Toeschouwer schreef:Tiberius schreef:Toeschouwer schreef:Trouwens alle Messias belijdende Joodse gemeentes anno 2008 houden de sabbat.
Dat overtuigt mij niet. Dat doen de zevendedagsadventisten ook.
Dat vind ik de arrogantie van het christendom tegen over de de Messias belijdende Joden. Wij weten het kennelijk beter.
Heeft niets met arrogantie te maken; we gaan in het spoor van de apostelen en niet in dat van de Messias belijdende Joden.
Is dat het spoor van de apostelen?
Hieronder citaten uit het boek van G. Arnold (±1700), deel 1, De ware afbeelding der eerste christenen, hfst.4, van blz. 233 - 247.
Nu is de vraag, óf de eerste christenen straks weder een nieuw juk opgelegd wierd, en óf zij uit bevél der Apostelen, óf anderszins gedwongen werden, een ándere dag alzo te vieren?
Het eenparig antwoord van alle verstandigen is, dat men NIET ZEKER WEET, wanneer, hoe, en waar de zogenaamde ZONDAG in de eerste Gemeente opgekomen is! Men leest wel, Hand. 20:7. Dat de discipelen op den eerste dag der week bijeen gekomen waren; en ook dat Paulus bevolen heeft, dat een iegelijk op de eerste dag der week iets bij hem zelve zoude wegleggen tót aalmoezen, 1 Cor. 16:2. Maar NERGENS wordt een ZéKERE dag in de week benoemd, veel min DE DAG DES HEEREN, gelijk men die daarná op 't goedvinden der Leeraaren genoemd heeft. NA DE TIJD DER APOSTELEN VINDT MEN DAARVAN GEEN SPOOR, tót op het einde der eerste HONDERD JAREN, omtrent welke tijd Plinius verhaalt, dat de Christenen op een 'gezette dag waren bijeen gekomen. Ignatius schrijft ook wel DAG DES HEEREN; maar zijn woorden schijnen meer te behelzen, dan men ze doorgaans opneemt:
Maar dat déze of andere Leeraars toenmaals zékere dagen zouden aanbevolen, en der Gemeente opgedrongen hebben, LEZEN WIJ NIET.
Het bekendste en oudste getuigenis van de ZONDAG zal mogelijk bij Justinus zijn, die aldus schrijft: Op den Zondag komen allen die in de stad óf op 't land wonen tesamen, en lezen de schriften der Apostelen en Profeten. En andermaal: Op Zondag houden wij doorgaans met malkanderen byeenkomst. Waarbij aan te merken is, dat hij van GEEN GEBOD óf BEVEL gewag maakt, maar dat hij er maar van spreekt als een INGEVOERDE GEWOONTE.
Oudere bewijzen (voor de zondag) vindt men hiervan niet, VEEL MIN DAT DE APOSTELEN DIEN DAG ZOUDEN INGESTELD HEBBEN.
Dat de 'eerste christenen' ná HONDERD jaren het juiste spoor verlieten en of reeds bijster waren blijkt duidelijk. De zondagsviering berust NIET op een BEVEL of Goddelijk GEBOD, slechts op een GEWOONTE!
Er waren er onder de eerste christenen die de sabbat gemakshalve afschaften, dit, terwijl de Apostelen wél de sabbat hielden
Hand.13:42-44
42 En als de Joden uitgegaan waren uit de synagoge, baden de heidenen, dat tegen den naasten sabbat hun dezelfde woorden zouden gesproken worden.
43 En als de synagoge gescheiden was, volgden velen van de Joden en van de godsdienstige Jodengenoten Paulus en Barnabas; welke tot hen spraken, en hen vermaanden te blijven bij de genade Gods.
44 En op den volgenden sabbat kwam bijna de gehele stad samen, om het Woord Gods te horen.
Handelingen 16:13:
En op den dag des sabbats gingen wij buiten de stad aan de rivier, waar het gebed placht te geschieden; en nedergezeten zijnde, spraken wij tot de vrouwen, die samengekomen waren.
In één enkele eeuw is het verval reeds zó groot, en zijn de rollen algeheel omgedraaid. Men durfde stellen dat het vieren van de sabbat slechts nog was voor de vleselijke mensen, maar voor hen als geestelijken was dat niet meer nodig. Zij zouden vrij van de wet zijn. De invloeden van de Gnostiek zijn tastbaar, en het antinomianisme aantoonbaar. Werkheiligheid enerzijds, en wetteloosheid anderzijds baanden de weg naar ROME.
Duidelijk is dat de verschuiving van de SABBAT naar de ZONDAG NIET berust op een Goddelijk bevel, noch door de Apostelen heeft plaatsgehad, en ook niet door de christenen van het eerste uur is geschied, maar ...... dat de christenen van de tweede eeuw verantwoordelijk zijn voor deze verschuiving.