Tradities

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Tradities

Bericht door Madtice »

De Romeinse filosoof Seneca (Minor) zei: Past wisdom should guide us, not dominate us in our search for the truth and knowledge.

Of te wel: de traditie is prachtig en leidt ons, maar moet ons niet domineren op onze zoektocht naar de Weg, de Waarheid en het Leven (in ons geval). Soms moet je traditie niet alleen eren, maar ook aanpassen, het moet een hulp zijn, geen last.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Sterker nog Mad, traditie kan een slavenjuk zijn waaronder je gebukt kan gaan!
Dan bedoel ik, het constant met kromme tenen lopen in de trant van 'als ik maar niet afwijkend ben t.o.v. de religieuze omgeving waarin ik verkeer'.
Dat is m.i. desastreus voor je geloofsbeleving.


Een 'breekje' van Breekijzertje
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Was het een christelijke filosoof?

Mijn mening hierover:
Traditie in de religie kan best goed, mits het natuurlijk op de bijbel gegrondvest is. Zo is bijvoorbeeld de eredienst, zo die in onze kerken is, een goede traditie. En is zeker niet nodig om deze te veranderen. Natuurlijk mag traditie niet in de weg staan naar Waarheid. Maar goede traditie zal dat zeker niet doen. Bedoelde de filosoof trouwens ook Waarheid met een hoofdletter?:pu
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Nee, het is geen christelijke filosoof, het was een stoicijn. Overigens werden zijn uitspraken wel vaak juist door christenen gezien als juiste uitspraken. Maar verder maakt zijn achtergrond niet zoveel uit wat betrefd de uitspraak. En volgens mij ben je het er nog mee eens ook, als ik zo je topic lees.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

ik vind het altijd moeilijk om een balans te vinden tussen de tradities die me helpen en bevrijden, en de tradities die me een krampachtig juk opleggen. Iemand nog tips of ideeen hierover?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Tradities zijn vaak erg goed. Ze zijn ook niet voor niets traditie geworden. Ik denk dat je je wel heel goed moet beraden of je met een goede traditie moet breken, zelfs als je je daardoor in je vrijheid beknot voelt.
Vrijheid is immers ook niet alles?
england

Bericht door england »

Inderdaad, en voor sommigen kan het een struikelblok zijn als jij bepaalde tradities nalaat..., zie bijvoorbeeld 1 Korinthe 10, vanaf vers 23: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar;
Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods...

Het is dus goed om de balance in het oog te houden...
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Was het een christelijke filosoof?

Mijn mening hierover:
Traditie in de religie kan best goed, mits het natuurlijk op de bijbel gegrondvest is. Zo is bijvoorbeeld de eredienst, zo die in onze kerken is, een goede traditie. En is zeker niet nodig om deze te veranderen. Natuurlijk mag traditie niet in de weg staan naar Waarheid. Maar goede traditie zal dat zeker niet doen. Bedoelde de filosoof trouwens ook Waarheid met een hoofdletter?:pu
Traditie in de religie? Die 2 woorden in één zin? oefff ;)

Eredienst? waar staat daar iets over geschreven in de bijbel?
En wat houdt deze kerkelijke traditie precies in?
anne

Bericht door anne »

Je moet je altijd eerst afvragen op grond van de Bijbel of iets een traditie is.
Soms kun je iets een traditie benoemen, en het ook ervaren als traditie, maar het na onderzoek te kunnen vinden in de Schrift...
Ik heb een afstudeeropdracht geschreven hier over. En kwam tot de pijnlijk conclusies dat de tradities die ik zo benoemde aan het begin van mijn scriptie verre van een traditie waren, omdat ze op de Bijbel zijn berust...
wpv

Bericht door wpv »

Hé Anne,

Kun je misschien je scriptie online zetten?
strik

Bericht door strik »

Ik ben een stukje aan het overtypen van de Athosmonnik Silouan (de Athoniet), die leefde van 1866 tot 1938. Deze eenvoudige monnik van Russische afkomst wordt bij ons beschouwd als een grote -hedendaagse- kerkvader.

Zijn uitspraken over de Heilige Traditie wil ik jullie niet onthouden, maar zal bij velen van jullie tot grote weerstand leiden. Maar dat mag geen probleem zijn. Toch?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Voor mij niet, Strik :)
strik

Bericht door strik »

Silouan de Athoniet (1866-1938):
Over de Heilige Traditie en de Heilige Schrift

Het leven van de Kerk kan worden opgevat als een leven in de Heilige Geest, en de Heilige Traditie als de ononderbroken werkzaamheid van de Heilige Geest in de Kerk. De Traditie, als eeuwige en onveranderlijke aanwezigheid van de Heilige Geest in de Kerk, is het diepste fundament van haar bestaan. De Traditie omvat het gehele leven van de Kerk zodanig dat de Heilige Schrift slechts een van haar vormen is. Hieruit volgt, dat als de Kerk beroofd zou worden van haar Traditie, zij dan zou ophouden te zijn wat zij is, want de dienst van het Nieuwe Testament is de dienst van de Geest, “die niet opgeschreven is met inkt, maar met de Geest van de levende God en niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des hartenâ€
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Zo te merken valt het met die weerstand nog wel mee :)
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Madtice
Zo te merken valt het met die weerstand nog wel mee :)
Ja, valt me mee! Dan is het verschil tussen orthodoxe Orthodoxen en orthodoxe gereformeerden toch minder groot dan ik dacht.

Je weet overigens wat orthodox betekent?
Plaats reactie