Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vind het wel een mooi lied. Het doet mij denken aan de gelijkenis van de verloren zoon. De vader wacht. en ik denk dat we die boodschap best aan ongelovigen mogen vertellen. Maar dat de Vader wacht, wil niet zeggen dat iedreen kom. En eigenlijk is dat het trieste. Hij heeft alles bereid, en we komen niet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Afgewezen »

Daphne schreef:
MarthaMartha schreef:
Daphne schreef:ben ik hier wel goed?! :? :bobo
:quoi bedoel je?
Wat ik bedoel... dat er zomaar 'OPWEKKING' in de topictitel staat... en dat er ook zomaar een youtube lied van opwekking geplaatst wordt, daar over gediscusseerd word (*helemaal goed natuurlijk) en dit topic er langer dan een dag staat... dat verbaast me :humhihi :humhihi :humhihi ga zo door, zou k zo zeggen! :bobo
Misschien moet je je mening over RF bijstellen... :hum
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Wilhelm »

Als ik dit lees, dan ben ik alleen maar weer blij dat wij de psalmen zingen.
Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Erg oppervlakkig , hoewel het theologisch zo knap in elkaar gezet is dat het remonstrants overkomt, maar als je echt goed op de tekst let, je het ook zo uit kunt leggen dat het uiteindelijk toch niet zo is.
Je kunt er alle kanten mee op.


Je hebt gelukkig genoeg liederen die duidelijker en zuiverder zijn.

En Daphne, ik verbaasde me met jou ook over de grotendeels postitieve reacties.
Vandaar mijn reactie.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door David J »

De tekst is denk op zich niet onbijbels, maar wel erg eenzijdig en bovendien tamelijk vaag. Het enige wat aan bod komt, is de pijn die mensen voelen, niet de schuld die ze hebben. En hoewel het waar is dat je verleden niet uitmaakt als je tot Christus komt, moet dat laatste op een gegeven moment wel aan de orde komen. Dit komt wel heel dichtbij een God die lief is voor alle mensen.

Daarnaast is het natuurlijk een vreselijk sentimeel en zoetig liedje; die manier waarop het gezongen wordt ook... :banghead

Ik denk overigens niet, Wilhelm, dat de schrijvers van zulke teksten bewust proberen theologisch multi-interpretabel te zijn. Ik ben bang dat ze gewoon uberhaupt weinig dogmatisch onderlegd zijn. Maar dat is misschien een vooroordeel.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Wel eens Psalm 150 gezongen?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Wel eens Psalm 150 gezongen?
Jawel, zeker , echt een prachtige lofpsalm waar alleen God in het middelpunt staat.
Inhoudelijk totaal anders als het genoemde liedje , eerder in dit topic.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Wel eens Psalm 150 gezongen?
Jawel, zeker , echt een prachtige lofpsalm waar alleen God in het middelpunt staat.
Inhoudelijk totaal anders als het genoemde liedje , eerder in dit topic.
Je draait er lekker omheen. Wat jij roept over 599, "Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis", geldt onverkort ook voor Psalm 150 en is dus geen valide argument om dat lied af te wijzen. De psalmen bewijzen het: niet in elk lied vind je ellende, verlossing en dankbaarheid terug. Dus: kritiek op 599, prima, maar dan wel met opmerkingen die terzake zijn.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Daphne »

Afgewezen schreef:Misschien moet je je mening over RF bijstellen... :hum
Ik weet heus wel wat jij in de kast heb staan qua muziek hoor :humhihi :humhihi :humhihi :humhihi :humhihi :humhihi :humhihi :oO :banni :banni :banni :banni :banni :jongle :modo :slurp
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef: Wel eens Psalm 150 gezongen?
Jawel, zeker , echt een prachtige lofpsalm waar alleen God in het middelpunt staat.
Inhoudelijk totaal anders als het genoemde liedje , eerder in dit topic.[/quote]
Je draait er lekker omheen. Wat jij roept over 599, "Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis", geldt onverkort ook voor Psalm 150 en is dus geen valide argument om dat lied af te wijzen. De psalmen bewijzen het: niet in elk lied vind je ellende, verlossing en dankbaarheid terug. Dus: kritiek op 599, prima, maar dan wel met opmerkingen die terzake zijn.[/quote]
Als we spreken over de narigheid van het bestaan, zoals in dit lied gedaan wordt, is het wel kortzichtig en zelfs onbijbels om de eigen schuld en de zonde daarbij volledig buiten beschouwing te laten. In de Bijbel komt, als men al klaagt over het aardse leven, vroeger of later altijd de notie van 'een ieder klage over zijn zonden' erbij.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:Je draait er lekker omheen. Wat jij roept over 599,


Het lijkt wel of je het over een type auto hebt. ;)
"Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis", geldt onverkort ook voor Psalm 150 en is dus geen valide argument om dat lied af te wijzen. De psalmen bewijzen het: niet in elk lied vind je ellende, verlossing en dankbaarheid terug. Dus: kritiek op 599, prima, maar dan wel met opmerkingen die terzake zijn.
Ik draai er niet om heen , maar Ps 150 gaat over lofprijzing aan de Heere en daar staat Hij in het middelpunt , van de eer die de mens Hem toe moet en mag brengen.

599... daar wordt verwoord hoe een mens de keuze moet maken , dat God alles gedaan heeft en dat de rest afhangt van enkel de keuze van de mens. Maar inhoudelijk waarom die mens naar God toe zou gaan wordt helemaal niet vermeld.
Dit is een godsdienst die naast het hypercalvinisme heden ten dage zoveel gevonden wordt.
Er wordt wel gesproken over liefde, soms nog wat over uitwendige uitreddingen , en dat is het dan.

Arme godsdienst.

De psalmen zijn wel degelijk evenwichtiger, daar klinkt het wonder in door. In opwekking, slaat men menigmaal door in een eenzijdigheid van de keuze van de mens en wordt Gods werk zo algemeen gemaakt dat het vaak niet anders is dan een algemene verzoeningsleer.
Hoewel ik het belichten van bepaalde accenten begrijp, ben ik bang dat men met veel van deze opwekkingsliederen , de ene dwaling, (van het hypercalvinisme,) met de andere dwaling bestrijd.
En dat is nooit de oplossing, je vervalt zo van de ene in de andere eenzijdigheid.

Zie bv ook op sommige jongerenavonden; er worden bij verschillenden van die avonden hoegenaamd geen psalmen meer gezongen.
Dit geeft mij een zeer beklemmend gevoel, en ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling

Gelukkig is dit bij de SRA avonden nog anders .. ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:Je draait er lekker omheen. Wat jij roept over 599,


Het lijkt wel of je het over een type auto hebt. ;)
"Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis", geldt onverkort ook voor Psalm 150 en is dus geen valide argument om dat lied af te wijzen. De psalmen bewijzen het: niet in elk lied vind je ellende, verlossing en dankbaarheid terug. Dus: kritiek op 599, prima, maar dan wel met opmerkingen die terzake zijn.
Ik draai er niet om heen , maar Ps 150 gaat over lofprijzing aan de Heere en daar staat Hij in het middelpunt , van de eer die de mens Hem toe moet en mag brengen.

599... daar wordt verwoord hoe een mens de keuze moet maken , dat God alles gedaan heeft en dat de rest afhangt van enkel de keuze van de mens. Maar inhoudelijk waarom die mens naar God toe zou gaan wordt helemaal niet vermeld.
Dit is een godsdienst die naast het hypercalvinisme heden ten dage zoveel gevonden wordt.
Er wordt wel gesproken over liefde, soms nog wat over uitwendige uitreddingen , en dat is het dan.

Arme godsdienst.

De psalmen zijn wel degelijk evenwichtiger, daar klinkt het wonder in door. In opwekking, slaat men menigmaal door in een eenzijdigheid van de keuze van de mens en wordt Gods werk zo algemeen gemaakt dat het vaak niet anders is dan een algemene verzoeningsleer.
Hoewel ik het belichten van bepaalde accenten begrijp, ben ik bang dat men met veel van deze opwekkingsliederen , de ene dwaling, (van het hypercalvinisme,) met de andere dwaling bestrijd.
En dat is nooit de oplossing, je vervalt zo van de ene in de andere eenzijdigheid.

Zie bv ook op sommige jongerenavonden; er worden bij verschillenden van die avonden hoegenaamd geen psalmen meer gezongen.
Dit geeft mij een zeer beklemmend gevoel, en ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling

Gelukkig is dit bij de SRA avonden nog anders .. ;)
Volledig mee eens.

Dit is geen inhoudelijke posting, maar ik wilde dit graag even beamen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Gelukkig is dit bij de SRA avonden nog anders .. ;)
Daar gaan we weer. Bei uns ist alles viel besser 8|
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:Gelukkig is dit bij de SRA avonden nog anders .. ;)
Daar gaan we weer. Bei uns ist alles viel besser 8|

Bedankt voor deze inhoudelijke reactie ...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat vinden jullie van het lied opwekking 599 ?

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
Wilhelm schreef: Er wordt niets gehoord van de verlossing tegen over het zondebestaan van de mens, van Het Leven tegen over de dood en van het Licht tov de duisternis.
Dus in alles wat je zingt moet iig de dood en de duisternis voorkomen?
Nooit zo'n rare voorwaarde gehoord voor het zingen.
Ik heb zo het gevoel dat je Wilhelm niet wilt begrijpen.
M.i. wil Wilhelm evenwicht aanbrengen tussen verlossing en ellende in die zin dat zonder ellende geen verlossing volgen kan, laat staan dankbaarheid.
Deze elementen zijn niet terug te vinden in 599, vandaar zijn bemerkingen.

Dit is voor jou geen nieuws, daarom bevreemdt mij deze reactie.
Plaats reactie