Hoogbegaafdheid

mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door mathilde »

aritha schreef:Om echt voordeel van een hoog IQ te hebben zou je EQ ook hoog moeten scoren.
:tilt
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door albion »

Zonderling schreef:Dit vond ik onder meer nog over hoogbegaafden op een Belgische website:

Procenten
- Hoogbegaafd zijn 2,5 % van de mensen.


....
Persoonlijke kenmerken
- snel van begrip, denkt en praat snel
- nieuwsgierig, intrinsiek gemotiveerd, wil problemen oplossen
- creatief, veel nieuwe ideeën, eigenzinnig, wars van autoriteiten
- sterk gevoelig voor allerlei prikkels, zowel negatief als positief

hiervoor hoef je helemaal niet hoogbegaafd te zijn. :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Volgens mij ligt de grens bij ongeveer 130 IQ. Ik zou er maar niet al teveel waarde aanhechten... want anders kan je mij ook het etiketje hoogbegaafd opplakken
Als ondergrens wordt in de regel 130 gehanteerd.
En hoger dan 152 kan niet gemeten worden.

Mensen die van hoogbegaafheid echt iets meer willen weten, kan ik aanraden om eens te gaan lezen op de website van de christelijke vereniging Choochem http://www.choochem.nl

Ik zie op het late uur (ben de hele dag van huis geweest) dat er in dit topic al weer heel wat vooroordelen voorbij zijn gekomen. Neem van mij aan dat het voor ouders én kinderen een gave (want het is geen gave!) is die ook de nodige zorgen met zich meebrengt. Zeker in de refowereld, waar niemand z'n hoofd boven het maaiveld mag uitsteken of hij wordt neergesabeld, of op onze reformatorische scholen waar iedereen zich maar moet aanpassen aan het gemiddelde, waar de zwakke broeders hulp krijgen, maar waar degenen die bovengemiddeld intelligent zijn zich maar moeten aanpassen aan de rest - en ook nog de preek meekrijgen dat ze toch dankbaar mogen zijn dat ze zo goed kunnen leren. Ja ja, maar ondertussen vervelen ze zich kapot en worden ze door leeftijdgenootjes niet begrepen.

Maarre, 't is al laat... Volgende week verder ;)
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Volgens mij ligt de grens bij ongeveer 130 IQ. Ik zou er maar niet al teveel waarde aanhechten... want anders kan je mij ook het etiketje hoogbegaafd opplakken
Als ondergrens wordt in de regel 130 gehanteerd.
En hoger dan 152 kan niet gemeten worden.

Mensen die van hoogbegaafheid echt iets meer willen weten, kan ik aanraden om eens te gaan lezen op de website van de christelijke vereniging Choochem http://www.choochem.nl

Ik zie op het late uur (ben de hele dag van huis geweest) dat er in dit topic al weer heel wat vooroordelen voorbij zijn gekomen. Neem van mij aan dat het voor ouders én kinderen een gave (want het is geen gave!) is die ook de nodige zorgen met zich meebrengt. Zeker in de refowereld, waar niemand z'n hoofd boven het maaiveld mag uitsteken of hij wordt neergesabeld, of op onze reformatorische scholen waar iedereen zich maar moet aanpassen aan het gemiddelde, waar de zwakke broeders hulp krijgen, maar waar degenen die bovengemiddeld intelligent zijn zich maar moeten aanpassen aan de rest - en ook nog de preek meekrijgen dat ze toch dankbaar mogen zijn dat ze zo goed kunnen leren. Ja ja, maar ondertussen vervelen ze zich kapot en worden ze door leeftijdgenootjes niet begrepen.

Maarre, 't is al laat... Volgende week verder ;)
Dat hoeft niet, want op de PieterZandt heeft er in ieder geval iemand Gym 3 overgeslagen en mocht van klas 2 naar klas 4 (nadat hij van al zijn vakken toetsen gemaakt heeft) is ondertussen geslaagd, studeert nu in Delft, en is tevens onderwijsassistent Engels, gaat met de trein uit het noorden naar Delft. Vlgs mij is hij op school door de onderwijzersniet in de steek gelaten. Zijn ouders zullen wel alert geweest zijn (want hij verveelde zich een hoedje)
Dus het zijn niet zozeer de scholen als wel de ouders die er op moeten toezien dat hun kind goed onderwijs ontvangen en dan bedoel ik aangepast naar het niveau. :jongle
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door wim »

--
Laatst gewijzigd door wim op 02 jun 2008, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

wim schreef:
Aan de andere kant denk ik dat ik gewoon een luie laatbloeier ben en dat zo'n etiket ook niet had geholpen.
:D jij ook al?? Ik begin nu pas te bloeien. :yahoo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Dus het zijn niet zozeer de scholen als wel de ouders die er op moeten toezien dat hun kind goed onderwijs ontvangen en dan bedoel ik aangepast naar het niveau. :jongle
Eenmaal op de middelbare school aangeland, wordt 't beter: daar is meer ruimte om ieder op z'n eigen niveau te laten functioneren. Maar de basisschool is voor hoogbegaafde kinderen (en hun ouders) vaak een drama. Althans, wanneer men het klassikale systeem zo straks hanteert als op reformatorische basisscholen vaak gebruikelijk is.

Toen onze laatste de basisschool verliet, staken we de vlag uit Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11428
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Dus het zijn niet zozeer de scholen als wel de ouders die er op moeten toezien dat hun kind goed onderwijs ontvangen en dan bedoel ik aangepast naar het niveau. :jongle
Eenmaal op de middelbare school aangeland, wordt 't beter: daar is meer ruimte om ieder op z'n eigen niveau te laten functioneren. Maar de basisschool is voor hoogbegaafde kinderen (en hun ouders) vaak een drama. Althans, wanneer men het klassikale systeem zo straks hanteert als op reformatorische basisscholen vaak gebruikelijk is.
Zou kunnen, maar is absoluut niet maatgevend voor alle scholen in Nederland!!
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Wilma van den Berg »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef:Dus het zijn niet zozeer de scholen als wel de ouders die er op moeten toezien dat hun kind goed onderwijs ontvangen en dan bedoel ik aangepast naar het niveau. :jongle
Eenmaal op de middelbare school aangeland, wordt 't beter: daar is meer ruimte om ieder op z'n eigen niveau te laten functioneren. Maar de basisschool is voor hoogbegaafde kinderen (en hun ouders) vaak een drama. Althans, wanneer men het klassikale systeem zo straks hanteert als op reformatorische basisscholen vaak gebruikelijk is.
Zou kunnen, maar is absoluut niet maatgevend voor alle scholen in Nederland!!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Dus het zijn niet zozeer de scholen als wel de ouders die er op moeten toezien dat hun kind goed onderwijs ontvangen en dan bedoel ik aangepast naar het niveau. :jongle
Eenmaal op de middelbare school aangeland, wordt 't beter: daar is meer ruimte om ieder op z'n eigen niveau te laten functioneren. Maar de basisschool is voor hoogbegaafde kinderen (en hun ouders) vaak een drama. Althans, wanneer men het klassikale systeem zo straks hanteert als op reformatorische basisscholen vaak gebruikelijk is.

Toen onze laatste de basisschool verliet, staken we de vlag uit Afbeelding
Ik dacht dat het Jenaplan wel geschikt zijn voor kinderen op verschillende niveaus.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11428
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mister »

Ja, maar christelijk Jenaplan bestaat niet (voor zover ik weet) Zou wel mooi zijn. Ik ken een christelijke montessorischool in Roemenië, doet iig meer aan adaptief onderwijs dan dat in een leerstofjaarklassensysteem mogelijk is.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door albion »

Mister schreef:Ja, maar christelijk Jenaplan bestaat niet (voor zover ik weet) Zou wel mooi zijn. Ik ken een christelijke montessorischool in Roemenië, doet iig meer aan adaptief onderwijs dan dat in een leerstofjaarklassensysteem mogelijk is.
geen reformatorisch, maar wel christelijk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11428
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mister »

Ok, maar is dan ws niet dikgezaaid. Zou best eens een studie waard zijn...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Gian »

aritha schreef:Om echt voordeel van een hoog IQ te hebben zou je EQ ook hoog moeten scoren.

Ik heb bewondering voor ouders van hoogbegaafde kinderen die bewust aan de EQ van hun kinderen werken. Deze kinderen hebben hier enorm veel profijt van.

EQ is overigens nog bij te spijkeren. IQ is alleen tot de pubertijd te beïnvloeden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door xgnoom »

JolandaOudshoorn schreef: Nee, wetenschappelijk gezien ben je hoogbegaafd als je een IQ hebt van 130 of hoger.
In Nederland wordt de definitie van Monks veelal gehanteerd: Hoogbegaafdheid is combinatie van intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Het getal 130 is handig omdat dit meetbaar en vergelijkbaar is.
In de maatschappij ben je vaak pas hoogbegaafd als daar boven op ook nog sociale problemen bij komen kijken.
Nounou.... je bedoelt zeker: je komt er vaak pas achter als er problemen zijn.
Hoogbegaafdheid is dan ook niet zo heel bijzonder als soms wordt gedacht.
Weet niet goed wat ik hiermee moet.
Het IQ van kinderen is meetbaar in een cijfertje uit te drukken. (...)
Dit klopt, ook van volwassenen natuurlijk, maar het is wel belang te vermelden dat er heel wat testen zijn. Die kunnen voor hetzelfde individu heel verschillende resultaten opleveren. Een IQ-getal zegt alleen maar iets als je de testmethode erbij vermeldt.

En testen zegt lang niet alles. (meer info)
Plaats reactie