Jaarboekje en cijfers GG

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:En wie het meeste gebed heeft voor de predikant, mag de meeste zegen verwachten.
Maar die farizeeer had meer gebed dan die tollenaar. En toch werd zijn gebed niet verhoord maar het gebed van de tollenaar wel.
Wat dat wel een gebed?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:En wie het meeste gebed heeft voor de predikant, mag de meeste zegen verwachten.
Maar die farizeeer had meer gebed dan die tollenaar. En toch werd zijn gebed niet verhoord maar het gebed van de tollenaar wel.
Wat dat wel een gebed?
In zijn ogen wel. Ik bedoel er maar mee te zeggen: het zit niet in de veelheid van het gebed maar in de oprechtheid van het gebed, of het Gode een lieflijke reuk is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:En wie het meeste gebed heeft voor de predikant, mag de meeste zegen verwachten.
Maar die farizeeer had meer gebed dan die tollenaar. En toch werd zijn gebed niet verhoord maar het gebed van de tollenaar wel.
Wat dat wel een gebed?
In zijn ogen wel.
Maar in Zijn ogen niet.
Erasmiaan schreef:Ik bedoel er maar mee te zeggen: het zit niet in de veelheid van het gebed maar in de oprechtheid van het gebed, of het Gode een lieflijke reuk is.
Uiteraard. Alleen ging het mij daar niet in de eerste plaats om.
Het ging mij erom, dat zuchten tegen God over de predikant profijtelijker is dan zuchten tegen de medemens, zowel voor de bidder als voor de prediker.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Uiteraard. Alleen ging het mij daar niet in de eerste plaats om.
Het ging mij erom, dat zuchten tegen God over de predikant profijtelijker is dan zuchten tegen de medemens, zowel voor de bidder als voor de prediker.
Dat begreep ik ook wel. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Helemaal met Erasmiaan eens. En ja, veel bidden is goed. Het is in ieder geval niet zo dat hoe langer we bidden, hoe beter. We hoeven geen ellenlange gebeden te houden als het ook kort kan. Volharden in het gebed is wel belangrijk.

Over of het een gebed was of niet, dat is niet zo'n belangrijke discussie. De definitie van een gebed in dit geval is praten tot God. De farizeer bad wel degelijk, maar hij bad verkeerd. Je kan niet stellen dat hij helemaal niet bad. God verhoort dan niet maar daarmee kan je nog niet stellen dat het geen gebed was. Het was een verkeerd gebed :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie