Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Een tijdje terug heeft Coll'arco (strijkensemble) meegespeeld op een passie- en paaszangavond. Er is een cd-opname gemaakt van die avond. Je kunt twee stukken beluisteren op: http://www.collarco.nl/content/view/119/99/.
Nu wil ik graag jullie oordeel horen over de manier van uitvoeren van deze muziek. Waar moeten we meer aan werken, wat is er te zeggen over de interpretatie, wat is ronduit fout te noemen, etc...
Als jullie mij graag op fouten willen betrappen: ik speel tweede viool.
Zelf heb ik ook een mening, maar die houd ik voor me.
Nu wil ik graag jullie oordeel horen over de manier van uitvoeren van deze muziek. Waar moeten we meer aan werken, wat is er te zeggen over de interpretatie, wat is ronduit fout te noemen, etc...
Als jullie mij graag op fouten willen betrappen: ik speel tweede viool.
Zelf heb ik ook een mening, maar die houd ik voor me.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Marcus Passie:
Een strijkinstrument met een lage stem (cello?) speelt wat lui. Hij loopt soms wat achter. Het stuk zelf komt wat mat over. De algemene timing kan nog wel wat strakker denk ik. Te geschikt voor de RO zeg maar
Een momentje in het stuk zitten de instrumenten op de grens van vals. Een tweede momentje ook wel...
Hebben jullie een dirigent?
T'is middernacht:
Best goed?
Wel een dirigent of andere dirigent?
De muzikale bewerking is overigens wel weer behoorlijk tam, maar dat is een smaak verschil denk ik
Halleluja:
Niet strak ingespeelt en gezongen. Het koor mag wel wat oefenen op dit stuk. Dit zou ik niet op CD durven zetten.
De opnames zelf zijn wat AM-achtig, maar dat kan ook de mp3 zijn.
Edit: ik heb net de site bekeken en zie dat het hier nadrukkelijk gaat om muzikanten en koren die dit niet op professionele basis doen. Dan is mijn kritiek wat hard, maar het kan nog wel meegenomen worden. Ik mis vooral een strakke timing en voor mijn gevoel zijn sommige muzikanten niet echt scherp. Het klinkt daardoor wat rommeliger en futlozer dan nodig is.
Een strijkinstrument met een lage stem (cello?) speelt wat lui. Hij loopt soms wat achter. Het stuk zelf komt wat mat over. De algemene timing kan nog wel wat strakker denk ik. Te geschikt voor de RO zeg maar
Een momentje in het stuk zitten de instrumenten op de grens van vals. Een tweede momentje ook wel...
Hebben jullie een dirigent?
T'is middernacht:
Best goed?
Wel een dirigent of andere dirigent?
De muzikale bewerking is overigens wel weer behoorlijk tam, maar dat is een smaak verschil denk ik
Halleluja:
Niet strak ingespeelt en gezongen. Het koor mag wel wat oefenen op dit stuk. Dit zou ik niet op CD durven zetten.
De opnames zelf zijn wat AM-achtig, maar dat kan ook de mp3 zijn.
Edit: ik heb net de site bekeken en zie dat het hier nadrukkelijk gaat om muzikanten en koren die dit niet op professionele basis doen. Dan is mijn kritiek wat hard, maar het kan nog wel meegenomen worden. Ik mis vooral een strakke timing en voor mijn gevoel zijn sommige muzikanten niet echt scherp. Het klinkt daardoor wat rommeliger en futlozer dan nodig is.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Bedankt Kaw,
RO?
Het voorspel is een bewerking met een hoog EO-gehalte trouwens.
Halleluja:
Kan het ook zijn dat de rest wat voor loopt?Kaw schreef:Marcus Passie:
Een strijkinstrument met een lage stem (cello?) speelt wat lui. Hij loopt soms wat achter.
Intonatie blijft altijd een punt van aandacht bij strijkers. Maar dat is geen excuus.Kaw schreef:Het stuk zelf komt wat mat over. De algemene timing kan nog wel wat strakker denk ik. Te geschikt voor de RO zeg maar
Een momentje in het stuk zitten de instrumenten op de grens van vals. Een tweede momentje ook wel...
RO?
Nee. We repeteren zonder dirigent. Tijdens het concert is er wel gedirigeerd.Kaw schreef:Hebben jullie een dirigent?
Zelfde dirigent tijdens het concert. Over de bewerking: soms moet je het doen met datgene wat voorhanden is. Bij koorbegeleidingen heb je helemaal geen keus: de koordirigent bepaalt.Kaw schreef:T'is middernacht:
Best goed?
Wel een dirigent of andere dirigent?
De muzikale bewerking is overigens wel weer behoorlijk tam, maar dat is een smaak verschil denk ik
Het voorspel is een bewerking met een hoog EO-gehalte trouwens.
Halleluja:
Dit staat ook niet op CD.Kaw schreef: Niet strak ingespeelt en gezongen. Het koor mag wel wat oefenen op dit stuk. Dit zou ik niet op CD durven zetten.
Het zijn opnames met beperkte middelen.Kaw schreef:De opnames zelf zijn wat AM-achtig, maar dat kan ook de mp3 zijn.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Wat is nou weer "een hoog EO-gehalte"? Kan je dat nader definieren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Teveel Marnixen in de buurt?Marnix schreef:Wat is nou weer "een hoog EO-gehalte"? Kan je dat nader definieren?
Of een nette manier om te zeggen dat 'ie het mar nix vindt?
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Nou het valt wel mee. Ik vind het nog aardig te pruimen. Het kan slechter.Hendrikus schreef:Teveel Marnixen in de buurt?Marnix schreef:Wat is nou weer "een hoog EO-gehalte"? Kan je dat nader definieren?
Of een nette manier om te zeggen dat 'ie het mar nix vindt?
Ik dacht dat het voorspel van Zonnenberg was. Maar nu ik op zoek ga, vind ik er geen gegevens over.
Maar wat vind jij van ons spel, Hendrikus? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Hmm persoonlijk vind ik die nies en dat hoestje er niet zo bij passen, maar dat is mijn mening....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
vlinder schreef:Hmm persoonlijk vind ik die nies en dat hoestje er niet zo bij passen, maar dat is mijn mening....
Dat is er bij gedaan om te laten horen dat het om een live-opname gaat. Dan mag je namelijk wat slordiger spelen.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Opbouwende kritiek is op RF een te grote aanslag op het denkvermogen en het vermogen te relativeren.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Maak jij dan eens de uitzondering!!Rens schreef:Opbouwende kritiek is op RF een te grote aanslag op het denkvermogen en het vermogen te relativeren.
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Maar wat is opbouwende kritiek?
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Kritiek waarmee je iets kunt: zo expliciet mogelijk.Kaw schreef:Maar wat is opbouwende kritiek?
Niet opbouwend is: "arrghh, wat klinkt dat waardeloos" of "wauw, wat klinkt dat mooi".
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Vond je dat van mij opbouwend?wim schreef:Kritiek waarmee je iets kunt: zo expliciet mogelijk.Kaw schreef:Maar wat is opbouwende kritiek?
Niet opbouwend is: "arrghh, wat klinkt dat waardeloos" of "wauw, wat klinkt dat mooi".
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
op muziek moet je geen kritiek hebben, je waardeerd het of niet. de een vindt a] mooi en de ander weer b].......dat breng je toch niet bijeen, dus laat ieder mooi vinden wat hij/zij mooi vindt............de een moet een beetje inschikken naar de ander (en andersom), dat is een ideaalbeeld wat nog vér weg ligt.wim schreef:Maak jij dan eens de uitzondering!!Rens schreef:Opbouwende kritiek is op RF een te grote aanslag op het denkvermogen en het vermogen te relativeren.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek
Zo heb ik dat wel ervaren.Kaw schreef: Vond je dat van mij opbouwend?