Dankdag

-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 04 nov 2023, 13:39 In verband met dat onderzoek worden jou wel eens vragen gesteld. Dan spring je onmiddellijk in de slachtoffer-modus en trek je de wantrouwen-kaart.
Misschien kun je in overweging nemen dat je óók feilbaar bent, net als wij dat zijn.
Is dat zo? Dat ik feilbaar ben, daar heb ik elke dag ruzie mee. Ik bedoel met mezelf. Laat anderen daar buiten, ik ben verantwoordelijk voor mijn woorden en daden.
Maar zelfreflectie zou zeker voor een ieder wel eens op zijn plaats kunnen zijn, nietwaar?
Zelfreflectie is altijd nuttig, maar er zijn, en dat is mijn ervaring, die dit niet (lijken te) kunnen (of misschien wel niet te willen).
https://www.uu.nl/sites/default/files/u ... lectie.pdf
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Dankdag

Bericht door Robbie »

-DIA- schreef:Bevragen kan goed zijn, ja, zelfs wel wenselijk. Mits het bevragen niet overgaat in een niet zo vriendelijk kruisverhoor, als ware het of ik iets verkeerd of vreemds had gezegd. Dan is het gezien de ervaring niet altijd wijs om dan nog wat te zeggen. Er zijn uit de dan gegeven antwoorden, de meest onverkwikkelijke zaken voortkomen, van sluiten van topic tot aan een ban toe. Voor de forummers die hier langer posten hoeft het geen vraag te zijn wat ik denk en voorsta. Wel merk ik dat hetgeen ik hier post al vanaf het prilste begin wat onder een vergrootglas lijkt te liggen. Door de vele reacties die soms een berichtje oproept, en de weinige geestverwanten op dit forum, die er wel zijn (of zijn geweest, maar die de wijk hebben genomen) en door aan wantrouwen grenzende vragen, dat maar niet weggenomen lijkt te kunnen worden, wordt de lust om hier nog weer eens op in te gaan me wel eens wat benomen. We gingen er altijd vanuit dat we hier spraken met mensen die de 'oude waarheid' waren toegedaan, dat is ouderwets gezegd, mensen uit de reformatorische kerken. Blijkbaar, en ik weet dat zelf ook, want ook ik onderzoek dat wel, klinkt er nu een veel mildere boodschap van vele kansels waar vroeger die klemmende waarheid werd verkondigd. Het lijk me haast toe dat niet weinigen deze prediking te 'hard' of te 'beklemmend' vinden. Ergens kan ik dat zeker begrijpen, maar toch... Ik geloof dat een nauw zelfonderzoek nog even noodzakelijk is dan toen die nog van de vele kansels klonk, waar men nu een 'mildere' preek wenst.
"te hard of te beklemmend".... deze woorden blijven bij mij haken.
Weten jullie: ik heb een onderbuikgevoel bij hard of beklemmend als het over prediking gaat.
Het raakt me altijd als ik in mijn Bijbel lees hoe Jezus zelf sprak.
Tegen "de gewone man": liefdevol, wel heel duidelijk.
Tegen de religieuze leiders uit die tijd: hard en beklemmend.
Dit heeft wat te zeggen, denk ik. Juist ook voor predikanten...



Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Dankdag

Bericht door MGG »

Robbie schreef: 04 nov 2023, 16:19
-DIA- schreef:Bevragen kan goed zijn, ja, zelfs wel wenselijk. Mits het bevragen niet overgaat in een niet zo vriendelijk kruisverhoor, als ware het of ik iets verkeerd of vreemds had gezegd. Dan is het gezien de ervaring niet altijd wijs om dan nog wat te zeggen. Er zijn uit de dan gegeven antwoorden, de meest onverkwikkelijke zaken voortkomen, van sluiten van topic tot aan een ban toe. Voor de forummers die hier langer posten hoeft het geen vraag te zijn wat ik denk en voorsta. Wel merk ik dat hetgeen ik hier post al vanaf het prilste begin wat onder een vergrootglas lijkt te liggen. Door de vele reacties die soms een berichtje oproept, en de weinige geestverwanten op dit forum, die er wel zijn (of zijn geweest, maar die de wijk hebben genomen) en door aan wantrouwen grenzende vragen, dat maar niet weggenomen lijkt te kunnen worden, wordt de lust om hier nog weer eens op in te gaan me wel eens wat benomen. We gingen er altijd vanuit dat we hier spraken met mensen die de 'oude waarheid' waren toegedaan, dat is ouderwets gezegd, mensen uit de reformatorische kerken. Blijkbaar, en ik weet dat zelf ook, want ook ik onderzoek dat wel, klinkt er nu een veel mildere boodschap van vele kansels waar vroeger die klemmende waarheid werd verkondigd. Het lijk me haast toe dat niet weinigen deze prediking te 'hard' of te 'beklemmend' vinden. Ergens kan ik dat zeker begrijpen, maar toch... Ik geloof dat een nauw zelfonderzoek nog even noodzakelijk is dan toen die nog van de vele kansels klonk, waar men nu een 'mildere' preek wenst.
"te hard of te beklemmend".... deze woorden blijven bij mij haken.
Weten jullie: ik heb een onderbuikgevoel bij hard of beklemmend als het over prediking gaat.
Het raakt me altijd als ik in mijn Bijbel lees hoe Jezus zelf sprak.
Tegen "de gewone man": liefdevol, wel heel duidelijk.
Tegen de religieuze leiders uit die tijd: hard en beklemmend.
Dit heeft wat te zeggen, denk ik. Juist ook voor predikanten...



Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Beter verwoord is: Hard tegen mensen die het zo goed dachten te weten en zacht tegen zondaren die tot Hem de toevlucht namen.
Nicodemus was ook een religieuze leider. Over oa 'de gewone inwoners' van bijvoorbeeld kapernaüm zei Jezus bijzonder ernstige woorden.

Dat heeft ons (en ook predikanten) veel te zeggen. Weten wij het echt of denken wij het te weten.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag

Bericht door DDD »

Als het gaat om dat beklemmende zegt de leider van het CDA wel wijze woorden:
Zag u in de kerk van uw jeugd veel onverschilligheid?

„Ja. Een deel van de gemeenteleden zat ’s zondags wel gewoon in de kerk, maar wilde zich eigenlijk niet laten raken. Later heb ik weleens gedacht dat ze misschien meer bezig waren met de vraag: Hoe scherm ik mij af van wat ik hoor? Ergens snap ik dat achteraf ook wel. Het geloof moet mensen op hun benen zetten en ruimte geven. Het vertelt mensen dat ze bemind worden, dat ze het niet allemaal zelf voor elkaar hoeven te boksen en dat er vergeving is. Als mensen door het geloof in angst gaan leven dan gaat er iets mis. Dan is hen de kern van wat geloven inhoudt nooit verteld.”
https://www.rd.nl/artikel/1040590-henri ... -een-optie
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dankdag

Bericht door Ad Anker »

Dat denk ik ook. In dat licht spreekt ds. Bakker in zijn opinie-artikel van gisteren wijze woorden. Het gaf me moed.

https://www.rd.nl/artikel/1040484-eenzi ... -onderwijs
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag

Bericht door DDD »

Ik maak mij meer zorgen dat het nodig is om dat soort open deuren in te trappen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dankdag

Bericht door Tiberius »

Ik vind die Bontenbal een sympathieke man.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 04 nov 2023, 18:34
Robbie schreef: 04 nov 2023, 16:19
-DIA- schreef:Bevragen kan goed zijn, ja, zelfs wel wenselijk. Mits het bevragen niet overgaat in een niet zo vriendelijk kruisverhoor, als ware het of ik iets verkeerd of vreemds had gezegd. Dan is het gezien de ervaring niet altijd wijs om dan nog wat te zeggen. Er zijn uit de dan gegeven antwoorden, de meest onverkwikkelijke zaken voortkomen, van sluiten van topic tot aan een ban toe. Voor de forummers die hier langer posten hoeft het geen vraag te zijn wat ik denk en voorsta. Wel merk ik dat hetgeen ik hier post al vanaf het prilste begin wat onder een vergrootglas lijkt te liggen. Door de vele reacties die soms een berichtje oproept, en de weinige geestverwanten op dit forum, die er wel zijn (of zijn geweest, maar die de wijk hebben genomen) en door aan wantrouwen grenzende vragen, dat maar niet weggenomen lijkt te kunnen worden, wordt de lust om hier nog weer eens op in te gaan me wel eens wat benomen. We gingen er altijd vanuit dat we hier spraken met mensen die de 'oude waarheid' waren toegedaan, dat is ouderwets gezegd, mensen uit de reformatorische kerken. Blijkbaar, en ik weet dat zelf ook, want ook ik onderzoek dat wel, klinkt er nu een veel mildere boodschap van vele kansels waar vroeger die klemmende waarheid werd verkondigd. Het lijk me haast toe dat niet weinigen deze prediking te 'hard' of te 'beklemmend' vinden. Ergens kan ik dat zeker begrijpen, maar toch... Ik geloof dat een nauw zelfonderzoek nog even noodzakelijk is dan toen die nog van de vele kansels klonk, waar men nu een 'mildere' preek wenst.
"te hard of te beklemmend".... deze woorden blijven bij mij haken.
Weten jullie: ik heb een onderbuikgevoel bij hard of beklemmend als het over prediking gaat.
Het raakt me altijd als ik in mijn Bijbel lees hoe Jezus zelf sprak.
Tegen "de gewone man": liefdevol, wel heel duidelijk.
Tegen de religieuze leiders uit die tijd: hard en beklemmend.
Dit heeft wat te zeggen, denk ik. Juist ook voor predikanten...



Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Beter verwoord is: Hard tegen mensen die het zo goed dachten te weten en zacht tegen zondaren die tot Hem de toevlucht namen.
Nicodemus was ook een religieuze leider. Over oa 'de gewone inwoners' van bijvoorbeeld kapernaüm zei Jezus bijzonder ernstige woorden.

Dat heeft ons (en ook predikanten) veel te zeggen. Weten wij het echt of denken wij het te weten.
Beetje jammer dat hier niet op wordt gereageerd, maar ik denk toch dat u er niet zo heel ver naast zit. Ik denk ook niet dat hier veel op te zeggen is. En dat zeg ik niet om mezelf te verdedigen, daar is op zich niets aan te verbeteren. Maar misschien dat er lezers zijn die hierdoor wat begrijpen wat ik bedoelde. Nogmaals laten we onszelf niet op de voorgrond stellen, want dit is ook wel een heel groot gevaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Dankdag

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 04 nov 2023, 20:48 Ik maak mij meer zorgen dat het nodig is om dat soort open deuren in te trappen.
Ik vind het een goed artikel dat Ad Anker deelde. Ik ben het met je eens dat dit een bekende theologische discussie is, maar wat voor jou een open deur is hoeft voor anderen natuurlijk geen open deur te zijn.
Plaats reactie