Herziene Statenvertaling

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 mar 2024, 22:33
Geytenbeekje schreef: 20 mar 2024, 22:31
Johann Gottfried Walther schreef: 20 mar 2024, 22:28

DDD heeft in ieder geval een uitgebreide reactie gegeven, die zou je best serieus kunnen nemen.
Jij lijkt te redeneren, ik ben het eens met Ds. Van Boven, DUS heeft Ds. van Boven gelijk.

Sja zo werkt het niet, als je luistert naar Ds. Van Boven, dan doet hij zeer weinig aan onderbouwing.
En het is wel zeer slordig als je een voorbeeld geeft, en dan blijkt dit al te zijn aangepast in de HSV.
Neuh, ben zelf een klein tandje gematigder dan ds v Boven, maar DDD lijkt een antipathie voor de SV en alles wat bevindelijk-gereformeerd is dat ik al weet dat ik oneens ben in alles wat hij schrijft. Behalve als het over politiek gaat ;)
In welk opzicht ben je gematigder, zou je dat willen vertellen?
Waarin blijkt dat DDD een antipathie heeft voor alles wat bevindelijk-gereformeerd is? Ik meen juist te vinden dat zijn visie om niet een kerkverband te verlaten zeer bevindelijk-gereformeerd te noemen is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

Zat nog wat na te luisteren maar wat ds. Van Boven zegt over stille tijd vind ik ook treffend, ook wat hij tegen zijn catechisanten zegt als ze niet geleerd hebben onder het excuus van geen tijd. Want alleen in de hemel en de hel is er geen tijd, hier wel, kostbare genadetijd...
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 20 mar 2024, 22:49 Zat nog wat na te luisteren maar wat ds. Van Boven zegt over stille tijd vind ik ook treffend, ook wat hij tegen zijn catechisanten zegt als ze niet geleerd hebben onder het excuus van geen tijd. Want alleen in de hemel en de hel is er geen tijd, hier wel, kostbare genadetijd...
Dat vond ik ook heel mooi, inderdaad. Daar heb ik ook even over nagedacht. Ik heb ook wel eens geen tijd, omdat ik de tijd voor andere dingen heb beloofd te gebruiken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef: 20 mar 2024, 22:49 Zat nog wat na te luisteren maar wat ds. Van Boven zegt over stille tijd vind ik ook treffend, ook wat hij tegen zijn catechisanten zegt als ze niet geleerd hebben onder het excuus van geen tijd. Want alleen in de hemel en de hel is er geen tijd, hier wel, kostbare genadetijd...
Ik mag hem ook zeer graag horen. Een fijne en integere man en ook nog een begaafd spreker.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef: 20 mar 2024, 22:48

Waarin blijkt dat DDD een antipathie heeft voor alles wat bevindelijk-gereformeerd is? Ik meen juist te vinden dat zijn visie om niet een kerkverband te verlaten zeer bevindelijk-gereformeerd te noemen is.
Er zijn wel meer aspecten dan dat.
Hoe hij erover praat, welke meningen hij over verschillende onderwerpen heeft.
Hoe hij de meer moderne prediking van roemt van hoe goed dat wel niet is, in vergelijking met (vooral) rechts-reformatorische hoek.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Refojongere »

Ik gok erop dat DDD zich meer thuisvoelt bij de theologische opvattingen en ethische keuzes van de CGK Gouda dan van de GG Gouda. Ik verbaas me dat zo iemand GG is.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef: 20 mar 2024, 22:37
Johann Gottfried Walther schreef: 20 mar 2024, 22:33

In welk opzicht ben je gematigder, zou je dat willen vertellen?
Meer de manier van hoe je de HSV en het project ziet. Voor mij leest het als een gewone boek, maar het is niet zo dat ik zou zeggen dat het ook niet meer dan een gewone boek is. Ook de argumenten zou ik niet gebruiken en eerlijk zijn dat er ook veel gevoelsargumenten zijn. Ook de romantische gevoelens erover heb ik niet, ik zou aan iemand die nooit een Bijbel gelezen heeft niet meteen de SV meegeven.
Duidelijk, bedankt, voor je reactie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 20 mar 2024, 23:03 Ik gok erop dat DDD zich meer thuisvoelt bij de theologische opvattingen en ethische keuzes van de CGK Gouda dan van de GG Gouda. Ik verbaas me dat zo iemand GG is.
Daar zal God vast zijn wijze bedoelingen mee hebben, denk ik zo. Maar het heeft natuurlijk niets met het onderwerp van gesprek te maken. (Er even van uitgaande dat ik niet zelf het onderwerp van gesprek ben, maar de Herziene Statenvertaling.)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef: Meer de manier van hoe je de HSV en het project ziet. Voor mij leest het als een gewone boek, maar het is niet zo dat ik zou zeggen dat het ook niet meer dan een gewone boek is. Ook de argumenten zou ik niet gebruiken en eerlijk zijn dat er ook veel gevoelsargumenten zijn. Ook de romantische gevoelens erover heb ik niet, ik zou aan iemand die nooit een Bijbel gelezen heeft niet meteen de SV meegeven.
Ik vind dit best een mooie en eerlijke reactie van je. Geeft ook wat meer achtergrond aan wat je eerder schreef. Dank.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

DDD schreef: 20 mar 2024, 23:51
Refojongere schreef: 20 mar 2024, 23:03 Ik gok erop dat DDD zich meer thuisvoelt bij de theologische opvattingen en ethische keuzes van de CGK Gouda dan van de GG Gouda. Ik verbaas me dat zo iemand GG is.
Daar zal God vast zijn wijze bedoelingen mee hebben, denk ik zo. Maar het heeft natuurlijk niets met het onderwerp van gesprek te maken. (Er even van uitgaande dat ik niet zelf het onderwerp van gesprek ben, maar de Herziene Statenvertaling.)
Misschien moeten we een topic starten met ' DDD en zijn bevindingen' :haha
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Heidebloem »

J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 08:11
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:22Ik vind de SV soms super moeilijk om hardop uit voor te lezen. Hebben meerdere dit? Ik kan veel sneller denken dan praten, dus ik moet echt heel rustig lezen en mijn brein een beetje in bedwang houden.

HSV of SV, tsja, ik ben er van overtuigd dat de Heere God met beide vertalingen werkt. Wat mij wel opvalt is de correlatie tussen de HSV lezers en hun overige theologische/dogmatische opvattingen. Daarin lijkt wel een verband te zijn.
Ik geloof zeker dat de Heere met beide vertalingen zondaars bekeerd. Als je sommigen hoort spreken, lijkt het alsof er niemand bekeerd kan zijn als er ergens de HSV gebruikt wordt. Als je dan nog weer anderen hoort, dan lijkt het dat als je maar overschakelt naar de HSV iedereen veel makkelijk bekeerd wordt. Beide opvattingen geloof ik niets van. De mens zoekt God niet, ongeacht Bijbelvertaling. En als God een zondaar bekeerd, werkt hij soeverein, en echt niet alleen met een bepaalde Bijbelvertaling. Wat niet wegneemt dat we moeten streven naar een zeer getrouwe weergave van de grondtekst. Het gaat immers niet om zomaar een boek, maar om Gods Heilig en onfeilbaar Woord.
Volledig met bovenstaande eens, ben er zelf het levende voorbeeld van. Al jaren HSV in huis want als het beter lees- en begrijpbaar is dan ga ik vast vaker bijbellezen.. Hij bleef zo goed als nieuw totdat de Heere begon te werken in mijn leven. Nu begint de binding los te laten (:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door refo »

Refojongere schreef: 20 mar 2024, 23:03 Ik gok erop dat DDD zich meer thuisvoelt bij de theologische opvattingen en ethische keuzes van de CGK Gouda dan van de GG Gouda. Ik verbaas me dat zo iemand GG is.
Ik ben wel benieuwd naar de theologische opvattingen van de GG Gouda. Wat weet je daarvan? Overigens weet ik ook niets over die van de CGK alhier, maar die hoef ik ook niet te weten.
Plaats reactie