God haat de verworpenen.

pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door discoverer »

Met wat ik zeg probeer ik duidelijk te maken dat uitverkiezing bestaat uit uitgekozen worden door God. God kiest volgens de door mij aangehaalde Bijbelteksten niet zomaar mensen uit en verwerpt de anderen. Verwerpen zal pas gebeuren na dit leven . Nee het gaat hier om het uitverkoren volk en de heidenen die na de komst van Christus ook het Evangelie gehoord hebben.Wie niet in Hem gelooft gaat verloren en is daar zelf verantwoordelijk voor. Dan zal er na dit leven een verwerping zijn voor wie niet in Hem geloofd zullen hebben. Zolang als we leven is er genadetijd. Zowel voor het uitverkoren volk als voor ons niet -Joden. Ik ben Herbert niet maar wel een nieuwe bezoeker van dit forum. Wie wil ontdekken hoe het zit met de hele uitverkiezingsleer doet er goed aan om bij elke tekst in de Bijbel die gaat over verkiezing en verwerping of liefhebben en haten van Gods kant te lezen waarom en tegen wie Hij dan spreekt.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door mayflower »

discoverer schreef: Wie wil ontdekken hoe het zit met de hele uitverkiezingsleer doet er goed aan om bij elke tekst in de Bijbel die gaat over verkiezing en verwerping of liefhebben en haten van Gods kant te lezen waarom en tegen wie Hij dan spreekt.
Romeinen 9:11
Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

Verband van Romeinen 9:
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Het feit dat ze kinderen van Abraham zijn is ook niet genoeg. God maakte meteen al onderscheid dat de beloften alleen via Izak gaan lopen. Het kind van de vrije.

Hoor maar:
9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent dezen tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben.
Dat Abraham Ismael heeft verwekt gaat helemaal buiten Mijn plan om.
10 En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit een bevrucht was, namelijk Izaak, onzen Vader.
Hier voegen de SV veel cursiefs in. Vers 10 loopt naar vers 12: Tegen Rebekka, zwanger van Izak, werd gezegd, etc. Vers 11 staat er dan tussen haakjes tussen.

Wat staat er tussen?

11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
Kijk, daar hebben we de verkiezing. Maar in welk kader staat dat woord? Inzake de beloftenissen. Gods plan (zie voor de omschrijving vers 4 en 5) gaat via Jacob. Die komt daarvoor in Gods plan voor. Ezau niet. De verkiezing gaat dus niet over Ezaus of Jacobs eeuwige bestemming, maar over de plannen die God had om de wereld met Zichzelf te verzoenen.
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
Dit staat in Genesis. En de HEERE zeide tot haar: Twee volken zijn in uw buik, en twee natien zullen zich uit uw ingewand van een scheiden; en het ene volk zal sterker zijn dan het andere volk; en de meerdere zal den mindere dienen. Niets over de jongens, maar alles over hun ‘volk’. En de meerdere zal de mindere dienen. Er staan nooit namen bij en we nemen altijd maar aan dat Ezau Jacob gaat dienen. Maar klopt dat wel? De meerdere is in feite Jacob geworden doordat hij het eerstgeboorterecht gekocht had. Jacob staat in Gods plan ten dienste van de hele wereld. Wil Ezau delen in de verbondsweldaden? Hij moet zich bij Jacob aansluiten. Maar daar had Ezau geen behoefte aan: Jacob, ik heb veel! Jacob hintte nog: Ik heb alles! Maar dat leek Ezau geen verschil te maken, hooguit een woordspel. Maar dat was het niet.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat
.

In dat licht staat ook de tekst in Maleachi. God heeft Zelf een plan en wilde dat via Jacob laten volvoeren en daarom werd Ezau resoluut door Hem aan de kant gezet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

Dat geldt voor een iegelijk.

De Bijbel maakt in het verkiezen eigenlijk geen onderscheid in 'algemeen verkiezen' (als die term bestaat) en 'bijzonder verkiezen'. Het hele volk Israel heet uitverkoren volk, terwijl we weten dat niet iedereen volgens de geldende predestinatieleer een verkorene was. Wanneer dan toch een uitverkiezingsidee op teksten gebouwd wordt, is dat dubieus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door refo »

pietjebel schreef:
Lees inderdaad de teksten over verkiezing en verwerping eens na. Ergens in dit topic staat een lijstje waarop nog steeds niet inhoudelijk gereageerd is.
refo schreef:Dat geldt voor een iegelijk.
De Bijbel maakt in het verkiezen eigenlijk geen onderscheid in 'algemeen verkiezen' (als die term bestaat) en 'bijzonder verkiezen'. Het hele volk Israel heet uitverkoren volk, terwijl we weten dat niet iedereen volgens de geldende predestinatieleer een verkorene was. Wanneer dan toch een uitverkiezingsidee op teksten gebouwd wordt, is dat dubieus.
Wat een duidelijke, weloverwogen, grondig beargumenteerde en vooral inhoudelijke reactie op het rijtje teksten over o.a. Farao. Dit overtuigt me helemaal!
Nou, mooi. Overigens nooit geweten dat Farao een uitverkorene was.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door discoverer »

Gereformeerden leren verwerping en verantwoordelijkheid. Maar het idee van verwerping en verantwoordelijkheid heeft m.i. alles te maken met de geldende predestinatieleer. Volgens deze leer is iemand die verworpen wordt niet uitverkoren.Ik wil je wel een antwoord geven op de vraag hoe het komt dat gereformeerden verwerping en verantwoordelijkheid kunnen leren. Dat zal wel komen omdat de Bijbel toch oproept tot geloof en bekering. Mijn reactie is verder dat er gewoon hier en nu in dit leven voor niemand een verwerping bestaat. Ieder die gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwige leven. Jezus is gekomen voor de hele wereld.Hij verwerpt niemand. Er is geen mens te slecht of hij mag zich tot Hem keren in het gebed.Wie tot Mij komt enz. Dat niet iedereen dat doet, dat heeft te maken met onze eigen verantwoordelijkheid. Dan heb ik dezelfde vraag die jij ook hebt, hoe kunnen gereformeerden leren dat verwerping en verantwoordelijkheid bij elkaar staan. Maar ik lees in de Bijbel niet dat we in dit leven al verworpen zijn, in die zin, dat er geen genadetijd meer is. Die is er namelijk wel. Zolang er leven is is er hoop.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door freek »

discoverer schreef:Gereformeerden leren verwerping en verantwoordelijkheid. Maar het idee van verwerping en verantwoordelijkheid heeft m.i. alles te maken met de geldende predestinatieleer. Volgens deze leer is iemand die verworpen wordt niet uitverkoren.Ik wil je wel een antwoord geven op de vraag hoe het komt dat gereformeerden verwerping en verantwoordelijkheid kunnen leren. Dat zal wel komen omdat de Bijbel toch oproept tot geloof en bekering. Mijn reactie is verder dat er gewoon hier en nu in dit leven voor niemand een verwerping bestaat. Ieder die gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwige leven. Jezus is gekomen voor de hele wereld.Hij verwerpt niemand. Er is geen mens te slecht of hij mag zich tot Hem keren in het gebed.Wie tot Mij komt enz. Dat niet iedereen dat doet, dat heeft te maken met onze eigen verantwoordelijkheid. Dan heb ik dezelfde vraag die jij ook hebt, hoe kunnen gereformeerden leren dat verwerping en verantwoordelijkheid bij elkaar staan. Maar ik lees in de Bijbel niet dat we in dit leven al verworpen zijn, in die zin, dat er geen genadetijd meer is. Die is er namelijk wel. Zolang er leven is is er hoop.
Dus?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door jvdg »

Hoewel ik het niet eens ben met discoverer, vind ik niet dat jullie op deze manier een argumentatie aanvoeren waar deze forummer op kan reageren.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Bert Mulder »

discoverer schreef:Gereformeerden leren verwerping en verantwoordelijkheid. Maar het idee van verwerping en verantwoordelijkheid heeft m.i. alles te maken met de geldende predestinatieleer. Volgens deze leer is iemand die verworpen wordt niet uitverkoren.Ik wil je wel een antwoord geven op de vraag hoe het komt dat gereformeerden verwerping en verantwoordelijkheid kunnen leren. Dat zal wel komen omdat de Bijbel toch oproept tot geloof en bekering. Mijn reactie is verder dat er gewoon hier en nu in dit leven voor niemand een verwerping bestaat. Ieder die gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwige leven. Jezus is gekomen voor de hele wereld.Hij verwerpt niemand. Er is geen mens te slecht of hij mag zich tot Hem keren in het gebed.Wie tot Mij komt enz. Dat niet iedereen dat doet, dat heeft te maken met onze eigen verantwoordelijkheid. Dan heb ik dezelfde vraag die jij ook hebt, hoe kunnen gereformeerden leren dat verwerping en verantwoordelijkheid bij elkaar staan. Maar ik lees in de Bijbel niet dat we in dit leven al verworpen zijn, in die zin, dat er geen genadetijd meer is. Die is er namelijk wel. Zolang er leven is is er hoop.
Een mens mag nooit God, en zijn raad van verwerping, de schuld geven van zijn ongeloof. God heeft de mens goed, en naar Zijn heilig beeld geschapen, zodat hij de wet Gods volmaakt kon houden. Maar wij hebben dat moedwillig verspeeld. Nu zullen gerechtigheid en vrede elkander ontmoeten, kussen, zoals Ps. 85 dat beschrijft. God is een eenvoudig Wezen, en die twee staan niet tegen over elkaar. Toch moet de uitverkiezing (en verwerping) gepreekt worden, omdat de Schrift dat zelf doet. Lees Ps. 73 maar eens:
1 EEN psalm van 1Asaf.
2Immers is God Israël goed, dengenen 3die rein van hart zijn.
2 Maar mij aangaande, 4mijn voeten waren bijna uitgeweken, mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 aWant ik was nijdig op de 5dwazen, ziende der goddelozen 6vrede.
4 Want er zijn geen 7banden 8tot hun dood toe, en hun kracht is 9fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere 10mensen, en worden met andere mensen niet geplaagd.
6 Daarom 11omringt hen de hovaardij als een keten, het geweld bedekt hen als een 12gewaad.
7 Hun ogen 13puilen uit van vet; zij 14gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij 15mergelen de lieden uit en spreken 16boselijk van verdrukking; zij spreken uit de 17hoogte.
9 18Zij zetten hun mond tegen den Hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich 19Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen 20bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten, en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Zie, dezen zijn goddeloos; nochtans 21hebben zij rust in de wereld, zij vermenigvuldigen het 22vermogen.
13 23Immers heb ik tevergeefs mijn 24hart gezuiverd, en mijn 25handen in onschuld gewassen;
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben; en mijn straffing is er 26alle morgens.
15 Indien ik zou 27zeggen: Ik zal ook 28alzo spreken, zie, zo zou ik trouweloos zijn aan het 29geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan, maar het was moeite in mijn 30ogen;
17 Totdat ik in Gods 31heiligdommen inging, en op hun 32einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op 33gladde plaatsen, Gij doet hen vallen in 34verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting; nemen een einde, worden teniet van verschrikkingen!
20 Als een 35droom na het ontwaken, als Gij 36opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun 37beeld verachten.
21 Als mijn hart 38opgezwollen was, en ik in mijn 39nieren geprikkeld werd,
22 Toen was ik 40onvernuftig en wist niets, ik was een 41groot beest bij U.
23 Ik zal dan geduriglijk 42bij U zijn; Gij hebt mijn 43rechterhand gevat.
24 Gij zult mij leiden door Uw 44raad; en daarna zult Gij mij in 45heerlijkheid opnemen.
25 46Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U 47lust mij ook niets op de aarde.
26 Bezwijkt mijn 48vlees en mijn hart, zo is God de 49Rotssteen mijns harten en mijn 50Deel in eeuwigheid.
27 Want zie, die 51verre van U zijn, zullen vergaan; Gij roeit uit al wie 52van U afhoereert.
28 Maar mij aangaande, het is mij goed 53nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den Heere HEERE, om al Uw werken te vertellen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door discoverer »

Hier wil ik heel graag op in gaan. In deze psalm 73 gaat het over Asaf die volgens vers 28 zijn vertouwen op de Heere stelt en over de vrede van de goddelozen vers 3 die uitgeroeid worden volgens vers 27. Dat is wel duidelijk. Maar op grond van wat is er die uitdelging? Toch omdat ze goddeloos zijn? Zij konden toch ook naar Gods heiligdommen gaan in hun leven? Dat ze zo leefden zonder God dat deden ze zelf. Dan is erop hun einde de verwoesting zie vers17 en 18. Maar in dit leven is er toch nog de mogelijkheid van bekering? Dat geldt toch ook voor ons en onze kinderen. In deze hele psalm lees ik niet dat God verwerpt op grond van verkiezing maar door eigen onwil en goddeloosheid en dan pas op het einde.
Plaats reactie