Jeugdvereniging oubollig / Koffiebar spreekt aan

Plaats reactie
The Critical Brother

Jeugdvereniging oubollig / Koffiebar spreekt aan

Bericht door The Critical Brother »

Bij ons in de gemeente is er al in lengte van jaren geen jeugdvereniging meer.
Het is uit de tijd en oubollig vindt men.
De koffiebar van de kerk daarentegen trekt veel jeugd.
Er worden leuke eigentijdse dingen georganiseerd en voor bezinning is alle ruimte.
Wie herkent dit?
Positieve en negatieve opbouwende kritiek welkom.


The Critical Brother (niet van vooruitstrevendheid hoor!)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dat gevoelen herken ik helaas. Men houd meer van een koffiebar dan een jeugdvereniging waar men over Gods Woord hoort en spreekt. Het zegt wel iets over het geestelijk leven. Ik ben niet tegen een koffiebar of soos, maar wel als het in plaats van een jeugdvereniging gaat staan.

[Veranderd op 22/5/02 door Refojongere]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

De JV hoeft echt niet oubollig te zijn! Meestal ben je hetzelf die het gezellig moet maken. Als iedereen het van een ander verwacht, dan wordt het nooit gezellig. Het is wel zo dat voor mijn gevoel de verhouding bezinning/ontspanning (gezelligheid) moet worden verschoven. Het gezellige element moet meer naar voren komen, maar het bezinnend gedeelte moet wel de hoofdinhoud blijven. De jeugd verlangt naar gezelligheid en een plaats waar men vrij kan spreken. Dit punt speelt veel meer dan vroeger.

Naast een JV hebben we ook een kerksoos! Komen we nu onder de tucht? ;) Niet als vervanging van de JV maar als aanvulling. De soos is open op de zaterdagavonden als er geen JV is. Op deze wijze proberen we de kloof tussen 'JV-jongeren' en 'cafe-jongeren' te verkleinen. Het valt niet mee!
De soos is ontstaan als tegenmiddel tegen de vele particuliere tenten die jongeren zelf opzetten en die niet verantwoord zijn! Het heb voor ons gevoel effect, maar je moet dan niet denken dat opeens tientallen jongeren komen vanuit de particuliere tenten.

Welke activiteiten organiseren jullie onder andere Critical Brother?
sochrio

Bericht door sochrio »

Wij hebben verschillende verenigingen. Er is bijv. een bijbelstudiegroep, maar ook een vereniging die interkerkelijk van aard is. Bij die laatste ligt het accent veel meer op ontspanning.
Ik zit zelf ook op die Bijbelstudiegroep en wat mij betreft gaan bijbelstudie en gezelligheid heel goed samen. Ik vind het absoluut niet oubollig om samen met de Bijbel bezig te zijn.

Ik denk wel dat het accent van verenigingen aan het verschuiven is. Vroeger stond meer het theoretische centraal en nu het praktische.

Het lijkt me echter wel een goede zaak als de kerk een alternatief biedt voor de zaterdagavonden.
Jelle

Bericht door Jelle »

Jammer jongens ik mag niet meer meespreken over de JV of de Koffiebar want ik ben natuurlijk geen jongere meer en mag me daar niet meer bij aanmelden.
Wel denk ik dat beiden er moeten zijn en dat de koffiebar niet inplaats behoord van de JV maar er dus bij.
En als JV te oud klinkt, men denkt hierover vaak aan vroeger, nou dan geven ze het toch een nieuwe eigentijdse naam.
Bijbelstudie voor jongeren zou een vorm van JV kunnen zijn en daar kan dan best ook een stukje ontspanning bij zitten.
Ik denk vaak wel dat het verschil is dat vroeger bij de JV de dominee er vaak bij was (althans in mijn jeugd) nu zou ik het niet weten.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Welke activiteiten organiseren jullie onder andere Critical Brother? [/quote]

De koffiebar is vaak op vrijdag- zaterdag- en zondagavond open.
Een half uur voor de koffiebar officieel open gaat is er een bidstond voor iedereen die daar aan deel wil nemen.

Activiteiten: (ik noem ze maar even zonder enige chronologie)

- optreden van een gospelband / zanger (bijv. Gerald Troost)
- film (met enige inhoud)
- "lagerhuis" discussie
- spreker / spreekster op uitnodiging
- plaatselijke politieke kopstukken op uitnodiging met discussie
- sponsoracties
- sport- / spelactiviteiten
- zeilweekend
- evangelisatie in winkelcentrum
- zingen met begeleiding (opwekking, gospel, psalmen etc.)
- een rol in het gemeenteweekend
- een rol in de tentevangelisatieweek
etc. etc.

En uiteraard geen alcohol!

The Critical Brother (wel van overmatig alcoholgebruik!)
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

JV moet afwisselend zijn! In de GG te Zeist hebben we elke week JV en hebben om de week een bijbelstudie. De andere avonden worden bijvoorbeeld gevuld met een debat en andere activiteiten. Ook wordt elke avond zoveel mogelijk in een andere vorm gegoten. De ene keer met video, de andere keer bijvoorbeeld bijbelgedeelten hertalen enz enz. Je moet steeds zoeken naar nieuwe vormen die aanspreken. Soms externe spreker. En...houd rekening mee wie je de JV laat leiden.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als we het oubollig vinden om naar de JV te gaan en daar over de Bijbel te praten, Wat is de Bijbel dan? Oubollig of niet?
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door kridje
Als we het oubollig vinden om naar de JV te gaan en daar over de Bijbel te praten, Wat is de Bijbel dan? Oubollig of niet?
Jij denkt dat in de koffiebar alleen de kwaliteit van de koffie ter sprake komt?:P

The Critical Brother (één klontje en een wolkje melk graag!)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Bij ons wel, dus ik dacht bij jullie ook! Naast de soos hebben we zelf ook een JV, dus het bezinnend gedeelte hoeft bij ons niet in de soos.

Verder wordt er bij ons met mate bier gedronken. Waarom bij jullie niet?

Kan je ook een paar films noemen met inhoud?
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door kridje
Bij ons wel, dus ik dacht bij jullie ook! Naast de soos hebben we zelf ook een JV, dus het bezinnend gedeelte hoeft bij ons niet in de soos.

Verder wordt er bij ons met mate bier gedronken. Waarom bij jullie niet?

Kan je ook een paar films noemen met inhoud?
Bij "Soos" moet ik een beetje denken aan jaren zeventig-achtige toestanden.......hahaha......sorry hoor Dirk......:,
Maar even to the point. Zoals je begrepen hebt, is er bij ons in de gemeente geen JV maar een koffiebar. Bezinnig en ontspanning gaan dus samen of gescheiden van elkaar op. Soms ook aan het begin van de avond bezinning (bidstond, thema o.i.d.), daarna ontspanning.

Bij ons wordt er geen alcohol geserveerd. Niet omdat het gebruik op zich niet goed is, maar er is nu eenmaal besloten voor een nul-optie en ik vind dit persoonlijk heel goed. Ben zelf in mijn wilde tijd wel eens bezopen geweest en heb daar nog altijd een rotgevoel over.

Een paar films met inhoud.....tja houd je maar vast.......ik kan er genoeg noemen.

Met boodschap:

Joni
Zij was jong, levenslustig, pas 17 jaar, toen het gebeurde. Een duik in ondiep water brak haar nek en veroorzaakte verlamming. De maanden die volgden waren een grote lichamelijke, emotionele en geestelijke strijd voor Joni Eareckson. Met een benijdenswaardig acteertalent vertolkt ze in de video haar eigen rol, zo spontaan natuurlijk alsof de opnamen gebeurden op het ogenblik dat Joni het echt beleefde. "Joni" is een "up" in een wereld van "downs". Een waargebeurd verhaal.

Schindler's List
Amerikaanse zwart/wit speelfilm uit 1993, met Liam Neeson, Ben Kingsley e.a. Het is begin jaren veertig en de trotse en hebberige Duitse zakenman Oskar Schindler is, tegen ieders verwachting in, erg begaan met het lot van zijn Joodse landgenoten. Hij ziet het als zijn taak om zijn fabriek om te dopen tot een vluchtoord voor de door de nazi's opgejaagde joden. Met charme, list en bedrog wist hij 1100 joden uit de handen van de nazi's te houden. Het is de overwinning van de Duitse zakenman tegen het keiharde regime van de SS-ers. Een waar gebeurdverhaal.

Sta op en loop
Deze film is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het is het levensverhaal van Dennis Byrd, een beroemde Amerikaanse prof-footballspeler. Het is 29 november 1992. Dennis rent tijdens een wedstrijd in volle vaart tegen een medespeler op. Hij valt en in een fractie van een seconde verandert zijn hele leven. Zijn halswervel wordt verbrijzeld en hij kan niets meer bewegen. Zijn enige gedachte is of hij ooit nog zal kunnen lopen. De artsen zijn niet erg hoopvol. Gesteund door de liefde van zijn omgeving en de de kracht van zijn geloof begint hij aan de zwaarste wedstrijd van zijn leven.

Chariots of fire - De Overwinnaars

Bekroonde Engelse speelfilm uit 1981 van Hugh Hudson. Een speelfilm over de ware gebeurtenissen van twee atleten die deel gaan uitmaken van de Engelse ploeg bij de Olympische spelen van 1924 in Parijs. Beide atleten willen winnen, de één om af te rekenen met antisemitische gevoelens in zijn omgeving, de ander om God te eren met de gave van hardlopen.

Tracks of glory
Als je geen blanke huidskleur hebt, moet je wel keihard knokken om jezelf waar te maken. Het lijkt wel of je alles tegen hebt. Major Taylor is een zwarte wielrenner, die het tot Amerikaans kampioen heeft gebracht. Hij heeft heel wat huidskleurbarrières moeten doorbreken, maar hij heeft het gered, zelfs bij zijn schoonvader. Toch blijft hij een eenzame aan de top. Zijn integere houding, geworteld in zijn geloof, houdt hem staande. De film speelt zich af in 1902 en 1903. Rond de eeuwwisseling was de fiets sterk in ontwikkeling, behalve de stoomlocomotief was de fiets het snelste voertuig.

Een wanhopige vlucht
Het is 1850. Thomas is een negerslaaf en smid op een katoenplantage. Hij is vast besloten de slavernij te ontvluchten. Hij probeert Sarah, zijn grote liefde mee te nemen. Een Canadees vertelt hen over een geheime vluchtweg. Zo begint een wanhopige vlucht van vier negerslaven, die de plantage ontvluchten en hun weg zoeken naar het vrije Canada. Onderweg worden ze geholpen door een keten van blanke en vrije zwarte mensen, die een afkeer van de slavernij hebben. Deze mensen maken deel uit van een geheim netwerk: de Underground Railroad. Thema: De Here God zegt: Kleed de naakten, voed de hongerigen en help de behoeftigen.

Een heuvel als schuilplaats
Een film over de lotgevallen van 5000 Joodse kinderen in Frankrijk tijdens de tweede wereldoorlog. "Er komen twee oude testamenten met de trein van 13.15 uur" Weg is de jongeman. Maar dominee Jean Fontaine weet genoeg. De groep jongens die hij de kneepjes van het basketbal bijbrengt, zal straks weer uitgebreid worden met twee Joodse kinderen. Door openlijk tijdens een preek de Joden de hand boven het hoofd te houden, heeft de predikant zich gehaat gemaakt bij de aanhangers van Petain. Maar hij en de Protestantse bevolking van Le Chambon sur Lignon gaan door.

Bijbel:

De Mantel - The Robe
De Mantel, een Amerikaanse speelfilm uit 1953 met Richard Burton, Jean Simmons, Victor Mature e.a. De film gaat over een Romeins Tribuun en zijn Griekse slaaf Demetrius. De tribuun heeft Jezus aan het kruis genageld en heeft met dobbelen de mantel van Jezus gewonnen. Centraal staat de "Mantel", die een belangrijke rol speelt in de bekering van de Griekse slaaf en de Romeins Tribuun. Een gefingeerd verhaal over de geboorte van het Christendom ten tijde van het Romeinse Rijk. Deze film heeft een vervolg met de titel: "Demetrius and the gladiators". (Vervolg 1.202)

Ben Hur
Een film bekroont met maar liefst acht oscars. Een spektakel zonder weerga met 365 sprekende rollen, 50.000 figuranten en voor meer dan een miljoen dollar aan rekwisieten. Het is het spannende relaas van het Romeinse rijk, de lijdensweg van Jezus en de strijd tussen de Joden en een Romeinse leider. Regisseur William Wyler maakte van een brok adembenemende geschiedenis een fantastisch epos. Hoogtepunt: de beroemde wagenrennen in Circus Maximus. Een gefingeerd verhaal met Charlton Heston, Jack Hawkins, e.a.

Massada
Middenin een onherbergzaam stuk woestijn aan de westzijde van de Dode Zee en ca. 15 km van de plaats Arad, ligt de enorme rots Massada. De verschroeiende zon schijnt op de opvallende gekartelde zijkant. Het is er rustig. De enige bewoners in de omgeving zijn kleine, woestijnbestendige hagedisjes. Toch is het feit dat aan de voet van de rots een klein museum staat, volgestouwd met opgravingmateriaal een teken dat rond Massada opvallende gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Een 4-delige Amerikaanse film uit 1980 met Peter O'Toole, Peter Strauss e.a. over het verzet van de Joden tegen de Romeinse bezetters, van 70 - 73 jaar na Christus. Massada, de veelzeggende naam van een Israëlische vesting bij de Dode Zee. Nadat Jeruzalem is geplunderd en platgebrand in het jaar 70 na Christus groeperen Joodse verzetsstrijders, Zeloten, zich onder leiding van Eleazar Ben Yair. Masada is gebaseerd op de novelle "The Antagonists" van Ernest K.Gann. De 960 mannen, vrouwen en kinderen die de gebeurtenissen in Jeruzalem hebben overleefd, zet Eleazer Ben Yair aan om de Romeinse bezetters te dwarsbomen. Daarmee bepaalt hij dat de Judese oorlog nog niet is uitgevochten. Als Rome de Joden ook nog eens belasting wil laten betalen, slaat de vlam in de pan. Flavius Silva, die leiding geeft aan het tiende Romeinse legioen, zoekt naar mogelijkheden om de oorlog te beëindigen en arrangeert een ontmoeting met Eleazar. Beide mannen zoeken in wezen naar een verstandige, vredelievende oplossing, maar deze ontmoeting zet geen zoden aan de dijk, omdat Rome anders beslist. Een beleg en een oorlog is onvermijdelijk. De Joden verkozen een grootschalige zelfmoordactie boven overgave aan de Romeinen en staken Herodes' zorgvuldig opgebouwde burcht in brand. Voordat ze zelfmoord pleegden, lazen ze Ezechiël 37.

Evangelisatie:

Het kruis in de asfalt jungle
Met Pat Boone als David Wilkerson, in de hoofdrol. Een plattelandsdominee neemt het in een rechtszaal op voor enkele van moord beschuldigde leden van een New Yorkse jeugdbende. Dit brengt hem in kontakt met deze bende. De film doet ons denken aan "West Side Story" en laat het rauwe leven in de New Yorkse getto's zien, waar jeugdbenden elkaar bevechten en criminaliteit en heroïne verslaving een onderdeel van het dagelijks leven vormen. Een waargebeurd verhaal.

Tekenfilm:

The Prince of Egypt
De film is een bewerking van het Exodusverhaal. Hoewel men artistieke en historische vrijheden heeft veroorloofd, heeft men gemeend dat deze film in essentie waarde en integriteit overeenkomt met een verhaal dat een hoeksteen van het geloof vormt voor miljoenen mensen over de hele wereld: Mozes. Het bijzondere verhaal van twee heldhaftige broers. De één is van koninklijke afkomst, da ander heeft een mysterieuzer verleden. In hun jeugd zijn ze onafscheidelijk en leidt hun gezonde rivaliteit tot hachelijke avonturen. Maar dan drijft het noodlot hen uit elkaar. De één wordt leider van het machtigste keizerrijk ter wereld. De ander wordt tot uitverkorene van zijn eigen volk geroepen. Deze confrontatie zal hun leven en de toekomst van de wereld voor altijd veranderen.

The Critical Brother (die wel van een filmpje houdt hoor!)






[Veranderd op 21/6/02 door The Critical Brother]
Plaats reactie