Werken op zondag

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Werken op zondag

Bericht door Madtice »

Ik wilde dit eerst plaatsen bij de topic over rijden op zondag, maar realiseerde me net op tijd dat dat natuurlijk off topic zou zijn, dus start ik maar een nieuwe.

Mijn vraag is, en niet om bijdehand te doen, maar omdat ik het serieus wil weten, of niet zo is dat je de dominee ook voor jou laat werken op zondag.

De idee is toch een beetje dat je andere mensen niet voor je laat werken op zondag, zoals in het OV, of het tankstation, of wat dan ook, maar een dominee wordt door zijn kerk onderhouden, en preken is onderdeel van zijn takenpakket. Ergo, een dominee werkt op zondag...
Nou neem ik aan dat hier al wel een theoretische oplossing voor is, maar die ken ik niet. Dus vandaar mijn vraag: waarom mag een dominee wel op zondag werken?
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Madtice
Ik wilde dit eerst plaatsen bij de topic over rijden op zondag, maar realiseerde me net op tijd dat dat natuurlijk off topic zou zijn, dus start ik maar een nieuwe.

Mijn vraag is, en niet om bijdehand te doen, maar omdat ik het serieus wil weten, of niet zo is dat je de dominee ook voor jou laat werken op zondag.

De idee is toch een beetje dat je andere mensen niet voor je laat werken op zondag, zoals in het OV, of het tankstation, of wat dan ook, maar een dominee wordt door zijn kerk onderhouden, en preken is onderdeel van zijn takenpakket. Ergo, een dominee werkt op zondag...
Nou neem ik aan dat hier al wel een theoretische oplossing voor is, maar die ken ik niet. Dus vandaar mijn vraag: waarom mag een dominee wel op zondag werken?
Ja.......en wat dacht je van de extra preekbeurten op zondag???
Ping ping kassa!
Lekker wat kilometers declareren, da's ook extra 'vangen' voor die mannen hoor!!


The Critical Brother (niet van eerlijk verdiende eurootjes hoor!)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

TCB,

Je praat nu zo plat over Gods dienstknechten, niet om aan te horen. Denk je nu echt van: Ping, ping kassa?
Deze mannen komen Gods Woord verkondigen en bidden jou ook van Christus' wege om je met God te laten verzoenen!

Waarvoor is de sabbatdag ingesteld? Om de mens te kwellen? Nee, om de mensen zaligheid. Het is een dag gewijd aan de dienst des Heeren, waarop de dominee dus verkondigt wat een mens moet doen om zalig te worden! Verder is het geoorloofd om werken van barmhartigheid en noodzakelijkheid te doen (zieken verzorgen, gevangenen bewaken, branden blussen, electriciteit aanhouden, collecteren voor de armen etc.). Dat we toch nog eens de dag des Heeren mochten liefkrijgen als de beste dag van de week waarop we 24 uur krijgen om volledig aan Hem te wijden, in het rusten van al het andere dat je door de weeks moet doen. Op de wijze waarop men de zondag houdt, kun je al zien hoeveel ernst men maakt met God en Zijn dienst.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Refojongere
TCB,

Je praat nu zo plat over Gods dienstknechten, niet om aan te horen. Denk je nu echt van: Ping, ping kassa?
Deze mannen komen Gods Woord verkondigen en bidden jou ook van Christus' wege om je met God te laten verzoenen!

Waarvoor is de sabbatdag ingesteld? Om de mens te kwellen? Nee, om de mensen zaligheid. Het is een dag gewijd aan de dienst des Heeren, waarop de dominee dus verkondigt wat een mens moet doen om zalig te worden! Verder is het geoorloofd om werken van barmhartigheid en noodzakelijkheid te doen (zieken verzorgen, gevangenen bewaken, branden blussen, electriciteit aanhouden, collecteren voor de armen etc.). Dat we toch nog eens de dag des Heeren mochten liefkrijgen als de beste dag van de week waarop we 24 uur krijgen om volledig aan Hem te wijden, in het rusten van al het andere dat je door de weeks moet doen. Op de wijze waarop men de zondag houdt, kun je al zien hoeveel ernst men maakt met God en Zijn dienst.
Dat ik plat praat over predikanten zijn gelukkig jouw woorden............
Ik had het daar even over de zakelijke kant van hun overigens mooie, zo niet het mooiste, werk.
Zij staan op zondag ook gewoon harde knaken te verdienen hoor, hoe je het ook wendt of keert...........
En dat jij dan direct een preekje over me heen gooit.........tja......


The Critical Brother (niet van geld verdienen hoor!)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Zij staan op zondag ook gewoon harde knaken te verdienen hoor, hoe je het ook wendt of keert...........
Klinkt weinig respectvol. Bovendien zit 'het knaken verdienen' echt niet alleen op de zondag door een preek te houden. Doordweeks heeft een predikant heel wat meer werk te doen. En als je het loon van bijv. mijn predikant gaat delen door het aantal uren wat hij draait dan houd je waarschijnlijk maar een minimumloon over!
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

't Gaat hier toch over 'zondagswerk' of niet.....????

The Critical Brother (die overigens wel respect heeft voor dominees, maar niet voor allemaal.....)

[Veranderd op 1/10/02 door The Critical Brother]
david

Bericht door david »

ping ping kassa
harde knaken verdienen

Dat zijn termen die je voor je eigen werk toch ook gebruikt? De Bijbel zegt zelf: al wat je doet, doet het tot eer van God.

Dus of je vuilnisman bent of dominé, beiden verdien je harde knaken. Een dominé heeft echt niet een meer eerbiedige manier om het geld op te strijken dan een vuilnisman.
Hij is er misschien meer bedreven in om de indruk te wekken dat geld voor hem niet belangrijk is in zijn dienst in het koninkrijk van God dan de vuilnisman. En dán klinkt het waarschijnlijk weinig respectvol om het over harde knaken te hebben.

Maar het gaat om echtheid, niet om de indruk die je probeert te wekken.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

We moeten er inderdaad voor oppassen om de dominee op een hoger voetstuk te plaatsen dan bijvoorbeeld een vuilnisman. Iedereen is immers gelijk voor God?
Daarbij vind ik ook dat de sabbat eigenlijk helemaal geen speciale dag zou moeten zijn: immers, je moet elke dag aan de Here wijden. Daarbij komt nog dat de Sabbat zoals er in de Bijbel over wordt gesproken een zaterdag is, maar dat is ook een discussie apart.
Blijft dus de vraag voor werken op zondag: hoe noodzakelijk is het? En dat worden hele vage grenzen... en misschien wel niet echt nuttig om over te discusseren: Jezus zelf nam het wat dat aan gaat niet nauw met de Sabbat als niet-werken dag.
Kuifje

Bericht door Kuifje »

Hey Madtice,

Dat werken op zondag dat is een heel moeilijk punt en dat is ook wel opte maken in deze topic. Waar ligt die grens van wel en niet mogen.
Bijv: 24 uurs economie dat is gewoon iets wat niet goed te praten valt. Daabij bedoel ik vooral de koopzondagen in de steden. De omzetten van de winkels die dan open zijn zijn zeer laag.

het is en blijf een heel moeilijk punt maar waar ligt die grens.....

Kuifje
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Ik ken iemand die zelfs de stofzuiger niet gebruikt om na het zondagse ontbijt de gevallen kruimels op te zuigen.......

En wel een kruimeldief hè!!??

Dan vraag ik je........


The Critical Brother (m'n mond valt niet vaak open......maar dit!!!!)
Kuifje

Bericht door Kuifje »

Dat is wel heel overdreven te noemen. Want ja dan mag je de radio of tv ook wel niet aanzetten want daar moeten mensen voor werken niet koken enz...

Dan is het einde nog niet in zicht.....
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Kuifje
Dat is wel heel overdreven te noemen. Want ja dan mag je de radio of tv ook wel niet aanzetten want daar moeten mensen voor werken niet koken enz...

Dan is het einde nog niet in zicht.....
Inderdaad.......koken.........die ken ik ook...............zaterdagavond eten koken en op zondag de zooi opwarmen............MAAR ABSOLUUT NIET KOKEN HOOR!!!!!!!!!!!!!


The Critical Brother ('k zit bijna aan m'n kookpunt man!)
madelief

Bericht door madelief »

Uitverkoren...................
God heeft met ieder van ons een doel in ons leven. En is dan ook bepaald welke beroepen je gaat doen? Als dat zo is dan is de vuinisman ook uitverkoren om dat werk te doen. Want je maakt mij niet wijs dat alleen Ds worden uitverkoren om dat werk te doen.
Dus graag je uitleg want ik begrijp er niets meer van.



[Veranderd op 1/10/02 door madelief]
Plaats reactie