Dankdag

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je moet niet alles zo in het geestelijke trekken. Het is gewoon dankdag voor gewas en arbeid. Het is niet een soort kerkelijke verjaardag ofzo. Er was eten en drinken en we hadden werk. Daar danken we voor. Als een traditie. Want we doen dat iedere dag. Het is me nog altijd raadselachtig waarom dat nog steeds in stand wordt gehouden. Je vraagt je namelijk af of er tussen de eerste woensdag van november en de tweede van maart officieel niets te danken valt.
Beter zou het zijn op oudejaarsavond te danken en op nieuwjaar te bidden. Maar ja, tradities hè?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De dominee had zich vorige week in 'Luther' verdiept. Dat resulteerde op zondag in 2 reformatorische preken. Hoop dat er morgen nog twee komen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

refo schreef: Beter zou het zijn op oudejaarsavond te danken en op nieuwjaar te bidden. Maar ja, tradities hè?
Dat vind ik nou echt flauwekul.

Wat jij daar stelt gebeurt toch ook?
Danken voor het afgelopen jaar, en bidden voor het nieuwe jaar.

Voor mij en iedereen is elke avond oudejaarsavond en elke morgen nieuwjaarsdag.

Beter zou het zijn om op onze verjaardag etc....

Enne, wat heb je eigenlijk tegen tradities?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:De dominee had zich vorige week in 'Luther' verdiept. Dat resulteerde op zondag in 2 reformatorische preken. Hoop dat er morgen nog twee komen.
Een van onze predikanten mailde voor Dankdag zelfs een luturgie.

Luthers? of slip of the typewriter?
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Bericht door Hummel »

Hm, ik heb ook eigenlijk niet zoveel met dankdag. Het is meer een soort doordeweekse zondag voor m'n gevoel. Kijk, als we nou een bid/dankstond zouden organiseren oid, dan zou dankdag naar mijn mening meer tot z'n recht komen dan als je twee preken te beluisteren hebt.
Tenminste, bij mij in de kerk gaat het zo. Misschien gaat het in andere gemeenten anders...?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik denk dat de bid- en dankdagen vooral traditie zijn. Je hoeft er niets tegen te hebben, maar als de kerken een beetje na zouden denken zouden ze ze overbodig achten. Omdat je voor gewas en arbeid niet op één dag bidt of dankt, maar doorlopend. Bovendien is het jaar nog niet om. Voor velen valt het 'seizoen' precies tussen de bid en dankdag in (bakkers, speelgoedbranche) Zou het echt om 'gewas' gaan gaan dan zouden we nog een poosje moeten wachten, zoals de zeeuwen dat doen. En gaat het echt om 'arbeid' dan komen alleen oud- en nieuwjaar van pas. En alle genoemde ootmoedigheden moeten elke dag.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ik denk dat de bid- en dankdagen vooral traditie zijn. Je hoeft er niets tegen te hebben, maar als de kerken een beetje na zouden denken zouden ze ze overbodig achten. Omdat je voor gewas en arbeid niet op één dag bidt of dankt, maar doorlopend. Bovendien is het jaar nog niet om. Voor velen valt het 'seizoen' precies tussen de bid en dankdag in (bakkers, speelgoedbranche) Zou het echt om 'gewas' gaan gaan dan zouden we nog een poosje moeten wachten, zoals de zeeuwen dat doen. En gaat het echt om 'arbeid' dan komen alleen oud- en nieuwjaar van pas. En alle genoemde ootmoedigheden moeten elke dag.
:?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Laten we eens een keer echt ergens met z'n allen voor bidden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we als ger gezindte behoorlijk de weg kwijt zijn. We zijn wel trots op onze rechtzinnigheid en we hebben ook wel veel goeds, maar laten we (bijvoorbeeld) eens bidden of God ons wil helpen zonder in ons gebed aan te geven hoe Hij dat moet doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we als ger gezindte behoorlijk de weg kwijt zijn.
Gaap.......... Kom eens met wat nieuws.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ach je kunt alles positief en negatief benoemen, We zijn niet meer een agrarische samenleving (sorry jullie niet , wij nog wel ) maar daar waren deze data natuurlijk heel logisch en daar ging het ook echt om de oogst en gelukkig genoeg regen (of te veel )
Dat neemt niet weg dat het niemand kwaad doet even stil te staan bij de gaven die dit jaar ons weer geschonken zijn!!
Wij vieren hier , ik dacht de laatste donderdag van November dankdag , met vooral overdadig eten!!
De avond ervoor gaan wij naar de kerk, voor een oecumenische dienst. In dit zichzelf Christelijk noemende land is het maar een handjevol wat komt. Maar we nemen onze gaven mee in de vorm van blikken , pakken , eten voor de foodpantry en dat vind ik dan weer toepasselijk!! Die avond , dat is voor ons echt Dankdag
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we als ger gezindte behoorlijk de weg kwijt zijn.
Gaap.......... Kom eens met wat nieuws.
Zeg je dat 's zondags in de kerk ook, als de zonden worden aangewezen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Margriet schreef:Ach je kunt alles positief en negatief benoemen, We zijn niet meer een agrarische samenleving (sorry jullie niet , wij nog wel ) maar daar waren deze data natuurlijk heel logisch en daar ging het ook echt om de oogst en gelukkig genoeg regen (of te veel )
Dat neemt niet weg dat het niemand kwaad doet even stil te staan bij de gaven die dit jaar ons weer geschonken zijn!!
Wij vieren hier , ik dacht de laatste donderdag van November dankdag , met vooral overdadig eten!!
De avond ervoor gaan wij naar de kerk, voor een oecumenische dienst. In dit zichzelf Christelijk noemende land is het maar een handjevol wat komt. Maar we nemen onze gaven mee in de vorm van blikken , pakken , eten voor de foodpantry en dat vind ik dan weer toepasselijk!! Die avond , dat is voor ons echt Dankdag
Ook als je geen agrarische gemeenschap meer bent kan je prima dankdag vieren. We noemen het niet voor niets "Dankdag voor gewas en arbeid". Uiteindelijk zijn we nog steeds afhankelijk van wat er groeit voor ons eten.

Maar dat is niet de enige reden. Dankdag voor arbeid is ook danken voor je werk op kantoor, in de fabriek, of thuis. Het is danken voor je uitkering, of simpelweg omdat de HEERE je heeft verzorgd, beschermd, bewaard.
Juist in een geïndustrialiseerde samenleving, of een samenleving waarin de meerderheid in de dienstensector werkzaam is, is een dankdag belangrijk. Je gaat er zo snel aan voorbij. Het eten en drinken lijkt vanzelfsprekend. Het hebben van bid- en dankdagen is nuttig om ons daarbij te blijven bepalen. Ook al bid en dank je 's zondags en voor en na het eten om precies dezelfde dingen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Hummel schreef:Hm, ik heb ook eigenlijk niet zoveel met dankdag. Het is meer een soort doordeweekse zondag voor m'n gevoel. Kijk, als we nou een bid/dankstond zouden organiseren oid, dan zou dankdag naar mijn mening meer tot z'n recht komen dan als je twee preken te beluisteren hebt.
Tenminste, bij mij in de kerk gaat het zo. Misschien gaat het in andere gemeenten anders...?
Bij ons in de vrijgemaakte kerken niet. De meeste hebben 's avonds een dienst. Dat wordt nog een beetje opschieten, want ik moet tot 18:00 werken vandaag, en de dienst begint om 19:30 (onze 'eigen' ds Van der Lugt hoopt voor te gaan, de preek gaat over psalm 67). Vóór die tijd wil ik wel een hapje gegeten hebben, anders dankt het wat minder prettig :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb ook altijd gezocht naar een zinvolle invulling van dankdag. Maar langzamerhand wordt er door de kerk en school en gezin daar toch wel vorm aan gegeven.
Met dank- en biddag werken we met de thema's van de HGJB, deze keer dus: Danken moet je doen. Op de christelijke scholen wordt er op maandag, dinsdag en woensdag aandacht aan besteed. Er is een dagboekje. Op de kinderclub/zondagschool wordt er aan de kinderen gevraagd of ze nog bid/dank punten hebben voor het gebed in de middagdienst. In de middagdienst wordt er ook gepreekt over dat thema/verhaal en is het wat eenvoudiger voor de kinderen. Eigenlijk sta je dus met z'n allen stil wat dank- en biddag voor jezelf betekend, die dag in het bijzonder! Daardoor zijn dank- en biddag voor mij persoonlijk weer gaan leven en is het een waardevolle traditie geworden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
holla

Bericht door holla »

Hm, goed dat ik er door dit topic aan herinnert word dat het dankdag is.
Ik vind het ook wel lastig om een zinvolle invulling te geven aan dankdag, maar opzich zijn er genoeg dingen om voor te danken. Persoonlijk heb ik het idee dat de Heere mij helpt met mijn studie terwijl ik elke keer dezelfde fouten weer maak (te laat beginnen met leren en dergelijke). Omdat ik gisteren een goed cijfer heb gehaald voor een tentamen, heb ik zeker wel wat te danken.
Verder woon ik in de grote stad, en blijf ik het schrijnend vinden om er zoveel zwervers te zien, terwijl ik het zo goed heb. Dat is ook iets om voor te danken dus, én een straatkrant kopen natuurlijk :D

Ik vind het soms wel lastig dat het een specifieke dankdag is, want danken en bidden liggen zo dicht bij elkaar. Danken omdat je het zo goed hebt, en niet bidden voor de ander die het minder goed heeft?
Plaats reactie