Begeleide confrontatie

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Begeleide confrontatie

Bericht door Grace »

„Begeleide confrontatie niets nieuwsâ€
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Beste mensen,

Dit onderstaande stond gisteren in het RD. Het verbaasde me ontzettend.Is begeleide confrontatie eigenlijk wel bijbels verantwoord? Onze reformatorische scholen zijn toch juist opgezet om ons te weren voor de wereld en om onze jeugd een oplossing te bieden tegen de ‘verderfelijke scholen’? Ik ben zeer verbaasd over dit artikel? Nu gaan we via een omweg toch nog een brug slaan naar de wereld! Onbegrijpelijk…

Mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Onbegrijpelijk? Welnee. Niet afweren, maar bekeren. Dat is het beste schild. Dat zei prof.dr.ir. Bl. ook al.

Voorzichtigheid, Bescheidenheid, Godsvrucht en Liefde. Wie gelooft heeft de beste wapenrusting.
takkie

Bericht door takkie »

Begeleide confrontatie is juist nodig op een reformatorische school. Iedereen komt in aanraking met 'de wereld'dus kun je ze er beter mee confronteren en daarin het goede voorbeeld tonen zodat ze zelf een plaats weten te vinden in de maatschappij. Je kunt je ogen wel sluiten, maar zo werkt het niet, lees het stuk van de openingsavond in Moerkapelle eens, dan zie je dat er ook genoeg binnen een ref.school speelt.
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=110995

Ik kan trouwens niet opmaken hoever de school gaat in het begeleid confronteren.
Er wordt wel duidelijk op de verantwoordelijkheid van de leerkracht gewezen en dat is denk ik het belangrijkste.
Trouwens, doe je eigenlijk als ouders niet hetzelfde, je kinderen begeleid confronteren met de wereld?
Je wijst ze toch de weg of niet?
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, maar dat ligt misschien aan mij. Volgens mij is het juist ten volle bijbels om kinderen hierin de weg te wijzen, hoe ze staande moeten blijven in deze wereld, en dat kan door hen te wijzen op Christus, en dat is het probleem, hoe vaak wordt dat nog gedaan. vooral op grote scholen is het gevaar aanwezig dat je een nummer bent.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Vinden jullie dat geselecteerd DVD's kijken (prive, ter ontspanning) hier ook onder valt? En gaan we dan ook met onze kinderen naar de Bios?

Roeland (2 jaar) is nu gelukkig wel uitgekeken op zijn enige Bob de Bouwer DVD, maar er komt natuurlijk een tijd dat hij gaat proberen nieuwe troep in huis te halen.

Ik vind het moeilijk wat dan te doen. Het liefst zou ik zeggen: geen teken/speelfilms in huis, want je haalt zo snel troep in huis. Maar is dat haalbaar? En ik weet van anderen die het op deze manier proberen te doen, dat zoonlief opbelde op vrijdagavond (hij zat bij een vriendje die ook bij hun in de kerk zit) met de mededeling:'Pa, ik kom wat later, want we zitten Pearl Harbour te kijken en die is nog niet afgelopen.' Tja, daar sta je dan.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
takkie

Bericht door takkie »

Dat vraag ik me dus idd af,hoever gaat de school in het begeleid confronteren? Staat niks van over in het stukje dus weet je ook niet waar je je zorgen over moet maken.

En tja, die films enzo, bij ons zei een dominee die langskwam op kamp het volgende erover tegen die gasten, als je zelf je twijfels hebt bij een film moet je hem maar niet kijken. In bijna elke film komt wel iets voor van geweld,sex,moord enz. die moet je zeker niet kijken.
Oh, zei er eentje dus kruimeltje mag van u?
nee, zei die dominee, dat zeg ik niet anders gaat er het praatje dat je van die en die dominee een film mag kijken.
Hij bedoelde ermee te zeggen dat je je eigen verantwoordelijkheid moet kennen.
En die verantwoordelijkheid kun je een kind wel bijbrengen, en wat ze dan later zelf gaan doen, dat kun je nooit weten, dan moet je ze toch loslaten Pim, maar ze hebben dan wel het goede voorbeeld gezien van hun ouders.
Dus leg ze ook uit waarom je tegen het kijken van bep. films bent.
Als je zelf geen argumenten hebt komt het ook niet geloofwaardig over.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Door de leerlingen te confronteren met de wereld worden ze juist niet weerbaar gemaakt. Ouders en leerkrachten hebben de taak om de kinderen onbesmet te bewaren voor deze onreine wereld.

Fieret haalt de Christenreis van Bunyan erbij. Dat is toch een christen? Net als de mensen in Efeze 6 waar Paulus tegen schrijft. De jongeren uit de ref.gez. zijn voor het grote deel onbekeerd. Mag je ze dan vergelijken met Christen uit de Christenreis? Volgens leggen we de jeugd alleen maar weer wetten op, zonder dat men weet waarom men het doet. Begin nu eens een keer aan de juiste kant.

De kinderen moet je niet begeleid confronteren met de wereld, maar met de Heere Jezus. Die zal Zelf leren hoe wij in deze wereld wandelen moeten.

Men weet drommels goed dat de wereld onrein is en daar hebben wij als ger.gez. niets in te zoeken!

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Dit is best een moeilijk probleem. Maar we beginnen aan de verkeerde kant. Wat heeft het voor zin om aan een dode boom vruchten te gaan hangen? Een levende boom brengt vanuit zichzelf vruchen voort.
Daar moet het in het onderwijs in thuis en overal over gaan. Dat vind ik het nadeel van al die refo scholen, we hebben regels en wetjes, maar wij met onze kinderen moeten leven uit het volbrachte werk van onze Heiland. Dat Zijn dienst een liefdedienst is, daaruit leven en zo onze kinderen op te voeden, dan komt het andere vanzelf wel.
Al bagateliseer ik de problemen bij de opvoeding niet. Maar we moeten wel aan de goede kant beginnen!
Wat Grace schrijft kan ik me in vinden, ze bij Jezus brengen, dat eerst.

[Aangepast op 24/8/04 door Toeschouwer]
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Door de leerlingen te confronteren met de wereld worden ze juist niet weerbaar gemaakt. Ouders en leerkrachten hebben de taak om de kinderen onbesmet te bewaren voor deze onreine wereld.

Fieret haalt de Christenreis van Bunyan erbij. Dat is toch een christen? Net als de mensen in Efeze 6 waar Paulus tegen schrijft. De jongeren uit de ref.gez. zijn voor het grote deel onbekeerd. Mag je ze dan vergelijken met Christen uit de Christenreis? Volgens leggen we de jeugd alleen maar weer wetten op, zonder dat men weet waarom men het doet. Begin nu eens een keer aan de juiste kant.

De kinderen moet je niet begeleid confronteren met de wereld, maar met de Heere Jezus. Die zal Zelf leren hoe wij in deze wereld wandelen moeten.

Men weet drommels goed dat de wereld onrein is en daar hebben wij als ger.gez. niets in te zoeken!

mvrgr, Grace

Onbesmet? dacht dat wij allen besmet waren en zijn door de erfzonde.

We kunnen alleen rein worden door het Bloed van het Lam.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Door de leerlingen te confronteren met de wereld worden ze juist niet weerbaar gemaakt. Ouders en leerkrachten hebben de taak om de kinderen onbesmet te bewaren voor deze onreine wereld.

Fieret haalt de Christenreis van Bunyan erbij. Dat is toch een christen? Net als de mensen in Efeze 6 waar Paulus tegen schrijft. De jongeren uit de ref.gez. zijn voor het grote deel onbekeerd. Mag je ze dan vergelijken met Christen uit de Christenreis? Volgens leggen we de jeugd alleen maar weer wetten op, zonder dat men weet waarom men het doet. Begin nu eens een keer aan de juiste kant.

De kinderen moet je niet begeleid confronteren met de wereld, maar met de Heere Jezus. Die zal Zelf leren hoe wij in deze wereld wandelen moeten.

Men weet drommels goed dat de wereld onrein is en daar hebben wij als ger.gez. niets in te zoeken!

mvrgr, Grace
Je simplificeert het probleem teveel Grace. Da's wel handig bij het bepalen van standpunten maar de werkelijk raakt uit het zicht.

We kunnen er niet om heen dat de leefwereld van "ons" en van "de wereld" meer en meer door elkaar vervlochten worden. Dat je daar een scheiding tussen kan maken is misschien iets van vroeger maar anno nu kan dat niet meer. Onderwijs, werk, vrije tijd, alles loopt door elkaar. Dat zie je het best aan het gebruik van internet, het medium waarop de vermenging maximaal zichtbaar is. Het gebruik ervan is onvermijdelijk gebleken. Om daar je weg in te leren zoeken is begeleide confrontatie een prima middel.

Ik vind wel dat je waar het kan de wereld moet mijden. Wij hebben geen DVD's (en dan bedoel ik speel- of tekenfilms) in huis, nooit gehad en dan mis je het ook niet. Van een aantal weten we wel dat het best zou kunnen maar de keuze waar je moet stoppen omdat het niet meer kan is bijna onmogelijk te maken. Daarom geen DVD's. Wel weer internet, met filter weliswaar. Ik vind dat de jeugd daarmee moet leren omgaan. Dat er over 10 jaar geen verschil meer is tussen DVD en Wehkamp en TV en krant en radio en internet weet ik ook wel maar daarom hoef ik nu nog geen DVD's te kijken. Wel wil ik ze kritisch leren zijn op internet gebruik. Daar zit natuurlijk een spanningveld tussen. Ik snap ook wel dat ze wel eens bij vriendjes kijken maar ze weetn zelf ook wel waarom dat is, we hebben niet in huis omdat het eigenlijk niet mag, dat weten ze drommels goed. Evenzo weet ik ook wel dat ze op hun internet-PC wel eens naar K3 zoeken en luisteren maar goed, dat levert dan weer gespreks-stof op.
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Door de leerlingen te confronteren met de wereld worden ze juist niet weerbaar gemaakt. Ouders en leerkrachten hebben de taak om de kinderen onbesmet te bewaren voor deze onreine wereld.

Fieret haalt de Christenreis van Bunyan erbij. Dat is toch een christen? Net als de mensen in Efeze 6 waar Paulus tegen schrijft. De jongeren uit de ref.gez. zijn voor het grote deel onbekeerd. Mag je ze dan vergelijken met Christen uit de Christenreis? Volgens leggen we de jeugd alleen maar weer wetten op, zonder dat men weet waarom men het doet. Begin nu eens een keer aan de juiste kant.

De kinderen moet je niet begeleid confronteren met de wereld, maar met de Heere Jezus. Die zal Zelf leren hoe wij in deze wereld wandelen moeten.

Men weet drommels goed dat de wereld onrein is en daar hebben wij als ger.gez. niets in te zoeken!

mvrgr, Grace
Als ger.gez wel in de onreine wereld, maar niet van!!!
Je kunt toch je ogen niet dichtdoen?
Je zegt zelf dat een groot deel van de jongeren onbekeerd is, hoe kunnen ze dan de weg weten?
doordat de leerkrachten ze hierop wijzen, en die proberen dat te doen door te wijzen op Christus, maar ook door hen te confronteren met dingen waar ze mee te maken krijgen omdat ze in de wereld leven, zodat ze zien waarom iets niet goed is.
Met een gewoon nee neemt de jeugd echt geen genoegen hoor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik vraag me af of Fieret dit wel allemaal zegt, hoor. Hij 'voorziet' de leerlingen eerst van de 4 kenmerken en stuurt ze dan de wereld in. Dat is heel wat anders dan 'laten we ze maar DVD laten kijken en zien of het goed gaat'.

Eerst geloof, dat is de beste wapenrusting. Volgens mij is dat wat F. zegt.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik snap ook wel dat ze wel eens bij vriendjes kijken maar ze weetn zelf ook wel waarom dat is, we hebben niet in huis omdat het eigenlijk niet mag, dat weten ze drommels goed.
Het verraderlijke is dat ze bij mensen uit de kerk (mensen die staan te klappen bijv. bij de recensie van AoV van ds De Wit :!) DVD's gaan zitten kijken. Dan krijg je niet echt uitgelegd dat iets 'eigenlijk niet mag'...... Misschien zou de prediking wat concreter moeten, zodat er in de gemeente over gesproken wordt en de standpunten wat meer op 1 lijn komen te liggen? Ik weet het niet.

Anemoon,

Wellicht is selectie de juiste methode, maar toch moeilijk hoor. Het is zo'n hellend vlak.... Je verlegt je grenzen zo snel....

Takkie,

Je hebt gelijk, als ouders/ouderen moet je een voorbeeld zijn voor je kinderen/jongeren. Je weert er niet alle problemen mee, maar het is wel essentieel.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie