Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mara »

Oftewel: elk voordeel hep zn nadeel.
Er zijn meer van die volkswijsheden, die niet kloppen !
Veel trouwdagen vallen in het water, toch zijn er veel scheidingen :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Dodo »

Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat stellen op een rustige dag voor de wet trouwen, en dan later een feestdag hebben, met kerk, receptie, diner en feest. Wat vinden de forummers ervan dat het zo uit elkaar getrokken wordt? Voor mijn gevoel heeft het iets te maken met de manier waarop men tegen het burgerlijk huwelijk aankijkt: het is maar een boterbriefje, een formaliteit. De kerkdienst is veel belangrijker.
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mannetje »

Ik vind dat helemaal niets, de gevallen waar het door ziekte oid niet anders kan daargelaten.
Je huwelijk is gesloten als je voor de wet bent getrouwd. Dan ga je toch niet nog een poosje wachten met het vragen van Gods zegen in Zijn gemeente?
Hoe zie je dan de dagen tussen het een en het ander? Dagen van je huwelijk die ook wel zonder Zijn zegen kunnen?
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Dodo »

Ik denk dat ze die dagen nog in het ouderlijk huis doorbrengen, alsof ze nog niet getrouwd zijn. Niet dat ze al samen in het nieuwe huis gaan wonen. Dus dan beginnen ze pas echt met hun getrouwde leven op/na de dag met kerk en feest.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door windorgel »

Dodo schreef:Ik denk dat ze die dagen nog in het ouderlijk huis doorbrengen, alsof ze nog niet getrouwd zijn. Niet dat ze al samen in het nieuwe huis gaan wonen. Dus dan beginnen ze pas echt met hun getrouwde leven op/na de dag met kerk en feest.
De stellen die ik ken niet hoor. Gaan bij elkaar wonen en daar is ook niets op tegen als je voor de wet getrouwd bent. Maar ik vind het jammer dat het vragen van Gods Zegen zo makkelijk naar een later moment geschoven wordt.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door HersteldHervormd »

Je ziet het wat meer in de corona tijd wat meer, ik vind het kwalijk dat sommige voor de wet trouwen, samen gaan leven en vervolgens na 2 maanden in de kerk trouwen. Wij zijn ook in corona tijd getrouwd, maar hebben wel alles op dezelfde dag gedaan.

Overigens vond ik de ceremonie veel spannender als de kerkdienst. Volgens mij is het meestal andersom.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RE: Re: Een

Bericht door Zita »

windorgel schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat ze die dagen nog in het ouderlijk huis doorbrengen, alsof ze nog niet getrouwd zijn. Niet dat ze al samen in het nieuwe huis gaan wonen. Dus dan beginnen ze pas echt met hun getrouwde leven op/na de dag met kerk en feest.
De stellen die ik ken niet hoor. Gaan bij elkaar wonen en daar is ook niets op tegen als je voor de wet getrouwd bent. Maar ik vind het jammer dat het vragen van Gods Zegen zo makkelijk naar een later moment geschoven wordt.
Idem voor de stellen van wie ik het - met enige verbijstering - hoor.
Klussen is al zo inspannend, en je moet je op je gemak voorbereiden op de bruiloft. Je geniet er veel meer van als je al gewend bent aan elkaar. Klussen kost veel geld, en dan kun je op je gemakje sparen voor de bruiloft.
Dat zijn zo'n beetje de argumenten die ik hoor langskomen.
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ambtenaar »

Dat deden wij 15 jaar geleden ook al. Net zoals meerdere vrienden en kennissen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Orchidee »

Ik vind het "apart".
Ik ken ook een stel dat vorig jaar mei is getrouwd voor de wet.
Met trouwjurk, etentje en feestje, nu vorige maand "weer" getrouwd maar nu in de kerk met dezelfde trouwoutfit en weer een feestje.
Ook heel decadent vind ik persoonlijk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Maanenschijn »

Waar komt dat trouwen in de kerk vandaan? Ik weet uit de familie van mijn moeder, komend uit de thuislezers en gezelschapsleven dat trouwen in de kerk helemaal geen gewoonte was. Sterker nog, het werd meer gezien als een overblijfsel van het Roomse inzegenen (ik meen ook als 1 van de sacramenten binnen de Roomse kerk) en zeker niet gebruikelijk.

Niet dat ik het geen mooi gebruik zou vinden, wij zijn ook in de kerk getrouwd. Maar soms denk ik dat er wel heel veel gewicht aan gehangen word ten opzichte van andere belangrijke gebeurtenissen.

Overigens heb ik bij enkele ‘coronabruiloften’ gemeentehuis en kerk altijd op 1 dag gehad, een receptie of feest meestal later.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door refo »

Het is misschien niet zo dat het huwelijk niet goed gewaardeerd wordt. Blijkbaar vindt men de kerkdienst horen bij het feestelijke gedeelte van de dag.
Logisch is de kerkdienst pas als daar het huwelijk voltrokken wordt. Er wordt nu gezegd dat het huwelijk bevestigd wordt, maar voor mijn gevoel is dat een ander woord voor voltrekking.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Het is misschien niet zo dat het huwelijk niet goed gewaardeerd wordt. Blijkbaar vindt men de kerkdienst horen bij het feestelijke gedeelte van de dag.
Logisch is de kerkdienst pas als daar het huwelijk voltrokken wordt. Er wordt nu gezegd dat het huwelijk bevestigd wordt, maar voor mijn gevoel is dat een ander woord voor voltrekking.
Nee, bevestiging is geen ander woord voor voltrekking. Formeel moet je je trouwboekje laten zien aan de voorganger voordat de dienst begint. De voltrekking van het huwelijk is in Nederland tegenwoordig de taak van de overheid. Vroeger was het de taak van de kerk. De protestantse kerken erkennen, in tegenstelling tot de Rooms Katholieke Kerk, het burgerlijk huwelijk en daarom is het uitdrukkelijk een bevestiging of inzegening van het huwelijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat stellen op een rustige dag voor de wet trouwen, en dan later een feestdag hebben, met kerk, receptie, diner en feest. Wat vinden de forummers ervan dat het zo uit elkaar getrokken wordt? Voor mijn gevoel heeft het iets te maken met de manier waarop men tegen het burgerlijk huwelijk aankijkt: het is maar een boterbriefje, een formaliteit. De kerkdienst is veel belangrijker.
Ja, dat ouderwetse gedoe houden wij niet zo van. Tegenwoordig zien we het vragen van de zegen in de gemeente van Christus vooral als een familiefeestje en niet als iets wat tot het gemeente-zijn behoort. Vroeger trouwde men door de week voor de wet en werd op zondag een zegen gevraagd over het huwelijk. Dan is heel de gemeente er bij aanwezig.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Dodo »

Dat was wel heel vroeger. Negentiende eeuw?
Ik denk overigens dat de overheid er ook aan heeft meegewerkt dat mensen hun huwelijk als een privé-aangelegenheid zien. Vroeger moest je in het openbaar trouwen. In theorie mocht iedereen de trouwzaal van het gemeentehuis inlopen om erbij te zijn. En toen zijn de regels aangepast. Elke locatie kan als trouwlocatie aangewezen worden, een kapel, een restaurant, een luchtballon, een zwembad. Huwelijken (geboortes, overlijdens) worden ook niet meer in de krant gezet of in het mededelingenkastje bij het gemeentehuis opgehangen.
Ik ben zelf ook erg voor het gebruik van het woord bevestiging, bij een trouwdienst. Ik vind het altijd nog jammer dat de PKN het woord inzegenen gebruikt. Dat trouwboekje is tegenwoordig helaas optioneel. Je moet er voor betalen, heb ik deze week geleerd. En het heeft geen enkele officiële status. Wat je wel kunt doen, ook tegen betaling uiteraard, is een document laten maken waarmee je in het buitenland kunt aantonen dat je getrouwd bent.
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef: Ik ben zelf ook erg voor het gebruik van het woord bevestiging, bij een trouwdienst. Ik vind het altijd nog jammer dat de PKN het woord inzegenen gebruikt.
Bij mij precies andersom. Ik vraag me af wat de rol van een kerk of gemeente is om te kunnen spreken over huwelijksbevestiging. Het huwelijk is namelijk al een feit.
Plaats reactie