Column GG

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Pim schreef:
Kislev schreef:het is in zekere zin zo typisch gergem: alles klopt. en alles is keurig. Column zou al stuk beter zijn als de betreffende persoon zou zijn afgewezen, het daar zeer moeilijk mee heeft maar het toch met die beslissing eens mag worden. .
Misschien is dat toch wel een sterk element in dit verhaaltje, namelijk dat dit 'kloppende, typische en keurige' juist de realiteit is.... Trek er de conclusie uit die je zelf wilt.
Daarom vind ik het ook typisch gergem, omdat het de realiteit is. De GG, de kerk van de HBO-ers en Universitair opgeleiden die hun leven perfect op orde hebben.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Kislev schreef:
Pim schreef:
Kislev schreef:het is in zekere zin zo typisch gergem: alles klopt. en alles is keurig. Column zou al stuk beter zijn als de betreffende persoon zou zijn afgewezen, het daar zeer moeilijk mee heeft maar het toch met die beslissing eens mag worden. .
Misschien is dat toch wel een sterk element in dit verhaaltje, namelijk dat dit 'kloppende, typische en keurige' juist de realiteit is.... Trek er de conclusie uit die je zelf wilt.
Daarom vind ik het ook typisch gergem, omdat het de realiteit is. De GG, de kerk van de HBO-ers en Universitair opgeleiden die hun leven perfect op orde hebben.
Ik kan het nu niet laten om te reageren...een kerk zo neerzetten is geen teken van respect...sorry, maar dit kun je niet maken Kislev! (het maakt niet uit welke kerk het is, maar spreek er met eerbied over!).Afkraken kunnen we allemaal, opbouwen is een ander verhaal....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat versta je onder 'de' GG? Ik denk dat er zoveel GG's zijn als er GG-kerkleden zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef: Ik denk dat er zoveel GG's zijn als er GG-kerkleden zijn. :wink:
Overdrijf je nu niet een beetje? :shock: :roll:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Wilma van den Berg schreef:
Kislev schreef:
Pim schreef:
Kislev schreef:het is in zekere zin zo typisch gergem: alles klopt. en alles is keurig. Column zou al stuk beter zijn als de betreffende persoon zou zijn afgewezen, het daar zeer moeilijk mee heeft maar het toch met die beslissing eens mag worden. .
Misschien is dat toch wel een sterk element in dit verhaaltje, namelijk dat dit 'kloppende, typische en keurige' juist de realiteit is.... Trek er de conclusie uit die je zelf wilt.
Daarom vind ik het ook typisch gergem, omdat het de realiteit is. De GG, de kerk van de HBO-ers en Universitair opgeleiden die hun leven perfect op orde hebben.
Ik kan het nu niet laten om te reageren...een kerk zo neerzetten is geen teken van respect...sorry, maar dit kun je niet maken Kislev! (het maakt niet uit welke kerk het is, maar spreek er met eerbied over!).Afkraken kunnen we allemaal, opbouwen is een ander verhaal....
Wilma, ik ben gergemmer in hart en nieren en heb het kerkverband van harte lief. Ik maak me echter geen zorgen over het toelatingsbeleid van het curatorium of de verschuiving die de gergem zou maken maar meer de –wat ik noem- typische gergem mentaliteit.
Wee je gebeente als je daar wat van zegt. Je mag op het curatorium en weet ik wat van de gergem kritiek hebben maar als het gaat over de levenshouding dan is het opeens dat wijzende vingertje met de roep 'ohoooo, dat mag je niet zeggen'.
Wat ik signaleer dat gergemmers alles keurig voor elkaar hebben. Hoge opleiding met dito huis, keurig in de kleren, keurige auto. Alles keurig, alles netjes, nog nooit ergens doorheen gezakt. Ze vragen niet of je gestudeerd heb maar gelijk aan welke universiteit (meerdere malen mijn eigen ervaring). Je zou vreemd aangekeken worden als een vrouw bij haar 1e kind helemaal stopte met werken. Dan hoor je opeens roepen; zonde, je moet jezelf ontplooien etc.
Ik ken mensen met lage opleiding die PKN of HHK werden, niet vanwege de leer (het verschil hoorden en begrepen ze toch niet) maar omdat ze zich in de GG niet geacepteerd/begrepen voelde. Ze hoorden er niet bij. Nee, zulke eenvoudige mensen als vrinden is weinig eer aan te behalen. Liever iemand die advocaat of notaris is.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, Kootwijkerbroek bijvoorbeeld is een typische plattelandsgemeente, heel anders dan een stadgemeente.
Bij mij in de straat woont een gezin wat de woonplaats uitrijdt om elders te kerken. Ze zouden prima in de GG ter plaatse thuis voelen qua ligging/prediking maar het is de gergem houding die ze tegenhoud.

De gergem is de vereniging van 1907 niet meer. Geen eenvoudige bedroefden om der bijeenkomsten meer. Maar hoogopgeleiden die het goed weten. Veel godsdienst, weinig godsvreze? Weinig doorgeleid volk?

Jakobus 2, vers 1 t/m 10, dat is de zonde van menig GerGemmer. Inclusief ikzelf, helaas bespeur ik die beschuldiging hierboven ook bij mezelf namelijk en moet daar keer op keer tegen vechten.
Laatst gewijzigd door Kislev op 07 jun 2007, 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Kislev schreef:
Wilma van den Berg schreef:
Kislev schreef:
Pim schreef: Misschien is dat toch wel een sterk element in dit verhaaltje, namelijk dat dit 'kloppende, typische en keurige' juist de realiteit is.... Trek er de conclusie uit die je zelf wilt.
Daarom vind ik het ook typisch gergem, omdat het de realiteit is. De GG, de kerk van de HBO-ers en Universitair opgeleiden die hun leven perfect op orde hebben.
Ik kan het nu niet laten om te reageren...een kerk zo neerzetten is geen teken van respect...sorry, maar dit kun je niet maken Kislev! (het maakt niet uit welke kerk het is, maar spreek er met eerbied over!).Afkraken kunnen we allemaal, opbouwen is een ander verhaal....
Wilma, ik ben gergemmer in hart en nieren en heb het kerkverband van harte lief. Ik maak me echter geen zorgen over het toelatingsbeleid van het curatorium of de verschuiving die de gergem zou maken maar meer de –wat ik noem- typische gergemhouding.
Wee je gebeente als je daar wat van zegt. Je mag op alles kritiek hebben zolang je maar niet aan onszelf komt.
Wat ik signaleer dat gergemmers alles keurig voor elkaar hebben. Hoge opleiding met dito huis, keurig in de kleren, keurige auto. Alles keurig, alles netjes, nog nooit ergens doorheen gezakt. Ze vragen niet of je gestudeerd heb maar gelijk aan welke universiteit (meerdere malen mijn eigen ervaring). Ik ken mensen met lage opleiding die PKN of HHK werden, niet vanwege de leer (het verschil hoorden en begrepen ze toch niet) maar omdat ze zich in de GG niet geacepteerd/begrepen voelde. Ze hoorden er niet bij.
Er zijn wel uitzonderingen, Kootwijkerbroek is een plattelandsgemeente, heel anders dan een stadgemeente.
Bij mij in de straat woont een gezin wat de woonplaats uitrijdt om elders te kerken. Ze zouden prima in de GG thuis horen qua ligging maar voelen zich niet thuis in dat typische gergemmse
Kislev, ik begrijp je reactie. Echt! Maar je manier van spreken in je vorige posting vond ik niet zo netjes. Vandaar de reactie.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Je schrijft het zelf al over Kootwijkerbroek, anders had ik het geschreven.
Ik denk dat je de mensen die gestudeerd hebben op universiteit of HBO op 2 handen kunt tellen. En dat op een gemeente van 2000 leden.! Dure auto's misschien wel, maar bijna geen werkende moeders. (Wel mensen die de kerk voorbij rijden en naar barneveld kachelen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

vlinder schreef:Je schrijft het zelf al over Kootwijkerbroek, anders had ik het geschreven.
Ik denk dat je de mensen die gestudeerd hebben op universiteit of HBO op 2 handen kunt tellen. En dat op een gemeente van 2000 leden.! Dure auto's misschien wel, maar bijna geen werkende moeders. (Wel mensen die de kerk voorbij rijden en naar barneveld kachelen.
tsja, zulke gemeentens heb je denk wel meer binnen de gergem.
Het is eigenlijk triest voor woorden dat mensen zich niet eens thuis voelen in een gemeente.

Best beschamend eigenlijk. Want voor God maakt het niet uit of je lwo of vwo (mbo of uni) doet. Het gaat erom hoe ga je om met je talenten die je gekregen heb.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Enfin, we zijn nu op pagina 5 van de reacties op de column aanbeland.
Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel de column was dermate interessant dat dit genoeg gespreksstof opleverde, of we weten overal wel een discussie van te maken. Komt het door de column of komt het door ons.
Wat zou het zijn? :wink:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

elbert schreef: ofwel de column was dermate interessant dat dit genoeg gespreksstof opleverde, of we weten overal wel een discussie van te maken. :wink:
Het laatste is zéker waar. Geen verhaal te slap of we kunnen er wel wat mee.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

@Kislev,

Is het echt zo in zijn algemeenheid? Ik zit zelf ook in een middenklassegemeente en herken dat eigenlijk niet zo. Ik herken wel een beetje een ouwejongenskrentenbroodsfeer, de gemeente telt veel RD-medewerkers en Fruytierdocenten. Maar wat jij schetst over er niet bij horen als je niet tot die groepen behoort, herken ik toch niet. Misschien anderen wel, maar persoonlijk heb ik het idee dat eenvoudige lieden volop tot hun recht komen. Die hebben ook altijd in de kerkenraad gezeten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ik weet niet of onze gemeente een middenklassegemeente is, maar bij ons herken ik het verhaal van Kislev ook niet.
Bij ons hoort iedereen die dat wil er gewoon bij.
Er zijn wel mensen die niet zoveel contact hebben binnen de gemeente: prima, maar dat zijn niet zozeer de lager opgeleiden, maar meer de dinks.
wijkie
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2006, 14:50

Bericht door wijkie »

Is het echt zo in zijn algemeenheid? Ik zit zelf ook in een middenklassegemeente en herken dat eigenlijk niet zo. Ik herken wel een beetje een ouwejongenskrentenbroodsfeer, de gemeente telt veel RD-medewerkers en Fruytierdocenten. Maar wat jij schetst over er niet bij horen als je niet tot die groepen behoort, herken ik toch niet. Misschien anderen wel, maar persoonlijk heb ik het idee dat eenvoudige lieden volop tot hun recht komen. Die hebben ook altijd in de kerkenraad gezeten.
Precies. Ik zit in dezelfde gemeente en voel me als moeder zonder betaalde baan totaal niet achtergesteld of vreemd aangekeken! Volgens mij verschilt dit per gemeente. Er zijn idd ook gemeenten waar ik me niet thuis zou voelen...
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Unionist schreef:@Kislev,

Is het echt zo in zijn algemeenheid? Ik zit zelf ook in een middenklassegemeente en herken dat eigenlijk niet zo. Ik herken wel een beetje een ouwejongenskrentenbroodsfeer, de gemeente telt veel RD-medewerkers en Fruytierdocenten. Maar wat jij schetst over er niet bij horen als je niet tot die groepen behoort, herken ik toch niet. Misschien anderen wel, maar persoonlijk heb ik het idee dat eenvoudige lieden volop tot hun recht komen. Die hebben ook altijd in de kerkenraad gezeten.
Niet in zn algemeenheid, er zijn zeker uitzonderingen. Mijn gemeente is daarin ook extreem vrees ik. Als ik in de GG van Oudemirdum kom dan zie ik daar van die bonkige hoekige ouderlingen zoals je die zeg maar nog in de dagen van 1907 had.

Gelukkig wel, maar over het algemeen is het toch wel het wij-van-de-gergem-gevoel wat overheerst.

Iemand die kerkelijk rondzwerft en veel gergem kerkt heeft echter besloten zich niet bij die GerGem aan te sluiten. Op de vraag waarom niet was het antwoord: ook daar wordt alles omgeruild voor het intellect.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:Enfin, we zijn nu op pagina 5 van de reacties op de column aanbeland.
Nu zijn er twee mogelijkheden: ofwel de column was dermate interessant dat dit genoeg gespreksstof opleverde, of we weten overal wel een discussie van te maken. Komt het door de column of komt het door ons.
Wat zou het zijn? :wink:
Kwestie van creativiteit, hè. :D
Plaats reactie