Kaartspel

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Pokeren is echt verslavend. Dat is een reden om het niet toe te staan.
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

Kaw schreef:Pokeren is echt verslavend. Dat is een reden om het niet toe te staan.
Er zijn refo's die dat zeggen met een sigaret in de hand.......
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Duuk schreef:
Kaw schreef:Pokeren is echt verslavend. Dat is een reden om het niet toe te staan.
Er zijn refo's die dat zeggen met een sigaret in de hand.......
Ik rook niet ;)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

ik zie geen verschil tussen een potje klaverjassen en een potje UNO of kwartetten.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Pokeren is puur gokken, en vaak om grote geldbedragen........alleen dáárom al, om niet verzeilt te raken in al dan niet grote gokschulden, zou je je kinderen moeten weerhouden zich ermee te bemoeien.

Tja, thuis kun je er strak de hand aan houden, maar op school of ergens ánders?? Overal wachters rond laten lopen of er niet gepokerd wordt oid?

Is wel wat al te dol natuurlijk.

Maar wat het kaarten op zich betreft, ik ben zelf een "verwoed" klaverjasser (geweest), grote tournooien, aardig wat gewonnen.............maar speel het nu alleen nog heel af en toe op de pc................geen geldbedragen, alleen de punten............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kaw schreef:
Duuk schreef:
Kaw schreef:Pokeren is echt verslavend. Dat is een reden om het niet toe te staan.
Er zijn refo's die dat zeggen met een sigaret in de hand.......
Ik rook niet ;)
Er zijn mensen die dat op refoforum zetten...


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

BJD schreef:Vandaag in de Daniel een artikel over pokeren. Ik erger me aan de argumenten die door de schrijver (S van Leeuwen) gebruikt worden om dit spel af te keuren. Allereerst de afbeeldingen en de afkomst daarvan. Er zouden in het verleden kaartspellen zijn geweest met afbeeldingen van de afgod Mercurius zijn geweest. Later zou een ontwerper de afbeeldingen van Maria en de satan hebben gebruikt. SvL vraag zich terecht af of "de speelkaarten inderdaad deze betelenis hebben".

Een belangrijk argument vindt hij wel de wereldse sfeer waarin het spel thuis hoort zoals cafe's en kroegen. Laten we het biertje thuis dan ook maar staan?

SvL zegt dat de bezwaren in het licht van de Bjbel nog duidelijker worden. Het gaat dan om de factor geluk.. Mens erger je niet, kwartetten. ganzebord zijn volgens mij spellen waar geluk ook een hele grote factor heeft.

Al met al, geen steekhoudende argumenten...

Nu maar gelijk het pokerspel ter hand nemen. Het is momenteel echt hot!! Nee, ik ben opgevoed dat ik mij niet met het kaartspel moet bezighouden. (vage argumenten) Ik zou op dit moment mijn kinderen niet kunnen overtuigen dat ze thuis geen spelletje kaart zouden mogen spelen.... Wie kan dat wel?
Wat heeft een biertje thuis nou met een wereldse sfeer te maken? :roll:

Als men weet hoe het kaartspel in de wereld is gekomen zullen we in de vreze van de Heere hier niet aan meedoen. In deze omgang haten we de zonden, vermijden we de wereld en begeren we te leven in een nieuw godzalig leven.

Het wil niet zeggen dat wij onze ogen moeten sluiten voor een ontspannend moment in het dagelijks leven. Maar het moet gebonden zijn aan de eisen van Gods Woord. Ook ons leven in het spel is gebonden aan spelregels. Er word niet voor niets vaak het voorbeeld aangehaald van de bruiloft te Kana waar de Heere Jezus ook genodigd was. Dus met andere woorden: zou Jezus met goedkeuring naast je staan met het spelen van een potje kaart?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik ken kaarten alleen van 'liegen', dat is wel een grappig spel. Iemand legt 1 of meerdere kaarten op zn kop neer, en zegt welke dat is. Bv 4. Op een 4 mag je 4, 3 en 5 leggen, dus hetzelfde getal, of één hoger of lager. Well, de volgende speler roept één van die getallen (3, 4 of 5) en legt een aantal kaarten weg. Net zo lang totdat iemand niet gelooft dat de vorige speler daadwerkelijk de kaarten heeft weggelegd, die hij zegt weggelegd te hebben, en die dit controleert. Kloppen de kaarten niet, dan moet degene die gelogen heeft ze allemaal nemen, kloppen ze wel dan heeft degene die gecontroleerd heeft pech, en krijgt hij ze allemaal. De winnaar is uiteindelijk degene die al zn kaarten heeft weggelegd.

Ik heb nooit het kwaad in zo'n spel kunnen ontdekken...
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

memento schreef:Ik ken kaarten alleen van 'liegen', dat is wel een grappig spel. Iemand legt 1 of meerdere kaarten op zn kop neer, en zegt welke dat is. Bv 4. Op een 4 mag je 4, 3 en 5 leggen, dus hetzelfde getal, of één hoger of lager. Well, de volgende speler roept één van die getallen (3, 4 of 5) en legt een aantal kaarten weg. Net zo lang totdat iemand niet gelooft dat de vorige speler daadwerkelijk de kaarten heeft weggelegd, die hij zegt weggelegd te hebben, en die dit controleert. Kloppen de kaarten niet, dan moet degene die gelogen heeft ze allemaal nemen, kloppen ze wel dan heeft degene die gecontroleerd heeft pech, en krijgt hij ze allemaal. De winnaar is uiteindelijk degene die al zn kaarten heeft weggelegd.

Ik heb nooit het kwaad in zo'n spel kunnen ontdekken...
Het kwaad zit hierin natuurlijk verweven!

Negende gebod: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:Ik ken kaarten alleen van 'liegen', dat is wel een grappig spel. Iemand legt 1 of meerdere kaarten op zn kop neer, en zegt welke dat is. Bv 4. Op een 4 mag je 4, 3 en 5 leggen, dus hetzelfde getal, of één hoger of lager. Well, de volgende speler roept één van die getallen (3, 4 of 5) en legt een aantal kaarten weg. Net zo lang totdat iemand niet gelooft dat de vorige speler daadwerkelijk de kaarten heeft weggelegd, die hij zegt weggelegd te hebben, en die dit controleert. Kloppen de kaarten niet, dan moet degene die gelogen heeft ze allemaal nemen, kloppen ze wel dan heeft degene die gecontroleerd heeft pech, en krijgt hij ze allemaal. De winnaar is uiteindelijk degene die al zn kaarten heeft weggelegd.

Ik heb nooit het kwaad in zo'n spel kunnen ontdekken...
Het lijkt me anders wel een oefening in het liegen....
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Miepie schreef:
BJD schreef:Vandaag in de Daniel een artikel over pokeren. Ik erger me aan de argumenten die door de schrijver (S van Leeuwen) gebruikt worden om dit spel af te keuren. Allereerst de afbeeldingen en de afkomst daarvan. Er zouden in het verleden kaartspellen zijn geweest met afbeeldingen van de afgod Mercurius zijn geweest. Later zou een ontwerper de afbeeldingen van Maria en de satan hebben gebruikt. SvL vraag zich terecht af of "de speelkaarten inderdaad deze betelenis hebben".

Een belangrijk argument vindt hij wel de wereldse sfeer waarin het spel thuis hoort zoals cafe's en kroegen. Laten we het biertje thuis dan ook maar staan?

SvL zegt dat de bezwaren in het licht van de Bjbel nog duidelijker worden. Het gaat dan om de factor geluk.. Mens erger je niet, kwartetten. ganzebord zijn volgens mij spellen waar geluk ook een hele grote factor heeft.

Al met al, geen steekhoudende argumenten...

Nu maar gelijk het pokerspel ter hand nemen. Het is momenteel echt hot!! Nee, ik ben opgevoed dat ik mij niet met het kaartspel moet bezighouden. (vage argumenten) Ik zou op dit moment mijn kinderen niet kunnen overtuigen dat ze thuis geen spelletje kaart zouden mogen spelen.... Wie kan dat wel?
Wat heeft een biertje thuis nou met een wereldse sfeer te maken? :roll:

Als men weet hoe het kaartspel in de wereld is gekomen zullen we in de vreze van de Heere hier niet aan meedoen. In deze omgang haten we de zonden, vermijden we de wereld en begeren we te leven in een nieuw godzalig leven.

Het wil niet zeggen dat wij onze ogen moeten sluiten voor een ontspannend moment in het dagelijks leven. Maar het moet gebonden zijn aan de eisen van Gods Woord. Ook ons leven in het spel is gebonden aan spelregels. Er word niet voor niets vaak het voorbeeld aangehaald van de bruiloft te Kana waar de Heere Jezus ook genodigd was. Dus met andere woorden: zou Jezus met goedkeuring naast je staan met het spelen van een potje kaart?
Ze gebruiken als argument dat het kaartspel in een wereldse sfeer veel gebrukt wordt. Daarom zouden wij het niet moeten spelen. Daarop zeg ik dan dat we het biertje toch ook niet laten staan ondanks dat dit in kroegen het meest gedronken wordt..en dit dus ook in wereldse sfeer veel wordt gebruikt..

Met jou meedenkend..ook alle spelen die afgeleid zijn van het kaartspel zoals rummicub, uno e.d. wijs je af?

Je hebt het over eisen van God's woord mbt het spel... aan welke eisen voldoet het concreet niet dan in tegenstelling tot pak hem beet monopoly?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

kridje schreef:Is er verder niemand die er iets van kan zeggen?

Dit is namelijk een serieuze vraag waar ik tegen aan loop! Als jongeren van de GG in een groepje een spel met kaarten doen, mag dat?
Afbeelding
In dit zeer aan te raden boek wordt de volgende vraag beantwoord:

Past het kaartspel bij een Christen?
Een ernstig persoon, die gewetensbezwaren heeft om toestemming te geven voor de veel voorkomende praktijk van het kaartspelen, verlangt te weten of deze bezwaren voortkomen uit onnodige gevoeligheid van zijn geweten, óf uit de getrouwe waarschuwingen van de Geest Gods.

Ook ds. J. Veenendaal schreef een Lectori Salutem over het kaartspel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

BJD schreef:Ze gebruiken als argument dat het kaartspel in een wereldse sfeer veel gebrukt wordt. Daarom zouden wij het niet moeten spelen. Daarop zeg ik dan dat we het biertje toch ook niet laten staan ondanks dat dit in kroegen het meest gedronken wordt..en dit dus ook in wereldse sfeer veel wordt gebruikt..

Met jou meedenkend..ook alle spelen die afgeleid zijn van het kaartspel zoals rummicub, uno e.d. wijs je af?

Je hebt het over eisen van God's woord mbt het spel... aan welke eisen voldoet het concreet niet dan in tegenstelling tot pak hem beet monopoly?
Alleen dat argument wordt niet gebruikt. Wat ik al eerder schreef is dat je moet bedenken hoe dit spel in de wereld is gekomen, waarbij we ook moeten denken over de afbeeldingen.

Is rummikub ook daadwerkelijk afgeleid van het kaartspel of hebben we dat ervan gemaakt? (wij noemen de joker zonnetje :mrgreen: .) En Uno wordt niet voor niets het 'christelijke kaartspel' genoemd :wink:. Maar even serieus op de Unokaarten kom ik geen afbeeldingen tegen die niet door de beugel en de link tussen het kaartspel en Uno zie ik nu niet direct. Dus lijkt mij dat je dit zonder wroeging kunt spelen.

Ten diepste gaat het natuurlijk niet wat wij met onze menselijke gedachten goed vinden maar wat God ervan vindt. Het feit hoe en hoe lang je je tijd besteed aan onnutte dingen in het licht van de eeuwigheid lijkt me ook wel reëel.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Miepie schreef:
Alleen dat argument wordt niet gebruikt. Wat ik al eerder schreef is dat je moet bedenken hoe dit spel in de wereld is gekomen, waarbij we ook moeten denken over de afbeeldingen.
Dan gaan we dus ook hiermee het absurde krijgen dat je je eerst helemaal moet gaan verdiepen in de ontstaansgeschiedenis van een spel, wáár en hóé en waaróm het gespeeld werd, elke eventuele afbeelding tot op de finesse gaan ontleden, alsook alle eventuele verbindingen met ándere spelen natrekken...........

kóm zeg, smijt dan maar meteen álle spelletjes de kliko in, want om zó met spelletjes om te moeten gaan slaat dus ff nergens op........ik vind het écht nergens op slaan.

Net als met klassieke componisten eerst de levensbeschrijvingen moeten lezen of je zijn muziek wel mag luisteren (hij zou wel eens een scheve schaats hebben kunnen rijden oid), zou je nu ook boeken moeten lezen over ontstaansgeschiedenissen.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Rens schreef:Dan gaan we dus ook hiermee het absurde krijgen dat je je eerst helemaal moet gaan verdiepen in de ontstaansgeschiedenis van een spel, wáár en hóé en waaróm het gespeeld werd, elke eventuele afbeelding tot op de finesse gaan ontleden, alsook alle eventuele verbindingen met ándere spelen natrekken...........

kóm zeg, smijt dan maar meteen álle spelletjes de kliko in, want om zó met spelletjes om te moeten gaan slaat dus ff nergens op........ik vind het écht nergens op slaan.

Net als met klassieke componisten eerst de levensbeschrijvingen moeten lezen of je zijn muziek wel mag luisteren (hij zou wel eens een scheve schaats hebben kunnen rijden oid), zou je nu ook boeken moeten lezen over ontstaansgeschiedenissen.....
Oké, oké dat is dus duidelijk.

Maar met betrekking op het kaartspel dat al jaren, zo niet eeuwen bediscussieerd wordt kunnen we dus wel stellen dat je als christen dit spel niet kan spelen. Zeker als je erover twijfelt kun je het beter niet doen.
Plaats reactie