Harde preek?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Harde preek?

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Er staat immers: Predik het Evangelie? En wanneer krijgt
het Evangelie waarde? Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant
vastloopt. Of niet?
Krijg ik eerst oog voor het Evangelie en dan voor de Wet?
Toch kun je dit ook niet al te zeer voorschrijven.
Paulus leefde onberispelijk t.o.v. de Wet, maar had geen enkel oog voor het Evangelie.
Pas nadat Jezus hem ontmoet was op de weg, kreeg het Evangelie waarde.

Sommigen zoeken God omdat ze gewoon doodongelukkig zijn in het leven, geen liefde ontvangen, etc. Dan speelt de wet op dat tijdstip geen rol.
Anderen zoeken God omdat ze alle religies al geprobeerd hebben, maar nog steeds leegte voelen.

uiteindelijk gaat de Wet natuurlijk een rol spelen, maar dat hoeft lang niet altijd direct in het begin te zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Harde preek?

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Er staat immers: Predik het Evangelie? En wanneer krijgt
het Evangelie waarde? Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant
vastloopt. Of niet?
Krijg ik eerst oog voor het Evangelie en dan voor de Wet?
Toch kun je dit ook niet al te zeer voorschrijven.
Paulus leefde onberispelijk t.o.v. de Wet, maar had geen enkel oog voor het Evangelie.
Pas nadat Jezus hem ontmoet was op de weg, kreeg het Evangelie waarde.

Sommigen zoeken God omdat ze gewoon doodongelukkig zijn in het leven, geen liefde ontvangen, etc. Dan speelt de wet op dat tijdstip geen rol.
Anderen zoeken God omdat ze alle religies al geprobeerd hebben, maar nog steeds leegte voelen.

uiteindelijk gaat de Wet natuurlijk een rol spelen, maar dat hoeft lang niet altijd direct in het begin te zijn.
Sommigen zoeken....
Anderen zoeken.....
Er is niemand die God van nature zoekt....
Romeine 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.


Niemand kan zeggen dat Jezus de Christus is, dan door de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest Die een mens van dood, levend maakt, ook in het zoeken.
Aan een zoeken gaat een missen aan vooraf, anders zou een mens nooit zoeken.
Vandaar: missen - zoeken - vinden, en dan?
Weer opnieuw: missen - zoeken -vinden :)

Hoeveel moet men dan missen?
Net wat DIA zegt: Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant vastloopt.
In Romeinen 7:6 schrijft daar ook de apostel Paulus:
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn,
onder welken wij gehouden waren;
alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Harde preek?

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Sommigen zoeken....
Anderen zoeken.....
Er is niemand die God van nature zoekt....
Romeine 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.


Niemand kan zeggen dat Jezus de Christus is, dan door de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest Die een mens van dood, levend maakt, ook in het zoeken.
Aan een zoeken gaat een missen aan vooraf, anders zou een mens nooit zoeken.
Vandaar: missen - zoeken - vinden, en dan?
Weer opnieuw: missen - zoeken -vinden :)

Hoeveel moet men dan missen?
Net wat DIA zegt: Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant vastloopt.
In Romeinen 7:6 schrijft daar ook de apostel Paulus:
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn,
onder welken wij gehouden waren;
alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Er word bedoeld dat er vele manieren zijn waardoor Gods Geest in de mens werkt.
De ene mens krijgt eerst met de wet te doen, de andere mens moet eerst uit de godsdienst gehaald worden, de ander uit de verschrikkelijkste zonden, de andere vanaf kindsaan en dergelijke.
De één krijgt direct met de wet te doen, de ander pas later op de weg.

Ze krijgen er allemaal mee te doen, alleen is het per persoon verschillend wanneer en in welke mate omdat ieders weg verschillend is, en God zeer verschillend werkt.

Ik denk dat we niet kunnen zeggen dat God nog niet gewerkt heeft omdat de mens bijvoorbeeld nog niet genoeg van de wet heeft ingeleefd, of nog niet genoeg zonde en ellende kennis heeft, het is aan God om te bepalen waar, wanneer en in welke mate dit gewerkt word.
Wat er bedoeld word is dat de wet, of de zonde en ellende kennis ook een enorme drempel kan opwerpen, omdat het één en ander weleens in standen en maten gemeten word en de mens niet verder durft omdat naar zijn/haar inziens het nog niet genoeg beleefd is, net zoals de Joden in de tent zouden zitten omdat ze nog niet genoeg het gif van de bijtende slangen gevoeld zouden hebben, in plaats van direct op de Slang te zien (wat een door God gewerkt wonder is) maar zoals eerder gezegd, de manier waarop een mens bekeerd word is helemaal niet interessant, of er vruchten zijn, daar gaat het om!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Harde preek?

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:
SecorDabar schreef: Sommigen zoeken....
Anderen zoeken.....
Er is niemand die God van nature zoekt....
Romeine 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.


Niemand kan zeggen dat Jezus de Christus is, dan door de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest Die een mens van dood, levend maakt, ook in het zoeken.
Aan een zoeken gaat een missen aan vooraf, anders zou een mens nooit zoeken.
Vandaar: missen - zoeken - vinden, en dan?
Weer opnieuw: missen - zoeken -vinden :)

Hoeveel moet men dan missen?
Net wat DIA zegt: Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant vastloopt.
In Romeinen 7:6 schrijft daar ook de apostel Paulus:
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn,
onder welken wij gehouden waren;
alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Er word bedoeld dat er vele manieren zijn waardoor Gods Geest in de mens werkt.
De ene mens krijgt eerst met de wet te doen, de andere mens moet eerst uit de godsdienst gehaald worden, de ander uit de verschrikkelijkste zonden, de andere vanaf kindsaan en dergelijke.
De één krijgt direct met de wet te doen, de ander pas later op de weg.

Ze krijgen er allemaal mee te doen, alleen is het per persoon verschillend wanneer en in welke mate omdat ieders weg verschillend is, en God zeer verschillend werkt.

Ik denk dat we niet kunnen zeggen dat God nog niet gewerkt heeft omdat de mens bijvoorbeeld nog niet genoeg van de wet heeft ingeleefd, of nog niet genoeg zonde en ellende kennis heeft, het is aan God om te bepalen waar, wanneer en in welke mate dit gewerkt word.
Wat er bedoeld word is dat de wet, of de zonde en ellende kennis ook een enorme drempel kan opwerpen, omdat het één en ander weleens in standen en maten gemeten word en de mens niet verder durft omdat naar zijn/haar inziens het nog niet genoeg beleefd is, net zoals de Joden in de tent zouden zitten omdat ze nog niet genoeg het gif van de bijtende slangen gevoeld zouden hebben, in plaats van direct op de Slang te zien (wat een door God gewerkt wonder is) maar zoals eerder gezegd, de manier waarop een mens bekeerd word is helemaal niet interessant, of er vruchten zijn, daar gaat het om!
Hoever hier op aarde de gelovige ook komen mag in de kennis van zichzelf, het wordt hem hoe langer hoe duidelijker, dat hij maar niet uitgeleerd is in de kennis der ellende.
Ps.40:18 Ik ben wel ellendig en nooddruftig, maar de Heere denkt aan mij.
Want al mag de gelovige in de goedertierenheden des Heeren zich verheugen, hij maakt nog gedurig weer nieuwe vorderingen in de kennis van zichzelf, in de kennis van zijn ellende.
O,David was wel waarlijk ingeleid in de kennis van zijn schuldig en verdorven bestaan.
Zo blijft hij niet bij de ellende staan, nee hij mag zoeken en worstelen en bidden.
En zo is het toch maar met de gelovigen. Zij zoeken 's Heeren gemeenschap.
Zij zeggen gaarne met Asaf: maar mij aangaande, 't is mij goed nabij God te zijn.
Ze blijven zoeken, tot ze Hem gevonden hebben
Bron: "Uit Israels Zangen" meditatieboekje uit 1908 van ds. J.J. Westerbeek van Eerten B.Jzn. Geref.predikant te Mijdrecht en Kampen.(Doleantie-predikant)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Harde preek?

Bericht door Ditbenik »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Er staat immers: Predik het Evangelie? En wanneer krijgt
het Evangelie waarde? Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant
vastloopt. Of niet?
Krijg ik eerst oog voor het Evangelie en dan voor de Wet?
Toch kun je dit ook niet al te zeer voorschrijven.
Paulus leefde onberispelijk t.o.v. de Wet, maar had geen enkel oog voor het Evangelie.
Pas nadat Jezus hem ontmoet was op de weg, kreeg het Evangelie waarde.

Sommigen zoeken God omdat ze gewoon doodongelukkig zijn in het leven, geen liefde ontvangen, etc. Dan speelt de wet op dat tijdstip geen rol.
Anderen zoeken God omdat ze alle religies al geprobeerd hebben, maar nog steeds leegte voelen.

uiteindelijk gaat de Wet natuurlijk een rol spelen, maar dat hoeft lang niet altijd direct in het begin te zijn.
Sommigen zoeken....
Anderen zoeken.....
Er is niemand die God van nature zoekt....
Romeine 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.


Niemand kan zeggen dat Jezus de Christus is, dan door de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest Die een mens van dood, levend maakt, ook in het zoeken.
Aan een zoeken gaat een missen aan vooraf, anders zou een mens nooit zoeken.
Vandaar: missen - zoeken - vinden, en dan?
Weer opnieuw: missen - zoeken -vinden :)

Hoeveel moet men dan missen?
Net wat DIA zegt: Als de wet eerst zijn werk heeft gedaan, en het van mijn kant vastloopt.
In Romeinen 7:6 schrijft daar ook de apostel Paulus:
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn,
onder welken wij gehouden waren;
alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Waarom heeft de Heere Jezus dat er dan niet bijgezegd? "Zoekt en gij zult vinden" moet dan toch op z'n minst worden "Als gij mist en een zoeker gemaakt wordt, door de Heilige Geest verlicht wordt, zult gij misschien vinden".
Ik meen dat Wet en Evangelie niet te scheiden zijn in de prediking.
Waarom geeft de Heere Jezus dan wel de opdracht om het evangelie te prediken en de volken te onderwijzen maar niet om de wet te prediken?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Harde preek?

Bericht door Erasmiaan »

Sorry, Ditbenik, maar ben je nu echt zo onnozel, of houd je je zo? De wet moet ook gepreekt worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat volgt uit Gods Woord en uit de belijdenis daarop gegrond. Als je dat soort grondwaarheden gaat ontkennen, ben je voor mij vrijzinnig.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Harde preek?

Bericht door Curatorium »

Hij ontkent niks, hij stelt een hele normale vraag. Misschien kan je dan met schriftbewijzen komen, ipv iemand onnozel te noemen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Harde preek?

Bericht door Erasmiaan »

Sorry, dat is geen normale vraag. Dat is een "afzet-vraag" of zo je wilt een "afreken-vraag". Moet ik dan parels voor de zwijnen werpen door met Schriftbewijzen te komen?

Vooruit, lees Psalm 19 en Psalm 119 eens.

En 2 Timotheus 4:2. Romeinen 3:20 met de kanttekening.

De Heere Jezus heeft zelf de wet gepreekt (Mattheus 22).

Enz., enz.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Harde preek?

Bericht door Tiberius »

Precies.
Bovendien zijn de antwoorden op zijn retorische vragen heel eenvoudig te vinden:
Ditbenik schreef:Waarom heeft de Heere Jezus dat er dan niet bijgezegd? "Zoekt en gij zult vinden" moet dan toch op z'n minst worden "Als gij mist en een zoeker gemaakt wordt, door de Heilige Geest verlicht wordt, zult gij misschien vinden".
Dat zegt Hij wel degelijk: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke" (Joh 6,44)
Ditbenik schreef:Waarom geeft de Heere Jezus dan wel de opdracht om het evangelie te prediken en de volken te onderwijzen maar niet om de wet te prediken?
Matth. 10
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Harde preek?

Bericht door Terri »

Erasmiaan schreef:Sorry, Ditbenik, maar ben je nu echt zo onnozel, of houd je je zo? De wet moet ook gepreekt worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat volgt uit Gods Woord en uit de belijdenis daarop gegrond. Als je dat soort grondwaarheden gaat ontkennen, ben je voor mij vrijzinnig.
Dit is toch gewoon heel erg op de man spelen......kom op zeg, waarom mag de ene persoon dat wel en krijgt een ander gelijk een reprimande?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Harde preek?

Bericht door Curatorium »

Terri schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry, Ditbenik, maar ben je nu echt zo onnozel, of houd je je zo? De wet moet ook gepreekt worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat volgt uit Gods Woord en uit de belijdenis daarop gegrond. Als je dat soort grondwaarheden gaat ontkennen, ben je voor mij vrijzinnig.
Dit is toch gewoon heel erg op de man spelen......kom op zeg, waarom mag de ene persoon dat wel en krijgt een ander gelijk een reprimande?
Precies.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Harde preek?

Bericht door Erasmiaan »

Curatorium schreef:
Terri schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry, Ditbenik, maar ben je nu echt zo onnozel, of houd je je zo? De wet moet ook gepreekt worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat volgt uit Gods Woord en uit de belijdenis daarop gegrond. Als je dat soort grondwaarheden gaat ontkennen, ben je voor mij vrijzinnig.
Dit is toch gewoon heel erg op de man spelen......kom op zeg, waarom mag de ene persoon dat wel en krijgt een ander gelijk een reprimande?
Precies.
Op de man spelen? Ik stel slechts een vraag waarop vrijelijk geantwoord kan worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Harde preek?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erasmiaan schreef:
Curatorium schreef:
Terri schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry, Ditbenik, maar ben je nu echt zo onnozel, of houd je je zo? De wet moet ook gepreekt worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat volgt uit Gods Woord en uit de belijdenis daarop gegrond. Als je dat soort grondwaarheden gaat ontkennen, ben je voor mij vrijzinnig.
Dit is toch gewoon heel erg op de man spelen......kom op zeg, waarom mag de ene persoon dat wel en krijgt een ander gelijk een reprimande?
Precies.
Op de man spelen? Ik stel slechts een vraag waarop vrijelijk geantwoord kan worden.
Je zou jouw reactie kunnen lezen als een veroordeling van Ditbenik, maar als je het niet zo bedoeld valt dat op de man spelen wel mee.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Harde preek?

Bericht door refo »

Blijkbaar is er wel twijfel mogelijk of de 'wet nog gepredikt' moet worden.
In ieder geval zou je het over de aard van die wet kunnen hebben in het Nieuwe Verbond.
Die is toch geheel anders dan onder het Oude.
Anders is Christus tevergeefs gestorven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Harde preek?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Blijkbaar is er wel twijfel mogelijk of de 'wet nog gepredikt' moet worden.
In ieder geval zou je het over de aard van die wet kunnen hebben in het Nieuwe Verbond.
Die is toch geheel anders dan onder het Oude.
Anders is Christus tevergeefs gestorven.
De Tien geboden zijn zeer bijzonder, met Gods vinger geschreven!
En directe woorden van God. Die wet is niet veranderd.
Paulus zegt ook dat hij door de wet kennis van de zonde heeft.
En dat de wet een tuchtmeester (pedagoog) is tot Christus.

Christus is geheel niet tevergeefs gestorven, maar Gods veranderd niet, maar Hij ziet de gelovige wel in Christus, zelfs alsof wij hebben voldaan wat Christus heeft voldaan zoals de Heidelberger zegt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie