Gebruik van D.V.

Lecram

Bericht door Lecram »

In ons kerkblad staan alle vermeldingen van data zonder DV, maar voorin staat de mededeling dat voor alle data geldt: DV. Zo 'koop' je alles in 1 keer af.
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Bij ons op de zaak, werkt iemand die nogal misplaatst rechtzinnig wil doen.
Als ik aan het eind van de werkdag naar huis ga, zeg ik: "Tot morgen" of iets in die trant. Is het vrijdagmiddag, zeg ik: "Een goed weekend en tot maandag". Hij zegt nooit zoiets terug, altijd: "Da-ag". Belachelijk gewoon! Kan iets anders gewoon niet over z'n lippen krijgen!
Moet ik dan zeggen: "Tot-morgen-DV-hè", of "Nou-tot-ziens-DV-hè". Je kan er natuurlijk ook heel verkrampt mee omgaan...............


The Critical Brother (niet van een goed weekend hoor!)
Ik zou niet zeggen "een goed weekend en tot maandag" maar "een goed weekend, een goede zondag en tot maandag".

Immers de zondag is de eerste dag van de nieuwe week en hoort dus niet bij het week-einde.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door thomas
wordt DV vervolgd
Staat altijd bij het vervolgverhaal voor de jeugd in ons kerkblad. Niet goed?
Op zich is het niet fout. Je weet nooit zeker of dat vervolg er echt komt. Maar moet DV hier echt bij?
Het idee van lecram vind ik wel goed: één keer DV voor het hele kerkblad.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Zoeker

Ik zou niet zeggen "een goed weekend en tot maandag" maar "een goed weekend, een goede zondag en tot maandag".

Immers de zondag is de eerste dag van de nieuwe week en hoort dus niet bij het week-einde.
Dat krijg je als je alles letterlijk op gaat vatten. In het spraakgebruik behoort de zondag ook bij het 'weekend'. Vandaar dat ik er geen moeite mee heb.
thomas

Bericht door thomas »

Dat krijg je als je alles letterlijk op gaat vatten. In het spraakgebruik behoort de zondag ook bij het 'weekend'. Vandaar dat ik er geen moeite mee heb.

Aardig te vermelden is dat weekend uit het Amerikaans komt. En als er ergens een Westers land is waar de zondag als eerste dag van de week wordt gezien, is het daar wel. Kijk maar op de kalenders en software dat daar vandaan komt. De zondag als laatste dag van de week is een Europese norm.

Het RD doet natuurlijk ook druk mee met het vermijden van de uitdrukking weekend en heeft daar weekwisseling van gemaakt. Dan krijg je maandags van die artikelen waarin staat dat er tijdens de weekwisseling iets is gebeurd. Bij weekwisseling moet ik altijd denken aan de nacht van zaterdag op zondag, want dan wisselt de week. Dit is geloof ik een nieuw onderwerp.

Thomas.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door HersteldHervormd »

Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Ik zie papieren voorbij komen waar bij elke datum D.V. staat. Is wat overdreven volgens mij.
In de Bijbel lees je over morgen en niet om een vakantie te boeken over 10 maanden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Herman »

CvdW schreef: 27 mar 2024, 19:08
HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Ik zie papieren voorbij komen waar bij elke datum D.V. staat. Is wat overdreven volgens mij.
In de Bijbel lees je over morgen en niet om een vakantie te boeken over 10 maanden.
Onlangs zat ik met een verre vriend te praten en de verleiding was groot om het inderdaad maar over de vakantie te gaan hebben. Niettemin vind ik het bij deze tijd horen om rond december een vakantie te boeken. Dat zijn de conventies van deze tijd, en daar oordeelt de bijbel niet echt over.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Ad Anker »

Dit soort dingetjes zijn een soort rechtzinnigheidsclaimchangers geworden. D.V. vindt vooral plaats in de binnenkamer.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Nee. Maar volgens mij spreek ik meestal wel in termen als "we hopen/verwachten dan langs te komen" of iets dergelijks.

Vind jij dat iedereen altijd overal D. V. bij moet zeggen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 27 mar 2024, 20:21
HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Nee. Maar volgens mij spreek ik meestal wel in termen als "we hopen/verwachten dan langs te komen" of iets dergelijks.

Vind jij dat iedereen altijd overal D. V. bij moet zeggen?
Ik zou niet weten van mensen die kwaad worden als iets niet doorgaat door een onverwachte erge gebeurtenis.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: 27 mar 2024, 20:25
Ararat schreef: 27 mar 2024, 20:21
HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Nee. Maar volgens mij spreek ik meestal wel in termen als "we hopen/verwachten dan langs te komen" of iets dergelijks.

Vind jij dat iedereen altijd overal D. V. bij moet zeggen?
Ik zou niet weten van mensen die kwaad worden als iets niet doorgaat door een onverwachte erge gebeurtenis.
Als ik zelf voorzichtig spreek over mijn voornemens doe ik dat niet omdat ik een disclaimer nodig heb, maar omdat ik me blijkbaar op dat moment bewust ben dat iets anders kan lopen dan ik nu denk.

Tegelijk vind ik het expliciete gebruik van DV soms overkomen als -vergeef me- lege vromigheid.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef: 27 mar 2024, 20:21
HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Nee. Maar volgens mij spreek ik meestal wel in termen als "we hopen/verwachten dan langs te komen" of iets dergelijks.

Vind jij dat iedereen altijd overal D. V. bij moet zeggen?
Nee ik vind dat niet en doe dat zelf totaal niet. Anderzijds gaat er wel wat van uit, of heb je een aanknopingspunt om wat te vertellen over je geloof. Ik werk in een nagenoeg seculiere omgeving.
Ararat schreef: 27 mar 2024, 20:41
Als ik zelf voorzichtig spreek over mijn voornemens doe ik dat niet omdat ik een disclaimer nodig heb, maar omdat ik me blijkbaar op dat moment bewust ben dat iets anders kan lopen dan ik nu denk.

Tegelijk vind ik het expliciete gebruik van DV soms overkomen als -vergeef me- lege vromigheid.
Lege vromigheid? Dat vind ik niet netjes van je. Zoals met alles: Zonder levend geloof is alles uit de mens dood, maar desondanks betekent het niet dat er goede gebruiken zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Orchidee »

Ik vind het eigenlijk overbodig.
Ik leef bijna altijd met de gedachte dat iets niet/meer kan of zal gebeuren hier op aarde.
Dat hoef ik niet perse specifiek te vermelden in mijn spreken of schrijven, voor mij is die gedachte vanzelfsprekend.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Bertiel »

HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 20:53
Ararat schreef: 27 mar 2024, 20:21
HersteldHervormd schreef: 27 mar 2024, 18:55 Gebruiken jullie zakelijk, of buiten de christelijke bubbel gezien, ook termen als bijvoorbeeld D.V.?
Nee. Maar volgens mij spreek ik meestal wel in termen als "we hopen/verwachten dan langs te komen" of iets dergelijks.

Vind jij dat iedereen altijd overal D. V. bij moet zeggen?
Nee ik vind dat niet en doe dat zelf totaal niet. Anderzijds gaat er wel wat van uit, of heb je een aanknopingspunt om wat te vertellen over je geloof. Ik werk in een nagenoeg seculiere omgeving.
Ararat schreef: 27 mar 2024, 20:41
Als ik zelf voorzichtig spreek over mijn voornemens doe ik dat niet omdat ik een disclaimer nodig heb, maar omdat ik me blijkbaar op dat moment bewust ben dat iets anders kan lopen dan ik nu denk.

Tegelijk vind ik het expliciete gebruik van DV soms overkomen als -vergeef me- lege vromigheid.
Lege vromigheid? Dat vind ik niet netjes van je. Zoals met alles: Zonder levend geloof is alles uit de mens dood, maar desondanks betekent het niet dat er goede gebruiken zijn.
Ik herken dit wel. Zoals eens een dominee die tijdens het eerste punt van de preek aangaf iets uit te leggen in het derde punt, met erachter aan “zo God het geeft”, maar al wel de preekbeurten voor de komende anderhalf jaar heeft vastgelegd. Dat komt echt over als lege vromigheid.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie