Alweer......de hoed voor de vrouw!

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
memento schreef:
Dr. Tukker zei: „Het feit dat de christinnen van Korinthe met onbedekt hoofd in de erediensten verschenen, wordt door Paulus sterk afgekeurd. Haar emancipatiegeest is in strijd met haar onderworpenheid aan de man.”
Het grote probleem is, dat Paulus denken over de positie van de vrouw (staande onder het gezag van haar man), niet meer gevolgd wordt. Dit kan je m.i. heel nuchter concluderen, zelfs in de meest rechtse gezinnen worden man en vrouw als elkaars gelijken gezien. Maarja: Een teken (hoedje) heeft slechts toegevoegde waarde, als de betekende zaak (onderworpenheid) ook betracht wordt...
Zou dat echt zo zijn??
[bijbel]1 Kor 11:3[/bijbel]: Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
Ik bedoel: is het in onze kringen zo dat de vrouw het gezag van de man niet meer accepteerd?? Want rondom mij, en dan heb ik het wel over echte christenvrouwen, hoor ik geen enkele vrouw daar iets tegen inbrengen. Belijden ze zelfs dat haar man boven haar staat en zijn zij hem in daden en woorden onderdanig. En dan bedoel ik onderdanig in positieve zin, want het woord onderdanigheid welt veelal negatieve gevoelens op.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door freek »

Ik heb wel eens gelezen dat het grondwoord voor 'hoofd' niet zozeer 'baas' betekent, alswel 'levensbron' of 'bron'. De man is dan dus de bron waaruit de vrouw put, zoals de man put uit Christus. Maar ik ben geen kenner van de Griekse taal, dus ik heb het maar ter kennisgeving aangenomen.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door zusterelly »

freek schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het grondwoord voor 'hoofd' niet zozeer 'baas' betekent, alswel 'levensbron' of 'bron'. De man is dan dus de bron waaruit de vrouw put, zoals de man put uit Christus. Maar ik ben geen kenner van de Griekse taal, dus ik heb het maar ter kennisgeving aangenomen.
Klinkt wel heel mooi.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het grondwoord voor 'hoofd' niet zozeer 'baas' betekent, alswel 'levensbron' of 'bron'. De man is dan dus de bron waaruit de vrouw put, zoals de man put uit Christus. Maar ik ben geen kenner van de Griekse taal, dus ik heb het maar ter kennisgeving aangenomen.
Het klinkt fraai, maar is nonsens.

Het Griekse woord "kefalè", dat hier gebruikt wordt, heeft vrijwel dezelfde betekenis als ons "hoofd".
Dus niet alleen in de betekenis van de ledematen, maar ook in de betekenis van "aan het hoofd van"
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door memento »

freek schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het grondwoord voor 'hoofd' niet zozeer 'baas' betekent, alswel 'levensbron' of 'bron'. De man is dan dus de bron waaruit de vrouw put, zoals de man put uit Christus. Maar ik ben geen kenner van de Griekse taal, dus ik heb het maar ter kennisgeving aangenomen.
Dat element zit er zeker in. Maar het element van "gezag hebben over" en "macht hebben over" zit er ook in. Daarnaast verwijst Paulus hier naar Genesis (de schepping), en Genesis is erg duidelijk dat de man "heerschappij" over de vrouw heeft ([bijbel]Gen 3:16[/bijbel])
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Dr. Tukker zei: „Het feit dat de christinnen van Korinthe met onbedekt hoofd in de erediensten verschenen, wordt door Paulus sterk afgekeurd. Haar emancipatiegeest is in strijd met haar onderworpenheid aan de man.”
Het grote probleem is, dat Paulus denken over de positie van de vrouw (staande onder het gezag van haar man), niet meer gevolgd wordt. Dit kan je m.i. heel nuchter concluderen, zelfs in de meest rechtse gezinnen worden man en vrouw als elkaars gelijken gezien. Maarja: Een teken (hoedje) heeft slechts toegevoegde waarde, als de betekende zaak (onderworpenheid) ook betracht wordt...
Volgens mij heeft het dan nog geen toevoegende waarde :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door backtobasic »

Marnix schreef:
memento schreef:
Dr. Tukker zei: „Het feit dat de christinnen van Korinthe met onbedekt hoofd in de erediensten verschenen, wordt door Paulus sterk afgekeurd. Haar emancipatiegeest is in strijd met haar onderworpenheid aan de man.”
Het grote probleem is, dat Paulus denken over de positie van de vrouw (staande onder het gezag van haar man), niet meer gevolgd wordt. Dit kan je m.i. heel nuchter concluderen, zelfs in de meest rechtse gezinnen worden man en vrouw als elkaars gelijken gezien. Maarja: Een teken (hoedje) heeft slechts toegevoegde waarde, als de betekende zaak (onderworpenheid) ook betracht wordt...
Volgens mij heeft het dan nog geen toevoegende waarde :)
1Korinthe 11:15
Maar zoo eene vrouw LANG haar draagt, dat het haar eene eere is, omdat het lange haar VOOR EEN DEKSEL haar is gegeven!
Het lange haar heeft dezelfde functie als een deksel.
1 Kor 11:16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, de Gemeente Gods heeft deze gewoonte NIET!
Kappen dus met deze discussies,er is geen dwang of regels.
We hebben de aanbeveling on ons BESCHEIDEN te kleden, geen aanstoot veroorzakende!

Laat zien dat je alles ter ere van G'g doet en hem liefhebt, in de Liefde is geen dwang!
een grotere/duurdere hoed/slagschip dan je buurvrouw uitzoeken om mooier te willen zijn van buiten, maakt je lelijker van binnen!
Allemaal egoisme, het draait om Hem, niet om jou!
Waarom lijken we toch zo graag op farizeeers?
Ook een gift MOET in het verborgene geschieden, anders heeft deze gift totaal geen waarde voor Hem
Sola Scriptura
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door vlinder »

@ Freek,

Ik las enkele pagina's terug dat je schrijft dat de vrouwen mogen bidden en profeteren.
Maar wat doen je dan met de tekst:

1 Kor 14,35: En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken. ?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door -DIA- »

Zijn er meer kerken waar meisjes tijdens de Catechisatie een hoedje moeten dragen?

Catechisatie is voor mij alweer een poos geleden. Volgens mij wordt daar niet meer
zo strikt op gelet, als ik me niet vergis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:Zijn er meer kerken waar meisjes tijdens de Catechisatie een hoedje moeten dragen?

Catechisatie is voor mij alweer een poos geleden. Volgens mij wordt daar niet meer
zo strikt op gelet, als ik me niet vergis?
Jawel. GG Kootwijkerbroek en Barneveld hebben het in ieder geval nog!
(en nee het sticht niet. Zodra de ouderling zijn ogen dicht doet voor een gebed en je zit mee te bidden vliegt opeens je pet van je hoofd....) :wiz
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door backtobasic »

-DIA- schreef:Zijn er meer kerken waar meisjes tijdens de Catechisatie een hoedje moeten dragen?

Catechisatie is voor mij alweer een poos geleden. Volgens mij wordt daar niet meer
zo strikt op gelet, als ik me niet vergis?
MOETEN duidt op dwang en veroorzaakt twist!!!
de gemeente Gods heeft zuulk een gewoonte NIET
Sola Scriptura
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
-DIA- schreef:Zijn er meer kerken waar meisjes tijdens de Catechisatie een hoedje moeten dragen?

Catechisatie is voor mij alweer een poos geleden. Volgens mij wordt daar niet meer
zo strikt op gelet, als ik me niet vergis?
Jawel. GG Kootwijkerbroek en Barneveld hebben het in ieder geval nog!
(en nee het sticht niet. Zodra de ouderling zijn ogen dicht doet voor een gebed en je zit mee te bidden vliegt opeens je pet van je hoofd....) :wiz

Hier in RIjssen volgens mij alleen de OGG Bevervoorde.
Voor zover mij bekend...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
vlinder schreef:
-DIA- schreef:Zijn er meer kerken waar meisjes tijdens de Catechisatie een hoedje moeten dragen?

Catechisatie is voor mij alweer een poos geleden. Volgens mij wordt daar niet meer
zo strikt op gelet, als ik me niet vergis?
Jawel. GG Kootwijkerbroek en Barneveld hebben het in ieder geval nog!
(en nee het sticht niet. Zodra de ouderling zijn ogen dicht doet voor een gebed en je zit mee te bidden vliegt opeens je pet van je hoofd....) :wiz

Hier in RIjssen volgens mij alleen de OGG Bevervoorde.
Voor zover mij bekend...
Waarom zou je ook? Catechisatie is toch geen kerkdienst?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Afgewezen »

backtobasic schreef:Laat zien dat je alles ter ere van G'g doet en hem liefhebt, in de Liefde is geen dwang!
een grotere/duurdere hoed/slagschip dan je buurvrouw uitzoeken om mooier te willen zijn van buiten, maakt je lelijker van binnen!
Je bent zeker een man? :?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door freek »

vlinder schreef:@ Freek,

Ik las enkele pagina's terug dat je schrijft dat de vrouwen mogen bidden en profeteren.
Maar wat doen je dan met de tekst:

1 Kor 14,35: En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken. ?
Inmiddels ben ik daar al niet zo zeker meer van :) Want je zit inderdaad met deze tekst. Ik kan 1 Kor. 10 en 1 Kor 14 dus nog niet zo goed met elkaar in overeenstemming brengen.
Gesloten