catechismuspreek - vrije preek.

hans1234
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 okt 2007, 13:33

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door hans1234 »

Bij ons in de kerk lezen ze de Catechismus van wijlen, ds. W. Verhoeks
Laatst gewijzigd door hans1234 op 28 mei 2008, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door JALP »

hans1234 schreef:In mijn kerk lezen ze de Catechismus van wijlen, ds. W. Verhoeks
Heb je een eigen kerkje???
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Marnix »

Zita schreef:Ik vind het altijd wat raar als er uit de HC gepreekt wordt. Het is nu eenmaal niet het Woord van God. Ik vind het prachtig als de HC gebruikt wordt om het onderwerp voor de preek aan te dragen, en er vervolgens uit een of meer Bijbelgedeelten gepreekt wordt. Dit is de methode die bijvoorbeeld ds. P. den Butter toepast.
:) Als de apostolische geloofsbelijdenis wordt gelezen zeg je toch ook niet: Dat vind ik raar, het is nou eenmaal niet het Woord van God. nee, maar het is er op gebaseerd. Zo is de HC een leerboekje waarbij men ook dat Woord als basis gebruikt en van daaruit antwoorden op allerlei vragen wil geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door helma »

wij hebben geen HC preken en ik mis ze eigenlijk best wel
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door monique »

oooow ik vind dat hele mooie preken
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door JALP »

Marnix schreef:
Zita schreef:Ik vind het altijd wat raar als er uit de HC gepreekt wordt. Het is nu eenmaal niet het Woord van God. Ik vind het prachtig als de HC gebruikt wordt om het onderwerp voor de preek aan te dragen, en er vervolgens uit een of meer Bijbelgedeelten gepreekt wordt. Dit is de methode die bijvoorbeeld ds. P. den Butter toepast.
:) Als de apostolische geloofsbelijdenis wordt gelezen zeg je toch ook niet: Dat vind ik raar, het is nou eenmaal niet het Woord van God. nee, maar het is er op gebaseerd. Zo is de HC een leerboekje waarbij men ook dat Woord als basis gebruikt en van daaruit antwoorden op allerlei vragen wil geven.
Precies de HC is helemaal gegrond op het Woord van God. Lees de verwijsteksten er maar op na... Natuurlijk blijft voor mij ook de vraag of je zomaar de vragen woord voor woord moet behandelen. Ik denk idd, zoals ik al eerder zei, er beter een tekst genomen kan worden waarbij de vraag en het antwoord behandeld wordt.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Wilma van den Berg »

JALP schreef:
hans1234 schreef:In mijn kerk lezen ze de Catechismus van wijlen, ds. W. Verhoeks
Heb je een eigen kerkje???
:slurp :)

Daar waar ik kerk lezen ze tegenwoordig de HC-preken van ds. H. Paul
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Bookreader »

De behandeling van de Catechismus, was dat niet de reden waarom de tweede kerkdienst op zondag geïntroduceerd werd, tijdens de Reformatie? Het kerkvolk moest onderwezen worden in de kerkleer. Zoiets staat mij bij.
In de HHK alhier preken ze 's middags niet structureel uit de Heidelbergse Catechismus. Wel is er eens een serie preken gehouden over de Dordtse Leerregels.
In de CGK - behoudende inslag - wordt er wel uit de HC gepreekt.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door JaCa »

Het ligt er ook wel heel erg aan, wie het preek of van wie er gelezen wordt, en wát er gepreekt of gelezen wordt.

Maar toch vind ik het niet goed, om een boek dat de bijbel zélf niet is...centraal te stellen ipv. van een bijbels thema......al kan een goede uitleg, helemaal bijbels zijn...dan is het wel goed ;)

hmm....snap je het nog :D

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door MarthaMartha »

JaCa schreef:Het ligt er ook wel heel erg aan, wie het preek of van wie er gelezen wordt, en wát er gepreekt of gelezen wordt.

Maar toch vind ik het niet goed, om een boek dat de bijbel zélf niet is...centraal te stellen ipv. van een bijbels thema......al kan een goede uitleg, helemaal bijbels zijn...dan is het wel goed ;)

hmm....snap je het nog :D
je kunt ook uit de bijbel de tekst(en) nemen waaraan de HC is ontleend. De bijbel staat dan centraal en je kunt zo laten zien hoe dat in de HC is verwoord en tot een belijdenis gekomen.
Het 1 sluit het ander niet uit.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie