Een ieder zij......

Senvol

Een ieder zij......

Bericht door Senvol »

Hoe kan je de tekst .. een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd (inclusief context natuurlijk) rijmen met EEN God, die Zelf niet veranderd?
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Senvol
Hoe kan je de tekst .. een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd (inclusief context natuurlijk) rijmen met EEN God, die Zelf niet veranderd?
Paulus schrijft dit als het gaat om subjectieve zaken. Als de kern van het evangelie ter sprake komt (zoals de opstanding van Christus etc.), wordt hij echter fel. Lees het maar na. Heeft dus niets te maken met een onveranderlijke God.

The Critical Brother (niet van de kern van het evangelie hoor!)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Jammer dat deze tekst zo ontzettend vaak misbruikt wordt. Ten eerste om zichzelf goed te praten als het gaat om zonde doen. Ten tweede om maar niet een ander te hoeven vermanen dat hij zonde doet.

Waar deze tekst niet voor kan gelden is volgens mij: kroegbezoek, discobezoek, het bekijken van de meeste films, loterij het zonder onderbouwing niet dragen van een hoed tijdens de kerkdienst of een rok doordeweeks, bastaardvloeken, scheldwoorden gebruiken.

Bij de volgende zaken is het wel terecht mijns inziens: eten van snoep onder de kerkdienst, het roken, het drinken van een bepaalde hoeveelheid alcohol, de auto op zondag, de fiets op zondag, al dan niet donkere kleding naar de kerkdienst, gebruik make-up, verzekering, inenting, dobbelen?, kopieren van CD's?, spelen van computervechtspelletjes?, open Internet?, televisiebezit of radiobezit?

De vraagtekens geven bij mij het grijze vlak aan.
england

Bericht door england »

Inderdaad geeft de Bijbel duidelijke richtlijnen voor bepaalde zaken, en principes voor andere zaken. Aan de hand daarvan is het duidelijk wat hoofd en wat bij zaken zijn.

Het probleem ontstaat in kerken waar 80% mond Christenen zijn, oftewel gedoopt, en belijdenis (waarvan???) gedaan, netjes twee keer naar de kerk, geschoold op theologisch gebied, etc etc...
Doordat men niet geconfronteerd wil worden met hun eigen gemis richt men zich op anderen. En om dan het onderscheid aan te brengen tussen 'netjes reformatorisch' en 'netjes reformatorisch' helpt het om nog meer categorieen aan te brengen, zoals 'heel netjes reformatorisch'.

Wel denk ik dat het ten onrechte vaak gebruikt wordt om eigen gedrag goed te praten. Als je leest dat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is, zul je dan nog (te) veel alcohol drinken, of roken, of..
Er staat nergens dat tv kijken verboden is, wel over tijdsbesteding en over dat wat je ogen zien...
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Wat versta je onder "de vreugde van het leven zoals God die ons wenst te geven"?

Voor wat betreft het napluizen van de Bijbel: ik denk dat het een goede zaak is te onderzoeken of we leven zoals God dat gebiedt. Hij heeft zijn geboden niet voor niets gegeven, toch?
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Bericht door seri »

Rens,

Het kan heel goed zijn dat jij inderdaad zulke dingen voor jezelf kan verantwoorden (een ieder zij...) Maar (en nu komt er een heel belangrijk punt: zie Galaten 5 en Romeinen 14) wanneer er anderen zijn die dit niet met hun geweten overeenkomen, moet jij dit laten!!! Denk aan Paulus die ook het offervlees mocht eten, maar het niet deed voor de anderen. Denk aan de zwakken in het geloof. "Zo dan laat ons najagen hetgeen tot den vrede en hetgeen tot de stichting onder elkander dient." Romeinen 14:19
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Gisteren gehoord in de kerk:
In het jaar 250 schreef een man, naam ben ik kwijt, een brief aan zijn vriend: Hij schreef: ik geef het nu even in eigen woorden weer: "wanneer ik hier in de wereld rondga zie ik de vreugde en plezier van de wereld, maar wanneer ik boven op een berg sta en ik kijk om me heen dan zie ik hongersnood, landen die met elkaar in oorlog zijn, ziekten, hen die met vermaak kijken naar het doden van mensen in de theaters, steden die branden. Het is een boze, verdorven wereld. Maar ook heb ik ontdekt dat er één gelukkig volk is, dat zijn de christenen."

En waarom zijn de christenen gelukkig. Zij leven nu ook in de boze wereld. Maar zij hebben toekomstperspectief.

Alles wat we doen moet zijn tot eer van God. Alles wat we kunnen zien op tv en kunnen horen op de radio kan ik moeilijk rijmen met de eer van God. We moeten ons met alles wat we doen afvragen of het is tot eer van God.

Het 'slechts' tot leven komen bij het lezen van de bijbel: Was dat maar meer zo:
"Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad."
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Rens
Wat ik nu ga zeggen is een echte knuppel in een hoenderhok gooien:

Ik ben nu inmiddels een tijdje bezig hier op OSW, maar in zijn algemeenheid meen ik te moeten stellen dat de meerderheid van jullie zo vreselijk "streng in de leer" zijn!

Vat het alsjeblieft niet op als harde kritiek, maar eerder alszijnde een vorm van verwondering ten aanzien van hoe men in een dergelijk strak geloofs"regime" nog enige vreugde in het leven kan hebben.

Het komt mij voor dat de meesten onder jullie "slechts" tot leven komen bij het lezen van de Bijbel.

Begrijp mij alsjeblieft niet verkeert! Ik tracht evenzeer te leven naar wat God van mij vraagt te doen en te laten, maar een dergelijke gestrengheid zoals ik bij OSW tegenkom lijkt mij dodelijk voor de vreugde van het leven zoals God die ons wenst te geven.

Die vreugde kan ook heel anders zijn dan alleen de Bijbel navorsen en elke uitspraak tot op de draad uitpluizen op consequenties ten aanzien van de dagelijkse gedragsregels.

Ik hoop dat er niet al te zeer boos op gereageerd zal worden.

Groet, Rens
Amen Rens,

Ik word ook weleens moe van al dat gemier over onwezenlijke bijzaken. je moet zus en je moet zo.... Wanneer je je even buiten dat kader begeeft, ben je verdacht en pas je niet meer in het plaatje. Dat is gelukkig lang niet bij iedereen zo, maar wel een vervelende refo trek.
Adje

Bericht door Adje »

Maar (en nu komt er een heel belangrijk punt: zie Galaten 5 en Romeinen 14) wanneer er anderen zijn die dit niet met hun geweten overeenkomen, moet jij dit laten!!!
HOHO, SERI!!! Dit kan je ook niet altijd zeggen! Moeten dan altijd die mannetjes in zwarte pakken (sorry hoor, maar ik kan dit soms echt niet hebben!!!) hun zin krijgen??? Moeten alle christenen dan zo 'zwaar' mogelijk gaan leven, omdat er mensen zijn die ze mogelijk ergeren!!! Denken die mannetjes in zwarte pakken (alweer sorry) er zelf niet aan dat ze zelf misschien OOK andere mensen ergeren??????
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

We moeten kijken wat God in Zijn Woord zegt. Vandaar ook dat uitpluizen, waar Rens het over heeft. Want de een pluist anders dan de ander. En dan moet er verder geplozen worden. Soms kan dat inderdaad bizarre vormen aannemen. Anderzijds kan het ontkennen ook heel star zijn; mensen blijven bij hun mening, terwijl je ziet dat ze in de zonde leven en steeds verder bij God vandaan gaan. Onder andere in die dingen die jij noemt, Rens. Het is inderdaad een grijs gebied en als ik soms min of meer 'per ongeluk' een cafe bezoek, hoeft dat helemaal niet verkeerd te zijn. Het voorbeeld is bedoeld als voorbeeld, dus ik ga er niet verder op in. Maar ik wil wel zeggen dat het allemaal heeft te maken met levenssfeer, welke 'lucht' adem je in, in welk milieu leef je. Pas op, je gaat er zo snel naar stinken!
england

Bericht door england »

Weest heilig, want Ik ben heilig...
Door onze zonden kunnen we de Heilig Geest bedroeven, en wordt de dagelijkse gemeenschap (lees: communion with God) verbroken! Het is niet dat alleen het lezen van de Bijbel ons leven in moet blazen, maar onze dagelijkse wandel met God!

Ik ben verloofd, en toen dat net bekend werd (wij verloofden nadat we elkaar twee weken kenden) vroegen sommigen: ben je gelukkig? Om vervolgens te zeggen: ach dat is trouwens wel te zien... :!
Als ik Richard gebeld had, dan was dat vrij duidelijk zichtbaar...volgens sommigen... :in

Maar als wij gebden hebben, gemeenschap met God hebben gehad in onze binnenkamer, en we naar buiten komen, is het dan zichtbaar dat we gesproken hebben met de Allerhoogste? Als we Hem liefhebben is dat dan zichtbaar...? Bedenk wat Hij gedaan heeft...voor ons, voor mij... moet ons hart dan niet brandende zijn in ons? Moet dat niet leven geven, niet alleen Tijdens het lezen, maar ook de rest van de dag?

Toen ik Richard net leerde kennenleefde ik een tijd op een soort wolk, meer dan genoeg adrenaline, mijn energie kende geen grenzen.... Hoe is dat met ons als we weten dat we erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus zijn....!!!

Maar hoe zit dat met plekken en dingen waar we Hem kwijtraken...Hij is heilig, en kan geen gemeenschap hebben met de zonden... Om een verloofde geven we best veel op..in liefde...! En voor God die nou Zijn enige Zoon naar de wereld zond, voor ons...?
anne

Bericht door anne »

Soms botst het op het forum, zoals hier al wordt aan gegeven van iemand van de andere zijlijn...

Ik snap en ik kan me helemaal verplaatsen in Rens en Lecram, ik begrijp waarom als jullie misschien wel vinden dat TV, bioscoop e.d. niet af te wijzen zijn op grond van de Bijbel. Nee, we vinden het ook niet in de Bijbel:'Gij zult niet in de bioscoop komen/TV kijken', dat wil ik ook niet zeggen. Maar je moet je verplaatsen. Ik denk dat deze dingen niet tot eer van God zijn en in de bioscoop worden niet echt 'christelijke films' gedraaid. Ook ik kwam er eerder geregeld, maar ik ben er voorgoed van genezen. Echt fijn heb ik me er na noch nooit gevoelt (en dat is niet het geweten van mijn ouders), maar omdat ik het zelf voelde.

Ik weet niet of je de Geest van de wet kent. Maar als iets niet letterlijk in de Bijbel staat, dan is de Geest der wet er, die ons daar in kan geleiden...
Zoals Rekna al zegt: 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad'.
Hoe moeilijk het soms ook is. En dat is echt niet een vervelende refo-trek zoals jullie dat willen noemen. Wij beleven een ieder voor zich sommige dingen op een heel andere manier. Dit vind ik niet vervelend. We kunnen van elkaar leren...
Echt niet dat jullie van ons moeten leren, maar christenen uit jullie hoek zijn vaak erg bedreven met het uitleven van het christen-zijn. Daar neem ik mijn petje voor af! Af gezien dat die blijheid die jullie mee brengen niet in onze gemeente past, zou ik willen dat dat ook bij ons kon...
Ik hoop dat ik genoeg heb gezegd en niet te veel.

Dag!
david

Bericht door david »

HOHO, SERI!!! Dit kan je ook niet altijd zeggen! Moeten dan altijd die mannetjes in zwarte pakken (sorry hoor, maar ik kan dit soms echt niet hebben!!!) hun zin krijgen??? Moeten alle christenen dan zo 'zwaar' mogelijk gaan leven, omdat er mensen zijn die ze mogelijk ergeren!!! Denken die mannetjes in zwarte pakken (alweer sorry) er zelf niet aan dat ze zelf misschien OOK andere mensen ergeren??????
Ja Adje,

Ik begrijp wat je bedoelt. En ik ben dat ook met je eens. De tekst die Seri noemt om aan te geven dat de sterkere in het geloof rekening houdt met de zwakkere in het geloof kan natuurlijk ongelofelijk misbruikt worden!
Vooral door mannetjes in zwarte pakken. Als zij teksten gebruiken of dingen beweren is het soms heel moeilijk om die te weerleggen vanwege hun autoriteit die alleen al door hun zwarte pakken uitstraalt.
Maar rekening houden met de zwakkeren houdt niet in dat alle christenen universeel zo zwaar mogelijk moeten gaan leven. Ik denk dat je je pas aan hoeft te passen als je echt geconfronteerd wordt met een zwakkere. Ik denk b.v. dat er velen zijn die iets tegen gospelmuziek hebben. Ik gooi niet direct al mijn gospelcd's weg. Maar mocht er iemand bij mij op bezoek komen die daar tegen is, nou, dan zet ik toch een cd met psalmen op (niet-ritmisch gezongen :,:,)?
En wat die mannetjes in zwarte pakken betreft... Ja, da's moeilijk. Kijk, Paulus die was Jood met de Joden en Griek met de Grieken. Een soort Kameleon-reaktie. Maar Jezus was vaak zo'n lieverdje niet. Die gaf sommigen (en dan vooral 'zware' farizeeërs die meenden door zwaar te leven een eind verder te komen en dit ook oplegden aan anderen) een veeg uit de pan. En in genoemd voorbeeld waren dat de gerespecteerde religieuze leiders.

Dus SERI, het zou weleens heel verkeerd kunnen zijn om dingen te laten die anderen niet met hun geweten overeen kunnen komen. Want anderen zouden dat weleens vanuit misplaatste vroomheid kunnen doen. Of vanuit de remonstrantse gedachte dat ze door 'rechtzinnig' te zijn 'God kunnen behagen'. En wij zijn natuurlijk de laatste die het remonstrantse gedachtengoed willen promoten :,;)!

Belangrijk is denk ik dat we elk 'geval' opzich bekijken. Dat we ons niet automatisch aanpassen aan anderen, dat we dat ook niet automatisch van anderen verwachten, dat we niet in ons enthousiasme om Jezus te volgen alle zwakkeren onder uitroepen als 'gij adderengebroedsel!' nóg zwakker maken.

Maar ja, vindt daar het evenwicht maar eens in! :#:# Dat wordt bidden! :)

[Veranderd op 16/7/02 door david]
Plaats reactie