Tradities
Tradities
De Romeinse filosoof Seneca (Minor) zei: Past wisdom should guide us, not dominate us in our search for the truth and knowledge.
Of te wel: de traditie is prachtig en leidt ons, maar moet ons niet domineren op onze zoektocht naar de Weg, de Waarheid en het Leven (in ons geval). Soms moet je traditie niet alleen eren, maar ook aanpassen, het moet een hulp zijn, geen last.
Of te wel: de traditie is prachtig en leidt ons, maar moet ons niet domineren op onze zoektocht naar de Weg, de Waarheid en het Leven (in ons geval). Soms moet je traditie niet alleen eren, maar ook aanpassen, het moet een hulp zijn, geen last.
Sterker nog Mad, traditie kan een slavenjuk zijn waaronder je gebukt kan gaan!
Dan bedoel ik, het constant met kromme tenen lopen in de trant van 'als ik maar niet afwijkend ben t.o.v. de religieuze omgeving waarin ik verkeer'.
Dat is m.i. desastreus voor je geloofsbeleving.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Dan bedoel ik, het constant met kromme tenen lopen in de trant van 'als ik maar niet afwijkend ben t.o.v. de religieuze omgeving waarin ik verkeer'.
Dat is m.i. desastreus voor je geloofsbeleving.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Was het een christelijke filosoof?
Mijn mening hierover:
Traditie in de religie kan best goed, mits het natuurlijk op de bijbel gegrondvest is. Zo is bijvoorbeeld de eredienst, zo die in onze kerken is, een goede traditie. En is zeker niet nodig om deze te veranderen. Natuurlijk mag traditie niet in de weg staan naar Waarheid. Maar goede traditie zal dat zeker niet doen. Bedoelde de filosoof trouwens ook Waarheid met een hoofdletter?:pu
Mijn mening hierover:
Traditie in de religie kan best goed, mits het natuurlijk op de bijbel gegrondvest is. Zo is bijvoorbeeld de eredienst, zo die in onze kerken is, een goede traditie. En is zeker niet nodig om deze te veranderen. Natuurlijk mag traditie niet in de weg staan naar Waarheid. Maar goede traditie zal dat zeker niet doen. Bedoelde de filosoof trouwens ook Waarheid met een hoofdletter?:pu
Nee, het is geen christelijke filosoof, het was een stoicijn. Overigens werden zijn uitspraken wel vaak juist door christenen gezien als juiste uitspraken. Maar verder maakt zijn achtergrond niet zoveel uit wat betrefd de uitspraak. En volgens mij ben je het er nog mee eens ook, als ik zo je topic lees.
Inderdaad, en voor sommigen kan het een struikelblok zijn als jij bepaalde tradities nalaat..., zie bijvoorbeeld 1 Korinthe 10, vanaf vers 23: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar;
Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods...
Het is dus goed om de balance in het oog te houden...
Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods...
Het is dus goed om de balance in het oog te houden...
Traditie in de religie? Die 2 woorden in één zin? oefffOrigineel geplaatst door De waarheidsvriend
Was het een christelijke filosoof?
Mijn mening hierover:
Traditie in de religie kan best goed, mits het natuurlijk op de bijbel gegrondvest is. Zo is bijvoorbeeld de eredienst, zo die in onze kerken is, een goede traditie. En is zeker niet nodig om deze te veranderen. Natuurlijk mag traditie niet in de weg staan naar Waarheid. Maar goede traditie zal dat zeker niet doen. Bedoelde de filosoof trouwens ook Waarheid met een hoofdletter?:pu
Eredienst? waar staat daar iets over geschreven in de bijbel?
En wat houdt deze kerkelijke traditie precies in?
Je moet je altijd eerst afvragen op grond van de Bijbel of iets een traditie is.
Soms kun je iets een traditie benoemen, en het ook ervaren als traditie, maar het na onderzoek te kunnen vinden in de Schrift...
Ik heb een afstudeeropdracht geschreven hier over. En kwam tot de pijnlijk conclusies dat de tradities die ik zo benoemde aan het begin van mijn scriptie verre van een traditie waren, omdat ze op de Bijbel zijn berust...
Soms kun je iets een traditie benoemen, en het ook ervaren als traditie, maar het na onderzoek te kunnen vinden in de Schrift...
Ik heb een afstudeeropdracht geschreven hier over. En kwam tot de pijnlijk conclusies dat de tradities die ik zo benoemde aan het begin van mijn scriptie verre van een traditie waren, omdat ze op de Bijbel zijn berust...
Ik ben een stukje aan het overtypen van de Athosmonnik Silouan (de Athoniet), die leefde van 1866 tot 1938. Deze eenvoudige monnik van Russische afkomst wordt bij ons beschouwd als een grote -hedendaagse- kerkvader.
Zijn uitspraken over de Heilige Traditie wil ik jullie niet onthouden, maar zal bij velen van jullie tot grote weerstand leiden. Maar dat mag geen probleem zijn. Toch?
Zijn uitspraken over de Heilige Traditie wil ik jullie niet onthouden, maar zal bij velen van jullie tot grote weerstand leiden. Maar dat mag geen probleem zijn. Toch?
Silouan de Athoniet (1866-1938):
Over de Heilige Traditie en de Heilige Schrift
Het leven van de Kerk kan worden opgevat als een leven in de Heilige Geest, en de Heilige Traditie als de ononderbroken werkzaamheid van de Heilige Geest in de Kerk. De Traditie, als eeuwige en onveranderlijke aanwezigheid van de Heilige Geest in de Kerk, is het diepste fundament van haar bestaan. De Traditie omvat het gehele leven van de Kerk zodanig dat de Heilige Schrift slechts een van haar vormen is. Hieruit volgt, dat als de Kerk beroofd zou worden van haar Traditie, zij dan zou ophouden te zijn wat zij is, want de dienst van het Nieuwe Testament is de dienst van de Geest, “die niet opgeschreven is met inkt, maar met de Geest van de levende God en niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des hartenâ€
Over de Heilige Traditie en de Heilige Schrift
Het leven van de Kerk kan worden opgevat als een leven in de Heilige Geest, en de Heilige Traditie als de ononderbroken werkzaamheid van de Heilige Geest in de Kerk. De Traditie, als eeuwige en onveranderlijke aanwezigheid van de Heilige Geest in de Kerk, is het diepste fundament van haar bestaan. De Traditie omvat het gehele leven van de Kerk zodanig dat de Heilige Schrift slechts een van haar vormen is. Hieruit volgt, dat als de Kerk beroofd zou worden van haar Traditie, zij dan zou ophouden te zijn wat zij is, want de dienst van het Nieuwe Testament is de dienst van de Geest, “die niet opgeschreven is met inkt, maar met de Geest van de levende God en niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des hartenâ€