Nieuwste generaties orgels

Welke merk levert de beste orgels?

Domus
1
3%
Johannus
9
30%
Content
2
7%
Eminent
2
7%
Ahlborn
2
7%
Anders, namelijk
1
3%
Het zijn geen pijporgels, dus het is allemaal rotzooi.
13
43%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Nieuwste generaties orgels

Bericht door Herman »

Ik ben mij aan het orienteren op de aankoop van een nieuw orgel. En daarbij denk ik aan een exemplaar uit de nieuwste generatie orgels. Ofwel digitaal.

Wie kan mij wat adviseren? Welk merk moet ik kiezen? Of is er wat betreft klankkwaliteit niet zo veel verschil?

Ik ben niet zo op de hoogte van alle ins en outs van de moderne elektronica. Een concreet voorbeeld van mijn vragen: wat is het verschil tussen Johannus Sweelinck en een Johannus Rembrandt? Is het eerste soort goedkoper omdat ze ouder en slechter zijn, of gewoon omdat ze kleiner zijn?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Eminent. Maar als je een wat betere prijsverhouding wilt Johannus.

Trouwens, het maakt weinig meer uit tegenwoordig. Ik speel zelf op 'content' hier thuis en daar ben ik wel content mee. En dat schijnt dan één van de 'slechtste' merken te zijn. Het is meer een kwestie van smaak momenteel. En wat dat betreft ben ik aan elk stemmetje op mijn content zo gewend dat ik ze vaak mooier vind dan de stemmen op de duurdere merken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Eminent, dat ben ik met Jongere eens.

Als je echt naar de klank van de individuele registers luistert, scoort Eminent mijns inziens het hoogst van de betaalbare merken. Veel andere apparaten moeten met een bult galm en een hoop tremulantengebibber hun gebrek aan klankkwaliteit verdoezelen :?

Maar 't blijft allemaal nep.
En daarom loop ik niet achter elk nieuwtje aan en red ik me nog prima met m'n hometrainer van pakweg 15 jaar oud :wink:

Als het schip met geld nog eens voorbij komt, koop ik wel zoiets:

Afbeelding

Klop
Gebruikersavatar
Quint
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2007, 21:58
Locatie: Centrum des lands

Bericht door Quint »

Als je echt iets goeds wil hebben (en kan betalen) dan is dit een waardevaste investering.

http://www.kerkrentmeester.nl/orgelbank ... e&SelId=27
Geloven is vertrouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Inderdaad, leuke orgels. Maar daar heb ik de duiten niet voor. Dan fiets ik wel gewoon naar de kerk, om daar te spelen. Dat is gratis. Bovendien heb je dan een goede ruimte om in te spelen en weinig last van de buren als je fff op je bladmuziek tegenkomt.

Dus Quint, wat zijn jou ervaring met huisorgels zonder pijpen?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

FF Off-topic :oops:

Ik heb een huiskamerpijporgeltje te koop (1990).
2 klaviers / aangehangen pedaal
3 1/2 stem
Oorspronkelijk gebouwd als studieorgel voor een conservatorium.

Heeft iemand belangstelling?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwste generaties orgels

Bericht door Christiaan »

Herman schreef:Ik ben mij aan het orienteren op de aankoop van een nieuw orgel. En daarbij denk ik aan een exemplaar uit de nieuwste generatie orgels. Ofwel digitaal.

Wie kan mij wat adviseren? Welk merk moet ik kiezen? Of is er wat betreft klankkwaliteit niet zo veel verschil?

Ik ben niet zo op de hoogte van alle ins en outs van de moderne elektronica. Een concreet voorbeeld van mijn vragen: wat is het verschil tussen Johannus Sweelinck en een Johannus Rembrandt? Is het eerste soort goedkoper omdat ze ouder en slechter zijn, of gewoon omdat ze kleiner zijn?
Gewoon een goede wat ouder type Johannus kopen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Quint
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2007, 21:58
Locatie: Centrum des lands

Bericht door Quint »

Dus Quint, wat zijn jou ervaring met huisorgels zonder pijpen?[/quote]

Ik ben begonnen met een van de eerste modellen van Eminent. (1 klavier, half pedaal uit 1961). Was ik gauw zat. Via via in het bezit gekomen van een 2 klaviers harmonium, een Pedalion. (Was het eigendom geweest van Ds. J.W. Kersten). Is mij goed bevallen en ik kon er goed mijn orgellessen op oefenen. Maar er gaat toch echt niets boven een pijporgeltje, al heeft het maar 1 stem. Oefenen moet je maar in een kerk zien te doen.
Geloven is vertrouwen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

jvdg schreef:FF Off-topic :oops:

Ik heb een huiskamerpijporgeltje te koop (1990).
2 klaviers / aangehangen pedaal
3 1/2 stem
Oorspronkelijk gebouwd als studieorgel voor een conservatorium.

Heeft iemand belangstelling?
Ligt uiteraard aan de prijs én de afmetingen... :wink:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
jvdg schreef:FF Off-topic :oops:

Ik heb een huiskamerpijporgeltje te koop (1990).
2 klaviers / aangehangen pedaal
3 1/2 stem
Oorspronkelijk gebouwd als studieorgel voor een conservatorium.

Heeft iemand belangstelling?
Ligt uiteraard aan de prijs én de afmetingen... :wink:
Als je serieus interesse hebt wil ik je wel wat details toesturen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwste generaties orgels

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Gewoon een goede wat ouder type Johannus kopen.
Da's nog niet eens zo'n slecht advies. Ze zijn voor weinig geld te koop, alle toetsen die je nodig hebt om te oefenen zitten er op, en je weet zeker dat je voor een inspirerende klank naar de kerk zult blijven gaan. :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwste generaties orgels

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Gewoon een goede wat ouder type Johannus kopen.
Da's nog niet eens zo'n slecht advies. Ze zijn voor weinig geld te koop, alle toetsen die je nodig hebt om te oefenen zitten er op, en je weet zeker dat je voor een inspirerende klank naar de kerk zult blijven gaan. :wink:
Ja zeg, Hendrikus,
de oudere Johannus orgels zijn gewoon de minst slechtste elktronische orgels. Met het meeste eigen karakter.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Nieuwste generaties orgels

Bericht door wim »

Geen idee. Mijn vader heeft sinds jaar en dag een Johannes, maar dat zal wel te maken hebben gehad met de prijs. Als ik een orgel prettig vind klinken, is het meestal een simpel kistorgeltje. Waarom dat zo is, weet ik niet. Dat zal wel met het bescheiden en vaak strakke geluid te maken hebben. Op een groot orgel kan dat natuurlijk ook, maar veel organisten hebben het idee dat ze alle mogelijkheden van een orgel in elk muziekstuk moeten benutten. Althans dat idee heb ik er weer van.
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Bericht door sweelinck 25 »

Het beste merk? Ik zelf heb nog altijd het liefst een johannus, we hebben er thuis een staan (sweelinck 25 avantgarde) en in de kerk ook in (sweelinck 10). Ook al is eminent de laatste tijd ook erg verbeterd. Bij Content is ook een goede vooruitgang gekomen. Persoonlijk blijf ik het liefst bij Johannus, dat bevalt nog altijd het beste.

En het verschil tussen de Sweelinck en de Rembrandt serie, is alleen dat de Rembrandt trekregisters heeft, en meer versterkers. Voor in de huiskamer is toch een Sweelinck beter, het liefst een 25, 47 stemmen over 2 klavier, blijft een lust om op te spelen, bij gebrek aan dan. Maar dit vind ik dan. De meningen zullen wel verschillen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Nieuwste generaties orgels

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Gewoon een goede wat ouder type Johannus kopen.
Da's nog niet eens zo'n slecht advies. Ze zijn voor weinig geld te koop, alle toetsen die je nodig hebt om te oefenen zitten er op, en je weet zeker dat je voor een inspirerende klank naar de kerk zult blijven gaan. :wink:
:mrgreen:

Ik zou zeggen: koop een piano en/of een pedaalharmonium en zorg dat je zo snel mogelijk de sleutel krijgt van een kerk (met liefst een mechanisch orgel) in de buurt. Een electronicum is wat mij betreft echt een uiterste noodoplossing.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie