Oud-zendeling Vreugdenhil diep teleurgesteld

Gesloten
Aquilla
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2005, 09:14

Oud-zendeling Vreugdenhil diep teleurgesteld

Bericht door Aquilla »

Oud-zendeling Vreugdenhil diep teleurgesteld van onze redactie kerk
VLISSINGEN - Oud-zendeling ds. C.G. Vreugdenhil, nu voorganger van de Gereformeerde Gemeente in Vlissingen, zegt diep teleurgesteld en verdrietig te zijn over een synodediscussie of voorgangers uit zendingskerken in Nigeria en Indonesië in Nederland voor mogen gaan.
Dat zei hij gisteren desgevraagd. De synode van de Gereformeerde Gemeente sprak vorige maand over het onderwerp, maar kwam toen niet tot een besluit. In januari staat het onderwerp opnieuw op de agenda.

Nederlandse predikanten preken wel in Nigeria en Indonesië, maar andersom is dat niet toegestaan. De kerken in Nigeria en Indonesië vinden dat deze scheve verhouding moet worden rechtgetrokken, waarin zij gesteund worden door de zendingsdeputaten van de Gereformeerde Gemeenten.

In dagblad Trouw werden de Gereformeerde Gemeenten deze week, op basis van de synodebespreking, beschuldigd van discriminatie en theologisch racisme. Vreugdenhil weerspreekt dat, maar zegt wel angst te zien binnen de kerken in Nederland om voorgangers uit een andere cultuur toe te laten tot de kansel.

Zelf is Vreugdenhil warm voorstander van het toelaten van voorgangers uit de jonge kerken die zijn voortgekomen uit zendingswerk van de Gereformeerde Gemeenten in Nigeria en op Papua (Indonesië). Hun inbreng in Nederland zal de Gereformeerde Gemeenten verrijken, verwacht hij. ,,Dat gaat terug op Efeziërs 3, waar staat dat u samen met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen van Christus' liefde.''

De oud-zendeling, die zelf werkzaam is geweest op Papua (Indonesië), zegt diep teleurgesteld te zijn door de synodebespreking ,,omdat deze een verkeerde kant leek op te gaan''. Het zag er volgens hem even naar uit dat de buitenlandse voorgangers de kansel in Nederland zou worden ontzegd. ,,Gelukkig besloot het moderamen nog eens naar de onderbouwing te kijken. Het komt in januari opnieuw aan de orde.''

De vraag is of het eventueel weigeren van buitenlandse voorgangers te maken heeft met de manier waarop zij het evangelie brengen, namelijk eenvoudiger en met minder vragen bij een bekering. Volgens Vreugdenhil is het te vroeg voor een inhoudelijke oordeel van de prediking, want ,,ze hebben nog niet de kans gehad hun boodschap te laten horen''. Hij schat in dat wat hijzelf als een verrijking beschouwt, het evangelie gebracht vanuit een andere culturele achtergrond, veel mensen juist angst inboezemt. Dat speelt volgens hem een rol in de synodebespreking.

Maar culturele verschillen mogen niet de doorslag geven, vindt Vreugdenhil. ,,Ds. Ude uit Nigeria zei het op de synode heel treffend: álle culturen moeten geheiligd worden door het Woord van God, de Nigeriaanse maar ook de Nederlandse.''

Geen geheim
Het is vrij uniek dat een voorganger vanuit de Gereformeerde Gemeenten openlijk kritiek heeft op een synodediscussie of -besluit. Vreugdenhil: ,,Ik vind dat we altijd verstandig moeten handelen, maar soms is een zaak het waard te noemen. Ik heb van mijn diepe teleurstelling tegen niemand een geheim gemaakt, ik hoop dat de toestemming er komt dat buitenlandse voorgangers hier voor mogen gaan. Dat zou bij de jonge kerken in Nigeria en Indonesië heel goed vallen en daar voel ik me sterk bij betrokken.''

Synodevoorzitter ds. J.J. van Eckeveld, tevens voorzitter van de zendingsdeputaten, benadrukt in een reactie dat de discussie volgens hem genuanceerder ligt. Van racisme of discriminatie is geen sprake, beklemtoont hij. ,,In 1992 heeft de synode besloten de kansel open te stellen voor voorgangers uit de kerken die zijn voortgekomen uit het zendingswerk, míts ze de Nederlandse taal spreken. Nu gaat de bespreking over voorgangers die de Nederlandse taal niet spreken en die dus vertaald worden. Daarover is nog geen besluit genomen.''

De organisatie Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) laat weten zich te onthouden van een reactie.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Welke krant stond dit?
Nu is het in ieder geval duidelijk...

Geen wilde verhalen over liggingsverschillen, discriminatie of racisme, gewoon de praktische overweging: de taal.
Aquilla
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2005, 09:14

Bericht door Aquilla »

Ander schreef:Welke krant stond dit?
Nu is het in ieder geval duidelijk...

Geen wilde verhalen over liggingsverschillen, discriminatie of racisme, gewoon de praktische overweging: de taal.
uit het ND
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ander schreef:Welke krant stond dit?
Nu is het in ieder geval duidelijk...

Geen wilde verhalen over liggingsverschillen, discriminatie of racisme, gewoon de praktische overweging: de taal.
Ik kan me herinneren dat er ook sprake was van cultuurverschillen. In het verslag dat een tijdje terug in het RD stond was er zeker niet alleen sprake van het taalprobleem.
Ik denk dat ds. Van Eckeveld het nu een beetje teveel versimpelt. Het alleen op de taal gooien is óók ongenuanceerd.

Ds. Vreugdenhill zou heus niet zo 'diep teleurgesteld' zijn als het alleen maar dit punt betrof en als daarvoor ter zake doende argumentatie werd gebruikt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Aangezien dit onderwerp al in den brede besproken is in een ander, inmiddels terecht gesloten, topic, zet ik dit topic ook maar op slot.

Ook hiervoor geldt: D.V. in januari 2008 nà het besluit van de Synode kunnen we alsnog van gedachten wisselen.
Gesloten