extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Gian »

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Herman »

Gian schreef:Zojuist;
dit

Binnenkort;
dat
Wil je de mensen angst aanjagen?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Robert »

Dat met het Beest Nero werd bedoeld (of het systeem van Nero) is zeer voor de hand liggend.
In Op 13 wordt het beest genoemd hij die was, niet is en komen zal. (persiflage op God!!!)

Kortom, een antichrist die er al (even) geweest is, en nog terug zal komen.
Openbaring is ws. geschreven in de tijd van Domitianus (90nChr) toen Nero al long-gone was.

Dan zou je uit kunnen gaan van een laatste jaar-week (7 jaar) van Daniel, waarbij Openbaring
de 2e helft vooral beschrijft. (de 3,5 jaar, de 1260 dagen en de 48 maanden) (zie oa. Op 13)
Nero zou dan de 1e helft van de laatste jaarweek zijn, en de eindtijd die nog komen moet (En dus de
terugkomst van het beest) de 2e helft.

Dat heeft dan alles te maken met de binding van Satan, dat hier zo'n lange periode tussen zit.
(Volgens Openbaring stijgt het beest op uit de put waarin Satan zit gebonden, uit m'n hoofd Op 9 en 17)

Ik weet niet of je Nero dan persoonlijke als antichrist moet zien, of meer zijn systeem.
Toen Jeruzalem viel in 70nChr was Nero al dood. Toch is 70nChr heel goed te zien als eindtijdsprofetie van Christus (Mat 24)
De Joodse oorlog is wel in de tijd van Nero begonnen. Zijn generaal heeft 't afgemaakt. (Tiberius, als ik het goed zeg uit m'n hoofd)

Maar het 666 mag denk ik ook gelezen worden als het ultieme menselijke dat bijna goddelijk is, maar net niet.
666 dus als het bijna 7.
Het is ook het nummer van de mens.
Dat is wat de mens wilde in Gen 3: god worden en zelf beschikking nemen over goed en kwaad.
En dat is wat de mens door de geschiedenis heen steeds meer is gaan doen, naar het goddelijke grijpen en zelf proberen alles onder controle te krijgen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Marnix »

Weet ik niet. Probleem is dat rampen, oorlogen en ziekten al eeuwen plaatsvinden en men dat altijd als "teken van de tijd" heeft bestempeld. Dat er rampen zijn is een feit maar wat zegt dat over de wederkomst?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Mara »

Nee Marnix, dat is een dooddoener.
De rampen zijn nu soms zo overweldigend, soms zo vlak achter elkaar.
Maar bij de tsaunami was ieder in shock, ook bij de eerste golfoorlog, maar het lijkt wel of rampen wennen.
Bij de eerste ouders die hun kind doodden, en zichzelf, ben je helemaal verbijsterd, nu lijkt het alsof je gaat denken: he alweer ??
Ik zie in het andere topic al de verschillende reacties op de brand van gisteren, beetje nuchter, beetje koeltjes, het zal wel meevallen.
Het jaar is net begonnen, een zeer groot gebied van Australie staat onder water, hier is een grote brand.
Wie merkt het op ? Wie verootmoedigt zich ?
Het is toch een Wonder dat er geen doden gevallen zijn gisteren ?
Het had zo anders kunnen zijn !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Marnix »

Het was geen dooddoener, maar een vraag.

Als we kijken naar hoe regelmatig er een dodelijke ziekte als de pest uitbrak in de middeleeuwen, hoeveel doden daardoor vielen enz, vind ik het een goede vraag of de frequentie van rampen veel hoger is.

Daarnaast spelen ook andere zaken een rol:

- Media: Door de media van tegenwoordig zijn we veel beter op de hoogte van rampen overal ter wereld. In de middeleeuwen wist men van rampen in hun regio en sommigen van echt grote rampen verder weg, in het zelfde continent. Maar als er ergens in een ander werelddeel wat gebeurde was men daar doorgaans niet van op de hoogte. Nu krijgen wij daar veel meer van mee via de media, door de globalisering wereldwijd. Daarnaast worden we er ook meer mee geconfronteerd, je leest er niet alleen over, je ziet de afschuwelijke beelden. Ik denk dat die combinatie van er veel vaker over zien en horen (van heel af en toe naar iedere dag) en het niet lezen over maar ook echt zien van de verschrikkingen ook heeft bijgedragen aan de afstomping, dat het mensen minder gaat raken.
- Bevolking: Omdat de wereld vele malen dichter bevolkt was dan vroeger raken rampen ook veel meer mensen. Je noemt de Tsunami: Als die vierhonderd jaar geleden had plaatsgevonden, toen de wereldbevolking zo'n 10x zo klein was, was de impact dus ook veel minder groot geweest.

Misschien wijst de Bijbel ook wel op toename van de impact, het gaat me er om dat we niet te makkelijk moeten zeggen dat de frequentie enorm is toegenomen. Dat lijkt zo, maar het is goed om te kijken waar dat idee door komt, de rol die globalisering en media spelen.... en of het wel werkelijk klopt dat naast de impact ook de frequentie is toegenomen. Ik ben wel benieuwd naar cijfers over die frequentie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Mara »

Rampen zijn van alle tijden, denk ook maar aan de 10 plagen van Egypte.
Het gaat erom, wat luisteren wij erin op ? Wordt het afgedaan als toeval ? Of horen wij daar de naderende voetstappen ?
Ten tijde van de ziektes onder de dieren, vond ik het heel aangrijpend. Gezonde dieren moesten worden afgemaakt, vanwege onze schuld. Want zo is het toch ? Teveel op elkaar, als we biologisch zouden gaan verbouwen en met liefde en respect onze dieren zouden houden, is dat allemaal niet nodig.
Kipjes lekker op een weitje, koeien ook. Ipv in zo'n stinkend donker hok. Geen wonder dat die diertjes ziek worden en depressief, je zou van minder al.. :ouin
Er is een onderzoek geweest, mensen zijn over het algemeen best bereid om iets meer te betalen, als het maar aantoonbaar is dat dieren er beter van worden.
Kijk nu wat er gebeurd is met de eitjes uit Duitsland :bobo Waar komt dat nou weer vandaan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Rijssen »

Het topic gaat over extreme milieu verschijnselen, ik geloof zelf niet dat er meer zijn dan vroeger.
Het gat in de ozonlaag en zure regen bleken mee te vallen, klimaatdeskundigen bestrijden elkaar.
Door de eeuwen heen zijn er keer op keer onheilsprofeten en zuurpruimen geweest die erop wezen dat het toch écht niet goed kon blijven gaan.
Achteraf viel het allemaal reuze mee.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Gian »

Het is maar wat je wil. Feit is wel dat er nogal wat speelt wereldwijd.

- wereldwijd bijzonder klimatologische veranderingen
- meer natuur en milieurampen
- meer honger en snel oplopende voedselprijzen
- een financiële systeem dat wereldwijd steeds meer ontwricht raakt
- steeds meer onverklaarbare gebeurtenissen in de natuur, denk aan de vogelsterfte, snel afnemende bijenpopulatie en vleermuizenpopulatie
- spanningen in het MO die al jaren oploopt met name rondom Israel

Daarbij zijn er nog heel wat zaken op te noemen die erop wijzen dat we naar een anti-christelijk wereldrijk gaan.

Allemaal redenen om je af te vragen, wat wilt U dat ik doen zal, nu er nog gelegenheid is voor mensen om zich te laten redden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Mariavt »

Rijssen schreef:Het topic gaat over extreme milieu verschijnselen, ik geloof zelf niet dat er meer zijn dan vroeger.
Het gat in de ozonlaag en zure regen bleken mee te vallen, klimaatdeskundigen bestrijden elkaar.
Door de eeuwen heen zijn er keer op keer onheilsprofeten en zuurpruimen geweest die erop wezen dat het toch écht niet goed kon blijven gaan.
Achteraf viel het allemaal reuze mee.
Tot de dag komt waarop Jezus terugkomt op de wolken des hemels, " Want Hij zal komen als een dief in de nacht"
Dan de ogen maar sluiten voor de oordelen die op deze aarde nú plaatsvinden?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Rijssen »

Mariavt schreef:
Rijssen schreef:Het topic gaat over extreme milieu verschijnselen, ik geloof zelf niet dat er meer zijn dan vroeger.
Het gat in de ozonlaag en zure regen bleken mee te vallen, klimaatdeskundigen bestrijden elkaar.
Door de eeuwen heen zijn er keer op keer onheilsprofeten en zuurpruimen geweest die erop wezen dat het toch écht niet goed kon blijven gaan.
Achteraf viel het allemaal reuze mee.
Tot de dag komt waarop Jezus terugkomt op de wolken des hemels, " Want Hij zal komen als een dief in de nacht"
Dan de ogen maar sluiten voor de oordelen die op deze aarde nú plaatsvinden?
" Want Hij zal komen als een dief in de nacht" dat is idd waar.
Maar doelde meer op de klimaat sceptisie, die worden ook bestreden, en geloof zelf dat het ook nogal meevalt.
De afgelopen winters waren streng, en dan praten we over opwarming van de aarde.


En @Gian,
-Ondanks de verdubbeling van de wereldbevolking sinds de jaren vijftig, is het aantal mensen dat in absolute armoede leeft met de helft afgenomen. De armoede is de afgelopen vijftig jaar verder teruggelopen dan in de vijfhonderd jaar ervoor.

-In Europa en Amerika worden rivieren, meren en de lucht steeds schoner. De uitstoot van het giftige koolmonoxide in het verkeer is de afgelopen vijfentwintig jaar met 75 procent gedaald. In de Theems en de Rijn zit weer vis.

-Over het financiële systeem kan ik je niet helemaal ongelijk geven, maar denk zelf dat het westen wel geleerd heeft dat woekerpolissen en leningen niet zo door kan gaan.

-Over Israel en het midden oosten, die hebben het altijd al zwaar gehad en zullen dat ook houden.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door learsi »

memento schreef:

Code: Selecteer alles

Klopt, een joodse manier van letters in cijfers omzetten met de naam nero is idd het nummer van het beest, al dachten ze dat ook van ephiphanes, met hitler en vele andere keren.
1. Het bijzondere is dat er 2 groepen handschriften zijn, 1 die het getal 616 heeft, en 1 die 666 heeft. Voor de naam Nero waren er 2 schrijfwijzes in omloop, één met en één zonder n aan het einde. Zonder n kom je op 616, met n op 666. Gezien dit uiterst bijzondere gegeven,
2. en gezien dat Nero juist in de tijd dat Openbaring geschreven is sterk christenen vervolgde,
3. en gezien de andere, op Openbaring lijkende, Joodse en christelijke verhalen over Nero uit die tijd,
4. acht ik het dat de meest voor de hand liggende verklaring is om er van uit te gaan dat Nero bedoelt wordt.
jvdg schreef:
memento schreef:Ik ben geneigd om het getal van het beest te zien voor keizer Nero. Dit getal is 666 of 616 (beiden komen in oude manuscripten voor), en beide getallen kloppen met Nero (met of zonder n aan t einde, wat beide veel voorkomende spellingen waren voor de naam van Nero).

Consequentie van die aanname, is dat de eindtijd nú is, en dat álle tekenen die we om ons heen zien, betrekking (kunnen) hebben op wat we in Openbaring lezen.
Openbaringen 13
Het beest uit de aarde


11 En ik zag een ander beest iuit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
12 En het oefent al de macht van het eerste beest in tegenwoordigheid van hetzelve, en het maakt dat de aarde en die daarin wonen, het eerste beest aanbidden, welks dodelijke wond genezen was.
13 En het doet grote tekenen, zodat het ook vuur uit den hemel doet afkomen op de aarde voor de mensen;
14 En verleidt degenen die op de aarde wonen, door de tekenen die aan hetzelve te doen gegeven zijn in de tegenwoordigheid van het beest; zeggende tot degenen die op de aarde wonen, dat zij voor het beest, dat de wond des zwaards had en weder leefde, een beeld zouden maken.
15 En hetzelve werd macht gegeven om het beeld van het beest een geest te geven, opdat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken dat allen die ohet beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
16 En het maakt dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geeft aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden,
17 En dat niemand mag kopen of verkopen dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
18 Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.


Gezien het verband waarin deze tekst staat en de symboliek zie ik nog niet zo gauw het verband met Nero.
Er is een heel plausibele exegese mogelijk, die dat verband wel legt. Het is, vanaf de vroege kerk tot nu toe, zowel in de RK als de Reformatie, de meest gevolgde uitleg van Openbaring. Elementen als Nero die de brand te Rome aanstak, beelden van zichzelf oprichtte, christenen op gruwelijke wijze vermoorde, etc zouden hierbij te gebruiken zijn.

Ik zal hier niet verder op ingaan. De speculatie over Openbaring vind ik persoonlijk een nutteloze tijdsbesteding. Laten we ons richten op wat wél duidelijk is in de Schrift (en ook in Openbaring is voldoende wél duidelijk). Ik denk dat daar veel meer zegen uit te verwachten valt...
Het getal .....616......wordt in het Woord verder niet genoemd. Daarom houdt ik het op 666, dit wordt wel een aantal malen in het Woord genoemd. Probleem is natuurlijk, dat in geen enkel manuscript BEIDE getallen genoemd worden. Zou het kunnen zijn, dat afhankelijk van de schrijfwijze(ter plaatse) van Nero(n) de copiist het getal aangepast heeft? Mocht het aangepast zijn, dan pleit dat er wat mij betreft wel voor, dat in die tijd, men Nero zag als de verpersoonlijking van dit getal. Kan me verder redelijk vinden in wat Robert schrijft. Speculatie(!) over Openbaring is is een nutteloze tijdsbesteding, maar speculatie over de andere 65 boeken is natuurlijk ook uit den boze. Daarnaast mag ieder gelovige biddend opzien naar De Gever van alle(!) boeken, om het bij het verstaan van dit boek, van de Heere Zelf te verwachten. Dertig jaar geleden dweepte ik bijkans met het boek Openbaring, tot de Heere me liet zien, dat ik het Evangelie van Johannes nog niet eens begreep. Ik ben Hem er nog steeds dankbaar voor, door het Evangelie van Johannes heb ik Christus leren kennen.....(dus niet door te speculeren over het boek Openbaringen!)

h.g. Learsi
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Gijs83 »

Het jaar is nog maar een paar dagen oud en je moet eens nagaan hoeveel er in die paar dagen al gebeurd is:
-overstromingen in Australie
-vallende vogels
-zeer grote brand in Moerdijk
-dioxineschandaal in Duitsland
-Mexicaanse griep heeft alweer levens ge-eist
Vast moeiteloos uit te breiden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: extreme milieuverschijnselen- wederkomst

Bericht door Marnix »

Rijssen schreef:Het topic gaat over extreme milieu verschijnselen, ik geloof zelf niet dat er meer zijn dan vroeger.
Het gat in de ozonlaag en zure regen bleken mee te vallen, klimaatdeskundigen bestrijden elkaar.
Door de eeuwen heen zijn er keer op keer onheilsprofeten en zuurpruimen geweest die erop wezen dat het toch écht niet goed kon blijven gaan.
Achteraf viel het allemaal reuze mee.
Nou ja, of het beter is gegaan vraag ik me af. Er zijn denk ik wel meer extreme milieuverschijnselen dan vroeger, omdat er veel meer mensen zijn en die daarvoor zorgen. Zonder dat waren er veel minder bosbranden geweest (een deel daarvan ontstaat doordat ze worden aangestoken), rampen met lekkende olietankers, boorplatformen, denk ook aan Tsjernobyl, of het "rampje" bij Moerdijk. Dan hebben we het dus over dingen die het gevolg zijn van de mens, de industrie etc. Of er ook meer natuurrampen zijn vraag ik me af, zijn daar cijfers van bekend?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie