Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door mayflower »

Ik kreeg gisteren de "wegwijzer" van de Denhertog, en ik zag het volgende werk:

Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze bijbelverklaring is geschreven door verschillende Engelse godgeleerden. c.a 4500 blz. geb. in leer.
295 eur., na verschijnen 350 eur.
---------------------------------

Is iemand bekend met deze verklaring op het NT ?
Waren Patrick,Polus en Wells soms puriteinen of leefde hun in een ander tijd ?
Ik ben namelijk niet bekend met deze theologen.

Ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven mbt deze verklaring ?
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door JALP »

Mijn opa had deze verklaring. Hij was predikant.
Wat ik altijd begrepen heb is de verklaring best pittig en heel anders dan de M. Henry.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door memento »

Wat ik ervan begreep, is het NT voor een groot deel overgenomen uit de commentaren van John Gill (een hyper-calvinistische baptist, maar een gedegen, zij het ietwat breedsprakige, commentator). Niet echt makkelijk leesbaar, maar inhoudelijk wel aardig.

Wel moet beseft worden dat het een gedateerd commentaar is, wat op bepaalde punten achterhaald is (zeker waar het gaat om Hebreews, of achtergronden bij het OT/NT, slaan mannen als Gill de plank wel eens grondig mis)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door albion »

mayflower schreef:Ik kreeg gisteren de "wegwijzer" van de Denhertog, en ik zag het volgende werk:

Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze bijbelverklaring is geschreven door verschillende Engelse godgeleerden. c.a 4500 blz. geb. in leer.
295 eur., na verschijnen 350 eur.
---------------------------------

Is iemand bekend met deze verklaring op het NT ?
Waren Patrick,Polus en Wells soms puriteinen of leefde hun in een ander tijd ?
Ik ben namelijk niet bekend met deze theologen.

Ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven mbt deze verklaring ?
ik heb hem in mijn kast staan, zowel het oude als het nieuwe testament. Als ik iets wil begrijpen dan lees ik het bij hen na. Ik lees hem wel graag.

ik heb hem vanuit 1750
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door mayflower »

albion schreef:
mayflower schreef:Ik kreeg gisteren de "wegwijzer" van de Denhertog, en ik zag het volgende werk:

Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze bijbelverklaring is geschreven door verschillende Engelse godgeleerden. c.a 4500 blz. geb. in leer.
295 eur., na verschijnen 350 eur.
---------------------------------

Is iemand bekend met deze verklaring op het NT ?
Waren Patrick,Polus en Wells soms puriteinen of leefde hun in een ander tijd ?
Ik ben namelijk niet bekend met deze theologen.

Ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven mbt deze verklaring ?
ik heb hem in mijn kast staan, zowel het oude als het nieuwe testament. Als ik iets wil begrijpen dan lees ik het bij hen na. Ik lees hem wel graag.

ik heb hem vanuit 1750
Beste albion,

Welke schrijvers halen hun dan aan in de verklaringen ?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door albion »

mayflower schreef:
albion schreef:
mayflower schreef:Ik kreeg gisteren de "wegwijzer" van de Denhertog, en ik zag het volgende werk:

Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze bijbelverklaring is geschreven door verschillende Engelse godgeleerden. c.a 4500 blz. geb. in leer.
295 eur., na verschijnen 350 eur.
---------------------------------

Is iemand bekend met deze verklaring op het NT ?
Waren Patrick,Polus en Wells soms puriteinen of leefde hun in een ander tijd ?
Ik ben namelijk niet bekend met deze theologen.

Ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven mbt deze verklaring ?
ik heb hem in mijn kast staan, zowel het oude als het nieuwe testament. Als ik iets wil begrijpen dan lees ik het bij hen na. Ik lees hem wel graag.

ik heb hem vanuit 1750
Beste albion,

Welke schrijvers halen hun dan aan in de verklaringen ?

kom ik op terug zodra ik tijd heb, ik moet vanavond de ouders van mijn nieuwe leerlingen ontvangen
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door Zonderling »

@Mayflower,

Ik heb ook de oude editie.
De verklaring verscheen eigenlijk onder de titel: "Verklaring van de geheele Heilige Schrift, door eenigen van de voornaamste Engelsche godgeleerden".

Het is eigenlijk een 'compositie' van verklaringen, waarbij verschillende verklaringen achtereenvolgens per tekst worden opgenomen. Dat levert vaak verrassende zaken op, omdat de verklaringen elkaar ook wel eens tegenspreken. De lezer wordt op zo'n manier geïnformeerd over soms heel verschillende uitleggingen.

De serie werd bekend onder de namen Patrick, Polus en Wels op grond van het feit dat dit de belangrijkste theologen waren bij het begin van de reeks (Genesis e.v.). Het NT is echter vooral samengesteld uit de werken van Gill, Doddridge en Whitby, maar ook wel sommige anderen wanneer hun verklaringen belangwekkend zijn. Gill was een baptist, Doddridge was puritein (Presbyteriaans-gereformeerd), Whitby vermoedelijk ook. De Bijbelverklaring van Gill is overigens compleet op internet te vinden. De namen van Patrick, Polus en Wels zul je in de delen van het NT (die nu herdrukt worden) niet of nauwelijks tegenkomen. Polus = Matthew Poole trouwens en de Bijbelverklaring van Matthew Poole is nog steeds heel erg goed, volgens Spurgeon - meen ik - de beste die er was. De Bijbelverklaring van Poole is trouwens in het Engels goed te krijgen (voor niet al te veel geld), ik heb 'm tweedehand gekocht voor 60 euro.

De verklaringen van deze drie mannen (Gill, Doddridge en Whitby) in het NT vind ik doorgaans trouwens van een heel goed niveau. Verschil met Matthew Henry is dat de Bijbelverklaring van Matthew Henry stichtelijk van aard is, deze verklaring is echter puur exegetisch (uitleggend) van aard. Je vindt dus veel meer over de grondtekst en historische zaken dan bij Matthew Henry.

Het is wel een hele uitgaaf, maar het is zeker een waardevolle verklaring. Het is wel zo dat de verklaringen van Gill een substantieel deel zijn van dit werk en de verklaringen van Gill zijn in het Engels ongetwijfeld vele malen goedkoper. Anderzijds: Whitby en Doddridge zijn niet minder belangwekkend en hun verklaringen zijn vermoedelijk in het Engels niet te krijgen. Ik kocht de oude uitgaaf 24 jaar geleden voor 750 gulden op een veiling en heb hem veel gebruikt. Helaas liggen verschillende delen los, liefst zou ik de hele serie (14 forse delen OT en 6 delen NT) opnieuw laten inbinden maar dat is een kapitaal.

Zonderling
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door mayflower »

Zonderling schreef:@Mayflower,

Ik heb ook de oude editie.
De verklaring verscheen eigenlijk onder de titel: "Verklaring van de geheele Heilige Schrift, door eenigen van de voornaamste Engelsche godgeleerden".

Het is eigenlijk een 'compositie' van verklaringen, waarbij verschillende verklaringen achtereenvolgens per tekst worden opgenomen. Dat levert vaak verrassende zaken op, omdat de verklaringen elkaar ook wel eens tegenspreken. De lezer wordt op zo'n manier geïnformeerd over soms heel verschillende uitleggingen.

De serie werd bekend onder de namen Patrick, Polus en Wels op grond van het feit dat dit de belangrijkste theologen waren bij het begin van de reeks (Genesis e.v.). Het NT is echter vooral samengesteld uit de werken van Gill, Doddridge en Whitby, maar ook wel sommige anderen wanneer hun verklaringen belangwekkend zijn. Gill was een baptist, Doddridge was puritein (Presbyteriaans-gereformeerd), Whitby vermoedelijk ook. De Bijbelverklaring van Gill is overigens compleet op internet te vinden. De namen van Patrick, Polus en Wels zul je in de delen van het NT (die nu herdrukt worden) niet of nauwelijks tegenkomen. Polus = Matthew Poole trouwens en de Bijbelverklaring van Matthew Poole is nog steeds heel erg goed, volgens Spurgeon - meen ik - de beste die er was. De Bijbelverklaring van Poole is trouwens in het Engels goed te krijgen (voor niet al te veel geld), ik heb 'm tweedehand gekocht voor 60 euro.

De verklaringen van deze drie mannen (Gill, Doddridge en Whitby) in het NT vind ik doorgaans trouwens van een heel goed niveau. Verschil met Matthew Henry is dat de Bijbelverklaring van Matthew Henry stichtelijk van aard is, deze verklaring is echter puur exegetisch (uitleggend) van aard. Je vindt dus veel meer over de grondtekst en historische zaken dan bij Matthew Henry.

Het is wel een hele uitgaaf, maar het is zeker een waardevolle verklaring. Het is wel zo dat de verklaringen van Gill een substantieel deel zijn van dit werk en de verklaringen van Gill zijn in het Engels ongetwijfeld vele malen goedkoper. Anderzijds: Whitby en Doddridge zijn niet minder belangwekkend en hun verklaringen zijn vermoedelijk in het Engels niet te krijgen. Ik kocht de oude uitgaaf 24 jaar geleden voor 750 gulden op een veiling en heb hem veel gebruikt. Helaas liggen verschillende delen los, liefst zou ik de hele serie (14 forse delen OT en 6 delen NT) opnieuw laten inbinden maar dat is een kapitaal.

Zonderling
Beste Zonderling,

Hartelijk dank voor je uitgebreidde informatie.

Ik ben de gehele set van John Gill op het OT en NT, wat tot mijn beste commentaren behoord, en ik moet ook eerlijk zeggen, dat Gill tot mijn favourite theologen (samen met John Owen) behoord !
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door albion »

albion schreef:
mayflower schreef:Ik kreeg gisteren de "wegwijzer" van de Denhertog, en ik zag het volgende werk:

Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze bijbelverklaring is geschreven door verschillende Engelse godgeleerden. c.a 4500 blz. geb. in leer.
295 eur., na verschijnen 350 eur.
---------------------------------

Is iemand bekend met deze verklaring op het NT ?
Waren Patrick,Polus en Wells soms puriteinen of leefde hun in een ander tijd ?
Ik ben namelijk niet bekend met deze theologen.

Ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven mbt deze verklaring ?
ik heb hem in mijn kast staan, zowel het oude als het nieuwe testament. Als ik iets wil begrijpen dan lees ik het bij hen na. Ik lees hem wel graag.

ik heb hem vanuit 1750
zoals beloofd (ik zie al dat er op geantwoord is)

Taco v.d. Honert heeft het vertaald (het was zijn levenswerk, zijn zoon heeft het afgemaakt ca. 40 jaar overgedaan).

Voorin staan de afkortingen die er in voorkomen:
Pa = Patrick; Po = Polus; We = Wels; Wa = Wal; G.G. = Godgeleerd genootschap; Ga = Gataker; Wh = White; Lo = Lowth; Gi = Gill; Wh = Whitby; Do = Doddridge; Gu = Guyse; Li = Lindsay; Tr = Trap; Hu = Humphrey's; Bu = Burkitt; Lo = Locke; Pe = Peirce; Ha = Hallett; Ve = Benson; Sy = Sykes; Lo = Lowman; Ta = Taylor; Ed = Edward; Poc = Pocock; Ch = Chandler; Ma = Marshal; Ne = Newton; Fe = Fenton; Ha = Hammond.

Verder zijn er verhandelingen over verschillende onderwerpen van bovengenoemde bijbelverklaarders.
De namen komen voor in al de delen, maar zijn geselecteerd door de vertalers. Dus één kan voorkomen in het 5e deel; 8e deel en 17e deel, terwijl hij in de andere delen niet voorkomt. Dit geldt niet voor iedereen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henk
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:24

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door henk »

De verklaring van Patrick, Polus en Wells komt binnenkort ook digitaal uit, voor maar 50 euro.
Meer informatie is te vinden op http://www.dioneth.nl, onder "inschrijven". Ook staat er wat in de nieuwsbrief.
Echt een aanrader! Heel wat goedkoper en compacter dan de papieren versie!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door albion »

henk schreef:De verklaring van Patrick, Polus en Wells komt binnenkort ook digitaal uit, voor maar 50 euro.
Meer informatie is te vinden op http://www.dioneth.nl, onder "inschrijven". Ook staat er wat in de nieuwsbrief.
Echt een aanrader! Heel wat goedkoper en compacter dan de papieren versie!
Alleen het nieuwe testament of ook het oude testament?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henk
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:24

Re: Patrick,Polus en Wells : Verklaring van het Nieuw Testament

Bericht door henk »

dit betreft de HELE verklaring, dus Oude en Nieuwe Testament (ruim 15.000 pagina's, dus maar 1 cent per 3 paginas...)
Plaats reactie