Begeleide confrontatie

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Eerst de wapenrusting aan, jazeker, maar onze kinderen zijn zo vatbaar voor de dingen uit de wereld.

Voor de mensen die dit graag willen, ik zou zeggen lees het boek 'de Gereformeerden' van Amelink. Ook Kuyper meende dat die confrontatie wel kon. Natuurlijk moeten we geen wereldmijding voorstaan, maar dat is iets anders dan wat sommigen voorstaan.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Wat is de wereld?
Is dat het materialisme van de natuurwetenschappen? Ik zou blij zijn als mensen toch weten wat er op dat gebied in de wereld speelt en ook een flink portie apologetiek meekrijgen. Is het de huidige filosofie? Het zou goed zijn als we die kennen, en weten waar het mis gaat. Dan ben je niet al te verbaasd als je opeens heel andere dingen hoort. Is het Bijbelkritiek? Hier wil ik wat voorzichtiger zijn. Maar op een VWO moet bekend zijn wat er op dat gebied speelt en waarom wij geloven dat de Bijbel God's Woord is, en dat dit niet heel irrationeel is.

Paulus kende wat van de heidense filosofie en sprak de mensen hier ook op aan. Besef dat we geloven in de Waarheid, de wereld kan daar enkel een schijnwaarheid tegenover stellen. Het is heel goed om te weten hoe je door deze schijnwaarheid heen moet prikken. Daarvoor moet je echt deze schijnwaarheid ook redelijk kennen.

Anders krijg je weer het volgende:
Jesus is the Answer,
but what is the question?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik snap ook wel dat ze wel eens bij vriendjes kijken maar ze weetn zelf ook wel waarom dat is, we hebben niet in huis omdat het eigenlijk niet mag, dat weten ze drommels goed.
Het verraderlijke is dat ze bij mensen uit de kerk (mensen die staan te klappen bijv. bij de recensie van AoV van ds De Wit :!) DVD's gaan zitten kijken. Dan krijg je niet echt uitgelegd dat iets 'eigenlijk niet mag'...... Misschien zou de prediking wat concreter moeten, zodat er in de gemeente over gesproken wordt en de standpunten wat meer op 1 lijn komen te liggen? Ik weet het niet.
hahaha, ja, je komt er door de kinderen wel achter hoe het zit ;-)

Maar inderdaad, zoals ik al zei, er is best wel een spanningveld. Maar dat is er altijd, waar je de grens tussen "mag wel" en "mag niet" ook legt.

Standpunten meer op één lijn zou wel goed zijn, maar erg lastig te realiseren in de praktijk.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

kan je het ook niet zo opvatten:


De confrontatie DIE er al IS begeleiden.

us niet de confrontatie bewust opzoeken maar BIJ confrontatie een goede begeleiding.

Daar ontbreekt het volgens mij nogal eens aan.

Weten en verdiepen odes zich wel in de leef/denk en vrijetijdswereld van jongeren.

Zojuist een artikel in Elsevier gelzen over de meest verschrkkelijke computersplen van dit moment . daar wordt je niet vrolijk van. Ben van mening dat er heel wat reformatorisvhe ouders zijn die niet weten wat hun zoon op zin kamer achter de computer ( zonder internet!!)uitvreet.

of je wil of niet ze worden met "alles van de weredld" geconfronteerd. En dan is een goede begeleiding onontbeerlijk!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Billy,

Ga je niet iets té vlug. Moeten we niet beginnen bij de ouders?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Billy,

Ga je niet iets té vlug. Moeten we niet beginnen bij de ouders?

heb je mijn laatste zin gelezen Niek?

Weten de ouders wel wat er voor verleidingen op hun kinderen afkomen en BEMOEIEN ze zich positief met hun kinderen?

mede daarom vond ik de RD serie over de jeugd en de media heel goed en confronterend! juist voor de ouders. De jeugd wist het allemaal al wel !
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dit onderstaande stond gisteren in het RD. Het verbaasde me ontzettend.Is begeleide confrontatie eigenlijk wel bijbels verantwoord? Onze reformatorische scholen zijn toch juist opgezet om ons te weren voor de wereld en om onze jeugd een oplossing te bieden tegen de ‘verderfelijke scholen’? Ik ben zeer verbaasd over dit artikel? Nu gaan we via een omweg toch nog een brug slaan naar de wereld! Onbegrijpelijk
Niet-reformatorische scholen hoeven helemaal niet verderfelijk te zijn. Confrontatie met de wereld heb je ALTIJD als je tenminste niet vergeet als christen IN de wereld te staan en inderdaad te weten wat er onder je naasten leeft, en dan kan het inderdaad niet zo zijn dat een predikant niet weet dat housemuziek bestaat.

Begeleide confrontatie, dat is niets anders dan een mooi woord voor: "Nog even beschermen voordat ze helemaal in contact komen met wereldse mensen". Dat is tegelijkertijd ook mijn voornaamste bezwaar tegen reformatorische scholen. Immers, Christen in de Christenreis ging ook door de stad "IJdelheid", weliswaar helemaal niet makkelijk voor het vlees, maar wel tot redding van onbekeerde zondaren. Begeleide confrontatie begint allereerst bij de opvoeding, dan bij de kerk, en op school en op je werk word je dan ook werkelijk geconfronteerd met de wereld om je heen. Wij hebben een Woord voor de wereld toch? Dan kun je je niet afsluiten daarvoor.

Begeleide confrontatie is geen brug slaan naar de wereld, maar wel leren hoe om te gaan met zaken die vanuit de wereld op ons afkomen. Ik hoor het maar al te vaak dat kinderen van reformatorische scholen en een strenge opvoeding ontsporen als ze veel andere meningen en opvattingen tegenkomen die ze niet 1,2,3 kunnen weerleggen.

Uiteraard is het geloof en de wapenrusting des geloofs het belangrijkst. Maar niettemin kunnen wij dat de jongeren als scholen, maar ook als ouders niet geven. Daarom is het goed om als scholen ook regels te stellen en als ouders dat ook te doen om te laten zien dat ze de Heere moeten dienen en niet mogen zondigen. Met dat ze de wetten van God navolgen zijn ze niet zalig, maar rust er wel enige zegen op.

[Aangepast op 3/9/04 door Refojongere]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

RJ,

Is 'reformatorische scholen' in strijd met de Schrift, of is het een Goddelijke opdracht conform Deut. 6:4 vv.?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
takkie

Bericht door takkie »

9 October wordt er over dit onderwerp een lezing gehouden in de pabo `de Driestar' te Gouda.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

De jaarrede van SRA heb ik hier niet bij de hand, maar die waarschuwen zeer (met onderbouwing van bijbelteksten) tegen de begeleide confrontatie.

Vond ik wel opmerkelijk. Aan de andere kant. Als je het wezenlijke van levensheiliging ervaart, word je denk ik ook huiverig voor begeleide confrontatie?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het desbetreffende deel uit het Jaarverslag

Veel ouders schijnen echter niet te weten hoe dat hun kinderen omgaan met muziek en seksualiteit en welke misvormen door hen worden gedoogd. Des te triester is het dat het zichtbare schokeffect slechts heeft geresulteerd in het instellen van een platform! In de huidige discussie wordt zelfs gesproken over een ‘begeleide confrontatie’. We moeten jongeren confronteren met de verleidingen van de wereld! En dat terwijl de Bijbel zegt: Wees onnozel in het kwade! Noties van de noodzaak van bekering en kennis van Christus worden bij deze discussie kennelijk niet primair geacht. Nog meer dan voorheen proberen we ons te verschuilen achter allerlei uiterlijkheden. Omdat de toestand steeds hopelozer wordt, gaan we zelf proberen het zinkende schip te redden door allerhande noodgrepen. Gelukkig zijn er onder ons die
zich bewust zijn dat een duidelijk appèl op het hart, vanuit een welmenende aanbieding van een gekruiste Zaligmaker en door de werking van Gods Geest, het enige effectieve middel is om de grote nood onder ons te keren.

Staande in deze boze wereld, past ons geen halfslachtige houding. De Heere vraagt naar waarheid in het binnenste. Hij is niet tevreden met een belijdenis der lippen, ook niet als we belijdenis te doen van de leer van de kerk en niet meer! Op deze wijze proberen we jongeren buiten Christus weerbaar te maken met wat uiterlijke godsdienst. Wetten en regels moeten ons bolwerk in stand houden!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Pim
De jaarrede van SRA heb ik hier niet bij de hand, maar die waarschuwen zeer (met onderbouwing van bijbelteksten) tegen de begeleide confrontatie.

Vond ik wel opmerkelijk. Aan de andere kant. Als je het wezenlijke van levensheiliging ervaart, word je denk ik ook huiverig voor begeleide confrontatie?!

Hoi Pim,

Begeleide confrontatie kan misschien juist wel voorkomen, maar je moet goed het vertrekpunt onder ogenschouw nemen.

Ik denk dat de meer bedoeld wordt, zo van: hoe kun je mensen confronteren met de wereld als ze de Heere Jezus niet kennen? Van waaruit denk je? Daar kan men toch niet mee ómgaan?

Dat laatste is minder belangrijk dan het eerste geworden, zo lijkt het. Je kan mensen inderdaad niet weerbaar maken buiten de kennis van Christus om natuurlijk.

mvrgr, Grace

Toegegeven: het loopt ook allemaal een beetje door elkaar heen hè, gelovig en niet-gelovig? Je zit daarmee al met een moeilijkheid.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wat wordt eigenlijk met die confrontatie bedoeld? Ik neem niet aan dat er daadwerkelijk gezondigd wordt. Een confrontatie betekent toch eigenllijk een soort botsing. Dus SRA en de confrontanten zijn het dan mogelijk toch wel eens.
Plaats reactie