Het moe(s)t je gegeven worden

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Adrianus schreef:
refo schreef:[Eigen verantwoordelijkheid ontstaat pas als iemand ergens toe geroepen is, waartoe hij in staat is.
Refo, in onze diepe val hebben Adam, jij en ik en alle mensen de deur naar God in het slot gegooid met de sleutel aan de buitenkant. (......), behalve dan om te schreeuwen of die deur uit genade (!) van de andere zijde nog eens geopend mag worden.
Die deur is al geopend Adrianus. Laat ons met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade. Die weg, die deur is Christus. Met de hemelvaart van Christus heeft Hij de deur niet achter Zich dicht getrokken, maar wijd opengelaten. Dit is de weg, wandel in dezelve.

[/quote]En nu zijn er twee gevaren: maar niet aanhoudend roepen omdat we toch de sleutel niet hebben en met een dorre rechtzinnigheid verloren gaan of net doen alsof we wel een sleutel hebben en met een ingebeeld geloof verloren gaan. De Heere lere ons allen verstaan en beleven wat vrije genade is: Mij in de kuil gezonken, mij heeft Hij hulp geschonken, gevoerd uit mod'rig slijk.[/quote] Er staat in Ps 40 nog een versje voor: Ik heb den HEERE lang verwacht; en Hij heeft Zich tot mij geneigd, en mijn geroep gehoord De Heere verwachten is vol verlangen wachten op de Heere. Dat is wat anders dan iedere dag bidden om een nieuw hart. Het geloof richt zich op Christus, die de deur van het slot gehaald heeft. Wat daar aan inbeelding bij komt kijken is mij een raadsel. Je suggereert nu dat geloven een gevaarlijke bezigheid is. Het geloof richt zich op God en Zijn beloften. Wie daar op vertrouwt heeft niet op zand gebouwd. Kinderlijk vertrouwen. Ingebeeld geloof vind ik een vreemde term, die het werk van Gods Geest verdacht maakt. Of bedoel je wat anders?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Adrianus schreef:
refo schreef:[Eigen verantwoordelijkheid ontstaat pas als iemand ergens toe geroepen is, waartoe hij in staat is.
Refo, in onze diepe val hebben Adam, jij en ik en alle mensen de deur naar God in het slot gegooid met de sleutel aan de buitenkant. (......), behalve dan om te schreeuwen of die deur uit genade (!) van de andere zijde nog eens geopend mag worden.
Die deur is al geopend Adrianus. Laat ons met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade. Die weg, die deur is Christus. Met de hemelvaart van Christus heeft Hij de deur niet achter Zich dicht getrokken, maar wijd opengelaten. Dit is de weg, wandel in dezelve.
En dat zonder wedergeboorte?
Nee, Miscanthus: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Miscanthus schreef:
Adrianus schreef:En nu zijn er twee gevaren: maar niet aanhoudend roepen omdat we toch de sleutel niet hebben en met een dorre rechtzinnigheid verloren gaan of net doen alsof we wel een sleutel hebben en met een ingebeeld geloof verloren gaan. De Heere lere ons allen verstaan en beleven wat vrije genade is: Mij in de kuil gezonken, mij heeft Hij hulp geschonken, gevoerd uit mod'rig slijk.
Er staat in Ps 40 nog een versje voor: Ik heb den HEERE lang verwacht; en Hij heeft Zich tot mij geneigd, en mijn geroep gehoord De Heere verwachten is vol verlangen wachten op de Heere. Dat is wat anders dan iedere dag bidden om een nieuw hart. Het geloof richt zich op Christus, die de deur van het slot gehaald heeft. Wat daar aan inbeelding bij komt kijken is mij een raadsel. Je suggereert nu dat geloven een gevaarlijke bezigheid is. Het geloof richt zich op God en Zijn beloften. Wie daar op vertrouwt heeft niet op zand gebouwd. Kinderlijk vertrouwen. Ingebeeld geloof vind ik een vreemde term, die het werk van Gods Geest verdacht maakt.
Ingebeeld geloof een vreemde term?
Wat dacht je dan van de dwaze maagden?
Miscanthus schreef:Of bedoel je wat anders?
Of bedoel jij wat anders? :wink:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Glibberige discussies zijn dit altijd.

De doodstaat van de mens wordt geleerd. Iedereen is het daarmee eens. Opper je dat het vreemd is dat een dode geen verantwoordelijkheid kán hebben. Die is immers dood. Dan komt opeens weer de notie dat 'we' in onze diepe val de deur in het slot gegooid hebben. Welnu, dat ontkent niemand. Maar het kringetje is weer rond.

Goed. Iemand anders probeert deze vicieuse cirkel te doorbreken. En wijst op Christus. Die heeft er voor gezorgd dat we vrijmoedig kunnen gaan tot de troon der genade. Dan komt er opeens de vraag: 'zonder wedergeboorte?' Heel vreemd. Waarom stel je die vraag? Want zo leg je nu net weer de verantwoordelijkheid bij God. Hij moet het (eerst) doen. Paulus roept op om vrijmoedig naar het heiligdom te gaan. Dat kan, nu het voorhangsel gescheurd is. En het is je maar geraden ook om te gaan. Want wee wie achterblijft. Maar Tiberius staat bij de ingang te controleren of men wel wedergeboren is. Wedergeboorte is niet te meten. Hoe graag je dat ook zou willen. Maar het kringetje is weer rond. We zijn verantwoordelijk en tenzij... Zijn we wel verantwoordelijk als God moet wederbaren? O ja, de val, daarom liggen we verantwoordelijk.
En zo grijpen al die ringen in elkaar en vormen één grote nul.

Die nul wil Christus nu vervullen. Maar de gereformeerde gezindte vult deze nul op met allerlei mitsen en maren. Zodat tante op haar sterfbed mogelijk moet zeggen dat ze Christus nooit gezien heeft.
In de preek was die nooit voor haar. Alleen voor wedergeborenen. In de Bijbel merkte ze Hem wel op. Maar als ze eens zuchtte: ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Dan werd er al weer geroepen. Hoho! Wedergeboorte is nodig! En denk aan de dwaze maagden. Ik hoop dat tante op tijd toch nog geroepen heeft: ik geloof! Want meer is er niet nodig. Eh, toch: wedergeboorte. Maar die is bij de Prijs inbegrepen.

Ingebeeld geloof bestaat echt niet. Wie toegaat tot de troon der genade is wedergeboren. Dat heeft God toegezegd. De dwaze maagden hadden helemaal geen ingebeeld geloof. Ze hadden niets.

Niets zien en nochtans geloven. Daar willen we niet meer aan. Alles moet zichtbaar zijn!

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

refo schreef:.

Ingebeeld geloof bestaat echt niet. Wie toegaat tot de troon der genade is wedergeboren. Dat heeft God toegezegd. De dwaze maagden hadden helemaal geen ingebeeld geloof. Ze hadden niets.
Matth 7 :
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!


@Refo, natuurlijk zijn het onbegrijpelijke zaken en is het vlees er van nature altijd op uit om het voor zichzelf goed te praten , ook het ongeloof.
Maar ga dan in reactie daarop niet zeggen dat er geen ingebeeld geloof kan zijn.
Waarom wil je dat niet eerlijk onder ogen zien ?
In Gods Woord staan toch verschillende voorbeelden van mensen de meenden geloof te bezitten maar wat toch het ware niet was ?
Ik proef bij jou bijna dat je wilt naar een onbewust geloof.
Dat kan toch niet ?
Er kunnen veel vragen zijn in het leven van Gods volk over het tijdstip van wedergeboorte , over de mate van het geloof , over het vruchtdragen, maar als het geloof in beoefening is dan mogen ze weten in Wie ze geloven !

En dat de verborgen raad Gods met ons verduisterd menselijk verstand niet te combineren is met de geopenbaarde wil Gods, dat moeten we eerbiedig laten staan !

Soms past het ons om eerbiedig te zwijgen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

geledu schreef:
refo schreef:.

Ingebeeld geloof bestaat echt niet. Wie toegaat tot de troon der genade is wedergeboren. Dat heeft God toegezegd. De dwaze maagden hadden helemaal geen ingebeeld geloof. Ze hadden niets.
Matth 7 :
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!


@Refo, natuurlijk zijn het onbegrijpelijke zaken en is het vlees er van nature altijd op uit om het voor zichzelf goed te praten , ook het ongeloof.
Maar ga dan in reactie daarop niet zeggen dat er geen ingebeeld geloof kan zijn.
Waarom wil je dat niet eerlijk onder ogen zien ?
In Gods Woord staan toch verschillende voorbeelden van mensen de meenden geloof te bezitten maar wat toch het ware niet was ?
Ik proef bij jou bijna dat je wilt naar een onbewust geloof.
Dat kan toch niet ?
Er kunnen veel vragen zijn in het leven van Gods volk over het tijdstip van wedergeboorte , over de mate van het geloof , over het vruchtdragen, maar als het geloof in beoefening is dan mogen ze weten in Wie ze geloven !

En dat de verborgen raad Gods met ons verduisterd menselijk verstand niet te combineren is met de geopenbaarde wil Gods, dat moeten we eerbiedig laten staan !

Soms past het ons om eerbiedig te zwijgen.
Precies.
En Tiberius staat echt niet te controleren of iemand wel of niet wedergeboren is.
Alleen wil ik in alle eenvoud wijzen op het werk van de Heilige Geest, Die de weldaden van Christus toepast in het leven van de zondaar. Voor Hem (de Heilige Geest) lijkt geen plaats en ook geen behoefte in de posting van Miscanthus. Christus heeft alles reeds verworven, we hoeven het alleen maar even te pakken.
(Al kan ik me natuurlijk vergissen, beschouw dit dan maar als een onderstreping).
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:...maar als het geloof in beoefening is dan mogen ze weten in Wie ze geloven !
En als het geloof niet in beoefening is, wat is er dan?
Alleen wil ik in alle eenvoud wijzen op het werk van de Heilige Geest, Die de weldaden van Christus toepast in het leven van de zondaar. Voor Hem (de Heilige Geest) lijkt geen plaats en ook geen behoefte in de posting van Miscanthus.
verwijt me geen dingen die ik niet gezegd heb. Je lijkt hier Woord en Geest te scheiden. Heeft onze Heere Jezus Christus niet Zelf gezegd: Mijn woorden zijn geest en leven? Wie in mij gelooft heeft het eeuwige leven. Niemand kan zeggen dat Jezus de Heere is dan door de Heilige geest. als je in Jezus gelooft als de zoon van God, die ook voor onze zonden kwam en stierf, is dat gewerkt door de Heilige Geest. Dat mag je niet uit elkaar trekken.
Christus heeft alles reeds verworven, we hoeven het alleen maar even te pakken.
Je zegt het hier nogal cynisch. Door het geloof krijgen we deel aan Christus'weldaden. Je verwisselt geloven door pakken. Je verdraait zo mijn woorden en geeft me onjuist weer. Dat vind ik a) niet erg netjes en b) is geloven aannemen wat God ons in Zijn Woord aanbied. Als jij dat "pakken" wilt noemen, -kan ik mee leven,
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:...maar als het geloof in beoefening is dan mogen ze weten in Wie ze geloven !
En als het geloof niet in beoefening is, wat is er dan?
(Hoewel het mijn quote niet is, wil ik er wel op antwoorden.)
Als het geloof niet in de beoefening is, is alles dor en mat.
Dan zinkt Petrus weg in de zee van Tiberias, waar hij even tevoren nog op het water kon wandelen.
Miscanthus schreef:
Alleen wil ik in alle eenvoud wijzen op het werk van de Heilige Geest, Die de weldaden van Christus toepast in het leven van de zondaar. Voor Hem (de Heilige Geest) lijkt geen plaats en ook geen behoefte in de posting van Miscanthus.
verwijt me geen dingen die ik niet gezegd heb. Je lijkt hier Woord en Geest te scheiden. Heeft onze Heere Jezus Christus niet Zelf gezegd: Mijn woorden zijn geest en leven? Wie in mij gelooft heeft het eeuwige leven. Niemand kan zeggen dat Jezus de Heere is dan door de Heilige geest. als je in Jezus gelooft als de zoon van God, die ook voor onze zonden kwam en stierf, is dat gewerkt door de Heilige Geest. Dat mag je niet uit elkaar trekken.
Christus heeft alles reeds verworven, we hoeven het alleen maar even te pakken.
Je zegt het hier nogal cynisch. Door het geloof krijgen we deel aan Christus'weldaden. Je verwisselt geloven door pakken. Je verdraait zo mijn woorden en geeft me onjuist weer. Dat vind ik a) niet erg netjes en b) is geloven aannemen wat God ons in Zijn Woord aanbied. Als jij dat "pakken" wilt noemen, -kan ik mee leven,
Het is niet cynisch bedoeld.
Ik bedoelde ermee te zeggen, dat er mensen zijn, bij wie geen werk meer is voor de Heilige Geest. De Geest, Die in alle waarheid zal leiden.
Zij passen de weldaden van Christus rustig toe, op iedereen die maar een beetje verstandsgeloof heeft, zonder wedergeboorte.
Uit de terminologie dacht ik even dat in jouw posting te constateren, maar gelukkig vergis ik me daar blijkbaar in.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Oke. Dan laten we het hier maar weer bij. Maar binnenkort, als ik weer een verhaal hoor of lees zoals in de column waar dit topic mee is begonnen, over mensen die afwachten en zeggen: Het moet gegeven worden maar ik heb het niet gekregen, helaas.... begin ik toch weer. Ik kan dat niet accepteren en me daar zeker niet bij neerleggen als dat toch nog regelmatig voor blijkt te komen.
Volgens mij is niemand op dit forum die dit zo zegt, hoor. Ik ben het wel een beetje met afgewezen eens dat je soms een karikatuur maakt van de uitverkiezing en vervolgens die gaat aanvallen. Maar ik heb nog nooit iemand op dit forum horen zeggen: ik wacht af en als het me niet gegeven wordt heb ik pech gehad!
Ik zal niet ontkennen dat hier en daar in verschillende soorten kerken dit geluid soms gehoord wordt, maar ik durf niet te zeggen dat dit algemeen is.
Weet ik, dat is hetgene wat ik na al die jaren hier nog steeds niet begrijp. Laten we even naar dit oude dametje gaan. Ze wil best geloven... ze vraagt God er ook om. Maar het werd haar niet gegeven.

Waarom hebben mensen hier problemen mee, als ze zelf zeggen:

De mens kent een totale doodstaat en kan niet geloven. God moet het geven. Hij geeft het alleen aan hen die Hij uitverkoren heeft. De mens heeft 100% verantwoordelijkheid maar kan die niet nemen, tenzij het hem gegeven wordt... en alleen als je uitverkoren bent krijg je dat, anders ga je nooit geloven.

Dan is het toch simpel? Tante was niet uitverkoren. Dus werd haar geen geloof geschonken. En had ze dus groot gelijk toen ze op haar sterfbed zei: Het moet je gegeven worden... en ik heb het niet gekregen. Logisch toch, als ze niet uitverkoren was kon ze toch nooit gaan geloven en zalig worden? Dan is berusting op je sterfbed toch wel op zijn plaats? Je kan immers zelf toch niets doen.

Kan iemand mij uitleggen wat er niet klopt aan deze denkwijze? Haar hele leven heeft ze het gevraagd. Ze heeft het niet gekregen. Meer kan je toch niet doen? Je kan je staat (uitverkoren of niet) toch niet veranderen en zij was het niet, anders had ze wel geloofd? Ik snap het niet echt. Nou zegt dat nog niet zoveel, maar ik bn wel benieuwd wat er niet klopt. Voor mijn gevoel lijkt de theorie en de praktijk hier niet te kloppen, volgens de theorie is wat er in dit voorbeeld uit de openingspost genoemd wordt, heel logisch, maar als het in de praktijk gebeurt zegt men niet: Tja, dat is Gods soevereiniteit, Hij koos haar niet uit dus geloofde ze niet. God verwerpt en verkiest wie Hij wil en zij was verworpen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat ik denk, iks dat het door maar weinig mensen met zoveel woorden gezegd wordt. Maar in de praktijk wel zo beleefd.

Een paar jaar geleden was ik op een begrafenis. Er werd van de overledene gezegd dat ze de waarheid had gezocht. Toen de dominee de kleinkinderen aansprak, zei hij: "Vraag maar veel om een nieuw hart, je oma had dat ook zo graag gehad".

Ik vond dat zó troosteloos. Zo van: nou ja, je oma heeft pech gehad, maar wie weet heb jij wel een kans.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Wat ik denk, iks dat het door maar weinig mensen met zoveel woorden gezegd wordt. Maar in de praktijk wel zo beleefd.

Een paar jaar geleden was ik op een begrafenis. Er werd van de overledene gezegd dat ze de waarheid had gezocht. Toen de dominee de kleinkinderen aansprak, zei hij: "Vraag maar veel om een nieuw hart, je oma had dat ook zo graag gehad".

Ik vond dat zó troosteloos. Zo van: nou ja, je oma heeft pech gehad, maar wie weet heb jij wel een kans.
Dat heb ik wel eens "De uitverkiezing als loterij" genoemd en dat werd me niet in dank afgenomen. Mensen zouden het zo nooit noemen, maar komt het er uiteindelijk niet gewoon op neer? Je hebt geluk (uitverkoren) en anders heb je pech, dan ben je voor het eeuwige vuur geboren, stond voor je geboorte al vast dat je verloren zou gaan en daar viel dan ook niets aan te veranderen.

Er klopt iets niet. De mens wil van nature nietbij God horen. Toch had die oma zo graag een nieuw hart gehad. En ze vroeg er God veel om maar Hij was onvermurwbaar: Nee, niet uitverkoren, dus geen nieuw hart? God luistert niet naar smekingen en klagen van mensen die Hem zoeken? Hoe ziet die dominee dat voor zich?

Inderdaad, zo troosteloos... als dat het evangelie is.... Is het geen blijde boodschap. Tenzij je mazzel hebt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er niet klopt aan deze denkwijze?
Met deze denkwijze begin je aan de verkeerde kant, namelijk bij Gods uitverkiezing. Dat is niet goed.

Vergelijk het met een natuurlijk voorbeeld.
In Gods raad ligt vast dat jij arts moet worden. Als je jouw denkwijze daar op toepast, dan krijg je:
"Als ik arts moet worden, wordt ik het toch wel. Dus hoef ik niet te studeren."
Maar als jij niet studeert, wordt je echt geen arts. Dan kan je niet zeggen, dat je geen arts bent geworden, omdat het in Gods raad staat. Begrijp je?

God heeft de middelen (zowel in de natuur als in de genade) meebesloten. En beveelt ons die middelen naarstig te gebruiken.
Als we niet geloven, werken we vrijwillig Gods raad, Zijn verkiezing en verwerping, uit.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er niet klopt aan deze denkwijze?
Met deze denkwijze begin je aan de verkeerde kant, namelijk bij Gods uitverkiezing. Dat is niet goed.

Vergelijk het met een natuurlijk voorbeeld.
In Gods raad ligt vast dat jij arts moet worden. Als je jouw denkwijze daar op toepast, dan krijg je:
"Als ik arts moet worden, wordt ik het toch wel. Dus hoef ik niet te studeren."
Maar als jij niet studeert, wordt je echt geen arts. Dan kan je niet zeggen, dat je geen arts bent geworden, omdat het in Gods raad staat. Begrijp je?

God heeft de middelen (zowel in de natuur als in de genade) meebesloten. En beveelt ons die middelen naarstig te gebruiken.
Als we niet geloven, werken we vrijwillig Gods raad, Zijn verkiezing en verwerping, uit.
Maar dan heeft wat de mens doet toch invloed? Als ik arts zou moeten worden maar het niet ga studeren en het dus niet wordt is mijn handelen daar toch de oorzaak van? Hoe kan er dan uitverkiezing en verwerpng voor de grondlegging van de wereld zijn als mijn handelen invloed heeft op wat ik wel of niet wordt?

Wat jij hier zegt, is wat ik ook geregeld heb gezegd, en wat dan fel wordt tegengesproken door sommigen:

God heeft de middelen (zowel in de natuur als in de genade) meebesloten. En beveelt ons die middelen naarstig te gebruiken.
Als we niet geloven, werken we vrijwillig Gods raad, Zijn verkiezing en verwerping, uit


Er wordt dan gezegd: God bepaalt of we die middelen wel gebruiken (uitverkorenen) of ze niet gebruiken (verworpenen). We hebben verantwoordelijkheid maar kunnen die niet nemen. Ook dat moet God doen. Dat is dan toch in strijd met wat je hier zegt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er niet klopt aan deze denkwijze?
Met deze denkwijze begin je aan de verkeerde kant, namelijk bij Gods uitverkiezing. Dat is niet goed.

Vergelijk het met een natuurlijk voorbeeld.
In Gods raad ligt vast dat jij arts moet worden. Als je jouw denkwijze daar op toepast, dan krijg je:
"Als ik arts moet worden, wordt ik het toch wel. Dus hoef ik niet te studeren."
Maar als jij niet studeert, wordt je echt geen arts. Dan kan je niet zeggen, dat je geen arts bent geworden, omdat het in Gods raad staat. Begrijp je?

God heeft de middelen (zowel in de natuur als in de genade) meebesloten. En beveelt ons die middelen naarstig te gebruiken.
Als we niet geloven, werken we vrijwillig Gods raad, Zijn verkiezing en verwerping, uit.
Maar dan heeft wat de mens doet toch invloed? Als ik arts zou moeten worden maar het niet ga studeren en het dus niet wordt is mijn handelen daar toch de oorzaak van? Hoe kan er dan uitverkiezing en verwerpng voor de grondlegging van de wereld zijn als mijn handelen invloed heeft op wat ik wel of niet wordt?
Dat weet ik niet.
Het is namelijk een geloofsleer. Er komt een moment, een grens, waarachter wij niet mogen komen: De verborgene dingen zijn voor den HEERE, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, zoals Mozes het zegt.

Wij hebben te maken met Gods, in Zijn Woord geopenbaarde, wil en bevel.

Daar blijft alleen verwondering en aanbidding over.
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem [zij] de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef: Wij hebben te maken met Gods, in Zijn Woord geopenbaarde, wil en bevel.

Daar blijft alleen verwondering en aanbidding over.
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem [zij] de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ik denk dat je hier een kernpunt hebt verwoord. we moeten God niet proberen te begrijpen. Met ons menselijk verstand kunnen we niet begrijpen dat geloof een gave van God is, maar dat je ook je eigen verantwoordelijkheid hebt. Die twee schijnbaar tegenstrijdigheden moeten we naast elkaar houden, ook al kunnen we het niet begrijpen en/of uitleggen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Glibberige discussies zijn dit altijd.

De doodstaat van de mens wordt geleerd. Iedereen is het daarmee eens. Opper je dat het vreemd is dat een dode geen verantwoordelijkheid kán hebben. Die is immers dood. Dan komt opeens weer de notie dat 'we' in onze diepe val de deur in het slot gegooid hebben. Welnu, dat ontkent niemand. Maar het kringetje is weer rond.
Jij deed zelf mee met het rondmaken van het kringetje door te opperen dat het "vreemd is dat een dode geen verantwoordelijkheid kán hebben".
refo schreef:Goed. Iemand anders probeert deze vicieuse cirkel te doorbreken. En wijst op Christus. Die heeft er voor gezorgd dat we vrijmoedig kunnen gaan tot de troon der genade. Dan komt er opeens de vraag: 'zonder wedergeboorte?' Heel vreemd. Waarom stel je die vraag? Want zo leg je nu net weer de verantwoordelijkheid bij God.
Dat verwijt treft dan in de eerste plaats Jezus, Die dat óók zo tegen Nicodemus zei. Dat was toch niet nodig geweest? Hij had toch meteen door kunnen steken naar vers 16?
refo schreef: Hij moet het (eerst) doen. Paulus roept op om vrijmoedig naar het heiligdom te gaan.
Dat zegt Paulus tegen de gelovigen (dacht ik....).
refo schreef: Dat kan, nu het voorhangsel gescheurd is. En het is je maar geraden ook om te gaan. Want wee wie achterblijft. Maar Tiberius staat bij de ingang te controleren of men wel wedergeboren is.
Niets van gemerkt. Dat Tiberius wijst op wat Jezus Zelf ook al leerde, moet toch kunnen, lijkt mij.
refo schreef:Wedergeboorte is niet te meten. Hoe graag je dat ook zou willen.
Wat wil je hier feitelijk mee zeggen?
refo schreef:Maar het kringetje is weer rond. We zijn verantwoordelijk en tenzij... Zijn we wel verantwoordelijk als God moet wederbaren? O ja, de val, daarom liggen we verantwoordelijk.
En zo grijpen al die ringen in elkaar en vormen één grote nul. Die nul wil Christus nu vervullen.
Cirkelredenering. Dat Christus gekomen ís om zondaren te redden, is uitgangspunt. Daar is iedereen het over eens. Punt was nu: wie grijpt die redding aan. Niemand, dan alleen door wedergeboorte.
Omdat we niet in staat zijn onszelf te wederbaren, zeggen we: Ja, maar daar is Christus nu juist voor gekomen. (En het kringetje is weer rond.)
refo schreef:Maar de gereformeerde gezindte vult deze nul op met allerlei mitsen en maren. Zodat tante op haar sterfbed mogelijk moet zeggen dat ze Christus nooit gezien heeft.
In de preek was die nooit voor haar. Alleen voor wedergeborenen. In de Bijbel merkte ze Hem wel op. Maar als ze eens zuchtte: ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Dan werd er al weer geroepen. Hoho! Wedergeboorte is nodig! En denk aan de dwaze maagden. Ik hoop dat tante op tijd toch nog geroepen heeft: ik geloof! Want meer is er niet nodig. Eh, toch: wedergeboorte. Maar die is bij de Prijs inbegrepen.
We weten niet of die tante gezucht heeft, dus laten we dat maar buiten beschouwing laten. Feit is, dat er in de gereformeerde gezindte inderdaad een ruimere evangelieverkondiging zou mogen en moeten zijn. Dát ben ik met je eens. Maar ik ben het niet met je eens dat je met het badwater een heleboel kinderen weg wilt gooien.
En laten we vaststellen: evangelieverkondiging is niet gelijk aan wedergeboorte. De mogelijkheid bestaat - of je dat nu onder ogen wilt zien of niet - dat je het Evangelie hoort, dat je het van kindsafaan hoort, en dat je het tóch verwerpt. Dus geen automatische koppeling van verkondiging en wedergeboorte. Natuurlijk kun je dat door allerlei dialectische redeneringen voor elkaar zien te krijgen, maar er blijft een punt, een voor ons ongrijpbaar punt, dat je niet kloppend kunt krijgen. Laat dat dan staan.
refo schreef:Ingebeeld geloof bestaat echt niet. Wie toegaat tot de troon der genade is wedergeboren. Dat heeft God toegezegd. De dwaze maagden hadden helemaal geen ingebeeld geloof. Ze hadden niets.

Een kwestie van woordgebruik dus.
refo schreef:Niets zien en nochtans geloven. Daar willen we niet meer aan. Alles moet zichtbaar zijn!
Leg eens uit? Is de oproep tot geloof en bekering 'iets zichtbaar willen hebben'? Zo ja, wat is daar mis mee?
refo schreef:]Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
Dus?... Je hoeft niet tot geloof te komen, want waarschijnlijk geloof je al. Je hoeft je niet te bekeren, want waarschijnlijk ben je al bekeerd. Je hoeft Christus niet te leren kennen, want je kent Hem al.
Zoiets? Of bedoel je toch wat anders?
Plaats reactie