gian »

Op refdag staat het artikel nog ergens.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Tiberius »

Hier het gehele artikel. De woorden van dhr. Van Houdt staan onder het kopje "Lauw".

-------------------------------------------------------------------------------

„Bekering van Saulus is voorbeeld en toetssteen”

URK - „De bekering van Paulus is niet alleen een voorbeeld, maar ook een toetssteen.” Dat zei ds. J. Veenendaal, predikant van de gereformeerde gemeente te Zwijndrecht, zaterdag in Urk. Hij was een van de sprekers tijdens de jaarlijkse Mbuma-zendingsdag in de Jachin Boazkerk, die goed bezet was.

Ds. Veenendaal haalde 1 Timotheüs 1:16 aan, waar de heidenapostel schrijft dat hem barmhartigheid is geschied, tot een voorbeeld voor degenen die geloven zullen ten eeuwigen leven. Het woord ”voorbeeld” betekent hier, aldus ds. Veenendaal, niet alleen een mogelijkheid, maar ook patroon of toetssteen. „De grondtrekken in de bekering van Saulus zijn een toetssteen voor elke bekering, ook voor die van bijvoorbeeld Lydia en de stokbewaarder.”

De Zwijndrechtse predikant merkte op dat er in kerkelijk Nederland verwarring bestaat over wat bekering inhoudt, en noemde een aantal grondtrekken die in alle bekeringen voorkomen. Zo vindt bekering altijd plaats door Woord en Geest. „De meeste mensen worden bekeerd in de kerk en niet op het voetbalveld, in de kroeg of in de disco.”

Een volgende grondtrek van bekering is dat mensen echte Gods- en zelfkennis krijgen. Doorgaans begint dat met het leren kennen van een bepaalde zonde, een boezemzonde. De boezemzonde van Saulus was zijn eigenwillige godsdienst. Hij beefde toen hij werkelijk met God te maken kreeg. Na het ontdekken van de boezemzonde, zo zei ds. Veenendaal, leert een mens dat hij ook schuldig is aan andere geboden, in de daad of in gedachten.

Het volgende is dat de zondaar gaat inleven dat hij straf verdiend heeft. Dan krijgt hij of zij met gedachten over de dood, de eeuwigheid en de hel te maken. Het lukt echter niet om door bidden, lezen uit de Bijbel en het doen van goede werken onder de schuld uit te komen. Dan ontstaat er, aldus de predikant, vijandschap tegen God, omdat de zondaar op zijn eigen manier wil zalig worden en niet op Gods manier. Er komt een roepen om Jezus. In deze tijd krijgt de ziel wel eens een belofte van God, zodat hij of zij voor wanhoop bewaard wordt. Ten slotte wordt de vijandschap verbroken en moet de zondaar het van God verliezen. Dan belijdt de ziel schuldig te zijn en erkent hij de straf verdiend te hebben die God wil opleggen. De zondaar ziet Christus nu vanuit het Evangelie. Ds. Veenendaal: „Voor zo iemand is er genade. God heeft in het hart plaatsgemaakt voor Jezus Christus, Die dierbaar en noodzakelijk is geworden.”

De Zijne
J. A. Weststrate uit Barneveld sprak over Psalm 87. Hij zei dat de Heere onvruchtbaren en verachten verkiest. Dat is te zien in vers 4, waar het gaat over Rahab, Babel, de Filistijn, de Tyriër en de Moor. „Met Rahab wordt Egypte bedoeld, het volk dat Israël heeft onderdrukt. Rahab is het beeld van de gevallen mens. Geestelijke hoogmoed zal gebroken worden. Babel is het beeld van de satan, van zonde en ongerechtigheid. Ook uit het geestelijke Babel zullen er neergeveld worden.”

De student van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zei dat het land van de Filistijnen het land van de vreemdelingen is en dat er ook vreemdelingen toegebracht zullen worden. Tyrus ziet op de wellust, terwijl de Moor te maken heeft met vervloeking. „De Heere kent al degenen die de Zijne zijn. Ze worden persoonlijk aangewezen”, aldus Weststrate.
Klik hier!

Lauw
’s Middags sprak J. A. van Houdt uit Poortvliet, die voorgaat in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, over Psalm 116:3. Daar gaat het over banden des doods, angsten der hel, benauwdheid en droefenis. Die zijn nodig, zo zei Van Houdt. „De weg naar de hemel loopt door benauwdheid en droefenis. Als u niet zo zwart bent als de zwartste en zo ellendig als de ellendigste, dan bent u een vreemdeling van God en moet u niet over Christus praten. Het ligt zo diep. We moeten belijden hoe slecht we het er afgebracht hebben en een schandvlek worden in eigen ogen. We moeten alles verliezen. Wat moeten we met Christus doen als we niet leren dat we van onszelf geen plaats voor Hem hebben?”

Ds. T. Klok, predikant van de oud gereformeerde gemeente in Nederland te Urk, sprak het slotwoord naar aanleiding van het gedeelte uit Openbaring 3 over Laodicea. Hij vreest dat tegenwoordig veel mensen lauw zijn, zoals de gemeente van Laodicea lauw was. „Er is een naamchristendom ontstaan dat de zaken bespreekt maar niet beleeft. Men meent op de hoogste trap van de genade te zijn en Christus te kennen, maar van een armmakend en armhoudend geloof heeft men niet gehoord en dat zal men toch moeten kennen.”

bron: http://www.refdag.nl
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door elbert »

Overigens vind ik het wel een beetje vreemd dat niet vermeld wordt dat Paulus bekering ook een bijzondere is:
- De reden tot zijn bekering: roeping tot apostel der heidenen.
- De omstandigheden: een licht dat hem omstraalde, de Heere die aan hem verscheen, zijn blindheid.
enz.
Dat maakt een niet gering onderdeel uit van waarom deze bekering in de bijbel staat.
Naast alle zaken die voor alle bekeerlingen overeenkomen, lijkt me dit ook iets om niet te vergeten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door Marnix »

Fijn dat het allemaal zo mooi is ingevuld op basis van 1 verhaal. En vervolgens wordt er wel gesteld dat de meeste gelovigen in de kerk worden bekeerd.... op een zendingsdag. Waar werd Paulus bekeerd? Waar werd Lydia bekeerd? En de stokbewaarder? Misschien geldt het voor Nederland maar zeker niet op het zendingsveld. Alleen als ik deze verhalen zo lees is het onmogelijk om tot geloof te komen zonder een paar jaar kerkbezoek. Anders kan je nooit aan de genoemde criteria voldoen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie