Barneveld, een overpeinzing

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

MENSEN ON TOPIC dit gaat over Barneveld. Indien gewenst topic over aanbod staat ergens anders om daar verder te posten! (Indien gewenst boeken we de postings over, maar dat horen we nog wel)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef: (Indien gewenst boeken we de postings over, maar dat horen we nog wel)
Doe maar, als je wilt. Het lijkt me een zinvolle discussie.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Ander »

albion schreef:
Ander schreef:
God werkt op de onmogelijkheid aan (het volk van Israël voor de Schelfzee, er was wel een weg om de zee heen maar de wolk- en vuurkolom wees een onmogelijke weg) ...
Mij is altijd geleerd dat er geen weg meer was ook niet om de zee heen. Ze konden alleen nog maar door de Schelfzee anders was het omkomen...
als je een GBS-bijbel hebt, heb je van die kaartjes achter in je bijbel. Dan zie je ook de kaart van de woestijnreis. Als je die bekijkt is het goed mogelijk om om de zee heen te reizen. Ik dacht hetzelfde als wat jij altijd gedacht hebt. Dat betekent wel dat de Heere een onmogelijke en wonderlijke weg ging met het volk.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Wilhelm »

memento schreef:
- Dat er gaandeweg vanaf 1953 tot nu bij mensen de scherpe kantjes afgaan.
Toch erg, dat de GG op sommige plekken zó verschoven is, dat men het ontkennen en niet-praktiseren van het aanbod van genade niet erg vindt...

Toch wordt er soms ook wel eens wat te generaliserend gesproken.
Beluister eens een willekeurige preek op PrekenWeb, en je hoort toch echt het aanbod van genade doorklinken in de prediking.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
memento schreef:
- Dat er gaandeweg vanaf 1953 tot nu bij mensen de scherpe kantjes afgaan.
Toch erg, dat de GG op sommige plekken zó verschoven is, dat men het ontkennen en niet-praktiseren van het aanbod van genade niet erg vindt...

Toch wordt er soms ook wel eens wat te generaliserend gesproken.
Beluister eens een willekeurige preek op PrekenWeb, en je hoort toch echt het aanbod van genade doorklinken in de prediking.
En luister eens naar de prediking van een GGIN, daar hoor je zelfs aanbod. ('t Is maar wat je onder aanbod verstaat, en daar gaan we het toch voor de tigste keer in een ander topic over hebben? ;) )
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:
memento schreef:
- Dat er gaandeweg vanaf 1953 tot nu bij mensen de scherpe kantjes afgaan.
Toch erg, dat de GG op sommige plekken zó verschoven is, dat men het ontkennen en niet-praktiseren van het aanbod van genade niet erg vindt...

Toch wordt er soms ook wel eens wat te generaliserend gesproken.
Beluister eens een willekeurige preek op PrekenWeb, en je hoort toch echt het aanbod van genade doorklinken in de prediking.
En luister eens naar de prediking van een GGIN, daar hoor je zelfs aanbod. ('t Is maar wat je onder aanbod verstaat, en daar gaan we het toch voor de tigste keer in een ander topic over hebben? ;) )

Ik was idd blij verrast door de intrede preek van Ds Weststrate.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Bert Mulder »

Wilhelm schreef:

Ik was idd blij verrast door de intrede preek van Ds Weststrate.
Meende dat die preek meer over zich zelf dan over Christus ging....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door freek »

Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Ik was idd blij verrast door de intrede preek van Ds Weststrate.
Meende dat die preek meer over zich zelf dan over Christus ging....
Dat noemen we hier in Nederland 'bevindelijk-gereformeerd'. Jij bent gewoon wat reformatorischer in je opvattingen.

(Behalve dan dat aanbod-standpunt ;) )
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door jvdg »

freek schreef:
Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Ik was idd blij verrast door de intrede preek van Ds Weststrate.
Meende dat die preek meer over zich zelf dan over Christus ging....
Dat noemen we hier in Nederland 'bevindelijk-gereformeerd'. Jij bent gewoon wat reformatorischer in je opvattingen.

(Behalve dan dat aanbod-standpunt ;) )
:)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Bert Mulder »

freek schreef:
Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Ik was idd blij verrast door de intrede preek van Ds Weststrate.
Meende dat die preek meer over zich zelf dan over Christus ging....
Dat noemen we hier in Nederland 'bevindelijk-gereformeerd'. Jij bent gewoon wat reformatorischer in je opvattingen.

(Behalve dan dat aanbod-standpunt ;) )
Dank je voor je compliment!

Over het aanbod gesproken, met de woorden van Calvijn:
Calvijn schreef:Maar wanneer gezegd wordt: gij dorstigen, betekent dat nogal wat. Het is waar, dat wij allen arm zijn aan de genade van God. wij missen die. Kort gezegd: wij zullen onder mensen slechts hongersnood aantreffen, maar niet iedereen erkent dat. Het is ook waar, dat God hier mededogen heeft met de gemeenschappelijke of veeleer algemene nood van het menselijk geslacht; desalniettemin stelt Hij dat niemand in staat is tot Hem te komen tenzij hij zijn armoede erkent en erdoor geraakt is, en hij geen rust meer heeft in zichzelf totdat hij hulp gevonden heeft van elders. Zie hier wat wij moeten onthouden: dat wij dor en droog zijn; wij zijn als een arme man, zwervend in de woestijn, die geen druppel water kan vinden om zich te verfrissen, die geen kruimel brood heeft om weer op krachten te komen; zo zijn ook wij beroofd van alle geestelijke goederen. (...) Overigens laat God zien dat Hij, aangezien Hij barmhartig is, Zijn goedheid wil tonen jegens allen, op voorwaarde dat wij de zwakheid die in ons is voelen en komen om hulp te zoeken. Ziedaar wat dit woord betekent. Want ook onze Heere Jezus nodigt slechts hen tot zich die vermoeid en belast. zijn. Het is waar dat wij dat allen zijn, want de zonde die over ons heerst is een last die ons diep onder hem doet buigen, maar ondertussen houden wij het hoofd omhoog in zelfgenoegzaamheid en zijn zozeer verhard dat, hoe zwaar de last die wij dragen ook is, die ons niet kan verootmoedigen. Om die reden zegt onze Heere dat Hij alleen bereid is hen te helpen die belast zijn, niet verder kunnen en zuchten, omdat zij weten dat de last die zij dragen te zwaar voor hen is.
Zien we dus, dat Calvijn wel degelijk onderscheid toont. De beloften dus, volgens Calvijn, gelden niet iedereen, maar alleen degenen die 'niet verder kunnen en zuchten', die is de Heere bereid te helpen. En hoe zijn we tot die toestand gekomen, dat we weten niet verder te kunnen zonder Christus? Dat kan toch alleen omdat we levendgemaakt zijn? Dat weten we niet van onszelf.

Verder toont Calvijn ook duidelijk aan, wat ook herhaaldelijk de Schrift duidelijk aantoont: "Bekeerd u, en geloof. Namelijk, dat we onze zonden haten, en van de zonde keren, en Christus, in geloof, navolgen.

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 89#p377889
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door seuter »

gravo schreef:In het programma Netwerk werd aandacht gevraagd voor het fenomeen van de kerkbouw in Barneveld. Voor zowel de Gereformeerde Gemeente als voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland in deze plaats verrijzen op dit moment bijzonder grote kerkgebouwen, die ruimte bieden voor enkele duizenden kerkgangers. De teneur van de Netwerk-documentaire was, dat hier sprake is van een zekere concentratie van "refo's" in Barneveld, maar dat dit niet betekent, dat de orthodoxe kerken als zodanig groeien. Eerder is hier sprake van het meer zichtbaar worden van een al bekend type kerkgenootschappen, dat in Barneveld zichzelf nu meer organiseert in de vorm van een centraal gebouw met een regio-functie. Dat wil zeggen: de "refo's" wonen voor een groot deel buiten Barneveld, maar zullen veel vaker buiten hun woonplaats in een groot centraal kerkgebouw gaan kerken. Een neveneffect is wel, dat de ligging van zo'n centraal kerkgebouw een aanzuigende werking heeft. Meer "refo's" vestigen zich in en rond Barneveld.

Mijn vraag is: komt dit 'regionaliseren' van de orthodoxe kerken op grotere schaal voor? Met andere woorden: wijzigt de vorm van de Biblebelt (bijbelgordel) nu in die van een aantal grote geconcentreerde vlekken op de kaart van Nederland?

Ook wil ik graag een (nog niet nader ingevulde) stelling neerleggen:

De beweging van plaatselijke concentratie, die nu zichtbaar is binnen de orthodoxe kerkgenootschappen, is een belangwekkend uiterlijk teken van een inhoudelijke verschuiving, die in deze kerken plaatsvindt.

Wat dat precies is, kan ik nu nog niet overzien. Het zou te maken kunnen hebben met
1. een groter zelfbewustzijn (een positieve reden dus) of
2. een zekere angst voor buitenwereld, die steeds minder begrip toont (een negatieve reden) of
3. een verschuiving in inhoud of leer(accenten), waar noodzakelijk een nieuwe vorm bij moet worden gevonden.

Kortom ik ben benieuwd naar dit fenomeen. Het is een forse verschuiving t.o.v. de vroegere situatie, waarbij er veel kleine, vacante gemeenten waren, die vaak als hechte groepjes een eigen karakter hadden door de plaatselijke predikanten, ouderlingen of gemeenteleden. Deze kerken zijn nooit zulke stads-kerken geweest, eerder plattelandskerken. Het lijkt er nu op dat men het platteland trouw wil blijven, maar niettemin op dat platteland bijna voor een grootsteedse vorm kiest.
Waar zijn de kleine schuurkerkjes, waar 50, 60 man sober bijeenkwamen en waarbij het vrome volk tegelijk ook een bescheiden, eenvoudig en ongeletterd volk was, maar van den HEERE geleerd? Is er nog wel een connectie tussen deze geschiedenis van de orthodoxe kerken en de nu ontstane megakerken met dito parkeerplaatsen, rijke entourage, dure pakken, duizelingwekkend orgels en imponerende zondagse manifestaties?

Er is toch wel wat veranderd, of niet?

gravo

Zeer goede bijdrage.
Wat zullen we nu in Rotterdam gaan doen ? Met velen van Barneveld per trein (er is een goede verbinding naar de Randstad !) er naar toe?Hagepreken gaan houden of zullen we de Pelgrimsvaderkerk helpen vaker te gebruiken (Ds. P.L. de Jong ondersteunen of zo ?)

Dus geen :
Kerk bouwen aan de RAND van de stad.(en dorp).
Lage STAND van de rand.
De stad is geestelijk gezien naar de RAND gedrongen.
Plaats reactie