Welke kerkverband zijn jullie??????

Van welk kerkverband zijn jullie????

Ger. Gem.
27
34%
Ger. Gem. in Ned.
5
6%
Oud Ger. Gem
2
3%
Oud Ger. Gem.in Ned.
3
4%
Vrij Oud. Ger. Gem
0
Geen stemmen
P.K.N.
14
18%
H.H.K.
9
11%
C.G.K.
9
11%
Overige
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Ja, maar wat is het alternatief?
Losse groepen? Maar daar wordt ook heel wat 'af gesplinterd', hoor.
Ja weet ik. Persoonlijk geef ik daar toch wel de voorkeur aan. Maar er zijn inderdaad genoeg voorbeelden uit die 'hoek' waarvan we vooral kunnen leren hoe het niet moet.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
Afgewezen schreef: Voor mij lijkt de ideaalste situatie met zijn allen terug naar de PKN.
en dan via de PKN opgaan- cq terugkeren in de Rooms Katholieke Kerk..........mwah, 't is maar of je dát nu nastreeft?
Daar zijn al wel gesprekken over op gang....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Marco »

De ideale situatie is één (k/K)erk, een eenheid in waarheid. Of één kerkgenootschap waarin de 'rechtzinnigen' een groep vormen ideaal is, vraag ik me wel af. In de praktijk komt dat dan ongeveer op hetzelfde neer, ben ik bang. En het zal ook te maken hebben met de visie op kerk en kerkgenootschap. Als je art. 29 NGB toepast op een kerkverband moet er iets van onderlinge tucht zijn tussen gemeentes: die moeten elkaar dan terecht kunnen wijzen. Over bijvoorbeeld de prediking en de bediening van de sacramenten.

En ik vrees, dat als vanaf volgende week alle RefoForummers in één kerk zouden zitten, er aardig wat 'terecht' gewezen zou worden, over en weer...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Rens schreef:
Afgewezen schreef: Voor mij lijkt de ideaalste situatie met zijn allen terug naar de PKN.
en dan via de PKN opgaan- cq terugkeren in de Rooms Katholieke Kerk..........mwah, 't is maar of je dát nu nastreeft?
Daar zijn al wel gesprekken over op gang....
jaaaaaaa, tussen PKN en RK...........maar ik betwijfel ten zéérste dat de ger.gezindte zich daarbij zal willen aansluiten..... :oO
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Ik vraag me af wat de zin is van dit soort verzuchtingen.
Overigens zijn niet-christenen ook weer geen randdebielen, hoor.
Onderstaand citaat zal wel weer een 'waarheid' zijn waar we nu niet veel mee kunnen. Maar soms ben ik bang dat iedereen het wel best vind. Dat niet-christenen niet dom zijn en zelf wel kunnen bedenken dat wij christenen nu eenmaal zo onze discussies en vraagstukken hebben. Als ze ooit nog eens christen worden zullen ze zich er ook wel in gaan verdiepen. Bovendien voelt iedereen zich thuis in de discussies die over en weer vliegen. Maar het is van belang om te zien wat Christus hier bad voor Zijn kerk. En ook met wel doel de kerk één moet zijn: dat zijn nu net die niet-christenen. Die inderdaad best wel zullen snappen dat ook christenen wel eens ruzie hebben. Maar of ze iets snappen doet er niet toe. "Opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt!"
"Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt."
Inderdaad, aan verzuchtingen heb je praktisch gezien niet veel nee. Maar ik ben bang dat veel mensen het inderdaad niet meer nodig vinden om te 'verzuchten'.
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door sunlover »

Het is in ieder geval positief dat er op dit forum een heleboel mensen zijn uit verschillende kerkverbanden die vinden dat ze vinden dat ze vanwege de grote overeenkomsten best onder de koepel van één kerkgenootschap kunnen vallen.
Er van uitgaand dat het publiek van dit forum onder categorie jongeren valt denk ik dat we op weg naar eenheid ons moeten richten ( in de eerste plaats in ons gebed tot GOD uiteraard) op deze categorie.
Veel ouderen en ook dominees willen ook wel eenheid maar die hebben een groot aantal maren in de vorm van wrok tegen bepaalde personen of zelfs gehele kerkverbanden, kerkisme enz.
Dan zijn jongeren denk ik toch nog het meest objectief. Ik denk dat met het wegvallen van een generatie dat er heel wat wrok tussen bepaalde kerkverbanden verdwijnt en dat er zo meer eenheid komt. Hoewel een blik in de geschiedenis me niet veel hoop geeft.
joan
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2008, 14:52

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door joan »

Waarom zijn er zoveel verschillende kerken?

Mensen, wat zijn er veel verschillende kerken! En wat een verschil in opvattingen bij al die verschillende kerkgenootschappen! In de ene kerk zeggen ze bijvoorbeeld dat God ontzettend streng is. Zo streng dat Hij bijna alle mensen zal straffen en voor eeuwig verloren zal laten gaan. En dat er maar een paar zullen zijn waar het helemaal goed mee komt. Dat zijn de uitverkorenen. Maar in een andere kerk beweren ze dat God juist helemaal niet streng is. "God is liefde en Hij zal nooit iemand straffen!" wordt daar gezegd. "Hij ziet alles door de vingers en zal iedereen vergeven! Hij doet niet liever."

In sommige kerken zeggen ze dat God helemaal niets doet in de wereld. Hij heeft de boel op gang gebracht, maar bemoeit zich verder nergens meer mee. De mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de wereld en ze moeten er zelf maar wat van maken. Maar er zijn ook weer kerken waar beweerd wordt dat God juist álles doet! En dat daarom alles wat er in de wereld gebeurt, zijn wil is, ook alle verschrikkelijke dingen die er gebeuren!

Ja, de meningen lopen nogal uiteen. En dit zijn er nog maar een paar! En het rare is dat ze in al die kerken ook nog in dezelfde Bijbel lezen... Ja, hoe zou het nou komen, dat ze in al die verschillende kerken dezelfde Bijbel lezen en dat ze toch zo heel verschillend over God en over de wereld denken? Want dat is toch wel een beetje vreemd! Komt het misschien omdat er in de verschillende kerken veel te selectief in de Bijbel gelezen wordt? Alleen maar die stukjes die het best passen bij de leer van die bepaalde kerk? Het zou best kunnen. En als de mensen in die kerk ook nog het bijbellezen alleen maar overlaten aan de geestelijken, de dominees en de priesters, dan krijgen ze niet eens in de gaten dat de Bijbel daar maar erg eenzijdig wordt gebruikt.

Ken je dat verhaal van die vier blinde kinderen in de dierentuin? Die mochten eens kennis gaan maken met een olifant. De één werd bij zijn slurf neergezet. En de ander mocht op zijn rug zitten. De derde stond bij één van zijn poten en de vierde kreeg een plaatsje bij zijn achterwerk. Toen ze na afloop mochten vertellen hoe een olifant er volgens hen uitzag, zei degene die bij zijn slurf had gestaan, dat het net een lange zwevende slang was. "Nee hoor, hij lijkt veel meer op een hele grote leren tent!" zei degene die op zijn rug had gezeten. "Hoe kom je erbij!" zei de derde die bij zijn poot had gestaan. "Hij lijkt precies op een dikke, zachte boom!" "Jullie hebben het allemaal mis!" zei tenslotte de laatste die het achterwerk van het beest had mogen betasten. "Het is een grote rommelende vulkaan die af en toe tot een uitbarsting komt. En dan moet je zorgen dat je uit de buurt bent!"

Zo kunnen ze in een kerk ook bezig zijn met de Bijbel en met God. Dan zijn ze zó bezig met één onderdeel van wat er over God in de Bijbel staat, dat de rest vergeten wordt. Vooral als er dan ook nog meer over God gelezen wordt in allerlei boeken, dan in de Bijbel zelf. En dat gebeurt meer dan je misschien denkt. Kijk, op die manier zijn er in de loop van de tijd heel wat uiteenlopende opvattingen over God ontstaan. "Maar is het dan niet verschrikkelijk moeilijk om aan de weet te komen hoe God dan wérkelijk is?" vraag je je nu misschien af. "En moet je daarvoor dan eerst de hele Bijbel van binnen en van buiten kennen?!"

Nou, dat hoeft nu ook weer niet gelukkig. De Bijbel heeft namelijk één hoofdonderwerp. En als je daarmee begint, dan loop je nooit de kans om een verkeerde voorstelling van God te krijgen. Dat hoofdonderwerp is Jezus Christus. Daar moet je de Bijbel in de eerste plaats voor gebruiken: om Jezus Christus te leren kennen. Daar is de Bijbel voor. Die zei: "Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien." Jezus zei dus eigenlijk: "Als je wilt weten hoe God, mijn Vader is, dan moet je aan de weet komen wat Ik doe en luisteren naar wat Ik zeg. Want als je Mij leert kennen, dan weet je meteen ook hoe Mijn Vader is. Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien!"

Weet je, de mensen die de Bijbel hoofdzakelijk gebruiken om Jezus Christus te leren kennen en zich door Hem te laten leiden, die hebben niet zoveel meningsverschillen. Die hebben hetzelfde leven gevonden. Of liever, die hebben een gemeenschappelijk Hoofd gekregen. Snap je 't? Als je Jezus Christus leert kennen en je nodigt Hem uit om je leven binnen te komen, en je laat je door Hem inspireren, dan zul je merken dat je één wordt met al degenen die ook al zo leven. Je gaat elkaar herkennen. Ook al zit je in heel verschillende kerken. Die kerkmuren zeggen je dan niet zoveel meer. Daar kom je bovenuit, die vallen weg voor je besef. Kijk, dat was het geheim van die eerste christenen. Daardoor konden ze zo goed met elkaar samenwerken en maakten ze zo'n indruk in het toenmalige Romeinse rijk. Daardoor waren ze onoverwinnelijk in die tijd, ondanks alle vervolgingen en tegenstand. In alle eeuwen daarna zijn er zulke christenen geweest. En die zijn er ook nu nog.

Dat geheim moeten we weer gaan ontdekken. En dan maakt het niet uit of we kerkelijk zijn opgevoed of juist helemaal niet. Misschien is het nog wel een stuk makkelijker als je van huis uit buitenkerkelijk bent. Want dan sta je er tenminste nog fris tegenover. In elk geval is het nog steeds mogelijk om Jezus Christus in je leven uit te nodigen en Hem de leiding over je leven te geven. Het werkt nog steeds!

Dit geschrift ooit eens op internet gevonden.
joan
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2008, 14:52

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door joan »

Waar hoor jij bij? Van welke kerk ben je?
(n.a.v. 1 Kor. 3: 4 en 21-23)

Die vragen krijg ik nog wel eens te horen.
Dan antwoord ik: ‘Ik ben hervormd geboren’.

Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan?
En dus vul ‘k aan: rechtzinnig daarenboven
dat is een vrijzinnige manier van geloven.

Maar toen ik nog jong was, is mij al geleerd:
Een goed woord voor hervormd is gereformeerd.
dus behoor ‘k ook tot de gereformeerde kerk,
en doe gereformeerd gemeentewerk.

En de kerk is al oud! Dat is zonder meer,
dus ben ik eigenlijk ook oud-gereformeerd.

Ik ben christelijk zo is me geleerd,
dus ben ik ook christelijk gereformeerd.

Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door,
dat ik tot een christengemeente behoor.

Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop,
dus vast en zeker, vrijgemaakt ben ik ook.

Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet,
past baptistengemeente me ook wel goed.

In mijn kerk komt ook jaarlijks ‘t pinksterfeest voor,
dus is het dat ik ook tot de pinkstergemeente behoor.

En omdat het steeds om het evangelie gaat,
kan evangelische gemeente ook geen kwaad.

Ik vaar op ‘t bijbels apostolisch gezag,
dat is de reden dat ik me ook apostolisch noemen mag.

Tenslotte is het gewoon een klein publiek:
de kerk is algemeen, dus ‘k ben ook katholiek.

Je weet nu tot welke kerk/gemeente ik hoor.

Of komt mijn antwoord je wat verwarrend voor?
Je hebt gelijk! Die namen! Wat een gedoe!

Daarom wens ik je van ganser harte toe,
dat op de vraag: waar hoor je bij? Van wie ben jij (bent u)?

Je antwoord zij: Van Christus ben ik! Straks en...Nu!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Hendrikus »

joan schreef:Waar hoor jij bij? Van welke kerk ben je?
(n.a.v. 1 Kor. 3: 4 en 21-23)
Die was hier al vaker voorbijgekomen.
Maar hij blijft mooi... :ouioui
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Marco »

Tsja.. Als je zo gaat redeneren zijn alle verschillende kerken maar onzin. Persoonlijk heb ik daar wat moeite mee. Ik denk dat ik in de vrijgemaakte kerk hoor. Kennelijk maakt het voor jullie niet veel uit. Dus als jullie vrijgemaakt worden is het probleem opgelost.

Maar hoe komt het nou toch, dat ik niet denk dat dit gaat gebeuren?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
joan schreef:Waar hoor jij bij? Van welke kerk ben je?
(n.a.v. 1 Kor. 3: 4 en 21-23)
Die was hier al vaker voorbijgekomen.
Maar hij blijft mooi... :ouioui
4 Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

Ik ben 'van de GG', volgens Paulus dus vleselijk. Maar de echte keuze staat er niet bij.

In de GG worden de mensen niet zalig door de dwaasheid der prediking. Tenminste, dat zeggen de dominees zelf. Er is bij deze tekst een bijlage gevoegd. De prediking is niets, de Geest, daar gaat het om. Hoe dopers kan een kerkverband weer zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door Erasmiaan »

Sjonge jonge refo, houdt toch eens op. Je bent een karikatuur van jezelf aan het worden.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
joan schreef:Waar hoor jij bij? Van welke kerk ben je?
(n.a.v. 1 Kor. 3: 4 en 21-23)
Die was hier al vaker voorbijgekomen.
Maar hij blijft mooi... :ouioui
Zeker weten!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Sjonge jonge refo, houdt toch eens op. Je bent een karikatuur van jezelf aan het worden.
Was het maar waar. Dan had ik er vrede mee. Maar zo'n reactie van jou bevestigt het nog maar eens. Het gaat prima met de GG. De leer is perfect, niets aan de hand, we hebben alles onder controle. De Geest werkt wel niet bijzonder veel onder ons, maar ja, dat zoeken we niet bij ons. Hoe zou het kunnen! Dat hebben we verbeurd, maar daarover niet te veel gezeurd. We stellen best nog wat voor en God vindt dat vast ook wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
joan
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2008, 14:52

Re: Welke kerkverband zijn jullie??????

Bericht door joan »

Religie is wat je aanhangt en wat je doet
Religie is geloof in God, naar de kerk gaan, bijbelstudie doen, gedoopt zijn en bij een kerk of gemeente horen. Religie bestaat uit tradities, rituelen, ceremonies en leren wat het verschil is tussen goed en kwaad. Religie is het lezen en leren van de Bijbel, voorgaan in gebed, geven aan de arme mensen en het vieren van de religieuze feestdagen. Religie is zingen in het koor, ondersteuning van zieken en bejaarden en het goed maken van fouten uit het verleden.
Religie is iets wat werd uitgeoefend door de Farizeeërs, de schriftgeleerde, conservatieve, elitaire geestelijke leiders die Christus voldoende haatten om om Zijn dood te roepen. Ze haatten Hem niet alleen omdat Hij met hun tradities brak maar omdat Hij dwars door hun vrome godsdienstigheid heen hun harten zag. (Mattheüs 15:1-9)

Religie verandert je hart niet
Jezus bracht de religieuze Farizeeërs in verband met schone schijn, die zich alleen met het uiterlijk bezig houdt en de binnenkant verwaarloost.
Hij zei: 'Jullie Farizeeërs wassen alleen de buitenkant. Maar van binnen zijn jullie nog vuil, vol hebzucht en boosaardigheid. Dwazen! Heeft God niet de buiten èn de binnenkant gemaakt?' Jezus wist dat iemand zijn beeld naar buiten toe kan veranderen zonder dat zijn hart erbij betrokken is. (Mattheüs 23:1-3)
Hij wist dat religieuze verdienste en uiterlijke vroomheid niet in staat is het hart te veranderen. Hij zei tegen een van de godsdienstigste mensen uit Zijn tijd dat iemand die niet opnieuw door de Geest geboren wordt, het Koninkrijk van God niet kan ontdekken. (Johannes 3:3)
Ondanks dat zijn de meeste religieuze mensen tot op de dag van vandaag blijven vergeten dat ofschoon godsdienst voor een mooie buitenkant kan zorgen, alleen Christus in staat is het hart te veranderen.

Religie maakt 'veel uit weinig'
Jezus sprak tegen de theologen die een passie hadden voor de kleine lettertjes: 'Maar wee u Farizeeërs, want gij geeft een tiende deel van de munt en de ruit en allerlei moeskruid, en gaat het oordeel en de liefde Gods voorbij. Dit moest men doen en het ander niet nalaten'.
Jezus zag onze neiging om regeltjes te maken, en ons te richten op moreel correct gedrag in plaats van onze ogen te richten op het veel belangrijkere deel namelijk de reden waarom we zo correct pogen te zijn. Terwijl de Farizeeërs goed waren in het trekken van logische conclusies uit hun studies, vergaten ze dat God niet geeft om hoeveel we weten zolang Hij niet weet hoeveel we om Hem geven.
Dit moet Paulus in gedachten hebben gehad toen hij schreef: 'Als ik wel de talen van mensen en engelen zou spreken, maar geen liefde heb, klink ik als een een schetterende trompet of een klinkende cimbaal. Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets. Als ik mijn bezittingen stuk voor stuk uitdeel en mijn lichaam geef om te worden verbrand, maar geen liefde heb, dan heb ik er niets aan. (1 Corinthiërs 13:1-3)

Religie behaagt de mens in plaats van God
Jezus bewaarde Zijn grootste kritiek voor godsdienstige mensen die hun geestelijke reputatie gebruiken om eer en aandacht van andere mensen te krijgen.
Tegen zulke vrome lui zei Jezus: 'Wat ziet het er voor u slecht uit, Farizeeërs! U vindt het heerlijk in de synagogen op de voornaamste plaatsen te zitten. U voelt zich gestreeld als de mensen op straat u eerbiedig groeten.' (Lukas 11:43)
En daarna in gesprek met Zijn discipelen, zei Hij van de Farizeeërs: 'Alles wat zij doen, is om op te vallen.' (Mattheüs 23:5)
Jezus zag duidelijk de ware aard van de godsdienst beoefening die de erkenning en aandacht van mensen belangrijker en wenselijker acht dan de erkenning door God.

Religie maakt huichelaars van ons
Jezus zei: 'U bent net verborgen graven in het veld. De mensen komen voorbij zonder te weten dat u vol bederf zit.' (Lukas 11:44)
Wat maakt nou geen betere indruk dan netjes gekleed te gaan, trouw kerkdiensten bij te wonen, en al die dingen te doen die ons tot fatsoenlijke godvrezende mensen maken? Maar hoeveel godsdienstige leiders, theologen, dominees en hun trouwe volgelingen onthouden hun echtgenoten liefde en bemoediging, hun kinderen de aandacht die ze nodig hebben, en hun leerstellige tegenstanders een liefdevolle bejegening?
Jezus wist wat wij zo vaak vergeten: Dat wat goed lijkt kan toch een kwaad hart hebben.

Religie maakt een moeilijk leven nog moeilijker
Omdat religie niet leidt tot een verandering van het hart, probeert het macht over mensen uit te oefenen door een last van wetten en regels. Wetten en regels waar de vrome leiders die ze uitleggen en toepassen zich zelf niet eens aan houden.
Met deze last-factor in gedachten, zei Jezus: 'Wee ook u, Schriftgeleerden, want gij belaadt de mensen met ondraagbare lasten, zonder zelf met een van uw vingers die lasten aan te raken.' (Lukas 11:46)
Religie is een goede manier om hoge morele normen van goed gedrag en omgang met elkaar te beschrijven, maar een armzalige manier om echte en weldadige hulp en troost te bieden aan hen die zich realiseren niet aan dit soort verwachtingen te hebben kunnen voldoen.

Religie kan ons gemakkelijk misleiden
Bij wijze van grap wordt weleens gezegd: 'Ik houd van menselijkheid, maar mensen daar kan ik niet tegen'. De Farizeeërs gedroegen zich op soortgelijke manier, alleen was het verre van grappig.
Volgens Jezus prezen de Farizeeërs zichzelf door het verheerlijken en het bouwen van gedenktekens voor de profeten. De ironie was dat toen ze een echte profeet ontmoetten, ze hem ter dood wilden brengen. Barclay zei: 'De enige profeten die ze bewonderden waren dode profeten, toen ze een levende zagen probeerden ze Hem om het leven te brengen. Ze eerden de profeten met grafmonumenten en gedenktekens, maar ze onteerden de levenden door ze te vervolgen en ter dood te brengen.'
Dit was het punt van Jezus toen Hij zei: 'U bouwt wel heel mooie graven voor de profeten. Maar u bent net als uw voorouders, die hen hebben gedood. U bent het volledig eens met wat uw voorouders hebben gedaan. U zou precies hetzelfde doen. God zegt over u: 'Ik zal hen profeten en apostelen sturen, maar ze zullen sommigen van hen vermoorden en anderen wegjagen. Als mannen van deze generatie zult u verantwoordelijk worden gesteld voor de moord op al Gods dienaren, van de moord op Abel tot de moord op Zacharias, die gedood werd tussen het altaar en het tempelhuis. Het zal u allemaal worden aangerekend.' (Lukas 11:47-51)
De Farizeeërs hadden zichzelf bedrogen. Ze beschouwden zichzelf helemaal niet als profetenvervolgers. Vrome religieuzen zien zichzelf niet als de God-afwijzende mensen die ze zijn.

Religie houdt de waarheid verborgen
Een van de allergrootste gevaren van religie is dat het niet alleen een gevaar voor onszelf oplevert, maar ook voor anderen.
Juist tegen de religieuze Bijbelkenners van Zijn tijd zei Jezus: 'Slecht bent u, godsdienstleraars! U houdt de waarheid voor de mensen verborgen. U wilt er zelf niets van weten. Maar het ergste is dat u ook anderen tegenhoudt erin te geloven.' (Lukas 11:52)
Religieuze mensen nemen de sleutel tot de kennis weg door de mensen van Gods Woord af te leiden en van de juiste gesteldheid van het hart door al de onnodige toevoegingen in de vorm van kerkgenootschappelijk correcte tradities en verwachtingen. In plaats van de mensen tot God te leiden, verplaatsen religieuze mensen de blik naar zichzelf en naar hun eigen regels. Religieuze mensen vertrouwen op de leerstellingen en werken van hun godsdienst om te doen waar nou juist alleen Christus toe in staat is.

Religie voert zijn bekeerlingen op een dwaalspoor
Jezus zei: 'U bent stuk voor stuk huichelaars! Want u trekt stad en land door om één mens tot uw geloof te bekeren en dan wordt die wel twee keer zo slecht als u bent: klaar voor de hel!' (Mattheüs 23:15)
Bekeerlingen van de religie zijn dubbel in gevaar. Ze verkrijgen een dubbel enthousiasme voor hun nieuwe levensstijl, en met vurige ijver verdedigen ze blindelings hun blinde leraren. Ze leveren zich over aan het vertrouwen van mensen die het leven, vergeving, en de relatie met een eeuwige Verlosser hebben verwisseld voor een systeem van regels en tradities.
Religie heeft alleen iets te betekenen (Jacobus 1:26-27), als het ons op de Christus wijst die stierf voor onze zonden en Die nu aanbiedt om in hen te leven die hun vertrouwen op Hem stellen. (Galaten 2:20; Titus 3 en 5)

Christus laat Zich kennen en vertrouwen
Christus is veel meer dan een systeem, een traditie of een geloof.
Hij is een Persoon Die onze noden kent, onze pijn voelt, en meevoelt met onze zwakheid. In ruil voor ons vertrouwen, biedt Hij ons vergeving van zonden, Hij bemiddelt voor ons en brengt ons tot Zijn Vader. Hij huilde om ons, stierf voor ons en stond op uit de dood en bewees dat Hij alles was wat Hij zei dat Hij was.
Toen Hij de dood versloeg, maakte Hij duidelijk dat Hij in staat is ons te bevrijden van onze zonden, dat Hij door ons heen op aarde leeft en dat Hij ons veilig en wel naar de hemel brengt. Hij biedt Zich aan als een geschenk voor ieder die Hem vertrouwt. (Johannes 20:24-31)

was deze ook al eens voorbijgekomen?
vond ik ooit eens op internet
Laatst gewijzigd door joan op 09 mei 2008, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten