Studentenvereniging

Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Klaas-Jan »

freek schreef:
Klaas-Jan schreef:
freek schreef:Bewust heb ik me nooit aangemeld bij sv's als Solidamentum of DC. Volgens mij hebben deze verenigingen een hoog 'knusjes-bij-elkaar-in-eigen-sfeer-gehalte', waar je dingen hoort die weinig inspirerend meer zijn. Het is wel goed om de breedte van je eigen geloofstraditie te verkennen, en dat lukt je bij Sd of DC niet echt.
Onzin! Ga daar eerst zelf eens kijken, voordat je zulke belachelijke opmerkingen maakt!
Ik ben in elk geval blij met jóuw inhoudelijke opmerking.
Ik spreek uit ervaring, dus heb volgens mij recht van spreken! Maar ik kan me gewoon ontzettend nijdig maken om mensen die altijd zomaar iets roepen, terwijl het van geen kant klopt! Deze verenigingen zijn het niet waard om in een negatief daglicht gesteld te worden! En van CSFR word ik al helemaal niet vrolijk...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Klaas-Jan schreef:Maar ik kan me gewoon ontzettend nijdig maken om mensen die altijd zomaar iets roepen, terwijl het van geen kant klopt!
Klaas-Jan schreef:Deze verenigingen zijn het niet waard om in een negatief daglicht gesteld te worden!

Bij deze kaats ik diezelfde bal terug.
Klaas-Jan schreef:En van CSFR word ik al helemaal niet vrolijk...
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Klaas-Jan »

Jongere schreef:
Klaas-Jan schreef:Maar ik kan me gewoon ontzettend nijdig maken om mensen die altijd zomaar iets roepen, terwijl het van geen kant klopt!
Klaas-Jan schreef:Deze verenigingen zijn het niet waard om in een negatief daglicht gesteld te worden!

Bij deze kaats ik diezelfde bal terug.
Klaas-Jan schreef:En van CSFR word ik al helemaal niet vrolijk...
Begrijp ik ;)

Maarre... Wat klopt er niet? Welk beeld bestaat er van CSFR, in onze gezindte, dat totaal niet klopt? Ik ben best bereid over mijn standpunt na te denken! ;)
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Raike »

Klaas-Jan schreef:
Jongere schreef:
Klaas-Jan schreef:Maar ik kan me gewoon ontzettend nijdig maken om mensen die altijd zomaar iets roepen, terwijl het van geen kant klopt!
Klaas-Jan schreef:Deze verenigingen zijn het niet waard om in een negatief daglicht gesteld te worden!

Bij deze kaats ik diezelfde bal terug.
Klaas-Jan schreef:En van CSFR word ik al helemaal niet vrolijk...
Begrijp ik ;)

Maarre... Wat klopt er niet? Welk beeld bestaat er van CSFR, in onze gezindte, dat totaal niet klopt? Ik ben best bereid over mijn standpunt na te denken! ;)
Ehm... volgens mij ben jij nu aan zet om uit te leggen waarom je niet vrolijk wordt van de CSFR.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10468
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Studentenvereniging

Bericht door Zita »

De wat (soms te) kritische houding van DC'ers/Solidamentummers is volgens mij niet helemaal onverklaarbaar: soms lijkt het erop dat DC en Solidamentum zich nog steeds voor hun bestaan moeten rechtvaardigen. Na tweeentwintig jaar DC en nog meer jaar Solidamentum is dat een beetje vreemd. De scherpe toon die de leden van de twee verenigingen soms aanslaan ten opzichte van CSFR is ook niet geheel onlogisch: CSFR vindt DC en Solidamentum in het algemeen een wat truttig groepje, met mensen die ongelooflijk saai en moeilijk lopen te doen, waar niet gelachen mag worden en waar men zich in de niet-studerende tijd bezig houdt met oudhollandsche spelen of iets dergelijks. Zo'n soort Elsevier-toontje, u kent dat wel. [Ja, ik weet dat ik nu generaliseer, maar dit is ook wel een beetje de toon die ik in dit topic hier en daar proef.]Tja, dat vraagt natuurlijk om een tegenreactie, want Solidamentummers en DC'ers zijn dan ook wel weer zo dat ze graag op de hoogste kast klimmen. Bovendien kan ik u verzekeren dat je je behoorlijk voor gek gezet kunt voelen als tijdens een gezamenlijke bijeenkomst de leden van de ene vereniging de andere belachelijk gaan staan maken :nonnon En wat kun je CSFR het makkelijkst verwijten: ja, precies: dat ze lichtzinnig zijn en dat er weinig rechtzinnigheid onder die lieden gevonden wordt.
Misschien schieten we er al een hoop mee op als we alledrie de verenigingen onafhankelijk van elkaar bestaansrecht gunnen. DC is er niet omdat CSFR te dit of te dat is, maar DC is er gewoon. Solidamentum is er niet omdat de rest te links is, maar Solidamentum is er. Ook afgezien van allerlei subjectieve gevoelens zijn er volgens mij drie verenigingen te onderscheiden met eigen kenmerken. DC gaat prat op het studiekarakter, richt zich op WO'ers (en heeft ook HBO-leden), wil niet-confronterend zijn en richt zich op de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Solidamentum heeft gezelligheid wat hoger in het vaandel staan, heeft wat studieniveau betreft een wat bredere doelgroep, wordt als iets 'rechtser' dan DC gezien. CSFR richt zich op de gehele gereformeerde gezindte, is voor HBO/WO, ziet geen probleem in confrontatie en is studentikozer dan de andere verenigingen. De tijdsinvestering is bij CSFR ook het grootst.
Overigens wordt met de gemeenschappelijke avonden (de Broome-avond met DC en Solidamentum en de Kohlbruggeavond met DC en CSFR bijvoorbeeld) ook getracht bij elkaar de beelden wat recht te zetten.
DC ken ik het beste, en Freek, helaas voor jou is het daar niet geheel inspiratieloos. Het bestuderen van met name reformatoren en nadere reformatoren mag wat saai klinken, maar ook met die lieden valt genoeg te beleven. Je hoeft voor zelf-confrontatie niet persé bij de moderne theologen te zijn. Ook vakgerichte kringen kunnen spannend zijn. Wat dacht u verder van een literatuurkring, een moderne devotiekring, een bernarduskring, een augustinuskring, een muziekgeschiedeniskring, een economiekring, een rechtenkring, een aalderskring, een spurgeonkring, een puriteinenkring, een kinnegingkring (of heette 'ie ethiek-van-de-samenleving-kring ofzo?), een medische ethiekkring enzovoorts enzovoorts? Naast de studie zijn er natuurlijk ook informele activiteiten; ik zie niet zulke enorme verschillen tussen zeilen met CSFR of kano'en met DC.
Overigens, Jongere, ik denk dat de poster die je wat posts geleden beschreef in ieder geval niet van DC is. Klaas-Jan weet dat wellicht beter.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Klaas-Jan »

Zita schreef:De wat (soms te) kritische houding van DC'ers/Solidamentummers is volgens mij niet helemaal onverklaarbaar: soms lijkt het erop dat DC en Solidamentum zich nog steeds voor hun bestaan moeten rechtvaardigen. Na tweeentwintig jaar DC en nog meer jaar Solidamentum is dat een beetje vreemd. De scherpe toon die de leden van de twee verenigingen soms aanslaan ten opzichte van CSFR is ook niet geheel onlogisch: CSFR vindt DC en Solidamentum in het algemeen een wat truttig groepje, met mensen die ongelooflijk saai en moeilijk lopen te doen, waar niet gelachen mag worden en waar men zich in de niet-studerende tijd bezig houdt met oudhollandsche spelen of iets dergelijks. Zo'n soort Elsevier-toontje, u kent dat wel. [Ja, ik weet dat ik nu generaliseer, maar dit is ook wel een beetje de toon die ik in dit topic hier en daar proef.]Tja, dat vraagt natuurlijk om een tegenreactie, want Solidamentummers en DC'ers zijn dan ook wel weer zo dat ze graag op de hoogste kast klimmen. Bovendien kan ik u verzekeren dat je je behoorlijk voor gek gezet kunt voelen als tijdens een gezamenlijke bijeenkomst de leden van de ene vereniging de andere belachelijk gaan staan maken :nonnon En wat kun je CSFR het makkelijkst verwijten: ja, precies: dat ze lichtzinnig zijn en dat er weinig rechtzinnigheid onder die lieden gevonden wordt.
Misschien schieten we er al een hoop mee op als we alledrie de verenigingen onafhankelijk van elkaar bestaansrecht gunnen. DC is er niet omdat CSFR te dit of te dat is, maar DC is er gewoon. Solidamentum is er niet omdat de rest te links is, maar Solidamentum is er. Ook afgezien van allerlei subjectieve gevoelens zijn er volgens mij drie verenigingen te onderscheiden met eigen kenmerken. DC gaat prat op het studiekarakter, richt zich op WO'ers (en heeft ook HBO-leden), wil niet-confronterend zijn en richt zich op de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Solidamentum heeft gezelligheid wat hoger in het vaandel staan, heeft wat studieniveau betreft een wat bredere doelgroep, wordt als iets 'rechtser' dan DC gezien. CSFR richt zich op de gehele gereformeerde gezindte, is voor HBO/WO, ziet geen probleem in confrontatie en is studentikozer dan de andere verenigingen. De tijdsinvestering is bij CSFR ook het grootst.
Overigens wordt met de gemeenschappelijke avonden (de Broome-avond met DC en Solidamentum en de Kohlbruggeavond met DC en CSFR bijvoorbeeld) ook getracht bij elkaar de beelden wat recht te zetten.
DC ken ik het beste, en Freek, helaas voor jou is het daar niet geheel inspiratieloos. Het bestuderen van met name reformatoren en nadere reformatoren mag wat saai klinken, maar ook met die lieden valt genoeg te beleven. Je hoeft voor zelf-confrontatie niet persé bij de moderne theologen te zijn. Ook vakgerichte kringen kunnen spannend zijn. Wat dacht u verder van een literatuurkring, een moderne devotiekring, een bernarduskring, een augustinuskring, een muziekgeschiedeniskring, een economiekring, een rechtenkring, een aalderskring, een spurgeonkring, een puriteinenkring, een kinnegingkring (of heette 'ie ethiek-van-de-samenleving-kring ofzo?), een medische ethiekkring enzovoorts enzovoorts? Naast de studie zijn er natuurlijk ook informele activiteiten; ik zie niet zulke enorme verschillen tussen zeilen met CSFR of kano'en met DC.
Overigens, Jongere, ik denk dat de poster die je wat posts geleden beschreef in ieder geval niet van DC is. Klaas-Jan weet dat wellicht beter.
Een goede weergave van de werkelijkheid.:yahoo

Alleen de laatste 2 zinnen begrijp ik (nog) even niet. :quoi

Voor meer info:
http://www.csfr.nl
http://www.depositumcustodi.nl
http://www.solidamentum.nl

Dan kun je het zelf beoordelen!
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jager »

Klaas-Jan schreef:Voor meer info:
http://www.csfr.nl
http://www.depositumcustodi.nl
http://www.solidamentum.nl

Dan kun je het zelf beoordelen!
Type- en drukfouten voorbehouden. Getoonde informatie kan afwijken van de werkelijkheid. (reclame-materiaal) ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10468
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Studentenvereniging

Bericht door Zita »

Klaas-Jan schreef: Alleen de laatste 2 zinnen begrijp ik (nog) even niet. :quoi
Jongere postte eerder:
Jongere schreef: Wat ik bedoelde met mijn eerste opmerking over DC is globaal dit: op de poster stond iets als 'veilig in een seculiere wereld' en een paar studenten in een reddingsboei op zee. Dat is even heel uit de losse pols en corrigeer me als ik ernaast zit, maar dat was het beeld dat ik kreeg bij de poster en dat ik heb bij de gedachte die men heeft over DC - dat je dan maar veilig bent in de grote wereld.
Ik kreeg het idee dat Klaas-Jan op ofwel Solidamentum ofwel DC zit. Hij zal dus iets meer weten over het promotiemateriaal. Ik kon mij niet herinneren dat DC uberhaupt posters gebruikte, en een poster met een reddingsboei en een dergelijke tekst komt mij zeer twijfelachtig voor. Misschien was 'ie van Solidamentum...
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Klaas-Jan »

Zita schreef:
Klaas-Jan schreef: Alleen de laatste 2 zinnen begrijp ik (nog) even niet. :quoi
Jongere postte eerder:
Jongere schreef: Wat ik bedoelde met mijn eerste opmerking over DC is globaal dit: op de poster stond iets als 'veilig in een seculiere wereld' en een paar studenten in een reddingsboei op zee. Dat is even heel uit de losse pols en corrigeer me als ik ernaast zit, maar dat was het beeld dat ik kreeg bij de poster en dat ik heb bij de gedachte die men heeft over DC - dat je dan maar veilig bent in de grote wereld.
Ik kreeg het idee dat Klaas-Jan op ofwel Solidamentum ofwel DC zit. Hij zal dus iets meer weten over het promotiemateriaal. Ik kon mij niet herinneren dat DC uberhaupt posters gebruikte, en een poster met een reddingsboei en een dergelijke tekst komt mij zeer twijfelachtig voor. Misschien was 'ie van Solidamentum...
Ik zit inderdaad op DC, dus je idee was juist, Zita. :super

En de poster, waar Jongere het over heeft, was inderdaad ook van DC. Vorig jaar hebben we dergelijk promotiemateriaal gehad. Maar er stond in elk geval, dat weet ik heel zeker, niet op: 'Veilig in een seculiere wereld'. Ik ken de poster niet heel erg goed, maar je hebt de poster blijkbaar helemaal verkeerd geinterpreteerd! DC wordt door al haar leden zeker gezien als een reddingsboei, waar je je aan vast kun klampen in je studietijd. Zo ervaar ik het persoonlijk ook. Want er wordt echt van alle zijden aan ons getrokken, zeker ook in je studietijd. En iets in die trant zal er op gestaan hebben. Ik hoop niet dat je het idee hebt dat DC denkt haar leden volledige veiligheid te kunnen geven. Want dat kunnen wij niet!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:
freek schreef:
Klaas-Jan schreef: Onzin! Ga daar eerst zelf eens kijken, voordat je zulke belachelijke opmerkingen maakt!
Ik ben in elk geval blij met jóuw inhoudelijke opmerking.
Ik spreek uit ervaring, dus heb volgens mij recht van spreken! Maar ik kan me gewoon ontzettend nijdig maken om mensen die altijd zomaar iets roepen, terwijl het van geen kant klopt! Deze verenigingen zijn het niet waard om in een negatief daglicht gesteld te worden! En van CSFR word ik al helemaal niet vrolijk...
Wie zegt dat ik nooit op DC geweest ben?

Contact met christelijke studenten is absoluut belangrijk, maar ik vind het goed om eens iets breder te kijken dan je eigen rechts-gereformeerde hoek. Daar wordt je altijd beter van; het leert je om je eigen cultuur te waarderen en het positieve van de hele 'breedte' te ontdekken. Al m'n vrienden en kenissen van CSFR zijn echt niet gezakt tot het niveau om 'al helemaal niet vrolijk van te worden'. Er zitten nog steeds hartstochtelijke Ger-gem-verdedigers op, om maar iets te noemen. Maar je leert op een brede vereniging als CSFR natuurlijk wel dat er meer is dan alleen de Ger. Gem. Dus als ik indertijd besloten had om op een studentenvereniging te gaan, dan had het CSFR geworden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Klaas-Jan schreef:Ik zit inderdaad op DC, dus je idee was juist, Zita. :super

En de poster, waar Jongere het over heeft, was inderdaad ook van DC. Vorig jaar hebben we dergelijk promotiemateriaal gehad. Maar er stond in elk geval, dat weet ik heel zeker, niet op: 'Veilig in een seculiere wereld'. Ik ken de poster niet heel erg goed, maar je hebt de poster blijkbaar helemaal verkeerd geinterpreteerd! DC wordt door al haar leden zeker gezien als een reddingsboei, waar je je aan vast kun klampen in je studietijd. Zo ervaar ik het persoonlijk ook. Want er wordt echt van alle zijden aan ons getrokken, zeker ook in je studietijd. En iets in die trant zal er op gestaan hebben. Ik hoop niet dat je het idee hebt dat DC denkt haar leden volledige veiligheid te kunnen geven. Want dat kunnen wij niet!
Ok, Klaas-Jan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal over de poster ook alleen maar van iemand heb gehoord (oud bestuurslid van DC) die er kritiek op had, heb hem zelf vluchtig zien hangen.

Verder klopt de reactie van Zita wel een beetje en is het misschien gewoon beter om elkaar niet te verketteren. Ik moet ook eerlijk de hand in eigen boezem steken als het gaat om een negatieve houding tov bijv. DC. Het is denk ik meer nodig om mensen sowieso op een studentenvereniging te krijgen en bij voorkeur op een reformatorische. Want het aantal mensen dat bij de Navigators wil is schrikbarend hoog.

Nog twee reacties op Zita waar ik het verder maar bij wil laten:
En wat kun je CSFR het makkelijkst verwijten: ja, precies: dat ze lichtzinnig zijn en dat er weinig rechtzinnigheid onder die lieden gevonden wordt.
Ik begrijp het en deel je zorgen ook wel. Maar toch wil ik je ook vragen niet te makkelijk 'af te rekenen' met de CSFR. Er zijn er ook veel (al verschilt dat m.i. per dispuut, i.i.g. op mijn dispuut) die wèl "rechtzinnig" willen zijn. Juist in dat opzich ook even een reactie hierop:
Misschien schieten we er al een hoop mee op als we alledrie de verenigingen onafhankelijk van elkaar bestaansrecht gunnen. DC is er niet omdat CSFR te dit of te dat is, maar DC is er gewoon.
Hier heb je gelijk in, en vooral het bestaansrecht gunnen is belangrijk. Maar wat ik eerlijk gezegd jammer vind is dat DC (Solidamentum in mindere mate) ook juist mensen wegzuigt die CSFR zo hard nodig heeft. In die zin gun ik ze het bestaansrecht juist niet. Want je kunt zeggen 'ik voel me niet thuis op een vereniging' maar uiteraard zijn het de leden die de vereniging maken. En het feit dat er een 'rechtsere' vereniging wordt opgericht, betekent onvermijdelijk dat de andere vereniging 'verlinkst' - dat heeft natuurlijk met elkaar te maken. Dan zijn ook alle verwijten richting de CSFR vanuit de kerken (die DC steunen) niet helemaal eerlijk, want een tegengeluid slinkt zo wel erg. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen op discussies zit te wachten en niet iedereen geschikt is om 'staande te blijven'. Maar persoonlijk zou ik het mooi vinden als veel mensen met kritische geest in zich die nu voor DC kiezen toch weer in de toekomst (het soort mensen bedoel ik dan natuurlijk) voor CSFR gaan kiezen. Dat zou een 'rukje naar rechts' betekenen die m.i. geen kwaad kan. Maar het mooiste zou zijn als dat 'rukje naar rechts' van binnenuit gaat komen. Maar zo'n ruk (naar boven) is overal nodig, ook op DC. Laten we op dat punt bidden voor elkaar. En met elkaar, maar dat gebeurt gelukkig al!
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Klaas-Jan »

Jongere schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik zit inderdaad op DC, dus je idee was juist, Zita. :super

En de poster, waar Jongere het over heeft, was inderdaad ook van DC. Vorig jaar hebben we dergelijk promotiemateriaal gehad. Maar er stond in elk geval, dat weet ik heel zeker, niet op: 'Veilig in een seculiere wereld'. Ik ken de poster niet heel erg goed, maar je hebt de poster blijkbaar helemaal verkeerd geinterpreteerd! DC wordt door al haar leden zeker gezien als een reddingsboei, waar je je aan vast kun klampen in je studietijd. Zo ervaar ik het persoonlijk ook. Want er wordt echt van alle zijden aan ons getrokken, zeker ook in je studietijd. En iets in die trant zal er op gestaan hebben. Ik hoop niet dat je het idee hebt dat DC denkt haar leden volledige veiligheid te kunnen geven. Want dat kunnen wij niet!
Ok, Klaas-Jan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal over de poster ook alleen maar van iemand heb gehoord (oud bestuurslid van DC) die er kritiek op had, heb hem zelf vluchtig zien hangen.

Verder klopt de reactie van Zita wel een beetje en is het misschien gewoon beter om elkaar niet te verketteren. Ik moet ook eerlijk de hand in eigen boezem steken als het gaat om een negatieve houding tov bijv. DC. Het is denk ik meer nodig om mensen sowieso op een studentenvereniging te krijgen en bij voorkeur op een reformatorische. Want het aantal mensen dat bij de Navigators wil is schrikbarend hoog.

Nog twee reacties op Zita waar ik het verder maar bij wil laten:
En wat kun je CSFR het makkelijkst verwijten: ja, precies: dat ze lichtzinnig zijn en dat er weinig rechtzinnigheid onder die lieden gevonden wordt.
Ik begrijp het en deel je zorgen ook wel. Maar toch wil ik je ook vragen niet te makkelijk 'af te rekenen' met de CSFR. Er zijn er ook veel (al verschilt dat m.i. per dispuut, i.i.g. op mijn dispuut) die wèl "rechtzinnig" willen zijn. Juist in dat opzich ook even een reactie hierop:
Misschien schieten we er al een hoop mee op als we alledrie de verenigingen onafhankelijk van elkaar bestaansrecht gunnen. DC is er niet omdat CSFR te dit of te dat is, maar DC is er gewoon.
Hier heb je gelijk in, en vooral het bestaansrecht gunnen is belangrijk. Maar wat ik eerlijk gezegd jammer vind is dat DC (Solidamentum in mindere mate) ook juist mensen wegzuigt die CSFR zo hard nodig heeft. In die zin gun ik ze het bestaansrecht juist niet. Want je kunt zeggen 'ik voel me niet thuis op een vereniging' maar uiteraard zijn het de leden die de vereniging maken. En het feit dat er een 'rechtsere' vereniging wordt opgericht, betekent onvermijdelijk dat de andere vereniging 'verlinkst' - dat heeft natuurlijk met elkaar te maken. Dan zijn ook alle verwijten richting de CSFR vanuit de kerken (die DC steunen) niet helemaal eerlijk, want een tegengeluid slinkt zo wel erg. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen op discussies zit te wachten en niet iedereen geschikt is om 'staande te blijven'. Maar persoonlijk zou ik het mooi vinden als veel mensen met kritische geest in zich die nu voor DC kiezen toch weer in de toekomst (het soort mensen bedoel ik dan natuurlijk) voor CSFR gaan kiezen. Dat zou een 'rukje naar rechts' betekenen die m.i. geen kwaad kan. Maar het mooiste zou zijn als dat 'rukje naar rechts' van binnenuit gaat komen. Maar zo'n ruk (naar boven) is overal nodig, ook op DC. Laten we op dat punt bidden voor elkaar. En met elkaar, maar dat gebeurt gelukkig al!
We hebben elkaar nodig, dat is zo! En CSFR verschilt ook per dispuut, dat klopt ook helemaal! Mijn opmerking dat ik van CSFR al helemaal niet vrolijk werd, neem ik bij deze terug! Maar hopelijk begrijp je me wel een beetje als ik zeg dat ik me beter op DC thuisvoel dan op CSFR! En DC trekt inderdaad mensen van CSFR weg, maar ik ben het met je eens dat je DC dat niet kwalijk kunt nemen! Fijn dat er duidelijk geschept is!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Jongere schreef:Hier heb je gelijk in, en vooral het bestaansrecht gunnen is belangrijk. Maar wat ik eerlijk gezegd jammer vind is dat DC (Solidamentum in mindere mate) ook juist mensen wegzuigt die CSFR zo hard nodig heeft. In die zin gun ik ze het bestaansrecht juist niet. Want je kunt zeggen 'ik voel me niet thuis op een vereniging' maar uiteraard zijn het de leden die de vereniging maken. En het feit dat er een 'rechtsere' vereniging wordt opgericht, betekent onvermijdelijk dat de andere vereniging 'verlinkst' - dat heeft natuurlijk met elkaar te maken. Dan zijn ook alle verwijten richting de CSFR vanuit de kerken (die DC steunen) niet helemaal eerlijk, want een tegengeluid slinkt zo wel erg. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen op discussies zit te wachten en niet iedereen geschikt is om 'staande te blijven'. Maar persoonlijk zou ik het mooi vinden als veel mensen met kritische geest in zich die nu voor DC kiezen toch weer in de toekomst (het soort mensen bedoel ik dan natuurlijk) voor CSFR gaan kiezen. Dat zou een 'rukje naar rechts' betekenen die m.i. geen kwaad kan. Maar het mooiste zou zijn als dat 'rukje naar rechts' van binnenuit gaat komen. Maar zo'n ruk (naar boven) is overal nodig, ook op DC. Laten we op dat punt bidden voor elkaar. En met elkaar, maar dat gebeurt gelukkig al!
Je snijdt hier natuurlijk een punt aan dat je op de hele gereformeerde gezindte kunt toepassen. Om één voorbeeld te noemen: sinds wij op het dorp een reformatorische basisschool hebben (al ruim 30 jaar overigens) is de pc-school waar voorheen alle refojeugd naar toe ging, hollend achteruit gegaan, en is het wezenlijk christelijke gehalte ervan m.i. zo goed als verdwenen. Maar over nut en noodzaak van de verzuilde organisaties zijn al tig discussies gevoerd, en niemand komt daarin echt tot elkaar, denk ik.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Deze mis ik nog en is aan te bevelen:

http://www.gergemkringrotterdam.nl/
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Deze mis ik nog en is aan te bevelen:

http://www.gergemkringrotterdam.nl/
Ook hiervoor geldt: op zichzelf een goed initiatief dat een gemeente dat doet als het maar niet de functie van studentenvereniging gaat overnemen. En ik merk al bij sommige mensen die erop zitten dat het dat wèl doet. Dat zou zonde zijn want dan trek je weer mensen weg bij andere verenigingen die m.i. ook (beter gezegd: juist!) behoefte hebben aan eerlijke verhoudingen.
Plaats reactie