Een "eindeloze" preek........

The Critical Brother

Een "eindeloze" preek........

Bericht door The Critical Brother »

Stelling:

Een kerkdienst moet maximaal 1 uur tot 5 kwartier duren.
Een kerkdienst van 1,5 tot 2 uur is "niet door te komen".


The Critical Brother (o.a. van een pijnlijk achterwerk!) :,
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Geldt deze tijdslimiet ook voor concerten, voetbalwedstrijden e.d.?

En wat als de Heilige Geest wordt uitgestort tijdens de kerkdienst? Dan merk je niets meer van de tijd lijkt mij.

Dus geen maxima en minima.:in
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Dat is jou mening.
Het gaat er toch niet om hoelang of hoe kort de prediking is?
Maakt mij niet hoe lang de preek duurt als het maar geen valsewaarheid is.

Tip voor de The Critical Brother:

Neem kussentje mee om op te zitten.
Jelle

Bericht door Jelle »

De lengte van de preek doet er alleen toe als je merkt dat de dominee klaar is met zijn preek en hij dan steeds maar weer in herhalingen gaat vervallen om de anderhalf uur vol te maken. Dan denk ik wel eens zeg nu maar amen want je bent klaar met je preek.
Maar als het een dominee is die boeid, die je aandacht trekt en die een hartelijke bemoedigende en gunnende prediking heeft dan schrik ik ineens als hij amen zegt en ik kijk op mijn horloge dat ik denk is het al zo laat. Nou dan heb ik zoiets van: hij had van mij nog wel even door mogen gaan.
Maar ik kan me wel indenken dat dit verschillend kan zijn bij de dominees hoeveel talenten zij hebben.
Ik weet dat er achter mij in de kerk ens een man zei over de dominee die moest preken, dat het de meest saaie man was om naar te luisteren. (en ik moest hem gelijk geven, het gaat maar in een dreun op gelijkmatige toon door en er komt bijna geen beweging in die man) maar zei de man schter mij, en weet je hoe dat komt? hij heeft maar een talent gekregen, maar zijn preken zijn zuiver en over de inhoud mogen wij alleen maar lovend spreken.
Kijk deze man heeft van de Heere niet zoveel talenten gekregen maar Hij mag zijn Meester op de juiste toon verkondigen en daar gaat het toch maar om. En ook bij hem ondanks zijn saaie toon is de dienst voorbij eer ik er erg in heb.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Volgens de kerkorde moet een predikant streven om binnen een anderhalf uur klaar te zijn met preken. Dit geld zeker voor predikanten met weinig talenten.

Als een prediker helemaal vol van de Geest is en de woorden uit zijn mond voortvloeien, welk recht hebben we dan om beperking op te leggen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dominee Van der Net heeft altijd twee tussenzangen. Hij heeft dan drie punten van twintig minuten.
Heb wel eens gelezen dat niemand meer dan 20 minuten achtereen geconcentreerd kan luisteren. Dan is dat ook meteen ondervangen.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Al weet een marktkoopman van zichzelf dat hij goede waren heeft, toch zal hij ze aardig presenteren en luid aanprijzen.

Zo moet een predikant dit zeker doen met het evangelie!
The Critical Brother weet natuurlijk ook wel dat de een beter communicatief is dan de ander.
Toch zou het niet verkeerd zijn als een predikant die hier wat minder in is een extra cursusje presentatietechniek / communicatie zou volgen.
Ik moet er niet aan denken iedere zondag een predikant te hebben die een monotone monoloog staat te op te dreunen!

Col 4:6 "Uw spreken zij te allen tijde aangenaam, niet zouteloos"

Dit slaat zeker niet alleen op de inhoud, ook op de manier van (s)preken!

Dit geldt ook voor voor ons als een opdracht. (waar ik zelf iedere dag weer tekort in schiet hoor!)
Laat als je met andere mensen praat, merken van wie jij het eigen­dom bent. Aangenaam: vriendelijk, wees 'charmant' in je gesprekken. En gezouten: zout is in de bijbel bederfwerend. Gezouten spreken is: spreken vanuit je geloof, vanuit je christen-zijn, zodat je de mensen aan het denken zet. Alleen aangenaam, dat is o.a. vriendelijk zijn: dan geef je de mensen niks mee. Alleen maar gezouten spreken: dan stoot je op de duur alleen maar af. Maar vriendelijk én gezouten: om mensen te winnen voor het evangelie.

The Critical Brother (o.a van zouteloos preken.....)
P.Paape

Bericht door P.Paape »

In de Russisch Orthodoxe kerk is er vrijwel de hele zondag dienst. Je kunt binnenlopen wanneer je wilt en weer weggaan wanneer je wilt. Makkelijk toch? Kweek je ook geen zitvlees :D(ze staan er overigens).

Een preek mag van mij zo lang duren als de dominee wil, als hij maar oprecht en naar waarheid spreekt. Een uitloop is dan niet erg. Een boeiend spreker maakt het helemaal mooi, dan gaat voor je gevoel de tijd iets sneller, maar baal je wel een beetje dat het om is.

Peet
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door refo
Dominee Van der Net heeft altijd twee tussenzangen. Hij heeft dan drie punten van twintig minuten.
Heb wel eens gelezen dat niemand meer dan 20 minuten achtereen geconcentreerd kan luisteren. Dan is dat ook meteen ondervangen.
- Voor het begin van de preek:
Klik, tasje open, de rol King gaat door de hele bank, knauw-skrontsj-smak-knak-ritsel-friemel-klik, tasje dicht.
- De dominee is goed en wel op gang of, jawel, 1e tussenzang en vervolgens:
Klik, tasje open, de rol Topdrop gaat door de hele bank, knauw-skrontsj-smak-knak-ritsel-friemel-klik, tasje dicht.
- De dominee heeft z'n tweede puntje afgerond of, jawel, 2e tussenzang en vervolgens:
Klik, tasje open, de rol Mentos gaat door de hele bank, knauw-skrontsj-smak-knak-ritsel-friemel-klik, tasje dicht.
Lijkt mij nou "net" vreselijk rommelig en storend allemaal.


The Critical Brother (Snoep verstandig eet een appel.........) :D
Lecram

Bericht door Lecram »

Soms baal ik ervan dat de ds. al na 2 uur stopt (en heb het idee dattie net bezig is) en soms baal ik ervan dat de ds. na een uur nog niet is gestopt (en heb het idee dattie 2 uur bezig is).

Ik ga er maar vanuit dat dat aan mij ligt.....
Lecram

Bericht door Lecram »

Nou zeg, over dat snoepen in de kerk kan je een complete aparte discussie voeren. Dan kan ik je alvast mijn standpunt verraden:

ik vind het complete onzin
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Lecram
Nou zeg, over dat snoepen in de kerk kan je een complete aparte discussie voeren. Dan kan ik je alvast mijn standpunt verraden:

ik vind het complete onzin
Wat ik niet begrijp is dat de ds. de organist niet gewoon vraagt nog een naspel van een minuutje of twee te doen. Ben je gelijk van al dat gekraak af aan het begin van de preek.

Ook wel eens een ds. meegemaakt die gewoon bleef wachten tot iedereen z`n snoepje had.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Kislev zegt:"Ook wel eens een ds. meegemaakt die gewoon bleef wachten tot iedereen z`n snoepje had."

Zozo.........iemand zou een lollie zitten te nuttigen...........:,

The Critical Brother (ook van smakkende broeders en zusters hoor!)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Kislev zegt:"Ook wel eens een ds. meegemaakt die gewoon bleef wachten tot iedereen z`n snoepje had."

Zozo.........iemand zou een lollie zitten te nuttigen...........:,

The Critical Brother (ook van smakkende broeders en zusters hoor!)
:,:,:,:,:, Het was ook een hele lange dienst :,:,:,

Kislev waardeert de humor van Critical Brother zeer!!!
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Kislev

Wat ik niet begrijp is dat de ds. de organist niet gewoon vraagt nog een naspel van een minuutje of twee te doen. Ben je gelijk van al dat gekraak af aan het begin van de preek.

Ook wel eens een ds. meegemaakt die gewoon bleef wachten tot iedereen z`n snoepje had.
Laten we maar gewoon massaal stoppen met dat idiote gesnoep in de kerk. Ok, de kinderen af en toe 1, maar als volwassenen eten we vaak de hele week geen snoep, en in de kerk moeten we de dienst verstoren door te gaan zitten kauwen. Zeer irritant.
Plaats reactie