Was het vroeger beter?

samaritaan

Bericht door samaritaan »

Kan iemand mij in het kort vertellen, waarom het vroeger beter was(zou zijn) dan tegenwoordig. Waar wordt dan b.v. naar gekeken?

Ook ik heb mensen vroeger gekent die een hele avond vertellen konden aan wat de "Heere hun deed ondervinden", dit niet alleen in onze gergem kringen maar ook bij bv Schotten. Salomo schrijft dat een ieder een kind is van zijn tijd, dat zal ook van toepassing zijn in het beleven van kernzaken zoals bekering. Dit doet niet af aan het feit dat er weinig zijn tegenwoordig die met zoveel overtuiging kunnen vertellen over de liefde van Jezus. Als ik dan kijk om ons heen, politiek maar ook het wereld gebeuren krijg ik ook de indruk dat er een grote strijd naderd. Als het de eindstrijd is, een grote verdrukking of zaken rond het volk Israel dat weet ik niet, toch is er een verlangen naar een krachtige werking van de geest Gods. Dit verlangen kan alleen door God zelf zijn verwekt, dus zal er ook een vervulling plaatsvinden.
Jelle

Bericht door Jelle »

Wat er vroeger beter was daar kan je wel een heel boek mee vullen. Een paar dingen wil ik wel noemen.
De preken
De eerbied in de kerk
Het geloofsleven van de mensen.
Om nu even te beginnen met de preken: een voorbeeld is wat ik al eerder heb aangehaald. Men heeft een verzekerd geloof aangenomen. Men neemt zelf aan, men doet zelf wat. En als we zelf wat gedaan hebben dan doet God ook nog wat. Dat zijn vaak dingen die ik nu in de preken kan horen. Maar het komt van de Heere alleen het is alleen genade, genade.
En wat horen we meer: Hoe dankbaar we de Heere wel niet moeten zijn voor Zijn weldaden. Nou dat moeten we zeker ook. Maar voor welke weldaden dan?
Dan komen we bij het stuk van Ellende, Verlossing en de dankbaarheid.
Ik zal eerst moeten zien hoe groot mijn zonde en ellende is en hoe ik voor eeuwig verloren ben. En dan zal de Heere mij daaruit moeten verlossen, want zelf kan ik daar niets aan doen, (zelf ben ik geneigd God en mijn naaste te haten) en als de Heere mij daaruit verlost heeft dan pas kan ik Hem groot maken en dankbaar zijn voor Zijn genade voor Zijn grote verlossing, Was er eerst alleen de hel en de verdoemenis voor mi,j maar door Zijn volbrachte werk heeft Hij dit voor al de Zijnen verwonnen en een eeuwigheil bereid.
Dan de eerbied in de kerk. Bij ons heeft zelfs de dominee vanaf de preekstoel eens gesteld dat de kerk wel op een Joden kerk leek. Er werd tijdens het collecteren zo hard gepraat dat het zelfs boven het orgelspel uit kwam. En laten we dan maar niet vragen waarover er gepraat wordt. Maar vroeger was er meer eerbied en was men stil in de kerk.
En dan de kleding, bij ons is dat soms echt bedroevend. Ik weet wel een bijkomstigheid, maar als het een mens echt in zijn hart komt dan zal hij ook zeker in Gods huis zijn kleding daarnaar willen aanpassen. Dan dragen we zeker geen sportkleding en dergelijke in de kerk.
En thuis? Vroeger zongen we met vrienden en vriendinnen bij het orgel in huis op zondagavond kwamen bij mijn ouders de catechisanten en andere jongelui uit de kerk om met elkaar te zingen van Gods grote daden.
Dergelijke dingen komt men tegenwoordig niet veel meer tegen, en ik weet wel dat ik me zelf daar ook schuldig aan maak en het is een andere tijd dan toen maar dat neemt niet weg dat ik naar dat alles : het leven de kerkgang de preken soms erg kan terug verlangen. Er moet gewaarshuwd worden voor een eeuwig ziels verderf voor een eeuwige verlorenheid waar geen einde aan komt. Ik denk dat bij dat verloren gaan veel te weinig wordt stil gestaan. Men moet maar niet teveel over de hel zeggen.
En nu moet een preek geen helle preek zijn want er moet zeker ook gesproken worden over het eeuwig heil wat de Heere voor de Zijnen heeft bereid. En er zal gunning moeten zijn voor onze naaste om ook voor hen het eeuwigheil aan te bevelen. Er zal dan ook evenwichtigheid in de preek moeten zijn om ellende verlossing en dankbaarheid te verkondigen.
En zo zijn er meer dingen in de kerk en in de preken die in deze tijd anders zijn dan vroeger.
sochrio

Bericht door sochrio »

Jelle, wat doe je eraan? Je kunt erover nadenken om naar een andere kerk te gaan. Bij ons in de kerk is er absoluut wel eerbied, natuurlijk zijn er wel mensen die een paar woorden wisselen, maar het blijft bij fluisteren, en het is alleen voor de dienst. Wat betreft de preken heb ik niet het gevoel dat het te oppervlakkig is.
Ik wil hiermee aangeven dat het echt niet overal zo is als jij schetst. Je kunt blijven zitten mokken, je kunt ook een kerk op zoeken waar je je wel thuis voelt.
Weet je, je legt alles eigenlijk buiten jezelf. Dat bedoel ik niet rot hoor, maar het lijkt wel of de hele wereld boos en verkeerd is en jij hebt daar last van. Je wijst wel heel nauwkeurig aan wat er verkeerd is aan de kerk, aan de preken en aan de mensen, maar hoe ben je zelf? Hoe is je eigen hart? Daar gaat het om! En wat de anderen doen, dat doet er in feite niet toe. Het maakt voor God niet uit in welke kerk je zit, in welke omgeving je leeft en hoe de mensen in jouw kerk/omgeving zich gedragen. Geloven is een persoonlijke zaak. Het gaat erom hoe jij bent en hoe jouw hart is. En dan weet ik best dat het soms moeilijk is als je een eenling bent. Maar ik geloof niet dat God wordt tegengehouden door omstandigheden. Als wij weinig van God ervaren in ons leven, dan ligt dat niet aan de kerk of omgeving, maar aan ons eigen verkeerde en Godloze hart. Ik heb dat zelf ook moeten leren.

Probeer niet teveel vast te houden aan tradities. Bijv. die kleding (je zei al dat het een bijzaak was, maar je vond het blijkbaar belangrijk genoeg om op in te gaan, ik vind het belangrijk genoeg om op te reageren) Jezus zei zelf dat de mensen aanzien wat voor ogen is, maar dat God het hart aanziet. We moeten niet te znel veroordelen op uiterlijkheden. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Daarom kan iemand die niet 'onze-standaard-termen-wat-betreft-geloof' gebruikt best een kind van God zijn. Jezus ging zelf ook tegen tradities in. Ik vraag me wel eens af wat Hij zou zeggen als Hij in onze kerken zou komen. Hij zou denk ik wijzen op onze hypocrisie, en hij zou ons verwijten dat we te weinig geloof hebben. Hij zou misschien zelfs wel zeggen dat we maar eens moeten beginnen te geloven en ons niet langer krampachtig vast moeten houden aan tradities.
Misschien heb je ook wel een te idealistisch beeld van vroeger. Dat is vaker zo, mensen onthouden vooral de goede dingen en daardoor lijkt het net of het vroeger beter was. Er zijn bijv. alleen boeken van kinderen van God uit het verleden. Boeken van mensen die niet geloofden hebben we nauwelijks. Ik weet zeker dat er ook vroeger veel ongeloof was. Ik zou daarom niet zo stellig zeggen dat het vroeger beter was. Bovendien (en dan ben ik even heel nuchter) wat heb je eraan te blijven mijmeren over het verleden. We kunnen toch niet terug in de tijd. We moeten leven in het toekomstperspectief. God is en blijft dezelfde. Daarom is er hoop op de toekomst.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Sochrio,

Jelle vertelde heel eenvoudig waarom het vroeger beter was. Ik deel dat volkomen, natuurlijk zal dat beeld niet voor een ieder kloppen. Verder ben je wel veel te gemakkelijk in je oplossing: zoek een andere kerk. En als die kerk waar je altijd al gezeten hebt met veel zegeningen, je lief is? Dan kan je het inderdaad moeilijk hebben, maar het is mij te makkelijk om te vertellen dat je maar ergens anders heen moet gaan.

"Als wij weinig van God ervaren in ons leven, dan ligt dat niet aan de kerk of omgeving, maar aan ons eigen verkeerde en Godloze hart."

Om evenwichtig te zeggen: het kan aan beiden liggen. Boze harten kunnen onder een krachtige bediening van het Woord tot inkeer komen, maar onder een prediking die de zaken bedekt, minder snel.

Over het praten in de dienst en het feit dat veel mensen sneller vrijetijdskleding in de kerk hebben, zijn dat vaak geen symptomen? Eerbied voor de dienst des Heeren komt in alles naar voren denk ik.

Mooi mijmeren over vroeger? Is inderdaad gemakkelijk. Maar heeft het ook een waarde?
Zie Hebreen 13: 6: "Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling." Worden er in Hebreen 11 niet een heleboel namen genoemd tot onze opscherping en volharding en jaloersheid, zodat we nog meer en meer God zoeken te kennen.
sochrio

Bericht door sochrio »

Refojongere, ik zei niet dat je naar een andere kerk zou moeten gaan. Ik zei dat je erover na zou kunnen denken om dat te doen. Ik heb vooral bedoeld te zeggen dat er ook kerken zijn waar het nog anders is dan het beeld wat Jelle schetst. Je hebt toch immers de keuze: blijven in een kerk waar je je niet thuis voelt, of naar een andere kerk gaan waar je je wel thuis voelt.

Jij maakt de bekering eigenlijk afhankelijk van de preek (en dus van een mens). God werkt waar Hij wil. Hij kan iedere preek gebruiken. Het gevaar van 'in een zware'kerk te zitten (om maar even die term te gebruiken) is dat je je dan stiekum beter gaat voelen. Jij zit immers in een goede kerk, en je behoort niet tot een kerk waar het allemaal zo makkelijk gaat. Eigenlijk heb jij meer kans op bekering, en meer recht ook. Jij gaat immers zo trouw naar een kerk waar het woord van god zo zuiver verkondigd wordt?
Begrijp me goed, ik zeg helemaal niet dat jij (of wie op dit forum dan ook) zo redeneert. Ik ken mensen uit mijn eigen kerk die WEL zo praten, en dat vind ik ontzettend gevaarlijk. Je maakt je bekering afhankelijk van de kerk, of tenminste voor een deel. Dat is verkeerd. Jij bent voor de volle 100% verantwoordelijk. En dus ook voor 100% schuldig als je niet tot geloof komt en vergeving van zonden ontvangt.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Uitspraak van een dominee die recent bij ons preekte: Als sommige mensen stellen dat "het allemaal zo makkelijk gaat tegenwoordig", ben ik wel eens geneigd te zeggen:"O ja, hoe is het dan bij u gegaan?"
Tien tegen één dat ze stil vallen............


The Critical Brother (niet van "makkelijk")
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Was het vroeger beter? lees de oude schrijvers ga terug naar het prille begin van de kerkgeschiedenis, altijd lees je de klacht dat het steeds minder wordt, tweeduizend jaar later bestaat de kerk nog steeds omdat De Koning der Kerk waakt over Zijn Kerk en daarom zal deze tot het einde toe blijven bestaan! Het zal wel met ups en downs gaan en ik geloof ook dat wij nu in een down zitten maar blijf geloven dat er een kerk zal blijven bestaan. Wel zou ik die predikers die alsmaar klagen dat er geen mensen meer bekeerd worden aanraden eens kritisch naar de eigen preken te luisteren, wordt er nog wel opgeroepen tot bekering, tot verootmoediging. Mijn ervaring is dat er veel bevindelijke [zeer zeker mooie] preken worden gehouden of gelezen waarin eigenlijk het hart ontbreekt namelijk de weg te wijzen naar Christus de oproep tot bekering, hetzijn vaak preken voor de bekeerde mens waarin het gros van het [onbekeerde] kerkvolk wordt verwaarloosd. Let dar eens op!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Christina

Bericht door Christina »

Jelle, was het vroeger zoveel beter? Ik wil graag even enkele dingen volgens jouw indeling toevoegen aan deze discussie.

De preken
De eerbied in de kerk
Het geloofsleven van de mensen

De preken, ja, waar er preek gelezen wordt, daar zal het toch zeker niet echt anders kunnen zijn? Ik heb vroeger in de Gergem gezeten en als ik er nu nog wel eens kom, merk ik niet zoveel verschil in inhoud. Wel in stijl. Iets professioneler, en wat ik mis (met een knipoog) is het beverige waarmee sommige dominees en ook ouderlingen hun stemmen konden verheffen! Dat gaf mij als kind altijd een beetje kippenvel bij het horen ervan thuis, of in de kerk. In de GB waar ik ook af en toe kom zijn de preken beslist meer actueel geworden en ook meer afstandelijk. Maar dat ligt ook warschijnlijk overal anders. Je zegt dat de preken zo zijn dat : “als we zelf wat gedaan hebben dan doet God ook nog watâ€
Plaats reactie