Ik zal heel kort proberen er iets van te zeggen.SecorDabar schreef:Beste DIA,-DIA- schreef:Morgendienst:
Gezongen psalmen:
74:1,2
94:5,6,8
51:2
145:6
Tekst:
1 KRONIEKEN 21 samengevat in vers 17
Thema:
DAVIDS BUIGEN ONDER HET RECHTVAARDIG OORDEEL
1. Davids zonde
2. Davids schuldaanvaarding
3. Davids smeekbede
Avonddienst:
Gezongen psalmen:
66:6,7
85:2,4
103:5
32:1
Tekst:
1 KRONIEKEN 21 samengevat in vers 26-27
DAVID VERLOST VAN HET RECHTVAARDIG OORDEEL
1. De oorsprong van deze verlossing
2. De Grondslag van deze verlossing
3. De vrucht van deze verlossing
Vraagje:
1.Hoe werd "het rechtvaardig oordeel" doorvertaald naar onze tijd?
2. Wat werd er gezegd over dat buigen van David en het buigen van de gelovigen?
3. Kwam in de avondpreek ook naar voren waarin deze verlossing bestaat?
4. Werd er ook gesproken waardoor en door Wie en deze verlossing wordt teweeggebracht?
5. Werd er ook gesproken aan wie deze verlossing geschonken werd?
1.Hoe werd "het rechtvaardig oordeel" doorvertaald naar onze tijd?
Toen stond de satan op tegen Israël en hij porde David aan dat hij Israël telde. Hier begint de geschiedenis. Om het precies weer te geven zou ik de preek op een cd moeten hebben, dus ik moet maar proberen om het uit mijn geheugen te halen. Het was Davids zonde. De duivel porde David aan. Onder de toelating Gods. Er werd verwezen naar 2 Samuel 24. Daar staat deze geschiedenis ook beschreven. Je ziet als je je beide hoofdstukken leest enkele schijnbare tegenstrijdigheden. Deze werden verklaard. Want in 2 Samuel 24 lezen we b.v. dat de HEERE David aanporde.
Joab zou het tellen uitvoeren, maar ondanks de waarschuwingen van de toch niet als rechtvaardig beschreven Joab, dreef David zijn wil door. Hij was gewaarschuwd. Dat maakte het voor David ter ernstiger. Toen Joab het volk telde liet hij Levi en en Benjamin erbuiten. Joab was ervan ovetuigd dat David hier in een zondige weg was, daarom staat er ook bij de reden waarom Joab Levi en Benjamin niet telde: “Want des konings woord was hem een gruwel”.
In 2 Samuel 24 lezen we dat David niet gerust was toen Joab hem het getal meedeelde. (Ook den verschillen in getallen van 2 Sam. 24 en 1 Kronieken 21 werden verklaard). Zijn hart sloeg hem. Hij was zich bewust dat hij kwaad gedaan had, vóór dat Gad tot hem gezonden werd.
Hierdoor kunnen we weten dat Davids consciëntie toch verontrust was.
Dan de ‘doorvertaling’ naar onze tijd: David was voor niet voor rede vatbaar, maar dreef als een oosters despoot zijn wil door. Ondanks de waarschuwingen van Joab, een man die toch de Heere niet vreesde. Maar deze man zag zelfs in hoe David bewust zondigde.
De toepassing op de toestand van deze tijd is niet zo moeilijk te trekken: Nederland en Europa gaan door. Men laat zich niet gezeggen, ondanks de waarschuwingen.
2. Wat werd er gezegd over dat buigen van David en het buigen van de gelovigen?
Toen de profeet Gad tot hem werd gezonden was hij toch al overtuigd van zijn zonde. Immers in 2 Samuel 24 lezen we dat direct nadat Joab hem het getal meedeelde “zijn hart hem sloeg”.
Hij mocht kiezen uit drie plagen: Maar elk van de drie was moorddadig, zodat het getal van het getelde volk zou slinken. David wist van de rechtvaardigheid van dit oordeel, en boog. Maar hij was zeer bange, en vreesde in de handen van mensen te vallen. Daarom mocht hij aan Gods kant vallen. Laar mij toch in de hand des Heeren vallen, want Zijn barmhartigheden zijn zeer vele, maar laat mij in de hand der mensen niet vallen. Hij boog onder het oordeel, en viel onder God.
3. Kwam in de avondpreek ook naar voren waarin deze verlossing bestaat?
Het oordeel was aangevangen. De profeet Gad werd weer tot David gezonden. Hij zou opgaan naar om den HEERE een altaar op te richten op de dorsvloer van Ornan de Jebusiet. Hij was niet uit Israël, maar van de overgebleven inwoners van het oude Salem, maar uit het verband blijkt wel dat deze Ornan wel was bekeerd tot het Jodendom.
De verlossing van dit oordeel: Gods weg is een weg van recht. David wilde de volle prijs voor de dorsvloer betalen want hij wilde God niet dienen op kosten van een ander, maar Ornan weigerde geld. “Toen zeide Ornan tot David: Neem ze maar heen, en mijn heer de koning doe wat goed is in zijn ogen: zie, ik geef u deze runderen tot brandoffers en deze sleden tot hout en de tarwe tot spijsoffer. Matthew Henry zegt hier: Zij, die waarlijk de schrik des HEEREN weten, zullen alles doen wat zij kunnen om in hun plaats de godsdienst te bevorderen, alle methoden tot verzoening te volgen ten einde Gods toorn af te wenden.
Maar David wilde de volle prijs betalen. Toen bouwde hij daar een altaar. En als hij de HEERE aanriep, zo antwoordde Hij hem door vuur uit de hemel op het brandofferaltaar. De verlossing bestond dus uit het aannemen van het offer, en dat wijst vanzelf naar het offer dat alleen de zonden der wereld kan wegnemen. Schoon zwaar getergd, is de HEERE groot van goedertierenheid. Maar door een weg van Recht.
4. Werd er ook gesproken waardoor en door Wie en deze verlossing wordt teweeggebracht?
“En de HEERE zeide tot den engel, dat hij zijn zwaard weder in zijn schede zou steken. Ten zelven tijd toen David zag, dat de HEERE hem geantwoord had op de dorsvloer van Ornan, zo offerde hij aldaar. Want de tabernakel des HEEREN was te dien tijde op de hoogte van Gibeon. David kon niet heengaan voor hetzelve op God te zoeken, want hij was verschrikt voor het zwaard van de engel des HEEREN.
Dat wil zeggen: Hij zag de vreselijkheid van de HEERE en het zwaard van de engel des HEEREN. Hier werd gewezen op het intrekken van het zwaard en het wegnemen van het zwaard. David vreesde he gezicht van het zwaard, dat hij niet naar had Gibeon kon gaan. De plaag was begonnen, en ging door, zodat er haast bij was. In Gods mededogen mocht David aan DIE PLAATS een altaar bouwen. Het zou de plaats zijn waar eens de Tempel zou worden gebouwd, en het was de plaats waar Abraham werd verzocht om Izak te offeren.
5. Werd er ook gesproken aan wie deze verlossing geschonken werd?
De vrucht van deze verlossing dan is dat David zich mocht verootmoedigen en zich strafwaardig kennen. God recht en gerechtigheid toeschrijven. In een weg van ware boete wil God genade bewijzen aan mensen die doodschuldig zijn.
Vanzelf kon ik maar een paar punten aanhalen. Want wat er is gezegd in deze 2 preken zou een volledig boekwerk voor nodig zijn.