Alweer......de hoed voor de vrouw!

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef: Ik poneerde m eigenlijk bewust in deze topic, omdat over die vraag van man-vrouw verhouding zo heel anders gedacht wordt als dat Paulus bedoelt (ook in zwaardere kringen), terwijl het hoedje rückzichlöss als gebod wordt overgenomen. Dit vind ik raar, omdat het principe, waarvan het hoofddeksel een teken is, veel belangrijker is, en in de bijbel ook veel meer aandacht krijgt.

Maar ik zal er een topic over openen, omdat dit m.i. een veel interessanter, en veel zinniger onderwerp is als hoedjes. De topic is: http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=6366
Ik heb nog weinig fanatieke posters hun mening zien verwoorden in het andere bewuste topic, die ook mi veel zinniger is :? 8)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Toeschouwer »

Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door refo »

Toeschouwer schreef:Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Ik zag 't ook. We hebben het ook besproken. Commentaar: het is geen kerkdienst.
Moeten vrouwen een hoed op als ze bidden? Dan moeten we wat alpino's naast de borden leggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door raka »

Toeschouwer schreef:Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Het was geen godsdienstoefening, en bovendien mag ik aannemen dat als je voorgaat in gebed thuis bij het eten je vrouw ook opeens geen hoed opdoet.

Ik ken trouwens een paar manspersonen die op grond van Gods Woord menen dat ze buitenshuis (als de hemel het dak is) een hoed of pet moeten opdoen. Dat snapte ik weer niet.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Bonny »

Toeschouwer schreef:Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Foei! ::bye
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Tiberius »

raka schreef:
Toeschouwer schreef:Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Het was geen godsdienstoefening, en bovendien mag ik aannemen dat als je voorgaat in gebed thuis bij het eten je vrouw ook opeens geen hoed opdoet.

Ik ken trouwens een paar manspersonen die op grond van Gods Woord menen dat ze buitenshuis (als de hemel het dak is) een hoed of pet moeten opdoen. Dat snapte ik weer niet.
Dat is een joodse opvatting; orthodoxe Joden doen dat vrijwel allemaal.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Toeschouwer »

En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

Beste mensen,

Een ieder leest het hoe het haar uitkomt. Ik vind dit prima. Maar als ik dit stukje goed lees, wordt er nergens gesproken over een zondagse dienst of zo iets, dat is dan onze interpretatie.
Ik ken ook gemeente waar de meisjes met catechesatie een hoed op hebben.
We hebben zo onze eigen gewoonten, het viel me op toen ik de foto in het RD zag.
Op de zendingsdag, koninginnedag, zie je wel weer hoeden.
Het is best hoor, maar het viel me alleen maar op.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Marnix »

Precies, het gaat om bidden en profeteren, ik lees nergens dat het over samenkomsten gaat.
raka schreef:
Toeschouwer schreef:Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Het was geen godsdienstoefening, en bovendien mag ik aannemen dat als je voorgaat in gebed thuis bij het eten je vrouw ook opeens geen hoed opdoet.
Waarom niet? De Bijbel leert dit immers?

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.


Als je dan consequent bent zet je hem ook thuis bij het bidden op.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Precies, het gaat om bidden en profeteren, ik lees nergens dat het over samenkomsten gaat.
In vers 10.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Marnix »

?

Wil je dat uitleggen?

10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Tiberius »

Dit doen de kanttekeningen voor je:
Dit verstaan sommigen van de leraars der gemeente, die in de Schrift ook engelen, dat is, boden of gezanten Gods genaamd worden, Mal. 2:7. Openb. 1:20. Doch kan bekwamelijker verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden. Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8. Matth. 18:10, en door alle onordentelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Tiberius »

Overigens spreekt ook vers 3 over de inzettingen of overleveringen:
Gr. overgevingen, of: overleveringen, waardoor dan verstaan worden, gelijk hij zelf daarna verklaart, enige zijner ordinantiën, niet die artikelen des geloofs zijn, maar die aangingen de uiterlijke wijze, die in de vergaderingen en het plegen van den godsdienst behoorden gehouden te worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Dit doen de kanttekeningen voor je:
Dit verstaan sommigen van de leraars der gemeente, die in de Schrift ook engelen, dat is, boden of gezanten Gods genaamd worden, Mal. 2:7. Openb. 1:20. Doch kan bekwamelijker verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden. Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8. Matth. 18:10, en door alle onordentelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.
In vs. 10 staat niet dat het over de samenkomsten gaat. Dat de kanttekeningen daar via een omweg toch uitkomen, bewijst nog niets.
Bidden en profeteren, dáár gaat het om. En dat mogen vrouwen juist niet in een openbare eredienst.
En inderdaad, als ik voor mijn eten bid, zet ik geen hoed op.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door Gijs83 »

Ik meen dat het in de Ger.Gem. de gewoonte is wanneer het om eredienst gaat(waar dus de zegen word uitgesproken), dat vrouwen dan een hoedje dragen. Dat is op zo'n bondsdag niet het geval. Er zijn kerken(niet alleen zwaardere) waar ze tijdens alle bijeenkomsten waar het Woord van God open gaat een hoedje dragen. Daar zie je zelfs op zendingsdagen mee lopen(zelfs in de pauzes bij de kraampjes). Kijk volgende week vrijdag maar eens krant. Zal vast wel een foto van de Mbuma-zendingsdag in staan, waar dat ook de gewoonte is. Ik snap het nooit zo erg goed om wat voor reden men het precies wel/niet doet en of dat juist. Het gaat mij m.n. nu juist om boven beschreven verschil en niet of een over het algemeen of vrouwen in de kerk een hoedje moeten dragen. Verder zijn er gemeente(ook Ger.Gem.) waar meisjes tijdens de catechisatie een hoedje dragen. Die gewoonte hebben ze hier voor zover ik weet nooit gekend. Ook daarin vraag ik me af waarom doen ze het bij de 1 wel en bij de andere niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door helma »

Marnix schreef:Precies, het gaat om bidden en profeteren, ik lees nergens dat het over samenkomsten gaat.
raka schreef:
Toeschouwer schreef:Tot mijn verbazing zie ik vandaag een grote foto in het RD staan van een dag van de vrouwen van de Ger. Gem. in Veenendaal en niet één heeft een hoed op.
Is daar niet gebeden? Of hebben ze dan een hoed op gedaan?
Wie kan hier een verklaring voor geven?
Het was geen godsdienstoefening, en bovendien mag ik aannemen dat als je voorgaat in gebed thuis bij het eten je vrouw ook opeens geen hoed opdoet.
Waarom niet? De Bijbel leert dit immers?

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.


Als je dan consequent bent zet je hem ook thuis bij het bidden op.
ja...daar zit ik op t ogenblik best mee.
Gesloten