3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Kislev schreef:
Rens schreef:Inmiddels 236 postings over 3 beroepbare kandidaten...........wel wat veel van het goede...............
Rens toch, onderhand moet je refoforum wel kennen:
- 36 postings over de kandidaten
- 200 off-topic reacties.
Dat bedoelde ik dus.....
.....inmiddels weer ettelijke postings hieronder....

:D
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Hugo
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2006, 17:00

Bericht door Hugo »

Zijn er al uitslagen van ledenvergaderingen die vanavond gehouden werden?
quoq

Bericht door quoq »

De laatste paar jaren zijn de studenten van de Ger Gem steeds dogmatischer gaan preken (of ze nu meer 'links'of 'rechts" georienteerd zijn). Het bevindelijk element is bijna niet meer te vinden ( ook trouwens niet in GGiN of OGG). Kortom waar zijn de studenten gebleven a la van Krimpen/ KareLs/de oude KareNs (Opheusden)?? En waar zijn de dominees gebleven die mensen konden boeien en veel mensen trokken??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

quoq schreef:De laatste paar jaren zijn de studenten van de Ger Gem steeds dogmatischer gaan preken (of ze nu meer 'links'of 'rechts" georienteerd zijn). Het bevindelijk element is bijna niet meer te vinden ( ook trouwens niet in GGiN of OGG). Kortom waar zijn de studenten gebleven a la van Krimpen/ KareLs/de oude KareNs (Opheusden)?? En waar zijn de dominees gebleven die mensen konden boeien en veel mensen trokken??
Beste quoq,

Waarop grondt jij je gedachte dat "de laatste paar jaar" de studenten steeds dogmatischer zijn gaan preken.
Ik ben geen lid van de GG (meer), maar heb via de zijlijn wel de ontwikkelingen in de GG gevolgd (uit liefde voor de leer die aldaar wordt gepreekt).
Waarom refereeer je aan enkele predikanten die mensen konden boeien?

Ik geloof, en ervaar, dat alle predikanten de toehoorders boeien!
Hetzij ten oordeel, hetzij ten voordeel.
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Bericht door sunlover »

Ik heb vanavond onder de zeer bevindelijke prediking van ds. van Boven gezeten. Deze dominee is ook nog maar een jaar of 5 dominee. Volgens mij wordt er nog wel bevinding gepreekt ook door vrij nieuwe dominees.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

quoq schreef: En waar zijn de dominees gebleven die mensen konden boeien en veel mensen trokken??
Billy Graham trok ook een hoop volk , maar hier doel je niet op waarschijnlijk.

Een hoop volk trekken of een boeiende prediking is geen garantie voor veel vrucht op de prediking, dus uiteindelijk niet van groot belang.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Beroepen te Elspeet: Kand. G. Heijkamp te Geldermalsen

Bron: ledenvergadering
Egbert1980
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jun 2007, 17:33
Locatie: Drogeham
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Kislev schreef:
BDS '73 schreef:
Nou, als je bij de GG theologie gaat studeren hoeft dat heus niet altijd bijzonder of plotsklaps te zijn. Dat kan ook een gewone geleidelijke manier zijn.
Ik persoonlijk houd ik er nou niet van luitjes die na hun VWO theologie gaan studeren en dan predikant worden. Krijg je allemaal van die stijve goudgemontuurde-brildragende, scherpe-scheidingdragende studentjes. Brrr.... krijg daar altijd een beetje de rilbibbers van.
Hier spreekt tot u een pas vorig jaar begonnen dominee, brildragend ook nog, die direct na het Gym theologie ging studeren. Geweldig bedankt voor het fijne compliment!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Hier spreekt tot u een pas vorig jaar begonnen dominee, brildragend ook nog, die direct na het Gym theologie ging studeren. Geweldig bedankt voor het fijne compliment!
Ach, Egbert, met jouw scheiding zit 't vast wel goed :wink:
En lig jij er wakker van als een refoforummer de rilbibbers krijgt van een bepaald soort studentjes?
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Och Egbert, wat moet je verwachten van lieden die het niet bestaande woord "plotsklaps" gebruiken....

Maar ik ben blij dat je deze reactie hier hebt neergezet!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Hoewel ik de woordkeus van Kislev niet kan onderschrijven, vind ik toch wel dat hij een punt heeft, alhoewel niet uitgesproken.

Toen ik zelf twee jaar theologie studeerde, kwam ik dergelijke figuren natuurlijk ook tegen. Het komt hierop neer dat de meeste jonge studenten de eerste 5 jaar van hun studie niet weten of er niet voor uitkomen dat ze predikant willen worden. Maar uiteindelijk staan ze een jaar later wel op de preekstoel.

De orde is toch meer dat er eerste een roeping is, en dat men daarna theologie gaat studeren. Hoewel ik dat niet wil verabsoluteren. Een roeping kan juist voor jonge mensen gelden. Maar het mag absoluut niet ontbreken! Roeping is wat anders en meer dan een bewustwordingsproces van wat het werk en de taak van de predikant inhoud, of, het is wat anders dan het er mee eens zij dat het werk in Gods koninkrijk belangrijk is. Algemene interesse vind ik er weinig.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

quoq schreef:De laatste paar jaren zijn de studenten van de Ger Gem steeds dogmatischer gaan preken (of ze nu meer 'links'of 'rechts" georienteerd zijn). Het bevindelijk element is bijna niet meer te vinden ( ook trouwens niet in GGiN of OGG). Kortom waar zijn de studenten gebleven a la van Krimpen/ KareLs/de oude KareNs (Opheusden)?? En waar zijn de dominees gebleven die mensen konden boeien en veel mensen trokken??
Hoe oud ben je, quoq? Is je ergens in 't leven bijgebracht ook zelf na te denken, of is dat van na jouw tijd? Ongelofeloos.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Herman schreef:Hoewel ik de woordkeus van Kislev niet kan onderschrijven, vind ik toch wel dat hij een punt heeft, alhoewel niet uitgesproken.

Toen ik zelf twee jaar theologie studeerde, kwam ik dergelijke figuren natuurlijk ook tegen. Het komt hierop neer dat de meeste jonge studenten de eerste 5 jaar van hun studie niet weten of er niet voor uitkomen dat ze predikant willen worden. Maar uiteindelijk staan ze een jaar later wel op de preekstoel.

De orde is toch meer dat er eerste een roeping is, en dat men daarna theologie gaat studeren. Hoewel ik dat niet wil verabsoluteren. Een roeping kan juist voor jonge mensen gelden. Maar het mag absoluut niet ontbreken! Roeping is wat anders en meer dan een bewustwordingsproces van wat het werk en de taak van de predikant inhoud, of, het is wat anders dan het er mee eens zij dat het werk in Gods koninkrijk belangrijk is. Algemene interesse vind ik er weinig.
Ik begrijp je redenering, maar wat Kislev schrijft is zó zwart-wit, dat het pijnlijk is voor mensen bij wie het anders is dan hij denkt.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Dimdi
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:42

Bericht door Dimdi »

Ik ben geen lid van de GG (meer), maar heb via de zijlijn wel de ontwikkelingen in de GG gevolgd (uit liefde voor de leer die aldaar wordt gepreekt).
Beste JvdG, wat houdt jou uit de GerGem weg, als er wel liefde tot de leer is?? Ik verbaas me, want dat onderscheidt je van vele anderen op dit forum!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

sunlover schreef:Ik heb vanavond onder de zeer bevindelijke prediking van ds. van Boven gezeten.
Ds. B.J. van Boven uit de GG van de Valk-Wekerom..................tjoh, wáár ken ik deze Ds toch van??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten