Wereldgelijkvormigheid!

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Wereldgelijkvormigheid!

Bericht door kridje »

Vanuit Gods Woord en als het goed is vanuit je kerkelijke gemeente worden we gewaarschuwd voor wereldgelijkvormigheid.

Maar wat is een duidelijke verwoording voor de wereldgelijkvormigheid in deze tijd? Is dat bijvoorbeeld ook niet gospelmuziek? Een christelijke tekst in een werelds jasje? Of op een wereldse wijze God prijzen terwijl de Bijbel iets anders zegt?

Hoe denken jullie hierover?
wpv

Bericht door wpv »

Wereldgelijkvormigheid heeft niets meer met de godsdienst te maken. Het is "gelijke vormen" aannemen als die de wereld heeft. En dat is niet godsdienst in een werelds jasje.
Adje

Bericht door Adje »

Hoe denken jullie hierover?
Dat is eenvoudig na te gaan door de vele postings na te lezen die de afgelopen maanden gepost zijn. Het gaat in veel topics bijna nergens anders over. Volgens mij kan het niet anders of we vervallen weer in cliches......
007

Bericht door 007 »

Gospelmuziek??????
Nee, het wordt eens tijd dat de christenen actie gaan ondernemen. Niet alles aan de duivel geven! Ik bedoel: Er zijn zoveel mooie muziekstijlen, waarom sta je ze af aan de duivel. Christenen doen dat vaak als ze iets horen, "oh dat is wereldse muziek"-maw het is niet van God, maar van de duivel. Dus je geeft eigenlijk deze muziekstijl aan de duivel. Dit is zooooooooooo slap!!! Echt slap christelijk gedrag.
Het wordt tijd dat de christenen actie ondernemen en de muziekstijlen terug eigenen. Het behoort de christenen toe!
Het is christelijke muziek met een duivels jasje!
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door wpv
Wereldgelijkvormigheid heeft niets meer met de godsdienst te maken. Het is "gelijke vormen" aannemen als die de wereld heeft. En dat is niet godsdienst in een werelds jasje.
Zeker wel godsdienst in een werelds jasje. Dat is wel degelijk wereldgelijkvormigheid. En wordt deze wereld niet gelijkvormig, met al je godsdienst, zonder God. Onze dominee zegt vaak: Godsdienst is er genoeg in deze wereld alleen de Godsvreze wordt zo vaak gemist.
Er is veel wereldgelijkvormige godsdienst in onze dagen. God wat en de wereld wat. Jezus zei al in de Bergrede: 'Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten. gij kunt niet God dienen en de Mammon.'
JGP

Bericht door JGP »

Godsdienst is : God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf.

Wereldgelijkvormig is : Jezelf liefhebben boven alles en God als je naaste.

M.i. kan vorm nooit bepalend zijn.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Je hebt het dan over Godsdienst met een grote G. Godsdienst met een kleine g kan van alles zijn: De islam is een godsdienst en noem maar op.

Wereldgelijkvormigheid is niet per defenitie God liefhebben als je naaste. Als dat zo was zou het er een stuk beter uitzien in de wereld.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door kridje
Of op een wereldse wijze God prijzen terwijl de Bijbel iets anders zegt?

Hoe denken jullie hierover?
Dit is het eerste wat ik las, hoewel dit topic al veel verder zal zijn, waar ik straks op zal reageren, maar eerst dit:

Hoe denk je het in vredesnaam voor elkaar te kunnen krijgen om God 'op wereldse wijze' te prijzen? Dat is nu werkelijk een contradictie in terminii...

Als je God oprecht prijst, dan maakt de hele vorm geen zak uit. Dan is er niets werelds aan! Als de aanbidding vanuit je hart komt, dan maakt het niet uit of je dat doet met Psalmzingen of met rapmuziek voor mijn part. De vorm op zich is nooit een zonde, een kwaad op zich. En zelfs al zou dat wel zo zijn, zegt de Bijbel niet ergens 'Neem het kwade en gebruikt het ten goede'?

Ik heb nbu wel alles gelezen en wil even zeggen: wat JGP hieronder zegt is een van de beste dingen die ik hier de afgelopen tijd gehoord heb ;) Thanks JGP, dat is een zeer mooie visie.

[Veranderd op 8/10/02 door Madtice]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

HOI Madtice,
zegt de Bijbel niet ergens 'Neem het kwade en gebruikt het ten goede'?
Niet dat ik weet. Ik weet wel dat er dit staat: "Wordt dezer wereld niet gelijkvormig".
En dit: 1 Thess. 5:21 en 22
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.

Eigenwillige godsdienst is makkelijk, ik dien God zoals ik wil zegt men dan. Maar men moet zoeken naar hoe men God moet dienen naar Zijn Woord en wat daarbij past. We houden als het gaat om muziekstijlen met alles en iedereen rekening. Maar als het gaat om de Heere, dan maakt het allemaal niet meer uit. Vreemd toch?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik heb die tekst over kwaad en goed zelf ook niet eens kunnen vinden :bu:#:!:,
Het was een aanname van iets wat ik ooit dacht gelezen te hebben, sorry dat ik er zomaar mee slinger... :)

Maar uhm, ik probeer niet te zeggen dat de ene muziekstijl goed is en de ander niet. Voor zover ik weet spreekt men in de Bijbel nergens over de melodie, de toonsoort, het ritme, etcetera, slechts over aanbidding an sich. Wel wordt er gesproken over verschillende soorten aanbidding, zoals nederige, maar ook feestelijke.
Omdat de Bijbel niet iets aangeeft over de vorm, maar slechts over de inhoud, vind ik het niet kunnen om zomaar bepaalde muziekstijlen af te schrijven en anderen niet. De Bijbel is daar niet duidelijk genoeg over.
Wel vind ik dat we altijd moeten kijken naar het hart, dat doet God ook. Is dat niet wat je bedoelt met 'Maar men moet zoeken naar hoe men God moet dienen naar Zijn Woord en wat daarbij past'? Omdat ik mij in de 'praise' kringen heb begeven en nog steeds wel 's begeef kan ik in alle eerlijkheid zeggen dat er schapen en wolven zijn. Er wordt over het algemeen wel degelijk gezocht naar Gods wil, en gepoogt Hem te aanbidden. Er is niet alleen sprake van spring muziek (hoewel het Evangelie een goed genoeg nieuws is om jaren van te springen van vreugde), maar ook wel degelijk rustigere muziek.
En nogmaals hypocrisie is niet het monopolie van de evangelische gemeenten, elke christen maakt zich daar schuldig aan :)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Misschien moeten we eerst eerlijk een definitie vinden voor wereldgelijkvormigheid. Hoe kunnen we dit woord in een zin formuleren.

Zelf maak ik er uit op dat het een langzaam proces is die sluipend gaat. Daarom haalde ik het voorbeeld van gospelmuziek aan. Voor de duidelijkheid ik ben echt lang niet altijd tegen gospel maar wilde het hiermee duidelijk maken.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Is wereldgelijkvormigheid het verschuiving van de waarde en normen in de kerk?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Tja, begripsvorming is altijd een lastige. Wat bedoelen we nu precies met een term? Ik denk dat hierdoor veel misverstanden ontstaan. Begrijpelijk dat je voor gospelmuziek kiest, maar ook dat is weer zo'n brede term, en zeker met alle discussies die hier al over rondgaan, misschien een niet heel erg slim voorbeeld om te kiezen :, Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Wereldvormigheid is denk ik inderdaad een proces, een hellend vlak. En de een zal eerder zijn grip verliezen dan de ander en helemaal naar beneden rollen. De vraag is: wat is er beneden? Als wereldvormigheid een proces is, wat is dan het resultaat? Kortom, de vraag die we ons moeten stellen is denk ik:

Wat betekent het om volledig wereldvormig te zijn?

Pas als we dat weten, kunnen we meer zinnige dingen zeggen over hoe het proces er naar toe, dus wereldvormigheid, verloopt en waar je het een halt moet toeroepen, en of dat kan, en dergelijke.
madelief

Bericht door madelief »

Ieder heeft zn eigen geweten en verantwoordelijkheid. En de een is er ruimer in dan de ander.
En de een kan ook beter om gaan mn zn eigen grenzen dan de ander. Wat de een vind dat wereldgelijkvormigheid is dat vind de ander weer niet.

Dus..................up to you
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als God in de Bijbel waarschuwt voor wereldgelijkvormigheid dan vind ik het erg makkelijk om het aan te geven als dat het per mens verschillend is wat wel of niet wereldgelijkvormigheid is.

Wereldgelijkvormigheid is steeds meer in je doen en laten op de wereld gaan lijken. Een andere definitie heb ik nu niet. Dus niet per mens verschillend maar als christelijke gemeente steeds meer wereldse gedachte/gewoonte aanhangen.
Plaats reactie