Dupré

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Dupré

Bericht door Herman »

Kan iemand mij een tip gegeven hoe ik de eerste maten van duprés Prelude opus 7 het best kan spelen? Met één of met twee handen?

Helaas heb ik geen online voorbeeld van de eerste maten. Anders had ik die wel bijgevoegd.

(Niet dat ik veel hoop heb dat ik het stuk nog eens vloeiend zal spelen, maar je moet af en toe eens ergens aan beginnen om er weer zin in te krijgen)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dupré

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Kan iemand mij een tip gegeven hoe ik de eerste maten van duprés Prelude opus 7 het best kan spelen? Met één of met twee handen?

Helaas heb ik geen online voorbeeld van de eerste maten. Anders had ik die wel bijgevoegd.

(Niet dat ik veel hoop heb dat ik het stuk nog eens vloeiend zal spelen, maar je moet af en toe eens ergens aan beginnen om er weer zin in te krijgen)
Welke prelude bedoel je? opus 7 bevat 3 preludes. Ik snap je vraag niet, want in elk van de drie geeft de componist precies aan wat je met links moet spelen en wat met rechts.

Of speel je soms klavarskribo?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dupré

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef: Of speel je soms klavarskribo?
Dat mag toch niet verschillen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik ging ervan uit dat de 3e prelude opus nummer 7 was. Maar ze blijken alle drie tot opus 7 te behoren. Ik bedoel dus nr. III.

En als de componist dus de nootjes in de eerste of in de tweede balk zet, mag ik ervan uitgaan dat ze dus derhalve met links respectievelijk rechts gespeeld dienen te worden. Want in mijn uitgave (Dover Publications 2002) staat er verder niets bij.

Maar ik kan ze zo te zien wel op twee klavieren spelen. De reden van mijn vraag namelijk was dat de eerste de beste maat al een aantal kruisende noten (links over rechts) bevat.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Het beste is natuurlijk zulk soort muziek helemaal niet spelen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Maar ik kan ze zo te zien wel op twee klavieren spelen. De reden van mijn vraag namelijk was dat de eerste de beste maat al een aantal kruisende noten (links over rechts) bevat.
De eerste pagina's zijn helemaal op het Positif, dus op één klavier.

Christiaan, ga je mond spoelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dupré

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef: Of speel je soms klavarskribo?
Dat mag toch niet verschillen?
In klavarskribo wordt op voorhand vastgelegd met welke hand je iets moet spelen. In notenschrift in beginsel niet, tenzij de componist voor een speciale notatie kiest, zoals in deze Prelude van Dupré.

Omdat klavar soms de speler in een bepaalde richting leidt terwijl het notenschrift nog alle keuzes open laat, zou het me niet verbazen als er ook voorbeelden zijn waar het notenschrift een duidelijke richting aangeeft en klavar een afwijkende richting wijst.
Het is toch een eigenwijs soort notatie :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: De eerste pagina's zijn helemaal op het Positif, dus op één klavier.
Als je niet handig bent, moet je slim zijn. Je gebruikt gewoon de koppel om met dezelfde stem op twee klavieren te spelen.

En ik snap nog steeds je bewering niet dat alles wat op de bovenste balk staat met rechts moet spelen en de middelste met links? Je kiest toch gewoon wat het handigste is?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef: De eerste pagina's zijn helemaal op het Positif, dus op één klavier.
Als je niet handig bent, moet je slim zijn. Je gebruikt gewoon de koppel om met dezelfde stem op twee klavieren te spelen.
Natuurlijk. Als je klavieren genoeg hebt: geen probleem. Het 1e Choral van Franck wordt ook door menig organist ingezet met een aangehangen pedaal.
Herman schreef:En ik snap nog steeds je bewering niet dat alles wat op de bovenste balk staat met rechts moet spelen en de middelste met links? Je kiest toch gewoon wat het handigste is?
Dat heb ik niet beweerd. Juist niét. In klavarskribo wordt de speler wel door de notatie gedrongen in een richting waarbij de verdeling van de noten over beide handen al door de uitgever is vastgelegd. Het sterke van het notenschrift is juist dat de speler daar nog alle ruimte houdt om z'n eigen keuzes te maken.

Maar het valt niet te ontkennen dat Dupré in op. 7 no. 3 zo vriendelijk is geweest om al helemaal voor je uit te zoeken hoe je al die nootjes het handigst over twee handen kunt verdelen :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Maar het valt niet te ontkennen dat Dupré in op. 7 no. 3 zo vriendelijk is geweest om al helemaal voor je uit te zoeken hoe je al die nootjes het handigst over twee handen kunt verdelen :wink:
Ok, maar als het met twee handen op één klavier gespeeld dient te worden dan vindt ik het een knap vervelend te studeren stuk.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dupré

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef: Het is toch een eigenwijs soort notatie :wink:
8) :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:
Maar het valt niet te ontkennen dat Dupré in op. 7 no. 3 zo vriendelijk is geweest om al helemaal voor je uit te zoeken hoe je al die nootjes het handigst over twee handen kunt verdelen :wink:
Ok, maar als het met twee handen op één klavier gespeeld dient te worden dan vindt ik het een knap vervelend te studeren stuk.
Moet je eens een poosje piano gaan spelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Moet je eens een poosje piano gaan spelen :mrgreen:
Dat is goed. Breng mij er maar één met twee klavieren . :lol:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:
Moet je eens een poosje piano gaan spelen :mrgreen:
Dat is goed. Breng mij er maar één met twee klavieren . :lol:
Die heb ik voor je gefografeerd in het muziekinstrumentenmuseum in Berlijn :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Ik ging ervan uit dat de 3e prelude opus nummer 7 was. Maar ze blijken alle drie tot opus 7 te behoren. Ik bedoel dus nr. III.

En als de componist dus de nootjes in de eerste of in de tweede balk zet, mag ik ervan uitgaan dat ze dus derhalve met links respectievelijk rechts gespeeld dienen te worden. Want in mijn uitgave (Dover Publications 2002) staat er verder niets bij.

Maar ik kan ze zo te zien wel op twee klavieren spelen. De reden van mijn vraag namelijk was dat de eerste de beste maat al een aantal kruisende noten (links over rechts) bevat.
Kijk Herman, zo moet dat :wink:
Plaats reactie