Reizen op zondag (?)

Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

Toen ik een paar weken geleden terugkwam uit San Francisco, vertrok mijn vliegtuig op zaterdag om 15.00 uur plaatselijke tijd, maar door de vliegduur en het tijdsverschil kwam ik om 10.15 's ochtends aan op Schiphol, op zondag dus.
Ik hed mijn werkgever verzocht om geen vlucht op zondag te boeken, ook had ik er vooraf om gebeden, maar vanwege het feit dat de vlucht pas laat geboekt kon worden was dit de enige overgebleven vlucht.
In het vliegtuig heb ik echter een goed gesprek gehad met een Singaporese man over het geloof in God. Ik heb hem mijn getuigenis gegeven over Jezus als verlosser.

Wat God hier mee heeft willen zeggen weet ik niet, God weet het. Ik heb geen moment gewetensnood gehad. Gods wegen zijn zoveel hoger dan de onze.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Het lijkt me logisch dat Gods geboden ook concreet gemaakt worden. Dat meteen te bestempelen als 'regeltjes' vind ik een beetje kinderachtig.
Natuurlijk, maar niet op basis van de cultureel bepaalde interpretatie van een paar mensen in de kerk.
Flauw. :roll:
punt is dat het geen paar mensen zijn. over het algemeen worden zulke regeltjes door de overgrote meerderheid ondersteunt. En als jij dan als enkele individu daar tegen in gaat, ja, dan noem ik dat wel schoppen.... :roll:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Het lijkt me logisch dat Gods geboden ook concreet gemaakt worden. Dat meteen te bestempelen als 'regeltjes' vind ik een beetje kinderachtig.
Natuurlijk, maar niet op basis van de cultureel bepaalde interpretatie van een paar mensen in de kerk.
Flauw. :roll:
punt is dat het geen paar mensen zijn. over het algemeen worden zulke regeltjes door de overgrote meerderheid ondersteunt. En als jij dan als enkele individu daar tegen in gaat, ja, dan noem ik dat wel schoppen.... :roll:
Dat is net zo zwart/wit als wat ik schreef. Ik weet zeker dat er in de GG een grote groep mensen niet tegen bijvoorbeeld tv-kijken is. Ik ken talloze GG-dames die helemaal geen moeite hebben met broeken dragen. Die wel sporten waar je dominees schijnt te hebben die dat als zonde bestempelen... Enzovoorts. Er zijn zoveel mensen die dat wel doen, maar dan wel op zo'n manier dat de kerkraad er geen hoogte van krijgt... omdat men geen aanstoot wil geven. Ik weet niet of dat ook valt onder wat je het ondersteunen van regels noemt...? Er is een groot verschil tussen achter de regels staan of er maar niet in het openbaar tegenin gaan.

Duuk, uit je verhaal kan je leren dat God je ook wel gebruikt als je op zondag in een vliegtuig zit ;) En dan gewetensnood dan idd niet nodig is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Ik vind het zo vreemd dat het zodra het om zondagsheiliging gaat altijd meteen 'regeltjes' naar voren komen zonder dat over die regels zelf nagedacht lijkt te zijn. Het komt nogal willekeurig over: Niet fietsen, wel 6 kilometer lopen, niet dit, wel dat. Geldt ook voor andere regels.

Iemand heeft geconcludeerd dat sommige of veel sporters erg fanatiek worden in hun sport en daardoor tever gaan. Dan mag sporten niet meer.
Voor alles geldt, dat als het 'te' is, je het niet moet doen. Als je zoveel tijd op een forum doorbrengt moet je (een poosje) je computer uit laten. Mogen christenen dan niet meer fora bezoeken, omdat sommigen daarin te veel tijd steken? Als er mensen zijn die zoveel boeken lezen dat hun huwelijk/werk/nachtrust/gezondheid er onder lijdt, moeten we dan alle boeken verbranden? Natuurlijk niet.

Het is helemaal niet verkeerd om regels en omgangsvormen te hebben. Maar als die niet voortkomen uit 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf', dan mogen en moeten ze kritisch bekeken worden.

Moeten, zeg ik, want deze regels vormen een belemmering voor mensen om God te leren kennen. Ze stellen namelijk God voor als een God van regeltjes, van willekeur, in plaats van een God die regels heeft gesteld met een doel: om de mens, de christen - de grefo weer te laten voldoen (voor zover mogelijk in deze bedeling) aan het doel waarvoor hij gemaakt was: om God te dienen in liefde tot Hem en tot elkaar.

Dat betekent volgens mij dat een kerkenraad uit moet kijken met het stellen van regels. Want wat voor de één niet goed is, sport misschien, is voor de ander gewoon nodig, aan sport doen bijvoorbeeld. Wat de één bestempelt als zondagsarbeid is voor de ander een lekker relaxed stukje fietsen. En zolang die niet compleet bezweet en afgeragd aan komt rijden kan ik daar bijvoorbeeld heel goed inkomen.

Je moet elkaar in dit soort zaken aan de ene kant durven vertrouwen: Als iemand besluit een stukje om te fietsen op zondag mag de ander daar niet direkt uit concluderen dat daarom zijn beweegredenen fout zijn. Aan de andere kant moet je elkaar dus ook erop durven aanspreken of elkaar durven vragen naar de beweegredenen om iets wel of niet te doen.

De vergelijking met het eten van offervlees gaat hier trouwens niet helemaal op (ik noem het alvast). Daarmee zou het beeld opgeroepen kunnen worden dat iemand van twee walletjes at. Voor iemand die overduidelijk met de juiste intenties op zondag met de auto of met de fiets naar de kerk gaat in plaats van lopend gaat dat niet op, lijkt mij.

Dat betekent daarmee niet dat je elkaar nergens op zou kunnen aanspreken. Natuurlijk staat de zondagsrust voorop. En is het niet goed als je tussen het allerlei dingen doen door op zondag ook 'nog even' naar de kerk gaat. Maar dat geldt net zo goed voor het bordspelletje dat je aan het spelen was of het boek dat je aan het lezen was (het wordt er met deze reactie dus niet makkelijker op, eerder moeilijker.. :| ).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Prachtig verwoord.

En daarom ben ik het dus niet eens met die regeltjes van "je mag dit niet en je mag dat niet". Het is allemaal veel te zwartwit, preventief. Tv kijken? We verbieden maar alles, dan verbieden we ook het verkeerde. Mensen die verkeerd omgaan met sport? Verbieden we toch sport in het algemeen? Hoeven we ook niet na te denken over wat wel goed is en wat niet.

Die regels zijn allemaal zo selectief en subjectief als het maar kan, en de "doe maar niks, doe je ook niks verkeerd-mentaliteit" vind ik ook niet echt bijbels.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vraagje
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2007, 20:23
Locatie: urk

Bericht door vraagje »

mijn oma is ook tegen op fietsen en autorijden op zondag.
ik respecteer iedereen die dat goed vindt, en die traditie in ere houdt, maar maak er geen godsdienst van, zoals mijn oma, want die vraagt bijv. aan mij, omdat ze weet dat ik anders over zulke zaken denk, je fietst/ rijdt toch geen auto op zondag he???
maar ze vraagt nooit aan ons of we Jezus al kennen, wat toch t aller belangrijkste is!
En dat vind ik nou zo jammer....................
En zo zijn er nog 1000en 1 wetjes, volgens mij zijn het allemaal farizeer wetjes, zo hoorde ik zelfs dat er kerken zijn waar de dominees en kerkenraad geen trouwring dragen tijdens de dienst!?
Mijn oma was het daarwel mee eens, als ik vraag op grond waarvan, val ik de oude waarheid lastig en zijn we ver afgeweken!
God is verborgen voor wie Hem niet zoeken, maar openbaart zich aan hen die Hem zoeken!!!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

[quote="vraagje"]mijn oma is ook tegen op fietsen en autorijden op zondag.
ik respecteer iedereen die dat goed vindt, en die traditie in ere houdt, maar maak er geen godsdienst van, zoals mijn oma, want die vraagt bijv. aan mij, omdat ze weet dat ik anders over zulke zaken denk, je fietst/ rijdt toch geen auto op zondag he???
maar ze vraagt nooit aan ons of we Jezus al kennen, wat toch t aller belangrijkste is!
En dat vind ik nou zo jammer....................
[quote]

Dat er veel wetticisme bestaat wat betreft regeltjes, is zeker.

Maar... wanneer we nu werkelijk Gods wet lief zouden hebben (wat toch altijd gepaard gaat met het kennen van Jezus), hebben we dan nog zoveel behoefte om dit en dat te doen op Gods dag? Of brengen we onze 'vrije tijd' op die dag dan liefst door in afzondering? (Werken van noodzakelijkheid en barmhartigheid daargelaten.)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:Dat er veel wetticisme bestaat wat betreft regeltjes, is zeker.

Maar... wanneer we nu werkelijk Gods wet lief zouden hebben (wat toch altijd gepaard gaat met het kennen van Jezus), hebben we dan nog zoveel behoefte om dit en dat te doen op Gods dag? Of brengen we onze 'vrije tijd' op die dag dan liefst door in afzondering? (Werken van noodzakelijkheid en barmhartigheid daargelaten.)
Zeker mee eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Zonderling schreef:
Maar... wanneer we nu werkelijk Gods wet lief zouden hebben (wat toch altijd gepaard gaat met het kennen van Jezus), hebben we dan nog zoveel behoefte om dit en dat te doen op Gods dag? Of brengen we onze 'vrije tijd' op die dag dan liefst door in afzondering? (Werken van noodzakelijkheid en barmhartigheid daargelaten.)
Deze discussie valt natuurlijk met het toekennen van een bijzondere status aan de zondag. Sommigen menen dat de zondag i.p.v. de sabbath is gekomen en dat de regels één op één moeten worden doorgevoerd, anderen menen dat dit laatste niet langer het geval is. Weer anderen menen dat de zondag geen aparte status heeft.

Een discussie wat wel en wat niet mag en/of kan is per definitie gegrond op de visie van het individu op de zondag.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:
Zonderling schreef:
Maar... wanneer we nu werkelijk Gods wet lief zouden hebben (wat toch altijd gepaard gaat met het kennen van Jezus), hebben we dan nog zoveel behoefte om dit en dat te doen op Gods dag? Of brengen we onze 'vrije tijd' op die dag dan liefst door in afzondering? (Werken van noodzakelijkheid en barmhartigheid daargelaten.)
Deze discussie valt natuurlijk met het toekennen van een bijzondere status aan de zondag. Sommigen menen dat de zondag i.p.v. de sabbath is gekomen en dat de regels één op één moeten worden doorgevoerd, anderen menen dat dit laatste niet langer het geval is. Weer anderen menen dat de zondag geen aparte status heeft.

Een discussie wat wel en wat niet mag en/of kan is per definitie gegrond op de visie van het individu op de zondag.
Ga er op dit forum maar vanuit dat wij allen die speciale status aan de zondag toekennen.
Je weet vast wel waarom.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik vind dat de zondag ook een bijzondere dag is met een aparte status.

Desondanks, Cosmo, doe ik gerust allerlei dingen op zondag. Desondanks, Zonderling, heb ik daar wel behoefte aan en al helemaal plezier in. Ik lees overigens nergens dat je de zondag in afzondering moet doorbrengen. Juist dat het een dag is om ook veel tijd in de band met elkaar te steken. Ik vind het heerlijk, zo'n rustdag waarop je naar Gods woorden mag horen, Hem mag prijzen, je broeders en zusters mag ontmoeten en met hen praten, eten, drinken etc, waarop je ook mag ontspannen, fietsen, sporten, een spelletje spelen etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik kan wel ongeveer uitrekenen hoe deze discussie gaat lopen.

De vraag is echter of de OT sabbath één op één is overgegaan op de zondag. Inclusief de doe-absoluut-niets geboden.

Of moeten we als Paulus zegt alle dagen gelijk achten.
Ook Jezus leek Zich weinig aan te trekken van de Sabbathsregels. ZIjn discipelen plukten aren op de sabbath. De Farizeen vielen het daarover lastig, omdat dat oogsten was. Maar wat deden ze daar tussen die korenaren? Zomaar wandelen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Deze discussie moet helemaal geen kant op gaan. Want bij bijna iedere discussie over wat mag op zondag of wat niet komen allerlei regeltjes naar voren die door mensen verzonnen zijn. Zolang die regeltjes niet gebaseerd zijn op God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf zijn ze niet geldig.
Dan mag je ze óók niet opleggen onder het mom van 'als je God liefhebt, heb je dit toch wel voor Hem over'. Want dan komen de regeltjes tussen God en ons te staan als een barriere. Dat mag niet gebeuren. Met de regeltjes zou je dan ook een verkeerd beeld van God (afgod?) maken. Dat mag ook niet. Dus een kerkenraad mag dat niet, en ook een oma niet. In dit verband: Hoe denk je dat Jezus zelf omging met alle niks-mag-op-sabbath regeltjes? Tel de genezingen op sabbath maar eens na. Je zou haast denken dat Jezus hier recalcitrant mee omging..(?)

Dat wil niet zeggen dat alles maar kan. Je moet alles wat je doet kunnen verantwoorden met je geweten en naar God toe. Op zondag, en op maandag. Als je dat eerlijk doet, is dat nog niet eens zo makkelijk.

En je kunt elkaar hier dus ook op aanspreken. Dan kán het gebeuren dat iemand vindt dat-ie niet op zondag moet gaan fietsen, terwijl iemand anders (ik bijvoorbeeld) op zondag juist graag een blokje om rijdt, genietend van Gods natuur. En allebei heb je dan gelijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

En je kunt elkaar hier dus ook op aanspreken. Dan kán het gebeuren dat iemand vindt dat-ie niet op zondag moet gaan fietsen, terwijl iemand anders (ik bijvoorbeeld) op zondag juist graag een blokje om rijd, genietend van Gods natuur. En allebei heb je dan gelijk.
Klopt, maar zagen mensen het maar zo. De praktijk is anders. Mensen maken van die eigen regels een bijbels-ethische code en oordelen anderen op basis daarvan. Mensen die vinden dat ze niet mogen fietsen op zondag mogen dat vinden. Als ze tot eer van God de fiets laten staan, prima. Maar ze mogen je niet veroordelen als jij dat wel doet. Hetzelfde geldt voor allerlei andere zaken die hier allemaal wel eens besproken zijn. Sportvereniging, tv-kijken, cafebezoek enzovoorts. Maakt men van een eigen leefregel een wet, dan is er sprake van wetticisme en daarover is Jezus glashelder.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

jvdg schreef:
Ga er op dit forum maar vanuit dat wij allen die speciale status aan de zondag toekennen.
Dat begrijp ik ook wel. Los gezien daarvan is een ieder nog steeds zelf verantwoordelijk voor hetgeen wordt ondernomen op de zondag.
Je weet vast wel waarom.
Iets minder cynisch mag ook wel.
Plaats reactie